Backpackers dood na ongeluk met jeep

alieNL

Well-Known Member
Backpackers dood na ongeluk met jeep

De Britse Ian Davy maakte met 10 andere toeristen een tocht over het strand van Fraser Island, in Queensland. Stuk voor stuk hadden ze geen ervaring met terreinwagens of met het rijden over zand.

Op het stuk strand waar de toeristen over heen reden, goldt een maximale snelheid van 50 kilometer per uur. Het stuk staat bekend als gevaarlijk, omdat er de afgelopen jaren meer dan honderd ongelukken gebeurden.

De terreinwagen waarmee de backpackers hun tocht maakten, rolde 30 meter over het strand. De chauffeur ontsnapte aan de dood, maar hield twee gebroken armen over aan de crash. In totaal raaktem zeven andere toeristen gewond en moesten worden vervoerd naar het ziekenhuis. De politie van Queensland is een onderzoek gestart.

Voor filmpje ga naar: http://www.telegraaf.nl/buitenland/3743217/__Backpackers_dood_na_strand-crash__.html

[size=12pt]British backpacker dies in 4WD crash on Australian island beach[/size]By Richard Shears
Last updated at 1:28 PM on 20th April 2009

A British backpacker has been killed when a converted four-wheel drive crashed after swerving to avoid a wave on a popular tourist island in Australia.
The victim has been unofficially named as Ian Davy, 22, from West Yorkshire, who along with an Italian woman, died in the crash on Fraser Island in Queensland.
Four other Britons - a woman and three men - suffered internal injuries and two are believed to be in a critical condition. The dead man's family has been informed.

Police said the group of 11 tourists, from a number of European countries, were inexperienced at travelling in such a vehicle and had no skills at driving it on a beach.

Fraser Island, off the Queensland Coast, is famous for its sandy beaches and towering sand dunes.

The 22-year-old was one of a group of 11 tourists involved in the crash
Mr Davy and an Italian woman were killed and others injured - including four Britons - when this 4WD rolled at least 50 yards on Fraser Island
The crash occurred on a long stretch of sand called Seventy Five Mile Beach. It is officially gazetted as an 'unsigned road' and has a maximum speed limit of 50mph.
There have been more than 120 serious accidents on the island since 2003, most of them involving tourists who lack the experience to drive on sand.

In the latest fatal crash, the vehicle rolled at least 50 yards along the hard sand. The Briton and the Italian woman, lay dead amid backpacks and other luggage.

Seven of the passengers, including four with serious head and neck injuries, were carried by helicopter to a hospital on the mainland.

The injured included the driver, who 'escaped' with two broken arms.
Locals said that after camping in the area the group decided to make the most of perfect weather and set off along the beach in a convoy with two other vehicles.

Seventy-five Mile Beach, where the crash happened, is a popular tourist destination
Residents and regular four-wheel-drive visitors to the island said many overseas tourists driving rented vehicles lacked the experience to drive on sand, which can become a dangerous and soft surface depending on the incoming tides.
As a major investigation got under way, police were trying to establish if the passengers were wearing seat belts.
John Bush, owner of the  company which rented out the vehicle, said it was the first accident involving his company in the 22 years he has been operating.

'We don't know what went wrong,' he said. 'We give a safety lecture, including a 30-minute video and verbal lecture to anyone who hires our cars.

'We're very upset and feel very sorry for the tourists and their families.'
 
Zijn denk ik 2 belangrijke factors die hebben bijgedragen aan dit tragische ongeluk. Ten eerste is de onervarenheid met het rijden met 4 wheel drives en het terrein. Een "video" van 30 minuten is bij lange na niet voldoende om aan een leek 4 wheel driven op verschillende terreinen te leren. Een halve dag minimaal praktijk oefenen op verschillende soorten terrein door een vakbekwame docent lijkt mij meer op zijn plaats.  Ten tweede en ook weer bij dit ongeval weer die levensgevaarlijke troopies. Smalle wielbasis, hoog en met dwarsgeplaatste banken ( waar ook nog eens bijna nooit iemand een gordel draagt) een recipe for disaster.  Gaat zo'n apparaat door een stuurbeweging naar 1 Kant dan zitten daar al een man of 5/6 ( 400-450kg) diegene die aan de andere Kant zitten zonder gordel komen door zo'n stuurbeweging op de schoot van de personen aan de andere Kant ( nog eens 450kg). Het Trieste resultaat staat bijna wekelijks in de krant. Verbieden die auto's voor het vervoer van toeristen ( eigenlijk voor iedereen)

