Ik heb inmiddels al een fors deel van het reisverhaal op onze
nieuwe site gegooid, kan ik net zo goed ook hier toevoegen...
Dag 4 di. 29 november 2005
Route Sotogrande - Fes
Quote van de dag
Uhh, TeamKadettilac, volgens mij gaat daar jullie wieldop!
De volgende ochtend vertrekt de hele troep in optocht. Dat gaat niet zonder slag of stoot, met name de motor van Jacob zorgt voor problemen. Tot op het laatste moment blijft Landmiles foto´s uploaden naar de site, via de WiFi-verbinding van het hotel. Eenmaal aangekomen in de haven rijden de barrels de ferry op, samen met onder meer wat echte woestijnwagens, wat vrachtverkeer en een stel gloednieuwe auto´s. De boottocht verliep razendsnel, deze ferry was voorzien van een viertal enorme waterjets met ik-weet-niet-hoeveel vermogen er achter. Het grootste deel van de rit hebben we op het achterdek staan te kijken naar dit geweld, tegen een bewolkte achtergrond met onder meer de Rots van Gibraltar.
Na aankomst in Ceuta werd nog de laatste kans gepakt om de bankpassen leeg te pinnen, te tanken en in te kopen. Toen door naar de douane van Marokko, waar de nodige tijd stuk ging aan het invullen van allerlei papiertjes. De mannen die er rondliepen om ons naar de verschillende kantoortjes te sturen vroegen om fooitjes voor hun diensten, de man achter het loket van de autopapieren was chagrijnig vanwege het vele werk. Landmiles mocht inmiddels geregeld komen opdraven met zijn vertaalkunsten.
Eenmaal in Marokko reden we langs de kust verder. Het landschap is er erg vervuild, het was vies weer en er liepen erg veel mensen op en langs weg. Wij waren op zoek naar een plaats om te eten, echter toen we er stopten vond een van de teams die zich na Ceuta bij ons had gevoegd (die hadden natuurlijk gehoord hoe gezellig het bij ons was) het wat al te gezellig worden - het ging ze te traag en ze gingen er van door. Zonder iets te zeggen, dus erg missen deden we ze niet.
Toen we eenmaal een geschikte eetplek hadden gevonden regende het nog steeds wat. De wagens werden zo geparkeerd dat er zeildoeken tussen konden worden gespannen en met wat muziek erbij werd het een gezellige brunch met de nodige aandacht van passerende mensen.
Daarna ging het verder, de bergen door. Langs de weg geregeld zwaaiende mensen, veel prachtige uitzichten en kleine dorpjes. Tijdens een tankstop ontstond er nogal wat consternatie over de te volgen route. De Toubabs hadden besloten dat ze een makkelijker route wilden rijden probeerden anderen uit de groep hierin mee te krijgen. Dreamworks wilde dat wel, LastMiles overwogen het ook maar FOM en ThaCar wilden vasthouden aan de oorspronkelijke, ´gele´ route. TeamKadettilac eindigde een beetje op het breekpunt van de beslissing, we baalden er van zo voor het blok te worden gezet en van het feit dat 'ons' groepje uit elkaar dreigde te worden getrokken. Onder druk gezet door degenen die wilden afsplitsen, zelf eerder geneigd om met FOM en ThaCar mee te gaan in de oorspronkelijke plannen mondde dit uiteindelijk uit in een snel geforceerde beslissing, en bij het verder rijden raakten we de Toubabs kwijt.
De route werd steeds mooier en spectaculairder, maar langzaamaan werd het ook donker en werd het weer slechter met zelfs dikke sneeuw op de weg. We zagen nog geregeld andere barrels, onder meer 2 Patrols, de Transit van Team A en de VW T3 van Woestijnratten. In het donker maakte de mist het rijden lastiger, gelukkig lieten we op een goed moment het hoogste en moeilijkste stuk achter ons en reden we met grote haast verder. De FOMbus en de Kadettilac voelden zich erg in hun element op deze slingerende bergweggetjes, en scheurden er stevig op los (dit tot ongenoegen van sommige van de volgenden). De weg werd minder slecht en uiteindelijk kwamen we aan in Taounate. Hier konden we pinnen en tanken, echter er was geen loodvrij en iets te eten krijgen was niet mogelijk. Intussen was de sfeer door het gedoe over de route en de achterstand op het schema erg verziekt.
Verder ging het, de Marokkaanse nacht in. De vermoeidheid begon zich te laten gelden, Landmiles begon te tollen en na een snelle wissel kroop YaLiShanDa achter het stuur en ging Landmiles direct slaapdek op. Hij hoorde onderweg nog vaag iets over een verloren wieldop(dat bleek een kolossaal gat in de weg) maar heeft verder geslapen als huis. Toen hij wakker werd stonden we op de beveiligde parking van de Fes inn, `Hee, er staan hier allemaal barrels!!' de groep was weer ingehaald.
De Fes Inn was een plek van voor ons decadente luxe. Helaas was eten niet meer mogelijk, we stelden ons tevreden met een diner in de luxe stoelen van de lobby met cheetos, brood, kaas, worst en sinaasappels. Hoewel de manager enigszins verontrust keek naar de grote puinhoop die we ervan maakten deed het personeel niet moeilijk en deden ze al het mogelijke om het ons naar de zin te maken. We hebben het wel netjes achtergelaten en zo toch een etentje met barrelspirit genoten. Daarna kroop iedereen zijn luxe kamer in, alleen de gasten van ThaCar sliepen op parking in hun barrelcamper (er zijn toch nog echte kerels in de groep). Landmiles ging nog even buurten bij de parkingsecurity die in een onooglijk hokje zaten met foto's op muur, een radiootje op batterijen en een bed als bank. Er zijn wat foto's gemaakt en een paar van de verwaarloosde katten die er rondliepen gelokt voor nog wat foto's. Niet vergeten ze op te sturen naar het hotel, onder vermelding van Joussef Atifi, fils de Drisse.
