mijn twee cent: je hebt mensen die economie beschouwen als iets wat geld oplevert of een tastbaar product wat je kunt verkopen, nu en op de korte termijn. En je hebt mensen die daarnaast ook zien wat ik dan maar de sociale economie noem, datgene wat niet direct maar wel indirect bijdraagt aan de welvaart van de samenleving. Kinderopvang, ouderenzorg, onderwijs, wetenschap, cultuur, natuur, noem maar op. En laat die sociale economie nou precies datgene zijn waar Abbott en zijn ploeg op bezuinigen. Beloofde salarisstijging in zorg en child care worden teruggedraaid, gerenommeerde wetenschappelijke instituten gekort of opgeheven, universiteiten gekort en de natuur... nouja, zo'n barrier reef levert niet genoeg geld op blijkbaar. Terwijl het juist die takken van de economie zijn die op de lange termijn meer op gaan leveren.
Tenminste, dat is hoe ik het zie.
Vandaar ook mijn eerdere opmerking: ik snap dat er mensen nu blij zijn dat ze werk kunnen vinden door het stimuleren van bestaande vervuilende industrie. Maar ik denk ook dat ze minstens zo'n goede baan hadden kunnen vinden in een duurzame vernieuwende industrie. Maar dat is lange termijn denken.