Banken en virussen...geen goede combinatie

FOL

Fristi-specialist
XPdite Sponsor
Computervirus wist Australische salarissen

SYDNEY - Een computerstoring bij de grootste bank van Australië heeft het betaalverkeer op het continent flink ontregeld.

Pinautomaten doen het niet en tot overmaat van ramp is een groot aantal transacties gewist, waardoor bijvoorbeeld salarissen en andere betalingen spoorloos verdwenen zijn.

Mogelijk kunnen vele mensen dit weekend niet bij hun geld.

Volgens de National Australia Bank (NAB) is een computervirus de oorzaak van het probleem. De bank heeft haar excuses aangeboden en zet dit weekend alles in het werk om de immense storing op te lossen, liet een woordvoerster van de bank weten.


http://www.nu.nl/internet/2388681/computervirus-wist-australische-salarissen.html
 
Het is echt een wereldwijd probleem op het moment, wij kregen vorige week ook een valse mail van ING, moesten zogenaamd inloggen via een link ivm fraude om een nieuw paswoord aan te maken..yeah wright!:wink:

Bij deze zijn jullie gewaarschuwd! :up:
 
Het is echt een wereldwijd probleem op het moment, wij kregen vorige week ook een valse mail van ING, moesten zogenaamd inloggen via een link ivm fraude om een nieuw paswoord aan te maken..yeah wright!:wink:

Bij deze zijn jullie gewaarschuwd! :up:

Dit is geen virus, maar phishing. Klik nooit en te nimmer op een link in een mailtje van je bank. Als je denkt dat het echt is (maar banken vragen je nooit per e-mail om wachtwoord of PIN) vul dan handmatig de URL van de bank in in je browser.
Overigens ben ik niet verbaasd dat een Australische bank geveld wordt door een virus. Ze lopen hier nog flink achter wat betreft computers.

Groetjes,
Rixta
 
Interessant dat de Nederlandse pers beter op de hoogte is dan de Australische pers.... of toch niet? De NAB heeft nooit aangegeven dat het een virus is, het officiele standpunt is "a corrupted file". Een virus zou daar de oorzaak van kunnen zijn, maar er zijn vele oorzaken mogelijk. Dat is het mooie van de uitdrukking "a corrupted file", je kunt er alle stuff-ups onder verbergen.

Die phishing emails zijn al zou oud als on-line banking is.

Rixta, waar baseer jij je op als je zegt dat de Australische banken flink achter lopen vwb computers?
 
Rixta, waar baseer jij je op als je zegt dat de Australische banken flink achter lopen vwb computers?

Niet zo zeer de banken, maar Australie in het algemeen. Ze krijgen het b.v nog steeds niet voor elkaar om de computers van dokterspraktijken en Medicare aan elkaar te koppelen. Dus ga je met je papiertje naar een Medicare kantoor om daar je geld terug te krijgen. Dat vind ik echt achterlijk.

En zo loop ik wel vaker tegen dingen aan waarbij ik me afvraag of ze hier wel eens van computers hebben gehoord.

Overigens vind ik het internetbankieren hier ook niet fantastisch en zet vraagtekens bij de veiligheid. Maar ik doe het toch maar, omdat het zo handig is en bouw zelf extra veiligheid in.

Groetjes,
Rixta
 
Niet zo zeer de banken, maar Australie in het algemeen. Ze krijgen het b.v nog steeds niet voor elkaar om de computers van dokterspraktijken en Medicare aan elkaar te koppelen. Dus ga je met je papiertje naar een Medicare kantoor om daar je geld terug te krijgen. Dat vind ik echt achterlijk.
Ooit van Bulk Billing gehoord? Dat menig doktorspraktijk dat niet doet is geen technologische beperking, dat is een keuze die de doktorspraktijken mogen maken om jou een hogere rekening te kunnen presenteren. De beperking van bulk billing tot een maximale vergoeding is een politieke keuze om die praktijken te motiveren om hun tarieven te beperken. Kwestie dus van even de praktijk opzoeken die bulk billing doet.

