@Bear
In mijn studententijd - nou dus wel even geleden - maakte ik elke week een plaat kroketten. Een recept heb ik niet meer maar het ging ongeveer zo:
maak een flinke pan bouillon (kalfsvlees of lamsvlees or whatever) met flink wat vlees er in (bijv. shanks lekker 5 - 8 uur laten trekkenop net onder de 100 graden. Mag/moet best wat vet aan het vlees zitten.
Voor een goede bouillon/stock neem je een stel lekkere botten die je eerst een uur op 200 graden in de over zet om ze wat te kleuren. Hetzelfde kan ook met shanks enz. Als je alleen botten hebt moet er flink wat (aangebraden) soepvlees in. Verder mik je allerlei tuinkruiden en en pak gesneden groente in de pan. (plus wat geplette peperkorrels, laurierblad en een kruidnagel)
.
Vervolgens ga je de bouillon binden met bloem tot het in warme toestand een redelijk dikke regout wordt (net zo dik als in een vers gebakken kroket :smile: )Pas als die regout klaar is maak je die op smaak af met zout. Dit laat je goed afkoelen. Dit is het meest tricky deel, want als de regout te dun is wordt het niks met de kroketten (lekkage en te slap en als 't te dik is zijn ze niet te eten.... :-(
Afgekoeld is de massa bijna snijdbaar. Je kunt dan de porties uit de pan snijden of scheppen en tot een staaf rollen.
Zo'n staaf rol je eerst door bloem dan door geklopt ei dan door paneermeel (gemalen geroosterd oud brood), dan weer door de geklopte eieren, weer door het paneermeel. Vergeet de uiteinden niet....
Klaar is Bear!
Dezelfde basis kun je uiteraard ook gebruiken voor bitterballen....