baby geboren,...en nu met de nationalteit?

Quirinus

Member
Beste Forum,


Het zal wellicht al een keer gevraagd zijn en benoemd zijn in dit forum, maar ik kon niet zo snel vinden.

Ik ben voor de tweede keer een papa geworden 3 dagen geleden van Emme Johanna. Nu ben ik NL maar mijn vrouw is NL-AUS (dual citzenschip) zijn er nog acties die ik moet ondernemen om mijn dochtertje nederlander te laten worden. Het lijkt mij niet dat automatisch geregeld is,....

bedankt

Q
 
Ten eerste natuurlijk van harte gefeliciteerd! Je kunt het beste even kijken op de site van de ambassade http://www.netherlands.org.au/. Als je het daar niet vindt is er in elk geval een e-mail adres waar je het even kunt navragen. Maar volgens mij is de Nederlandse wet zo dat als een van de ouders de Nederlandse nationaliteit bezit het kind dat ook automatisch krijgt. Maar navragen kan nooit kwaad. Je zult waarschijnlijk wel officieel aangifte moeten doen, ergens. Overigens heeft je dochter volgens mij ook de Australische nationaliteit, aangezien je vrouw Austraische is. Altijd handig. :smile:

groetjes,
Rixta
 
Van harte met de geboorte.

Als het kind in Australie geboren is, krijgt het vanzelf de Australische nationaliteit.
Dus moet je straks de Australische paspoort gaan aanvragen voor d'r.
 
Hallo Quirinus,

Ten eerste van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!!

Volgens mij heeft je dochter wel recht op de nederlandse nationaliteit. Mijn man is ook in Australie geboren en heeft een nederlandse vader en kreeg toen ook de nederlandse nationaliteit. Hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet want we wonen (nog) in Nederland. Onze zoontjes hebben wel beide nationaliteiten, van mij dus de nederlandse en vanwege mijn man de australische nationaliteit.

Groetjes Heidi
 
Maar in Nederland moet je de geboorte wel aangeven en ik denk dat dat in het buitenland ook moet, waarschijnlijk bij de ambassade. Ik zou dat toch maar even navragen. Er zou wel eens een tijdslimiet op kunnen zitten. Better safe than sorry.

Groetjes,
Rixta
 
ik heb inmiddels geinformeerd bij de ambassade in Canberra. Ze waren erg behulpzaam (beter als in Brisbane!!) Om dat mijn vrouw en ik de NL-nationalteit hebben ( NL-AUS, dual citzenschip voor haar) is mijn dochter automatische Nederlandse. We kunnen (als we dat willen) een NL-paspoort voor haar aanvragen, we echter als we Nederland bezoeken nooit op dit paspoort (op de terugries) gebruiken ,.... dus ik zie de meer waarde daarvan niet in voorlopig.

Wat we wel doen is Emme aangeven bij de "burgelijke stand" afd landelijke betrekkeningen in Den Haag, de kosten daarvan zijn minnimaal, gewoon voor me eigen gevoel.


http://www.facebook.com/photo.php?pid=187054&l=5af943941a&id=1719062298

foto...
 
De regel is dat als je in het bezit bent van een Australisch paspoort (en daarnaast nog andere paspoorten/nationaliteiten hebt) dan MOET je dat paspoort bij VERTREK en AANKOMST in AUSTRALIE gebruiken.

Het paspoort welke je in een ander land gebruikt, ook bij aankomst of vertrek aldaar, is totaal onbelangrijk voor de Australische wetgeving, dat is dus jouw keuze.
Jan
 
De regel is dat als je in het bezit bent van een Australisch paspoort (en daarnaast nog andere paspoorten/nationaliteiten hebt) dan MOET je dat paspoort bij VERTREK en AANKOMST in AUSTRALIE gebruiken.