Ik werk zelf in de IT afdeling van een relatief klein bedrijf hier in Sydney. De IT groep is slechts zo'n 15 man personeel, maar de technologie die hier wordt toegepast is van dezelfde standaard als dat wat ik gebruikt zag worden in een midden-groot pharmaceutisch bedrijf in Nederland/VS. Het is soms alleen worstelen met de budgetaire beperkingen.

Overigens vind ik het internetbankieren hier ook niet fantastisch en zet vraagtekens bij de veiligheid. Maar ik doe het toch maar, omdat het zo handig is en bouw zelf extra veiligheid in.
Ik weet niet bij welke bank jij zit, maar ik heb er geen slechte ervaring mee. Hier in Oz moet ik twee wachtwoorden invoeren. In de VS en Nederland is dat slechts een wachtwoord (al moet ik bij de ING wel een extra code invoeren om transacties te autoriseren, wat het gebruiksgemak niet bevordert). Ik kan dus niet zeggen dat het achterloopt bij andere technologisch hoogstaande landen. Of het allemaal veilig genoeg is is een geheel andere discussie.
 
Ik sluit mij aan bij bovenstaande. Er is hier niets mis met de kwaliteit van de automatisering, hooguit soms met het personeel :roll: en vind het internetbankieren hier heel veilig en eenvoudiger dan in Nederland.
 
Wij hebben wel een rottige ervaring met het internetbankieren in Oz. Ik sluit me aan bij het feit dat het een stuk eenvoudiger gaat doordat je geen reader nodig hebt etc. Alleen kun je maar relatief kleine bedragen via internetbankieren overboeken, voor bedragen boven $12,5k moet je bij de bank langs. Zakelijk gezien boeken wij dat soort bedragen regelmatig over.

Afgelopen week waren we in Oz en moesten een wat groter bedrag van NAB naar ANZ overboeken: niet dus. Via internetbankieren werd het geweigerd (was wel van en naar onze eigen rekening) en toen wij bij de bank langs gingen, was daar deze computerstoring. Ergo: we konden niet bij ons geld. Uiteindelijk gevraagd of ik het dan contant kon opnemen, maar ook dat was niet mogelijk. Voelt wel heel raar (en vervelend) moet ik zeggen, dat je eigen geld niet meer bereikbaar is!

Voor het eerst in mijn leven uiteindelijk wat via een (op dat moment ongedekte) cheque kunnen regelen, ze werken daar echt nog met cheques. Zal me dat nog wel eigen moeten maken, voelt heel raar omdat we dat in NL al vele jaren niet meer doen. Maar goed, ook daar zullen we wel weer aan wennen (ik weet dat ze dit tot op de dag van vandaag in UK en Duitsland ook nog doen zo nu en dan).

Zo zijn er steeds voor en nadelen van een nieuw land. Als ik hier naar de grijze lucht en de kou kijk, weet ik wel waar ik het liefst morgen weer naartoe zou gaan......

Groet,
Annemarie
 
Dankzij dat virusje had ik mijn loon 4 dagen later.
Waar kwam het eigenlijk vandaan.

Cheers,

Jack :evil:
 
Wij hebben wel een rottige ervaring met het internetbankieren in Oz. Ik sluit me aan bij het feit dat het een stuk eenvoudiger gaat doordat je geen reader nodig hebt etc. Alleen kun je maar relatief kleine bedragen via internetbankieren overboeken, voor bedragen boven $12,5k moet je bij de bank langs. Zakelijk gezien boeken wij dat soort bedragen regelmatig over.
Wat was jouw rottige ervaring? Is het de beperking van het bedrag dat je over kunt maken? Dat zou met de juiste zakelijke rekening geen probleem hoeven te zijn, kwestie van de juiste rekening nemen. Ik kan mij herinneren dat ik in Nederland ook een limiet had. Uiteindelijk is dat een van de aspecten die het online bankieren veiliger moeten maken.

