Barbeque etiquette

Sacha

Ass. Perth Promotor
Nou hebben we al regelmatig een BBQ aangestoken op de vele campings van Australie. Deze zijn altijd goed voorzien van de juiste spullen om de BBQ na gebruik weer schoon te maken en dit word niet alleen door de gebruikers gedaan, maar zeker ook een keer per dag door de campingbeheerder.

Vandaag hadden we onze eerste BBQ op een picknick plaats. Lekker broodjes met een hamburgertje en een worstje gegeten. Heerlijk, aan het begin van de winter  :smile:.

Maar na afloop stonden we toch eigenlijk met de vraag: Hoe laat je een openbare BBQ achter na gebruik. Hebben we nu iets heel stouts gedaan? Want we hadden niet de spullen bij ons om de BBQ netjes schoon achter te laten voor een volgende gebruiker....

Is er inderdaad zoiets als BBQ etiquette? Praat aub de nieuwe emigrant eens even bij met al jullie jaren ervaring!

Sacha

Hoi Sasha,

Wij maken de bbq altijd weer zo schoon mogelijk. We vinden hetzelf ook niet fijn om een hele vuile bbq aan treffen.
We hebben wel altijd aluminium folie bij, kunnen we daar op bbq en als het echt te vuil is.

Veel bbq plezier, Jolanda.

Nog een tipje,

Als je een Bbq aantreft die echt smerig is en je wil hem schoonmaken en er is toevalig ook een strand in de buurt
dan kun je hem "schoonwrijven" met zand (gewoon fijn zand gaat ook)
Het werkt als schuurpapier en het gaat echt goed.
daarna even schoon spoelen met water en Bbqen maar.
(schoonspoelen is belangrijk anders knarst het tussen je tanden)

Kees

Dus kan ik ook als noodoplossing dat zand gebruiken om de plaat netjes schoon achter te laten? En anders maar een schuursponsje meenemen in de picknickmand!

[quote author=Sacha link=topic=10112.msg140326#msg140326 date=1244816931]
Maar na afloop stonden we toch eigenlijk met de vraag: Hoe laat je een openbare BBQ achter na gebruik.
[/quote]

Een openbare BBQ  :lmao:

[quote author=Sacha link=topic=10112.msg140382#msg140382 date=1244901969]
Dus kan ik ook als noodoplossing dat zand gebruiken om de plaat netjes schoon achter te laten? En anders maar een schuursponsje meenemen in de picknickmand!
[/quote]
Inderdaad dat kan, en het gaat beter dan een schuursponsje dat zit binnen de kortste keren vol en zand kun je verversen.

Kees

[quote author=Gwen link=topic=10112.msg140386#msg140386 date=1244912896]
[quote author=Sacha link=topic=10112.msg140326#msg140326 date=1244816931]
Maar na afloop stonden we toch eigenlijk met de vraag: Hoe laat je een openbare BBQ achter na gebruik.
[/quote]

Een openbare BBQ  :lmao:
[/quote]

Yep! Hebben ze ook in Scandinavie. Zondag is daar heel vaak familiedag en trekken ze er op uit. Heel veel gebieden hebben overal "parkeerplaatsen" met BBQ's, picknick tafels en soms ook een waterpomp.

Wat ook goed werkt is de bbq anzetten en als deze goed heet is water erop gieten en dan zout erbij. Als je dan zo'n bbq krabber hebt (lijkt op een plamuurmes) dan kun je hem heel makkelijk schoon krabben. Dit is als je een vuile bbq aantreft een goede methode
Als je de bbq gebruikt hebt kun je hem goed schoonmaken door gewoon keukenpapier en water te gebruiken. De bbq is dan nog steeds heet, dus komt het aangekoekte spul met water goed los.

Zout water op een hete BQ is idd een oplossing, het nadeel is:

Gevaarlijk Rondspattend staal/gietijzer oxiden en geloof me, daar wil je niet bij staan in je korte broek

een ander nadeel is, het zoute water zorgt ervoor dat de bbq altijd blijft roesten, sneller dan ooit en ook nooit meer te stoppen, zelfs niet als je er een dikke laag vet op smeert, het blijft namelijk van binnen uit roesten ( oxideren)
Warm maken -niet heet- en met een staalborstel schoonmaken is de beste/gemakkelijkste oplossing.

groetjes  Johan

Die barbecueplaten van gratis barbecues zijn toch van roestvrij staal? Heb ze nog nooit zien roesten. Heb ook nooit last gehad van rondspattend water gelukkig.
Onze bbq thuis maken we op die manier absoluut niet schoon. Dat doen we met Gumption en warm water.