Heel populair zijn ook de troopie's als camper ( Britz & Maui ) waar we gezellig all koffers in het verhoogde deel van de wagen proppen met een compleet veranderd zwaartepunt als gevolg. Bij Britz/Maui hier in Alice staan er genoeg die 1 of meerdere malen gerold zijn.

Zoals ik al zei. Verbieden in de verhuur die levensgevaarlijke apparaten ( volgens mij zijn er al staten die ze verbieden in de verhuur)

Cheers

Willem
 
Ik had het al gehoord. Vriendin van me moeder was op dat moment net op Fraser Island.

Er schijnen 2 doden te zijn, ook een Italiaans meisjes is ter plekke overleden.
 
Speelt nog iets mee.. alcohol.. hoeft niet in dit specifieke geval zo te zijn geweest.. maar het gebeurt wel en dan hangt het van de groep af wat hiermee gebeurt. Ik zat gelukkig bij een groep waar iedereen het rijbewijs had en waar iedereen ook wilde rijden. De 3 Franse jongens wilden gelijk van de boot af al een biertje drinken. Ik heb gelijk gezegd dat dat prima was, maar dan mochten ze niet meer rijden.. in eerste instantie vonden ze dat onbegrijpelijk (1 mocht toch wel, of 2..). Voet bij stuk gehouden. Geen probleem. Dag 2 hadden we hoog tij van 10 tot 2 's middags. Toen ook iedereen aan 't bier, behalve ik en een ander NL meisje. Toen mocht ik het leuke deel rijden ;) was wel vet tof. De jongens zijn nog wel wezen cruisen, maar dat was nadat we op de overnachtingsplaats waren aangekomen en we hadden ook geen borg hoeven staan..
We hadden dan een groep waar men wel naar de rest luisterde.. maar voor hetzelfde geld heb je zelf geen rijbewijs en tref je een groep die rijden onder invloed heel normaal vind.. denk dat je dan wel in een andere positie zit.

En inderdaad.. je schudt enorm heen en weer in de auto's en idd draagt bijna niemand een gordel (en daarnaast vinden de meesten het ook vet cool om zo hard mogelijk te rijden op die 30 wegen.. zodat iedereen constant de lucht in stuitert.

Moet ik er wel bijzeggen: het was een ervaring om nooit te vergeten.
 
Zelfs als je gewend bent aan 4wd is Fraser Island een pittige ervaring. Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden een paar jaar geleden -> van de veervoot is het direct omhoog zandduinen op en stranden zijn altijd link wegens de 'soft spots' die er onverwacht kunnen zijn. Altijd easy rijden!

Op FI rijden (te)veel zgn troopcarriers rond vol met backpackers die ondanks de video en waarschuwing niet ervaren zijn om daar rond te rijden.
 
Deze stond 2 jaar geleden te wachten op reparatie in Perth;
image010.jpg

Daar wordt je ook niet vrolijk van.

Bart
 
Zelfs als cabrio zal het op het wegdek een hobbelige rit zijn.. heb je de stand van de wielen eens bekeken! :shocking:
 
Over het algemeen is het een kwestie van verantwoordelijkheid.

11 backpackers bij elkaar is naturrlijk dolle pret en allemaal ff gek doen... Zag het zelf 2 maanden geleden daar ook, afgeladen troopies, op het eind van de veren en knalhard over alle paden, lachen natuurlijk... In Eurong klapte er bijna een op een stel geparkeerde auto's omdat meneer ff stoer snel in wilde parkeren (hoop dames er bij, je kent het wel) Toch ff anders als je in 4L rijdt met center lock... dan worden de bochten ff snel wat ruimer.....

