Basis verzekering in NL voor minderjarige

Wilsil

Well-Known Member
Zoals jullie weten gaat onze dochter terug naar Nederland en hoopt in Utrecht te gaan studeren.
Maar nu moet ze uiteraard een basis verzekering hebben.
Helaas is het zoals ik lees in NL zo dat je onder de 18 bij je ouders bent verzekerd.
Dat gaat een beetje lastig want wij zijn in AUS.
Ik contact gehad met Zilveren Kruis en die weten het niet :)

Zij er mensen hier die weten hoe het zit?
Of die contact hebben in de ziektenkosten verzekering in NL?
Alle hulp is welkom.
 

Vraag het de rijksoverheid eens.
 
Meer hier te vinden:

"U bent verplicht om een basiszorgverzekering af te sluiten als u in Nederland onder de Wet langdurige zorg (Wlz) valt. Dat is meestal zo als u zich inschrijft bij een Nederlandse gemeente. Of als u werkt voor een Nederlandse werkgever.

Er zijn ook situaties waarin u geen Nederlandse zorgverzekering mag afsluiten. Bijvoorbeeld als u buiten Nederland een inkomen heeft. Sluit u onterecht een zorgverzekering af? Dan wordt uw zorgverzekering met terugwerkende kracht stopgezet. Mogelijk moet u achteraf ook zorgkosten terugbetalen. Check daarom van tevoren of u zich moet laten verzekeren."


 
Dat is allemaal duidelijk, zolang je maar ouder dan 18 bent.
Wanneer je onder de 18 bent en niet bij je ouders woont (buitenland/Nederland) dan kan je er niets over vinden.
Ik heb verschillende emails gestuurd naar overheids instellingen.
Benieuwd wat er uit komt.
 
Zoals jullie weten gaat onze dochter terug naar Nederland en hoopt in Utrecht te gaan studeren.
Maar nu moet ze uiteraard een basis verzekering hebben.
Helaas is het zoals ik lees in NL zo dat je onder de 18 bij je ouders bent verzekerd.
Dat gaat een beetje lastig want wij zijn in AUS.
Ik contact gehad met Zilveren Kruis en die weten het niet :)

Zij er mensen hier die weten hoe het zit?
Of die contact hebben in de ziektenkosten verzekering in NL?
Alle hulp is welkom.
Stuur even een prive berichtje. Ik zal mijn zus eens vragen die werkt voor een glasheldere firma, wellicht weet zij wat meer.

Hoe oud is je dochter?
Wat heeft ze nodig?
Hoe lang?
Dat soort zaken, ik wil (hoef) geen persoonlijke details weten, is niet nodig om de vraag te stellen volgens mij.

Edit; ik heb je stukje tekst al door gestuurd. Als je meer toe te voegen hebt.... Feel free.
 
Stuur even een prive berichtje. Ik zal mijn zus eens vragen die werkt voor een glasheldere firma, wellicht weet zij wat meer.

Hoe oud is je dochter?
Wat heeft ze nodig?
Hoe lang?
Dat soort zaken, ik wil (hoef) geen persoonlijke details weten, is niet nodig om de vraag te stellen volgens mij.

Edit; ik heb je stukje tekst al door gestuurd. Als je meer toe te voegen hebt.... Feel free.
Mijn zus is er snel bij, ze wist geen concreet antwoord maar kwam wel het de volgende tip.

Ik zou ze even laten bellen met de zorgverzekeringslijn: 0800-6464644 (ik weet niet of dit hetzelfde is als je uit het buitenland belt)
Zie website: zorgverzekeringslijn.nl

Daar kunnen ze chatten met een medewerker of zoeken op hun situatie evt??

