beide nationaliteiten

marymary

XPdite Sponsor
ik heb een australisch paspoort en mijn partnet gaat mee op een spousevisum. We zijn alletwee zeker dat we willen emigreren. Ik ben er geboren en 4 keer door het mooie land getrokken. Mijn partner is er nooit geweest, maar is er zeker van dat hij naar Australie wil.
Nu ben ik van mening dat als het niet bevalt in Australie, we ten alle tijden terug kunnen, omdat ik beide nationaliteiten heb, maar klopt dit wel?

Hoi Marymary,

Ja hoor dit klopt ook wel, daar komt nog bij dat wanneer je partner na 7 jaar zijn Ozzie nat. aan mag vragen hij nog altijd kan beslissen om Nederlander te blijven.
Zolang jullie Nederlander zijn mogen jullie terug gaan wanneer je wilt.  :up:

Gr.Koen

[quote author=Koengaroo link=topic=4196.msg52133#msg52133 date=1142578127]
Hoi Marymary,

Ja hoor dit klopt ook wel, daar komt nog bij dat wanneer je partner na 7 jaar zijn Ozzie nat. aan mag vragen hij nog altijd kan beslissen om Nederlander te blijven.
Zolang jullie Nederlander zijn mogen jullie terug gaan wanneer je wilt.  :up:

Gr.Koen
[/quote]
Idd!

Maar eh.... 7 jaar??!!

2 jaar als temp resident, 2 jaar als permanent resident, dan citizenship aanvragen.... da's maar 4 jaar toch?
:)

[quote author=Fletch link=topic=4196.msg60933#msg60933 date=1148924154]
Mij is verteld na 2 jaar al, door een ambassade medewerker  :up:
[/quote]
Heb jij meteen het permanent visum gekregen dan? (als je al meer dan 5 jaar bij elkaar bent en/of kinderen samen hebt)

:)

Nou ik ben Aussie en onze kids hebben hun citizenship by descent dus dat maakt het wel erg makkelijk voor mij. Aangezien ik al een eeuw of zo getrouwd ben is het voor mijn vrouw geen punt om haar spouse visum te krijgen. De medewerkster van de Ambassade zei dat als we na twee jaar in Australië wonen nog vrolijk bij elkaar waren dat mijn vrouw dan de Australische nationaliteit kon krijgen.

[quote author=Fletch link=topic=4196.msg61009#msg61009 date=1148971175]
Nou ik ben Aussie en onze kids hebben hun citizenship by descent dus dat maakt het wel erg makkelijk voor mij. Aangezien ik al een eeuw of zo getrouwd ben is het voor mijn vrouw geen punt om haar spouse visum te krijgen. De medewerkster van de Ambassade zei dat als we na twee jaar in Australië wonen nog vrolijk bij elkaar waren dat mijn vrouw dan de Australische nationaliteit kon krijgen.
[/quote]
Ja, idd, net zo makkelijk!

Pascal kreeg dus eerst een temp spouse visum(wij waren wel 5 jaar bij elkaar, maar niet samenwonend, en nog bij onze ouders etc). Sinds een maand heeft ie het permanent spouse visa, dus nu heeft ie ook maar 2 jaar te gaan.

Time flies when you're in Paradise dus die twee jaar zijn zo om hoor  :wink:

Ik moet hier in Holland nog een maand of 7 DAT IS PAS LANG  :cry:

[quote author=Fletch link=topic=4196.msg61051#msg61051 date=1148983488]
Time flies when you're in Paradise dus die twee jaar zijn zo om hoor  :wink:

Ik moet hier in Holland nog een maand of 7 DAT IS PAS LANG  :cry:
[/quote]

Ja, het gaat heel snel (en maakt toch niks uit, het is alleen dat ie dan kan stemmen!), niet omdat het hier paradijs is, maar omdat we het gewoon getroffen hebben met vrienden(ook van vroeger), werk, en familie(hier, en die op bezoek komen). De (bijna) afgelopen 2 jaar zijn echt voorbij gevlogen!
Maar, van toen we besloten hier naar toe te komen tot gaan was ook iets van 2 jaar, en dat was ook zo voorbij!
Waar je ook woont, je moet je eigen lol maken!  :-D

Die 7 maand gaat echt wel snel, vooral als je binnenkort dingen moet gaan regelen! (nou ja, dat vond ik tenminste wel leuk!)
En alvast inlezen, huizen en banen bekijken(ook al heeft dat niet heel veel zin van te voren, het is wel handig om een idee te krijgen)
Veel plezier!  :lol:

Aanvulling: je kan alleen een dubbele nationaliteit aanvragen als je met een Australier getrouwd bent. (Dus samenwonen is niet voldoende.)

