beestjes in Adelaide

Het is verbazingwekkend hoe snel je aan die 'beestjes' went. Ik was ook nooit erg happig op spinnen, maar sinds we hier in Oz wonen, doet het me weinig meer. Onze 'huis' Huntsman houdt fijn het andere spul weg en verder houdt hij zich rustig. Een keer had ik er een over het dashboard in de auto lopen en ook dat heb ik overleefd :) Sinds ik voor de eerste keer een slang (red belly black snake) heb gezien, ben ik ook niet meer bang voor slangen. Ze weten niet hoe snel ze weg moeten kruipen als ze je in de gaten hebben. Het hangt er inderdaad ook van af waar je woont. In Sydney hadden we meer spinnen, in Queensland zien we meer slangen (4 in 2,5 jaar, waarvan 1 eastern brown snake en de andere drie niet giftige slangen). Maar wij wonen dan ook rural. In de stad zul je nauwelijks slangen tegen komen. Mijn ervaring is hoe meer je weet over bepaalde beestjes, hoe minder bang je bent. Op de Facebook pagina van Sunshine Coast Snake Catchers staan vaak leuke en informatieve video's. Een echte aanrader als je meer over slangen wilt weten en wat je moet doen.
 
...omdat er zelden met zekerheid bepaald kan worden welke heeft gebeten (er wordt afgeraden de slang te vangen of doden ;)).
Uhm, niet helemaal waar als ik de lessen van het Australian Reptile Park mag geloven. Zij raden aan om de beet niet te wassen omdat ze dan in het ziekenhuis het gif op je huid kunnen analyseren zodat ze weten met welk type gif (en misschien zelfs slang) ze te maken hebben.
 
Sinds ik voor de eerste keer een slang (red belly black snake) heb gezien, ben ik ook niet meer bang voor slangen. Ze weten niet hoe snel ze weg moeten kruipen als ze je in de gaten hebben.
De Red Belly Black snake is inderdaad erg schuw, maar niet alle slangen zijn zo schuw. Een aantal jaren terug kwam ik een slang tegen in de duinen boven Brisbane en die bleef gewoon lekker op zijn open plak zitten terwijl ik er een paar meter vandaan fotos van stond te maken. Ik weet niet zeker of dat een Eastern Brown was, maar die soort staat wel bekend om wat meer aggressiviteit.
 
Nee, blijkt dat antivenom zelden wordt gegeven. Er is specifieke antivenom per verschillende slang, maar dat wordt amper gegeven omdat er zelden met zekerheid bepaald kan worden welke heeft gebeten (er wordt afgeraden de slang te vangen of doden ;)). Er is 1 algemene antivenom maar dat wordt alleen gegeven als je echt bijna dood gaat omdat het je nieren kapot maakt... Blijkt dat 1 van de 2 wereldexpert artsen in Darwin ziekenhuis werkt!

Buiten dat, wist ik dat de 1e bijt vaak een "dry bite" is omdat gif erg kostbaar is voor een slang en ze dat puur ter waarschuwing doen. Maar ik moest 24 uur ter observatie blijven omdat er slangen zijn waarbij het gif pas na 23 uur werkt. Uiteindelijk was ik alleen wat misselijk (waarschijnlijk ook door de stress) en had verdund bloed (klein beetje gif waarschijnlijk).

Anyway I live to tell the tale, heb wat geleerd over slangen en dat ik niet met slippers en korte broek door hoog gras moet lopen... :D
Misschien geeft deze website iets meer inzicht in het anti-venim gebeuren: http://www.anaesthesia.med.usyd.edu.au/resources/venom/snakebite.html

Die King Brown van jou was niet zo giftig als je dacht ;)
 