Hi Annemiek,
een goede BBQ plaat is van gietijzer/staal. Er zijn natuurlijk ook roestvast stalen of gewone stalen platen. Goed invetten, dan gaan deze ook lang mee en roesten ze niet.
Het nadeel van roestvast staal is dat het vlees er eerder aan vast plakt, iets wat bij gietijzer nauwelijks gebeurd, wederom een flinke lading vet erop en dan is dat probleem ook weg.

groetjes  Johan

@PamandGeorge...

Annemiek bedoelt die BBQ die je overal in parken in Australië tegenkomt. Dat zijn BBQ die zitten vastgemetseld en is dus niet iets wat je zomaar meeneemt....

Onze eigen BBQ heeft idd een gietijzeren plaat en 1 gietijzeren rooster.

En zoals ze al aangaf maken we onze eigen gietijzeren platen schoon met gumption en lauw water. Die openbare BBQ's neem je niet ff mee naar huis om ze daar schoon te maken. Als je dus het park in gaat om wat te BBQ en je maakt gebruik van een die dag al gebruikte BBQ zul je dus manieren moeten bedenken om die plaat schoon te maken. Vaak maken mensen het wel schoon hoor, maar ook komt het voor dat ze dat niet doen.....

Verder denk ik dat je "Gevaarlijk" opmerking nog wel meevalt.

Het smeltpunt (dus dat ijzer van vast overgaat in vloeibaar) gebeurt pas bij: 1538 ºC. Water gaat van vloeibaar over in gasvormig bij 100 ºC. Het water/stoom wordt dus nooit heet genoeg om ook maar iets aan vast deeltjes vrij te krijgen uit de plaat. Een roestvrijstalen plaat wat gebruikt wordt bij die openbare BBQ's worden praktisch elke dag schoongemaakt en hebben daardoor ook weinig kans om veel ijzeroxide (roest) te kunnen genereren. Het "verroesten" van een ijzeren object duurt jaren.

IJzeroxide heeft overigens een smeltpunt 1360 ºC. Dan is het alleen nog maar van vast in vloeibaar overgegaan. Dus je moet wel extreem hete stoom hebben wil je rondspattend ijzer/ijzeroxide kunnen omzetten van vast in vloeibaar...
En dat lukt je niet met het verwarmingselement van de BBQ zelf....
Het toegevoegde zout zal wellicht wel iets aan kookpuntsverlaging (of was het nu kookpuntsverhoging), maar dat zal geen 1200 ºC verschil zijn.....

Hi Mark en Annemiek,
ik had het idd nog over de oude openbare BBQ, die moest je nog met gesprokkeld hout stoken en kunnen daarom een stuk heter worden. Rond 1980 is de laatste keer dat ik die gebruikt heb. Stond er niet bij stil, dat alles electrisch is tegenwoordig.
Het loslaten van stukjes komt overigens niet omdat de roestdeeltjes smelten, maar door het plotselinge afkoelen en daardoor krimpen en omdat het uitzettingscoefficient van oxide en staal anders is kan er wat los komen. ( lijkt wel of ik op m'n werk zit ).
Succes met het bbq en.

groetjes  Johan

Huh,,  :blink: ik dacht dat dit een forum was over australie..
zijn we over gegaan op een scheikundig forum??  :blink: :blink:
:lmao: :wink:

[quote author=Gwen link=topic=10112.msg143450#msg143450 date=1247920062]
Huh,,  :blink: ik dacht dat dit een forum was over australie..
zijn we over gegaan op een scheikundig forum??  :blink: :blink:
:lmao: :wink:
[/quote]

I hope not! Er was een reden voor dat ik dit vak zo snel als ik maar kon liet vallen... :grin:

Nee joh...

Scheikunde is leuk :)

Want alles is in principe scheikunde....zelfs biologie :)

Want dan mag het menselijk lichaam wel uit cellen bestaan...dat bestaat op zijn beurt weer uit koolhydraten, eiwitten, etc. etc...en die bestaan weer uit koolstof, zuurstof, waterstof, stikstof, ijzer en nog veel meer elementen...

Haha jaa ik had N&G als pakket op de middelbare school, en vond scheikunde ook super leuk hoor
Maar vond het even grappig dat er scheikundige verhalen kwamen op een onderwerp 'BBQ'  :lol:

@Gwen,
Zie dit maar net zoals de combinatie een frietje oorlog en de VN. Horen toch ook bij elkaar?  :lol1:

Back