Allemaal heel erg leuk, tot dat dit gebeurt.

Tevens ben ik bang dat uiteindelijk het rijden op dit soort lokaties aan banden gelegd gaat worden door dit soort ongelukken, en da's erg jammer want het merendeel van de bezoekers gedraagt zich keurig netjes.
 
[quote author=Red link=topic=9972.msg137321#msg137321 date=1240477250]

Tevens ben ik bang dat uiteindelijk het rijden op dit soort lokaties aan banden gelegd gaat worden door dit soort ongelukken, en da's erg jammer want het merendeel van de bezoekers gedraagt zich keurig netjes.

[/quote]

Kan me voorstellen horo als ze het aan banden leggen. Tuurlijk is het super dta je zelf er opuit kunt trekken. Maar je zal maar 1 zo'n onverlaat in je groep hebben zitten.... Aangezien je de mensen niet kent is het dan misschien al te laat.
 
Naar aanleiding van de foto van Bart

Deze stond 2 jaar geleden te wachten op reparatie in Perth;

Ja weer zo'n (oorspronkelijk  :smile:) verhoogde camper troopie. Zo staan er hier in Alice bij Maui/Britz/Apollo/Kea/Thriffty etc genoeg. Hoog tijd om die dingen voor toeristen te verbieden. Als je het navolgende artikel doorleest zal je er wel twee keer over nadenken ooit in zo'n onding te stappen.

Sideways facing seats are unsafe & should not be used to transport students under any circumstances
by Andrew Brookes

Background

Over the past two years I have been engaged in two overlapping research projects. One, an attempt to collate and analyse fatal accidents over the past 30 years on school camps and excursions in Australia, using information in the public domain (mainly newspaper reports and inquests). I have information on about 140 fatalities, and expect to have a series of papers ready for publication by the end of the year. Two, in a less formal project, I have been trying to understand some of the safety issues around travel to, from, and during outdoor education programs.

There are many issues which require discussion, including the effectiveness and appropriateness of the approaches and strategies adopted by the Road Traffic Authority and Department of Infrastructure (especially in attempting to manage school use of buses in the same way commercial use of buses is managed, without sufficient attention to the particulars of how schools are organised and how and why they use their own buses). However there is one issue which I feel outdoor educators should be aware of immediately.

Sideways facing seats

In the course of this work I decided to look into the safety of sideways facing seats, such as are fitted in troop carrier style vehicles, and in some mini buses as a way of fitting more passengers in less space.

I first contacted the Monash University Accident Research Centre, who advised me what research had been done in this area. What I learned was unambiguous: sideways-facing seats are unsafe. This is well known to accident researchers. In the early 1990s the collision of an army Land Rover Perentie at 45 km/hr killed 4 soldiers on sideways-facing bench seats in the rear. The army commissioned research to try to find a safe form of sideways seating (for example some form of adult baby capsule). Crash tests were conducted by Monash University using dummies belted into sideways seats.

The tests, with both lap and lap sash belts, established that there is the likelihood of life-threatening injuries in a 48 km/hr collision.

With lap sash belts

"The results of the test indicate that the system performed poorly when assessed with respect to occupant injuries. The system was ineffective in restraining occupants in position during impact and in preventing the likelihood of life threatening head, neck, and chest injuries" .

How does this compare with the safety of other vehicles, or for that matter with the safety of passengers sitting in the front seats facing forwards?

The Australian New Car Assessment Program (ANCAP) conducts tests not at 48 km/hr, but at 56 km/hr for a frontal impact, and 64 km/hr for the offset test. The NCAP rates the (test) crash safety of the 92-97 Toyota Land Cruiser (this is the most similar vehicle to a Troop Carrier tested), as marginal. However, this marginal safety for the front seat passengers is considerably better than the safety of passengers in sideways facing seat, even when the latter was measured in a collision at lower speed. How much less safe are the sideways facing seats in the back of a troop carrier than the "marginal" safety of the driver and passenger in the front? The table below gives an indication.