De Red Belly Black snake is inderdaad erg schuw, maar niet alle slangen zijn zo schuw. Een aantal jaren terug kwam ik een slang tegen in de duinen boven Brisbane en die bleef gewoon lekker op zijn open plak zitten terwijl ik er een paar meter vandaan fotos van stond te maken. Ik weet niet zeker of dat een Eastern Brown was, maar die soort staat wel bekend om wat meer aggressiviteit.
Inderdaad is een eastern brown agressiever. Die ontmoeting heb ik, of liever gezegd onze hond, ook al gehad. Vanuit het niets gelijk rechtop in een agressieve houding. Gelukkig heb ik onze hond goed onder controle en bleef hij op mijn commando staan. Ik ben met een boog om de slang heengelopen (slang was tussen ons in) en heb onze hond bij me geroepen. Zolang je stil staat doet een slang niets. Dat komt ook altijd naar voren in de video's van de snakecatcher. Waarschijnlijk heb je weinig bewogen tijdens het fotograferen ;)

@Tamarind Laat je door dit soort verhalen niet bang maken hoor! Wij wonen in de bush, dus we leven er mee. Ook voor ons zijn dit weinig voorkomende gebeurtenissen
 
Een spin over het dashboard is voor mij toch problematischer dan een slang in de bush of op straat ;). Ik ga die filmpjes zeker eens bekijken. Het is rationeel niet logisch, maar een slang doet me minder op de fobieladder dan een grote, snelle spin; of spinnen in het algemeen. Teveel poten denk ik... Maar @Janneke61 je kan gelijk hebben, meer weten helpt vast, en wennen ook.
 
Een spin over het dashboard is voor mij toch problematischer dan een slang in de bush of op straat ;). Ik ga die filmpjes zeker eens bekijken. Het is rationeel niet logisch, maar een slang doet me minder op de fobieladder dan een grote, snelle spin; of spinnen in het algemeen. Teveel poten denk ik... Maar @Janneke61 je kan gelijk hebben, meer weten helpt vast, en wennen ook.
Dat snap ik. Ik kreeg ook altijd de kriebels van spinnen. Gek genoeg heb ik dat dus nooit gehad met de Huntsman. Ik denk dat die te groot is om voor het kriebelgevoel te zorgen. Misschien dat ik hem daarom zo leuk vindt
 
wat ik al niet tegen kom aan rare beesten in de kroeg hier :p
ach ja die beestje leven hier nou eenmaal, dus je moet ze voorrang geven. Gewoon gezond verstand gebruiken is wel de les die uit bovenstaande verhalen te lezen valt.
 
Wij hebben in de Adelaide Hills gewoond. Persoonlijk vind ik mieren t vervelendste in Australië. :)
Slangen inderdaad nauwelijks gezien die vermijden jou liever. . Hunts mannen daar heb je geen last van dat zijn rustige spinnen die je niet zo snel iets zullen doen. White tails zag ik t meeste in huis. Maar inderdaad je kan je huis steeds om de aantal maanden goed beschermen met gif... En verder handschoenen aan als je aan t tuinieren bent... Er zijn geen krokodillen in Zuid Australië, wel haaien.
Maar er is ook zoveel moois! Koala's, skinks, zeeleeuwen, prachtige vogels, vlinders, je hebt helemaal geen tijd om je bezig te houden met al die andere beestjes! Er wonen miljoenen mensen in Australië, het is er echt goed te doen!!!!
 
@Fran Mar Goed om weten ;). Vraagje trouwens: ik heb dat nog al horen zeggen, je huis om de zoveel tijd behandelen met gif. Wordt dat echt zo vaak gedaan? Het is niet iets waar ik zo om sta te springen, maar misschien is het een must, moeilijk om in te schatten. Deden jullie dat inderdaad om de zoveel maanden?
En ja, de rest klinkt inderdaad veeeeeel beter :).
 
Wij hebben in bijna zeven jaar op verschillende plaatsen gewoond, (suburban en rural, Sydney en omgeving Brisbane) en nog nooit ons huis laten ontsmetten of met gif gespoten. In de suburb van Sydney hebben wel eens een enkele keer een kakkerlak (vieze beesten!) gezien, maar daar hebben we niet zo heel lang gewoond, dus dat was voor de volgende bewoner. Verder hebben we afgezien van onze Huntsman pet wel eens een spin in huis of een gekko op de muur, maar dat is het dan ook. Ik heb ook nog nooit gehoord van vrienden of buren dat ze dat deden. Wel wordt er bij de verkoop van huizen altijd gecontroleerd op termieten en ander ongedierte.
 