Dag 5 wo. 30 november 2005
Route Fes, sleutel/rustdag
Quote van de dag
Mijn slaapdek!! Jullie hebben mijn mooie slaapdek gemold!! Kijk eens wat een gat! Stelletje vandalen!
De volgende ochtend vroeg op en na een luxe ontbijt met croissants en pannenkoeken naar auto's. De Lada bleek grote problemen te hebben, de geleider van de distributieketting was finaal afgebroken. Uiteindelijk is besloten niet deze dag naar Marakech te rijden maar de daar geplande rustdag in Fes te maken en zowel de reparatie van de Lada als het liften van de Voyager uit te voeren.
Landmiles heeft bij de receptie geinformeerd naar een eventuele Lada-garage, het hotel belde haar mechanicien en Landmiles werd meegenomen naar buiten waar een mannetje kwam opdraven dat ons voorging op de brommer. Landmiles, Sven en Rob reden er in de Voyager achteraan naar een garagestraatje waar in kale en vrij vieze garages volkomen verotte auto's in reparatie stonden. Sven zocht een MIG-apparaat, maar dat was nergens te vinden. Als andere optie gingen we naar de FIAT-garage voor een eventueel passend reserveonderdeel maar dat was er niet. Weer werden we ergens anders heen gereden en uiteindelijk kwamen we in een revisieshop terecht. Ook die had geen MIG maar wel mooie machines die door een trotse monteur werden getoond. De man die de rondleiding gaf was blij met onze interesse, Sven was blij met alle mooie machines en zei plotseling 'Met deze apparaten kan ik het fiksen!'. Dus ging Sven aan de gang, werd Rob met de brommergids terug naar garages gestuurd voor de verhoging en bleef Landmiles bij Sven voor het vertalen. De mannen daar bleken zeer vakkundig en het onderdeel werd perfect hersteld voor een gering bedrag. Toen kwam een telefoontje van Rob, het bleek dat hij een zeer slechte prijs had gekregen voor de lift van zijn wagen maar dat ze al waren begonnen. Landmiles wilde erheen voor heronderhandeling, maar het wachten was op de brommerman die met FOMbus ons erheen zou brengen. Toen die eindelijk aankwamen begon Landmiles alvast met foeteren op brommerman - die had moeten helpen met het maken van een betere prijs - en snel ging het weer naar het garagestraatje. Bij de garage vielen nog meer harde woorden en werd toch nog wat van de prijs afgehaald. In een betere stemming ging iedereen terug naar het hotel. Daar bleek men niet stil te hebben gezeten, de Kadettilacklep kon weer open en de schade aan flessen en frisdrankpakken bleek beperkt. Tijd voor een rondleiding van een gids door de Medina van Fes voor 150 Dirham. Het gevoel dat je in een vaartuig zit in de Fata Morgana van de Efteling is zeer sterk aanwezig. We liepen door allemaal smalle steegjes waarbij de gebouwen zo dicht op elkaar staan dat lucht nauwelijks zichtbaar is.
Al die winkeltjes naast elkaar van een paar vierkante meter met mooie bewerkte houten deuren. Ze hadden van alles te koop, onder andere veel kleding, eten en drinken, stoffen, leer, specerijen, bewerkt hout, merkkleding (nep diesel), tapijten en dekens. Ook waren ze er ook schoenen aan het maken, en mensen waren draad aan het spinnen.
Het stonk er heel erg naar uitwerpselen van de vele zwaarbepakte ezels, arme beesten. Ook veel lijmlucht kriebelde onze neusgaten, niet van lijm snuiven maar van het maken van leren voorwerpen, zoals schoenen, tasjes, poefen, gilets en Fezs. De gids nam ons mee naar allerlei verkopers, veel handwerkarbeiders bleken daar tussen te zitten. In een van de kledingzaken werden Landmiles en ik gehuld in de nieuwste lokale mode, goed voor een fotosessie. En ze wilden natuurlijk het een en ander aan ons verkopen, hadden zij even pech. De gids werd er ook een beetje chagrijnig van, daar ging natuurlijk zijn commissie. Wij werden het intussen een beetje zat om van de ene verkoopdemonstratie naar de andere winkel te worden gesleept, en de gids werd te verstaan gegeven dat we dat niet meer wilden. Toen we even later weer tussen de schoenen en tassen terecht kwamen haakten een aantal van ons af, het bleek echter een mogelijkheid om uit te kijken over de leerfabriek - toch de moeite waard.
Eenmaal terug bij de garage was het tijd voor nog meer chagijn, nu wilden zij heronderhandelen. Dat ging niet door, waarop Landmiles als een zo harde onderhandelaar werd bestempeld dat hij een echte Berber zou kunnen zijn. Ook de gids was boos, want hij kreeg geen extra 50 dirham voor een taxi. En terug bij het hotel was de brommerman boos, omdat hij maar een honderdje kreeg voor zijn slechte diensten. Hij heeft het flink bont gemaakt en Landmiles met een slecht gevoel achtergelaten. Er werd gegeten in het hotel, een beetje chaotisch maar dat gaf niet.