Even at a relatively low speed collision, passengers in sideways facing seats in the rear of a troop carrier style vehicle are considerably more likely to be killed than the driver or passenger of a "marginal" vehicle in a higher speed collision.

This is what happened in the crash test (in the extract below, the term "Hybrid III" refers to the particular crash dummies used. The extract is from the test using dummies secured with lap belts).

The first Hybrid III slid laterally within the constraints of the seat belt and the shoulder contacted the - bulkhead at 40ms - the first Hybrid III’s upper torso was sandwiched with the pelvis moving forward - head and pelvis struck the - bulkhead generating a life-threatening resultant neck tension load of 4809N and a HIC of 3599. Considerable chest deflection was noted generating a life threatening resultant 3ms chest acceleration of 155.9g.

The authors go on to describe how the second dummy’s shoulder hit the shoulder of the first dummy, generating a 4299N neck tension load (life-threatening), chest acceleration of 112.8g (life-threatening) and HIC of 2099. The third dummy’s head hit the second dummies shoulder, breaking the clavicle, then the rebounding heads of the second and third dummies collided.

I believe that very few parents would approve of their children travelling in sideways facing seats if they knew how dangerous even a low speed frontal collision would be. I suspect that many children would themselves be reluctant to travel in such seats if they knew the facts and were given a choice.

Sideways facing seats are legal, simply because there is no Australian design rules provision for a sideways facing seat. . This legal loophole, or oversight, does not justify placing students’ lives at risk. Students should not be transported in sideways facing seats. This department introduced a policy of not transporting students in sideways facing seat immediately we became aware of the danger.

In summary, transporting students in sideways facing seats, with seat belts, entails the likelihood of life-threatening injuries in the event of a relatively low speed frontal collision.

This discussion does not exhaust the question of the crash safety of mini buses and troop carrier style vehicles. It should also be noted that rollovers were involved in about half of the motor vehicle fatalities I have found related to school or youth group camps or excursions. While rollovers contribute to around 20% of motor vehicle fatalities in Australia, in rural NT and WA the figure comes closer to 50% . Rollovers require a separate discussion, but it is worth noting that even without a load of students and without gear on a roof-rack, the Toyota Land Cruiser Troop Carrier 4X4, in tests conducted for the Victoria Police by Monash University, was measured to have a stability factor of 0.9, comparable to the controversial Holden Rodeo Divi Van. The "troopie" has a tilt table rollover angle of 39° , and a limit to sideways acceleration of 0.81 g (the Holden Commodore sedan figures are 52° and 1.28g respectively) . With packs on the roof and a load of students in the back it is my guess that the rollover risk of troop carrier style vehicles would be as unacceptable to most parents as the frontal collision risk would be.

My advice to programs which use vehicles with sideways facing seats is to cease using sideways facing seats to transport students immediately. Clearly there is work to be done in finding, and establishing the safety of alternatives (for example, Toyota have a 4x4 version of their extended bonnet Hiace available in some European markets). Perhaps some programs will have to be modified so that minibuses can be used. Lack of alternatives should not be used to justify continued use of a seating arrangement which is known to be unsafe.

Andrew Brookes is a senior lecturer in the Department of Outdoor Education and Nature Tourism at Latrobe University, Bendigo.

Cheers

Willem
 
Sluit me aan bij Willem, heb twee jaar geleden (toen nog in Nederland) me er in verdiept in verband met een camper en waar de maxicosi dan moest etc. Zijwaarts is een slecht idee.
 
Zolang er veel mensen hier BAKKEN geld verdienen met verhuur van die dingen, zullen troopies nog wel even blijven rijden.... Alternatief is 2 gewone banken ipv de zijkanten. Dan kun je 2+3+3 mensen kwijt en da's 3 minder dan in een troopie... Als iedereen nu bereid is 11/8e meer te betalen voor een trip (en alle verhuur bedrijven ook consequent alle zijbanken er uit gooien) zou het wat kunnen worden. Maar dan geldt nog steeds... als dat ding over de kop gaat vallen er doden. Denk je dat ze allemaal hun gordel om doen op het strand ? Dacht het niet...