Ik hoop dat je er wat mee kan?! 👍
 
Hi,
Ik heb ook die websites doorgeklikt die @Emulate had toegevoegd. Het lijkt erop als je alleen naar NL gaat als studie doeleinden dat je geen NL verzekering hoeft te hebben. Je moet er alleen voor zorgen dat je voldoende gedekt bent vanuit Australië en eventueel aanvullen met private health. Zie deze link https://www.studyinnl.org/plan-your-stay/insurance
Geen idee voor hoe lang je studie mag duren.
Verder staat er ook op die website hoe en wanneer je de zorgverzekering aan moet vragen. Er staat niet specifiek iets over onder de 18.

Daarnaast heb ik altijd een A111 verzekering via zilverkruis als ik naar Nederland ga. Dat is overeenkomst met medicare je bent dan basisverzekerd in NL. Ik weet niet voor hoelang je deze kunt hebben, deze is gewoon gratis. Je kunt deze voor minderjarige ook doen, maar weer niet zeker of je alleen een minderjarige kunt doen.

Succes ermee!
 
Hi,
Ik heb ook die websites doorgeklikt die @Emulate had toegevoegd. Het lijkt erop als je alleen naar NL gaat als studie doeleinden dat je geen NL verzekering hoeft te hebben. Je moet er alleen voor zorgen dat je voldoende gedekt bent vanuit Australië en eventueel aanvullen met private health. Zie deze link https://www.studyinnl.org/plan-your-stay/insurance
Geen idee voor hoe lang je studie mag duren.
Verder staat er ook op die website hoe en wanneer je de zorgverzekering aan moet vragen. Er staat niet specifiek iets over onder de 18.

Daarnaast heb ik altijd een A111 verzekering via zilverkruis als ik naar Nederland ga. Dat is overeenkomst met medicare je bent dan basisverzekerd in NL. Ik weet niet voor hoelang je deze kunt hebben, deze is gewoon gratis. Je kunt deze voor minderjarige ook doen, maar weer niet zeker of je alleen een minderjarige kunt doen.

Succes ermee!

Zoals ik het lees voor max 12 maanden na binnenkomst.
 
Bedankt.
Ze gaat niet alleen voor de studie, ze gaat in principe remigreren.
Heb net een email gestuurd naar de zorgverkerinslijn.
Kijken wat daarvan terug komt.

Zal zeker de andere links bekijken.
 
Is er misschien een startpunt via de IND? Hier staat wel iets genoemd over jonger dan 18 maar ik kom ook niet veel verder qua zorgverzekering. Misschien als je de details invult?

 
Ik heb ondertussen contact gehad met zorgverzekeringslijn.nl en daar zeggen ze dat we aan "onderzoek Wlz" moeten aavragen. Dat kan vanaf 4 weken voordat ze aankomt.
 
Wel, de dag was eindelijk aangebroken.
Gisteren hebben we onze dochter afgedropt op het vliegveld.
Ze is nu geland in Doha.
Het koude weer in NL zal haar tegen vallen. :)

Voor wat bertreft verzekering, wat een gedoe.
Omdat ze nog geen 18 is en wij niet in Nederland wonen, moest het onderzoek Wlz per post!!!
Dat duurt dus 2 weken voordat het aankomt, dan nog 2 weken "onderzoek" en weer 2 weken terug.
We hebben maar een reis verzekering afgesloten voor haar totdat ze 18 is wat gelukking begin februari is.
 
Wauw, het is dus onmogelijk om een bank rekening in Nederland te openen als je nog een 18 bent en je "wettelijke vertegenwoordigers" wonen in het buitenland.
 
Wauw, het is dus onmogelijk om een bank rekening in Nederland te openen als je nog een 18 bent en je "wettelijke vertegenwoordigers" wonen in het buitenland.
Is een instelling als Wise, OFX of Revolut misschien wel mogelijk? Die kun je vanuit elk land openen en in elk land gebruiken voor pinnen en overschrijven en ontvangen.
 
Het is "maar" voor 2 maanden want ze wordt begin februari 18.
Dan kan het ineens wel.
 
Back
Top