bankzaken

Naomi

New Member
We hebben een account geopend by Westpac. Nu vragen ze om een identity check. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dit staat omschreven

1. Before you arrive in Australia
Visit one of the Westpac offshore offices or an approved certifier such as a foreign bank, an Australian consular officer or an Australian diplomatic officer. You can find a list of approved certifiers here.

Your certifier or offshore Westpac representative will need to see the following documents:

  • your passport, birth certificate or national identity card*
  • a document that displays your residential address, such as a drivers' license or utility bill
  • the Certified Copy Certificate (PDF 525Kb). This Certificate must be completed in the presence of your certifier or Westpac representative
Once this is done you need to attach the certified copies of your documents to the original Certified Copy Certificate and send them to the branch you nominated when you completed your application to open your account in Australia.

Heeft iemand hier ervaring mee? We zouden wel graag al thuis wat zaken geregeld hebben. Misschien klinkt dit complexer dan het daadwerkelijk is :p

groeten
Naomi
 
Ik denk dat er weinig mensen zijn in Australie die hier geen ervaring mee hebben. Een identiteitscheck komt met regelmaat van de klok voor bij alle officiële en/of financiële instanties. Het klinkt inderdaad complexer als het is. Je moet gewoon een identiteitsbewijs (bv paspoort) en een bewijs van je adres (bv een water- of een elektriciteitsrekening of een rekening van de gemeentelijke belasting) kunnen overleggen en het formulier invullen/ondertekenen onder toezicht van degene die genoemd wordt die het waarschijnlijk ook moet ondertekenen. Verder moet je kopieën van de benodigde documenten laten certificeren. In Australie is dat gemakkelijk, daar kun je dat doen in veel winkelcentra bij de Justice of Peace of anders op een politiebureau of door iemand anders die daarvoor bevoegd is (arts, apotheker of iets dergelijks). In Nederland kun je dat bij een notaris laten doen. Ik weet niet of ze het accepteren als je in Nederland kopieën bij een politiebureau of door je huisarts laat certificeren.
 
Het kan op de Australische ambassade in Den Haag als je daar in de buurt bent of gewoon bij je bank als ik het goed lees cat 12,13
 
Same here. Heel makkelijk allemaal.

Same here. NAB rekening, en bij aankomst even met paspoort naar een NAB kantoor. Verder geen bewijs van adres nodig, gewoon ons tijdelijk adres bij kennissen opgegeven. Gelijk mijn bankpas meegekregen en ik kon pinnen!
 
Mag ik je even waarschuwen voor de banken in Australie?
Als je bijvoorbeeld iets online besteld en betaald met Paypal, het is het einde van je loon en je denkt het duurt 2 dagen voordat Paypal het daadwerkelijk van mijn rekening afschrijft, en dat doen ze dan ineens wel gelijk, dus als er niet genoeg geld op je rekening staat.
Dan wordt er dus niets van je rekening af gehaald, maar de bank brengt je wel een dishonesty fee van $27 tot $40 in rekening, dit gebeurd iedere keer dat er geprobeerd wordt het geld af te schrijven!!
Zorg dus dat er altijd geld op je rekening staat als er geld afgeboekt gaat worden, banken zijn niet zo makkelijk als in NL! Maar wel vele malen duurder... :(

Tip, vermijdt Bendigo Bank, moeilijk en duur!!
 
Back
Top