Voor het eerst in mijn leven uiteindelijk wat via een (op dat moment ongedekte) cheque kunnen regelen, ze werken daar echt nog met cheques.
Er zijn nog mensen die ze gebruiken, maar in twee jaar tijd heb ik nog nooit een cheque gehad noch nodig gehad. Alleen voor de deposit bij het kopen van mijn stukje grond had ik een bankcheque nodig. Maar vrijwel alles gaat met eftpost, credit card of BPAY. Geen enkel probleem.
 
Wat betreft mijn rottige ervaring? Het feit dat ik (in dit geval privé, zakelijk zet ik later op) een bedrag van de ene bank naar de andere wilde overmaken wat niet lukte (doordat het niet via internetbankieren werd toegestaan, het ging om een groot bedrag, en de NAB plat lag door de storing). Uiteindelijk zijn we in Perth bij 3 banken binnen geweest, vlak voordat we diezelfde avond op het vliegveld stapten en is het allemaal met wat kunst en vliegwerk gelukt. Bij de ANZ hebben een super branchmanager gevonden die goed met ons mee heeft gedacht.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen klaagzang houden over bankieren in Oz. Maar het is wel wat primitiever/ouderwetser dan in NL, is onze ervaring tot nu toe. Als ik hier in NL (privé of zakelijk) EUR 200k wil overmaken van de ene naar de andere rekening heb ik dat in 5 minuten geregeld, via internet. Ook zijn banken in NL in dat geval verplicht het bedrag dezelfde dag te boeken, geen rentedagen te pakken. Dat lukt gewoon niet in Oz en daar moet ik echt wel aan wennen.

Dat jij geen gebruik hebt hoeven maken van een cheque, super. Zoals ik aangaf: we wonen er nog niet, zijn wel aan het bouwen en hebben nu al een cheque MOETEN gebruiken, door omstandigheden. Ieder heeft z'n ervaringen, het is niet als diskwalificatie van Oz bedoeld. Gelukkig is het bij jou altijd op een andere manier gelukt, wij ondervonden een samenloop van omstandigheden bij de banken wat het wel noodzakelijk maakte. Een ervaring rijker, niet meer of minder dan dat.
 
Ik vind internetbankieren hier in Australie redelijk amateuristisch. Beveiliging van de gebruikerskant is helemaal om te huilen. Gelukkig is het de laatste jaren wat verbeterd. Toen ik 5,5 jaar geleden hier een rekening opende en internetbankieren aanvroeg, werd ik gevraagd om een 4 cijferige pincode op te schrijven. Die zou gebruikt worden om de toegang tot mijn rekening te beveiligen. Pardon? Ik dacht op dat moment dat ik het niet goed begrepen had, dus vroeg ik voor de zekerheid maar even of ik met alleen mijn rekeningnummer en een 4-cijferige pincode geld kon overmaken. Ik had het inderdaad helemaal begrepen. Ik heb toen direct het internetbankierformulier teruggevraagd en doorgescheurd. Helaas bleek bankieren zonder internet erg onpraktisch en ben ik een paar weken later toch overstag gegaan.
 
Bij Westpac moet je inloggen met je client number en een password. Client number is relatief eenvoudig te achterhalen en aan het password lijken geen strenge eisen te worden gesteld. En ik heb begrepen dat als je het password vergeten bent, je gewoon even kunt bellen naar Westpac om een nieuw password te krijgen. Bijzonder slecht.

HSBC daarentegen heeft zeer strenge regels omtrent veiligheid. Internet bankieren is veilig voor zover het veilig kan zijn op internet. Ook dingen zoals het aanvragen van een nieuwe CC of een nieuw password zijn netjes verzorgd. Zelfs het openen van een rekening is aan stricte regels gebonden.

IT in het algemeen valt me bijzonder mee hier. Organisaties zijn vooruitstrevend en bereid om flink te investeren in automatisering. Het grote probleem is dat internet hier lange tijd heeft achtergelopen op Europa wat het IT imago van Australie heeft geschaad.
 