Dus, veel komt weer neer op het gedrag van de rijder en da's moeilijk te veranderen.
 
misschien seatbelts of beter rally belts.
Kun je mee op kop hangen.
Een rolbeugel in de trophy en het dak blijft in dezelfde afmeting als dat ding gaat rollen.
Die side banken maken ze altijd aan de zijkant zodat je met je rug naar het raampje zit.
Heeft wel wat charme toch geeft het je de neiging om je om te draaien waarmee je volledig los in de wagen zit :shock:.
Ben zelf ook met zo'n 40case over die zandbankjes gereden.
Heb mijn harses gestoten zo hard dat ik glaasjes met rum voorbij zag komen en mijn servies dat achterin lag op mijn schoot lag.

Je mot ook een beetje zachtjes rijden he....dan zie je nog wat van Fraser.
Erg triest wat er gebeurt is met deze toeristen.
Je kunt niet meteen alles verbieden als er iets tragisch gebeurt.
Toch heeft het een beetje met je eigen verantwoordelijkheid te maken.
Die moet je wel een beetje meer hebben als je de chauffeur bent met zoveel vrienden achterin.

Jack :evil:
 
Erg triest om te lezen en afschuwelijk voor de nabestaanden. Om nu alles af te schaffen/aan banden leggen vind ik een beetje kortzichtig en te ver gaan. Als je dat aan banden gaat leggen kun je dat met alles wel gaan doen. En laten we eerlijk wezen 120 ernstige ongelukken sinds 2003, dat zijn er zo een 20 gemiddeld per jaar. Hoeveel auto ongelukken hebben we wel niet op de openbare weg (van alle slachtoffers is de grootste groep tussen de 16/24 jaar oud, andere oorzaak is de slechte staat van de voertuigen)? Mensen die als gevolg van een slechte eet gewoonte/drank of roken jaarlijks het loodje leggen, gaan we dan alle fastfood,drank of sigaretten aan banden leggen? Hoeveel bedrijfs ongevallen met verkeerde afloop hebben we wel niet jaarlijks? Tja je kan moeilijk het bedrijfsleven aan banden leggen  :grin:. Wat je dan vaak krijgt is dat er strengere/betere regel geving komt. Misschien zouden ze dat in dit geval ook moeten doen. Strengere regels/wetgeving misschien een verplichte APK keuring, het zijn iig dingen die het aantal ongevallen zou kunnen terug dringen denk ik. En zoals al eerder gezegd heefd een hoop te maken met de verantwoordelijkheid van de bestuurders, en dat is iets wat je helaas niet kan zien van te voren.

Sander
 
[quote author=Jack link=topic=9972.msg137488#msg137488 date=1240726437]
Toch heeft het een beetje met je eigen verantwoordelijkheid te maken.
Die moet je wel een beetje meer hebben als je de chauffeur bent met zoveel vrienden achterin.
[/quote]

Nadeel is dat je elkaar pas op de dag of de dag ervoor leert kennen. Je kijkt dan 30 min. naar een filmpje (in het Engels of course.. sommigen verstaan dat niet goed genoeg) daarna ga je met z'n allen boodschappen doen en wordt de alcohol ingeslagen. Dan ga je op pad. Zet jongeren bij elkaar die elkaar niet kennen en iedereen wil stoer zijn.. ik denk dat dat misschien nog 't grootste probleem is. Een groep dat elkaar door en door kent zal 't misschien iets rustiger aan doen???

Maar vind ook dat het niet aan banden gelegd moet worden vanwege een paar idioten die zich niet aan de regels kunnen houden. Misschien een soort van 4WD cursus van een dag doen? (voor een normaal bedrag..) net zoals met RSA (maar dan kun je wel zakken  :grin:). Ik vind dit nm wel een ervaring die je als backpacker mee moet maken. Niet iedereen heeft geld een 4WD te huren of kopen en vandaar dat Fraser Island voor velen de kans/mogelijkheid is om eens in een 4WD te rijden. Maar het moet wel verantwoord blijven.
 