Wij hebben in bijna zeven jaar op verschillende plaatsen gewoond, (suburban en rural, Sydney en omgeving Brisbane) en nog nooit ons huis laten ontsmetten of met gif gespoten. In de suburb van Sydney hebben wel eens een enkele keer een kakkerlak (vieze beesten!) gezien, maar daar hebben we niet zo heel lang gewoond, dus dat was voor de volgende bewoner. Verder hebben we afgezien van onze Huntsman pet wel eens een spin in huis of een gekko op de muur, maar dat is het dan ook. Ik heb ook nog nooit gehoord van vrienden of buren dat ze dat deden. Wel wordt er bij de verkoop van huizen altijd gecontroleerd op termieten en ander ongedierte.

We zijn hier nog niet zo lang maar hebben hier ook nog niet gehoord over gif spuiten. Ben het ook niet van plan eigenlijk. Hebben van de zomer wel wat huntsmen's gehad maar dat is ook wel gezellig eigenlijk. :)
 
Haha, wederhelft werd net een beetje bleek bij het bestuderen van de whitetail spider. En dan ben ik degene met de fobie :).
 
@Fran Mar Goed om weten ;). Vraagje trouwens: ik heb dat nog al horen zeggen, je huis om de zoveel tijd behandelen met gif. Wordt dat echt zo vaak gedaan? Het is niet iets waar ik zo om sta te springen, maar misschien is het een must, moeilijk om in te schatten. Deden jullie dat inderdaad om de zoveel maanden?
En ja, de rest klinkt inderdaad veeeeeel beter :).
@Fran Mar Goed om weten ;). Vraagje trouwens: ik heb dat nog al horen zeggen, je huis om de zoveel tijd behandelen met gif. Wordt dat echt zo vaak gedaan? Het is niet iets waar ik zo om sta te springen, maar misschien is het een must, moeilijk om in te schatten. Deden jullie dat inderdaad om de zoveel maanden?
En ja, de rest klinkt inderdaad veeeeeel beter :).

Behandelen met gif wordt inderdaad wel gewoon gedaan maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk of je dat wil doen of niet. Volgens mij is dat om de 3 maanden.. rondom ramen en deuren. Zodat ze niet naar binnen komen. Ligt er ook erg aan wat er in de buurt van jouw omgeving voorkomt. En ook aan de tijd van t jaar. Sommige periodes zie je meer spinnen heb ik t idee...als t minder is hoef je natuurlijk ook niet te behandelen. En ook wat voor een huis je hebt. Is t een oud huis met veel kieren en gaten of niet.. Wij hadden white tails en die gaan ook in je kleding zitten enzo. Die zag ik liever niet. Maar gewoon opletten. Geen kleren op de grond gooien en even uitschudden voor je ze aantrekt kan ook. Klinkt allemaal erg spannend maar echt het valt allemaal reuze mee!
 
Mijn schoonzus heeft wel vaker met gif gewerkt, vooral toen ze in Perth woonden volgens mij. Toen hadden ze last van Redback spiders. Die kunnen gevaarlijk zijn voor kinderen.

Haha, wederhelft werd net een beetje bleek bij het bestuderen van de whitetail spider. En dan ben ik degene met de fobie :).

Wikipedia was nog erg vriendelijk over de whitetail, ik had erger verwacht... :eek:
Zou het dan toch nog goed komen met mij eigen spinnen fobie?:D
 
Ik ben enthousiast geocacher, en dan moet er regelmatig wat gevonden worden in boomholtes, onder/achter/tussen stenen. In Nederland had ik geen problemen om mijn handen daarvoor te gebruiken. Dat laat ik hier uit mijn hoofd, want ik weet maar nooit wat ik tegenkom.

Dat lijkt mij zo leuk om te gaan doen!
We wachten nog even tot de Kids groter zijn en ook mee kunnen doen.:)
 
Back
Top