Backpackers dood na ongeluk met jeep

Hoi,

Ik gebruik de Troopcarrier dagelijks voor het werk om vrijwilligers (Ozzies en Internationals) in te vervoeren. Dagelijks gaan er zo'n 60 - 75 Troopy's met tandem-trailer van mijn organisatie op pad en sinds 1982 (jaar van oprichting) zijn er geen rolongelukken geweest. Wij gebruiken ze om zo dicht mogelijk bij de werkplek te komen voor natuurwerkzaamheden. Een busje kan er vaak niet komen (of soms wel, en dan neemt men een Toyota Hiace).

Naast een full-licence moest ik ook een Defensive Driving Course doen, maar dat heeft niets met 4x4 te maken! Meer over bewustwording in het verkeer, en dit deed je dan ook met je eigen auto (die totaal anders reageert dan een Troopcarrier). De reden waarom ik geen 4WD cursus kreeg aangeboden is, dat ik situaties met hardcore 4WD moet vermijden, laat staan in dat soort situaties belanden.

De auto's worden elke 3 jaar vervangen, dus APK e.d. is niet van toepassing.

In mijn ogen een verantwoorde manier van groepsvervoer.

Cheers Sander
 
We moesten natuurlijk even wel "verkennen" waar vorige week (of is het alweer twee weken geleden) dit ongeluk is geweest. Afgelopen weekend zijn we naar Fraser Island geweest. 1 dagje maar (veels te kort, dus we gaan dit nog zeker een keer overdoen, maar dan met kamperen erbij). En bij het reserveren van de ferry hoorden we dat het ongeluk gebeurt schijnt te zijn op een plek waar enkele weken daarvoor een cycloon dermate schade heeft aangericht dat je daar niet fatsoenlijk en normaal langs zou kunnen rijden. Toch schijnt deze persoon dat te hebben geprobeerd. Het deel wat je nl. nog kon bereiken was ten zuiden hiervan, terwijl de "Maheno" er ten noorden van lag. Als je dan met 11 jongeren in een 4WD (my god wat waren er veel rental 4WD's op Fraser) zit en een aantal willen wel en een aantal niet, dan kun je al snel overmoedig worden. Wij zijn tot aan Yidney Rocks gereden en toen maar weer terug. Ik heb geen zin om mijn leven in de waagschaal te leggen. Ik wacht wel totdat het weer zo hersteld is dat er veilig gereden kan worden.

Wel leuk rijden trouwens op Fraser. Veel zandweggetjes binnendoor. Op 1 stuk veel wortels van bomen over de weg. Even flink schudden toen je daar overheen moest rijden. Af en toe achteruit een inhammetje opzoeken omdat iemand je tegemoet kwam. Supermooi Lake Mackenzie. Heel helder water....we gaan daar zeker nog een keer weer naartoe, maar wachten wel totdat de noordkant weer bereikbaar is.

r2d2....ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop tikt. De chauffeur en niet de auto is bepalend voor het veilig rijden.
 
[quote author=Maluka link=topic=9972.msg137554#msg137554 date=1240812825]
Wel leuk rijden trouwens op Fraser. Veel zandweggetjes binnendoor. Op 1 stuk veel wortels van bomen over de weg. Even flink schudden toen je daar overheen moest rijden. Af en toe achteruit een inhammetje opzoeken omdat iemand je tegemoet kwam. Supermooi Lake Mackenzie. Heel helder water....we gaan daar zeker nog een keer weer naartoe, maar wachten wel totdat de noordkant weer bereikbaar is.
[/quote]

Absoluut erg mooi. Wij hebben ook (een paar jaar terug) zo'n eendags trip gemaakt. Alleen niet met de ferry overgestoken maar met een vliegtuig(JE). Vliegt over het eiland heen en landt dan aan de 'oceaan kant' op het strand.Heel apart om mee te maken. En dan inderdaad even toeren met een Suzuki Jimny (wordt 4WD genoemd, maar is denk ik wel de absolute onderkant van de 4WD wereld ;-) ;-) ;-)). Af en toe een inhammetje om voor tegen liggers op zij te gaan, maar ook om af en toe een achterop komende scheurneus in een dikke Landcruiser te laten passeren ...

Ook nog gewandeld daar maluke?? Prachtige wandelingetjes!!
 