Bij Westpac moet je inloggen met je client number en een password. Client number is relatief eenvoudig te achterhalen en aan het password lijken geen strenge eisen te worden gesteld. En ik heb begrepen dat als je het password vergeten bent, je gewoon even kunt bellen naar Westpac om een nieuw password te krijgen. Bijzonder slecht.

Mijn wederhelft heeft zich dus een keertje telefonisch moeten legitimeren bij Westpac... Na het beantwoorden van 3 vragen, kreeg hij dus doodleuk te horen dat de vragen niet voldoende beantwoord waren en men dus niet overtuigd was dat hij wel echt Mr Dewit was... Tot hij zich persoonlijk had gemeld bij zijn eigen bankfiliaal zou zijn bankpas en creditcard geblokkeerd worden. Manlief zwaar gefrustreerd, maar wel veilig!
 
Ik ben ook eens m'n wachtwoord vergeten (bij Westpac) en het was echt niet zo gemakkelijk om een nieuwe te krijgen. Ik kreeg een behoorlijk aantal vragen en die moet je dus wel in een keer goed beantwoorden, want anders is het over en uit. De beveiliging is niet zo goed als wanneer je helemaal niets per telefoon kunt regelen, maar het een balans tussen veiligheid en gemak. Ik vind gewoon het systeem met een wachtwoord niet zo fantastisch, maar ik probeer dat wachtwoord regelmatig te veranderen en verder bouw ik de nodige veiligheid in op m'n eigen computer. En tot zover heb ik daar geen problemen mee gehad.

Groetjes,
Rixta
 
Daar sluit ik mij bij aan. In tegenstelling tot de Postbank/ING. Onlangs wist ik dus niet meer wat mijn wachtwoord was. Kun je dus niet telefonisch resetten. Ook mijn gemachtigde mocht niets doen. Je kan op de website een nieuw wachtwoord aanvragen, krijg je een papierhandel toegestuurd (formulier kun je dus niet automatisch per email krijgen; moet je over opbellen). Dan moet je het formulier ondertekend per post terug sturen, fax of scan is niet toegestaan. Dat duurt in totaal dus een paar weken als je in Australie woont. En wat als je simpelweg op vakantie bent en geen vast adres hebt? Dit noem is dus pas echt achterwaarts.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat banken in Australie gevarieerd zijn in hun beveiligingsmethodes. HSBC heeft een security device, St George (mijn bank) heeft een code en wachtwoord om in te loggen en Westpac heeft slechts een wachtwoord. Ik weet niet wat andere banken gebruiken. Er is dus keuze en als het je bij een bank niet bevalt dan kun je naar een andere overstappen.

De rest van de opmerkingen betreffende veiligheid, het is allemaal "van horen zeggen", "5 jaar geleden" of onderbuikgevoelens. Ik zou diegene die beweren dat de veiligheid van online banking in Australie op dit moment zo veel slechter is dan in Nederland willen vragen om statistieken of onderzoeken aan te voeren die aantonen dat er in Australie veel meer schade via online banking wordt geleden dan in Nederland. Dan pas hebben we iets om discussie over te voeren.
 
De rest van de opmerkingen betreffende veiligheid, het is allemaal "van horen zeggen", "5 jaar geleden" of onderbuikgevoelens. Ik zou diegene die beweren dat de veiligheid van online banking in Australie op dit moment zo veel slechter is dan in Nederland willen vragen om statistieken of onderzoeken aan te voeren die aantonen dat er in Australie veel meer schade via online banking wordt geleden dan in Nederland. Dan pas hebben we iets om discussie over te voeren.