Het paspoort welke je in een ander land gebruikt, ook bij aankomst of vertrek aldaar, is totaal onbelangrijk voor de Australische wetgeving, dat is dus jouw keuze.
Jan


Het lijkt mij dat je je Aus paspoort ook moet gebruiken op Schiphol,... anders kom je het vliegtuig niet in. mijn vrouw is NL-AUS (dual citzenschip) kreeg commetaar van KMAR (grensbewaking) dat ze haar AUS paspoort gebruikte om Nederland binnen te komen.... (ze wou beleefd zijn en in het nederlands de beamte te woord staan)
 
Allereerst gefeliciteerd uiteraard.

Ikzelf bevond me 2 jaar geleden in dezelfde situatie en wij hebben er voor gekozen om zowel een paspoort aan te vragen en in te schrijven in Den Haag.
Onze redenering, nu is het nog mogelijk, niemand weet wat de toekomst gaat brengen.
Op deze manier kan hij straks zelf de keuze maken en heeft hij ook echt een keuze. Als hij eenmaal 18 is moet hij er wel voor zorgen dat hij elke 10 jaar zijn paspoort blijft verlengen anders verliest hij de NL nationaliteit.

Zoals eerder gemeld, als reis document heeft het beperkte waarde.
Dat gezegd hebbende, er zijn landen op de wereld waar je met een Nederlands paspoort een stuk makkelijker door de douane "zeilt" dan met een Australisch.
Enkele jaren geleden was dat in ieder geval in Zuid Amerika zo.
 
De vliegtuigmij is tegenwoordig verantwoordelijk dat je met de juiste papieren reist en je moet je OZ paspoort laten zien bij het inchecken op Schiphol als je naar OZ afreist, daar heb je gelijk in, maar je kunt je NL paspoort overal elders gebruiken, ook bij aankomst op Schiphol.
Misschien had ik dat beter moeten uitleggen.
Dat je een andere taal spreekt heeft in principe daar niets mee te maken.

Ik kwam eens met mijn NL paspoort op Schiphol en had veel meer artikelen bij me dan de toegestane hoeveelheid, ik geloof dat toen het max 200 EURO was of zo en de douane man wilde me er op aan spreken omdat ik wat produkten in Singapore had gekocht, wilde me belasting laten betalen plus een boete.
Ik verwees hem naar de Japanners die met dure cameras waren behangen en na mij wilden passeren en toen zei de man: Ja , maar dat zijn toeristen.
Oh ja, zei ik , ik ben ook toerist, dat ik toevallig een Ned paspoort heb en Nederlands met je spreekt , heeft er niets mee te maken, want ik ben resident van Australie en niet van Nederland, ik kom als toerist naar Nederland dus ik breng niets binnen want deze spullen zijn voor eigen gebruik.
Ik heb een supervisor erbij gehaald, de boel uitgelegd en ze moesten me laten gaan. Konden ze niets tegen doen.
ff onthouden....

Peer,
dat van de tienjaarlijkse vernieuwing van het paspoort, dat moet je goed in de gaten houden.
Het NL paspoort kan dus theoretisch al 5 jaar zijn verlopen, maakt niets uit, als je maar binnen de 10 jaar na datum van uitgifte een nieuw paspoort aanvraagt (zeg maar na 9 en half jaar). je kunt op een verlopen paspoort niet reizen natuurlijk, maar je blijft dan wel nederlander.
Jan
 
Nog even een aanvulling over het reizen met 2 paspoorten.

Je "visum" voor Australie is onderdeel van je Australische paspoort dus dat zal je moeten laten zien bij het inchecken voor een vlucht naar Australie. Bij de douane wil men het zelfde paspoort zien als datgene waar je het land mee inkwam.
Toen ik laatst in NL was ging ik door de douane op NL paspoort bij binnenkomst, toen ik wegging dacht ik het AUS te laten zien want dat had ik nog bij de hand van het inchecken. Niet dus, men kan geen stempel vinden dus moest het NL paspoort ook laten zien. Was verder geen probleem, maar dacht het even te melden.
 
Back
Top