@Red. 11/8? Klopt volgens mij niet. Het is gewoon 37.5% wat de meerprijs is per persoon ALS je er met 8 personen inzit in plaats van 11. Er zijn verder dus ook veel mensen die bakken met geld overhebben om in zo'n bewezen gevaarlijk apparaat te zitten/ rijden. 

Rally belts en rolbeugels zijn prima zolang je normaal voorwaarts gericht in een auto zit. Zoals uit onderzoeken heel duidelijk is gebleken is een impact op je nek levensbedreigend met zijwaarts geplaatste zitting, helpen geen rolbeugels en rally gordels tegen.

Niet vergeten dat het rijden in zo'n troopie het leven van derden in gevaar brengt. Dat je jezelf te pletter rijdt  moet je immers zelf weten. Het in gevaar brengen van anderen is duidelijk wel een zorgelijke zaak. Met  sigaretten precies hetzelfde. Je mag immers wel zelf roken maar niet in openbare gebouwen, restaurants etc. omdat je dan de gezondheid van anderen in gevaar brengt.

Ik blijf van meming dat dat soort auto's voor de verhuur en betalend vervoer en/of vervoer van personeel, scholieren etc. verboden moet worden. Je moet in Australie al volgens de wet een helm op met bijna alles! wat rijdt, fietsers, skateboarders, zelfs op een step! Kan dus nooit lang duren voordat dit soort auto's niet meer worden gebruikt behalve voor prive en dat is maar goed ook!

Cheers

Willem 
 
[quote author=willem-lenie link=topic=9972.msg137518#msg137518 date=1240755263]
@Red. 11/8? Klopt volgens mij niet. Het is gewoon 37.5% wat de meerprijs is per persoon ALS je er met 8 personen inzit in plaats van 11. Er zijn verder dus ook veel mensen die bakken met geld overhebben om in zo'n bewezen gevaarlijk apparaat te zitten/ rijden. 

Rally belts en rolbeugels zijn prima zolang je normaal voorwaarts gericht in een auto zit. Zoals uit onderzoeken heel duidelijk is gebleken is een impact op je nek levensbedreigend met zijwaarts geplaatste zitting, helpen geen rolbeugels en rally gordels tegen.

Niet vergeten dat het rijden in zo'n troopie het leven van derden in gevaar brengt. Dat je jezelf te pletter rijdt  moet je immers zelf weten. Het in gevaar brengen van anderen is duidelijk wel een zorgelijke zaak. Met  sigaretten precies hetzelfde. Je mag immers wel zelf roken maar niet in openbare gebouwen, restaurants etc. omdat je dan de gezondheid van anderen in gevaar brengt.

Ik blijf van mening dat dat soort auto's voor de verhuur en betalend vervoer en/of vervoer van personeel, scholieren etc. verboden moet worden. Je moet in Australie al volgens de wet een helm op met bijna alles! wat rijdt, fietsers, skateboarders, zelfs op een step! Kan dus nooit lang duren voordat dit soort auto's niet meer gebruikt mogen worden behalve voor prive en dat is maar goed ook!

Misschien zouden ze dat in dit geval ook moeten doen. Strengere regels/wetgeving misschien een verplichte APK keuring, het zijn iig dingen die het aantal ongevallen zou kunnen terug dringen denk ik

Alle auto's die gebruikt worden voor het vervoer van personen moet hier in de NT ieder jaar als je de registratie van zo'n auto verlengd opnieuw gekeurd worden ( ook dus taxi's, bussen, busje van het resort dat naar het vleigveld op en neer rijdt etc.) , zonder keuringsbewijs wordt de registratie niet verlengd. Weet niet precies hoe dat in andere staten is maar als het in de NT al moet dan ga ik er maar vanuit dat het overal moet, meestal zijn ze hier een paar jaar achter/niet zo streng, roken in de kroeg mag hier nog steeds.

Cheers

Willem 
[/quote]
 
Back
Top