Natuurlijk is het subjectief, vandaar dat ik schreef "ik vind". Misschien had ik het anders moeten zeggen: vergeleken met mijn bank in Nederland vind ik de banken waar ik in Australie bij internetbankier, minder veilig. Waarom? In Nederland had ik een gebruikersnaam en wachtwoord nodig om in te loggen (iets dat je weet) en vervolgens had ik een unieke gegenereerde code nodig (iets dat je hebt) om geld over te maken. Bij mijn banken (een grote bekende bank en een lokale, kleine bank) hier in Australie heb ik alleen een gebruikersnaam en wachtwoord nodig (bij een van de banken moet ik daarnaast ook op drie plaatjes klikken) om in te loggen en geld over te maken. Als iemand hier een keer via shoulder surfing mijn gebruikersnaam en wachtwoord afkijkt (en de drie plaatjes), kan die persoon zonder problemen geld overmaken. In Nederland kunnen ze alleen inloggen op mijn account maar kunnen geen geld overmaken omdat ze niet beschikken over de unieke code.

Op basis van mijn persoonlijke ervaring, vind ik dus dat de beveiliging van het internetbankieren hier in Australie een stuk minder is dan in Nederland. Natuurlijk verschilt de beveiliging per bank en sommige banken hier in Australie hebben het best goed voor elkaar. Veel banken ook echter niet.

Het is moeilijk om statistieken of onderzoeken aan te dragen die aantonen hoeveel schade via online banking wordt geleden (misschien omdat banken incidenten waar mogelijk onder de pet houden?). Het is voor mij dus net zo moeilijk om aan te tonen dat ik gelijk heb, als dat het voor jou is om aan te tonen dat jij gelijk hebt. :wink:
 
Mss ook handig om te weten: in Nederland was ik gewend dat rekeningnummer en naam moet kloppen bij het overschrijven. Hier (Westpac) moet rekening nummer bij het BSB nummer passen. Een (niet corresponderende) naam is niet van invloed. Zo had ik bijna geld overgemaakt naar een vreemde: gelukkig was er bij die branch geen enkel persoon met het rekeningnummer dat ik foutief had ingevuld......

Verder nog: Australiers zelf zijn zeer achterdochtig over alles wat met bankrekeningnummers en internet te maken heeft. Zo zei een vriendin :"ik zal nooit naar een ATM gaan, die vertrouw ik niet. Altijd cash out in een winkel, dan heb ik het in ieder geval". Ook als je vraagt om het rekeningnummer voor direct deposit, word je zeer argwanend aangekeken. Automatische betalingen.... liever niet. Die had ik in NL toch te veel, dus het is weer back to basics.

Tenslotte: mijn man krijgt zijn salaris elke week per cheque, die we dan naar de bank moeten brengen. We maken ons er niet druk over, maar het had in het begin iets heel "oudbolligs".... Nu vind ik het wel fijn en zie waar het geld komt en gaat (in tegenstelling tot in Nederland waar we elke maand automatisch in de bankrekening betaald werden en waar je soms schandaligerwijs wel eens afvroeg "is het salaris al binnen of niet?" ("of al weer op?" haha).

Patries
 
Oops: ps: 'Australiers' is in bovenstaand wellicht wat te algemeen. Wij wonen niet in de grote stad,.... dus wellicht "sommige country people"?????
 
Het is voor mij dus net zo moeilijk om aan te tonen dat ik gelijk heb, als dat het voor jou is om aan te tonen dat jij gelijk hebt. :wink:
En dus blijft het bij gevoelens en daar kunnen we niet over discussieren. De aanleiding voor deze discussie is de bewering dat de beveiliging in Australie veel slechter is dan in andere landen zoals Nederland. In mijn wereld is het aan de persoon die de bewering maakt om dat te ondersteunen met feiten. Niet andersom, dat je maar lukraak beweringen kunt maken en het dan maar aan anderen overlaat om het tegendeel te bewijzen. Dat zou wel heel gemakkelijk zijn. Het is dus niet aan mij om iets te bewijzen. Het feit dat er geen gegevens beschikbaar zijn (voor zover wij weten) kan ook betekenen dat het allemaal wel meevalt en niemand geinteresseerd is om het verder uit te zoeken. Als er veel schade door de consumenten geleden zou worden dan zou het naar mijn mening toch wel lang en breed in het nieuws zijn gekomen. Zoals het skimmen van je ATM card...
 
Back
Top