Was het onverantwoordelijk van de chauffeur?, of brak er iets aan de wagen tijdens de rit over de zandbanken?.
Rallybeugels helpen wel degelijk, geeft steun zelfs als je zijwaarts schuift, rolt of over de kop gaat, geloof me, ik was blij dat ik ze aanhad.
Dat ''onderzoek''  :grin: met zijn impak op je nek zijwaarts heeft alleen toepassing in het race circuit zoals de F1 formule and Nascar enz.
Is het comfortabel om deze rallybeugels aan te hebben of zelfs de helm met de plaat over je rug/nek die steun geeft voor je nek en dan zo te zitten tijdens een toeristen uitstapje.
Ik zou het bescheuren als ik zo toeristen zou langs zie komen volledig ingepakt in hun beugels met hun nekkapje.
Ik zelf denk dat het toch bij de snelheid van de chauffeur lag die de wegen van Fraser niet kent.
Wat is veilig?
Stap je in de lijndienst (busverkeer) zit je helemaal los, toch gaat dat ding 80km/uur.
Ook maar verbieden.
Motor rijden , dat is wel het laatste waar je op wilt zitten bij een ongeluk.
Als je 80 of 100km/uur rijd en je moet plotseling handelen dan is het alleen maar remmen en hopen want uitwijken/ sturen krijg je geen kans voor of je gaat op je bek.
Ook maar verbieden.

Fraser is ook niet bedoelt om hard te rijden en al het wildlife heeft voorrang.
Heb je je license en je stapt in een vreemde auto wat voor auto dan ook dan ga je helemaal er netjes mee om.
Als je zoveel meters over de kop vliegt heb je toch een zwaar voet probleem
Als je verantwoord rijd met zo'n gebakje waar de achterstoelen zijwaarts zitten en je auto vertoont geen gebreken tijdens de rit dan heb je op het eind van de dag een prachtige ervaring erbij.
Troopy's hebben charme , prachtig om te zien als je de toeristen achterin langs elkaar ziet langskomen.

Dankzij deze ontverantwoordelijke hardrijders gaan de huurprijzen en borg voor anderen (die wel netjes met dit gebakje om kunnen gaan) omhoog.
Erg triest dat ze met hun snelheid in onervaren wagen en terrein een fout moeten bekopen met hun leven.

[quote author=r2d2 link=topic=9972.msg137535#msg137535 date=1240778758]
Hoi,

Ik gebruik de Troopcarrier dagelijks voor het werk om vrijwilligers (Ozzies en Internationals) in te vervoeren. Dagelijks gaan er zo'n 60 - 75 Troopy's met tandem-trailer van mijn organisatie op pad en sinds 1982 (jaar van oprichting) zijn er geen rolongelukken geweest. [/quote]

Jack :evil:
 
Als je het 4wden in dat soort auto's op Fraser wilt verbieden dan moet je denk ik maar meteen alle P-platers van de weg halen, want die zijn, naar mijn mening, nog veeel gevaarlijker bezig op de wegen van Australië... Die troopy's staan aardig hoog op de pootjes en dan ook nog eens bepakking op het dak redelijk hoog opgestapeld. Het zwaartepunt lijkt me dan ook heel anders dan wanneer je met een "normale" 4wd auto rondrijdt op Fraser.
Wij hebben afgelopen zondag helemaal niets geen problemen gehad met onze Prado en Maluka is helemaal geen ervaren 4wd rijder.
Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet eerder van dit soort ongelukken heb gehoord en ben benieuwd hoe vaak dit soort dingen op Fraser voorkomt...
 
Wat ik heb begrepen van iemand die op Fraser was met het ongeluk, hebben ze heel hard gereden. En tja als er dan iets mis gaat....
 
''onderzoek''    :grin:

Begrijp niet zo goed wat de smiley ermee te maken heeft, tis gewoon een onderzoek zoals er zovelen worden gedaan en waar een uitkomst/aanbeveling uit komt. Als je een beter tegenonderzoek hebt dan zie ik dat graag.
Wellicht kan je je nog opgeven als crash test "dummy" als je denkt dat het allemaal wel mee valt, zullen we je na afloop vragen hoe je je voelt  :smile:

Stap je in de lijndienst (busverkeer) zit je helemaal los, toch gaat dat ding 80km/uur
Gaat om de manier van zitten, in de meeste bussen zit je immers gewoon naar voren gericht, meeste bussen tegenwoordig zijn voorzien van gordels, bij vervoer van schoolkinderen in een aantal staten al verplicht, anderen zijn er mee bezig.

Motor rijden, dat is wel het laatste waar je op wilt zitten bij een ongeluk.

Op een motor vervoer je neem ik aan geen groep toeristen, of jij wel?

Mijn betoog ging over het verbieden van die apparaten voor het vervoer of verhuur aan derden. Dat je er zelf in wilt rijden en de risico's wil lopen is immers je eigen zorg. Met een groep mensen in de auto heb je ook de zorg voor anderen. Niet alleen met je rijgedrag maar ook met de wijze van vervoer.  Er zijn hier al 10 mensen die hoogstwaaschijnlijk de verhuurder en bestuurder van de auto aansprakelijk zulen stellen voor de schade.

We zullen wel zien wat er in de toekomst gebeurd. Mij zul je in zo'n ding nooit zien, kan me ook niet voorstellen dat het erg comfortabel zit.

Cheers

Willem
 
Back
Top