Is dat zo van die dubbele nationaliteit?? Volgens mij zitten daar ook nog heel wat haken en ogen aan.. kan het mis hebben hoor, maar dat was de laatste berichtgeving van het consulaat.

[quote author=Syl link=topic=4196.msg61384#msg61384 date=1149164445]
Is dat zo van die dubbele nationaliteit?? Volgens mij zitten daar ook nog heel wat haken en ogen aan.. kan het mis hebben hoor, maar dat was de laatste berichtgeving van het consulaat.
[/quote]

Uhh Syl is WAT zo? De 2 jaars termijn? Of het uberhaupt hebben van de dubbele nationaliteit? Of het getrouwd moeten zijn?  :wink:

Ha Syl,

Bekijk de volgende links (van de Federal Government and Nederlandse ambassade) and see what you think.

http://www.citizenship.gov.au/how.htm#how2

Eligibility for Australian Citizenship:
If you're a permanent resident, and you've lived in Australia for two or more years you may be eligible to apply for citizenship by grant.
You are eligible if you can answer yes to all of the following questions:
      Are you a permanent resident?
      Have you been present in Australia as a permanent resident for two years in the previous five years, including for twelve months in the past two years?
      Are you of good character?
      Do you have a basic knowledge of English? (This requirement won't apply if you are aged 50 or over)
      Do you have an adequate knowledge of the responsibilities and privileges of being an Australian citizen? (This requirement won't apply if you are aged 60 or over)
      Do you intend to live in, or maintain a close and continuing association with Australia?

http://www.netherlands.org.au/pages/page183_en.asp (klik op de brochure link)

Dutch citizens who voluntarily acquire another nationality
Under the amended Nationality Act of 1 April 2003, anyone who voluntarily acquires the nationality of another country will lose their Dutch nationality, except in the following cases. You will not lose your Dutch nationality: (cut)
· if you are married to a person who possesses the nationality you wish to acquire.
(cut)

Sorry Fletch... :-D  :-D zie inderdaad dat ik wel erg duidelijk was...not  hihi....komt er van als ik te lui ben om even een quote te plaatsen. Maar CJ begreep wat ik bedoelde :up:  het ging mij om het volgende
je kan alleen een dubbele nationaliteit aanvragen als je met een Australier getrouwd bent

Groetjes
Syl

p.s. bedankt voor de link CJ, ga gelijk even kijken,

Er zijn allerlei nieuwe regels gekomen op dit gebied en ik heb al eerder draadjes hierover geschreven.
De Nederlandse wet is n.l. veranderd en maakt het nu mogelijk in bepaalde gevallen een dubbele nationaloitiet te krijgen, daar hoef je niet met een Australier voor getrouwd te zijn.
Als je b.v. als minderjarige binnenkomt, dan kun je altijd een dubbele nationaliteit verkrijgen.

Ik ben als meerderjarige (boven de 18) aangekomen en dus als ik Australier wil worden verlies ik het Nederlandschap, maakt niet uit met wie ik getrouwd ben.
Mijn kinderen kunnen een dubbele nationaliteit krijgen (heeft er ook eentje gedaan) omdat ze binnenkwamen toen ze nog geen 18 waren.
Denk er om dit is de Nederlandse wet.  Niet de Australische wet want je mag onder de wet in OZ wel 5 nationaliteiten hebben.
Ik ken personen met een aantal paspoorten, zelfs van landen waar ze nooit zijn geweest en de taal niet eens spreken.
Cheers
Jan

Ha Jan,

Bedankt voor je altijd handige info. Ik lees je nuttige bedragen aan dit forum altijd en ze worden zeer gewaardeerd..

Maar volgens mij heb je deze keer niet helemaal gelijk. Jij kan de Australische nationaliteit krijgen en de Nederlandse nationaliteit tevens behouden als je met een Australische trouwt. Deze website van de Nederlandse ambassade zegt het volgende:

Dutch citizens who voluntarily acquire another nationality
Under the amended Nationality Act of 1 April 2003, anyone who voluntarily acquires the nationality of another country will lose their Dutch nationality, except in the following cases. You will not lose your Dutch nationality:
• if you were born in the country of your other nationality and are living there when you acquire the nationality of that country
• if, before you turned 18, you lived in the country of your other nationality for an uninterrupted period of five years
• if you are married to a person who possesses the nationality you wish to acquire.

NB The above exceptions do not apply in all cases. For example, under the provisions of an agreement for the prevention of dual nationality, they do not apply if you acquire the nationality of Austria, Belgium, Denmark, Luxembourg or Norway. Before applying for another nationality, ask a Dutch embassy or consulate whether you will lose your Dutch nationality.

Dus jij verliest niet je Nederlandse nationaliteit als je met een Australische trouwt!

Again, see http://www.netherlands.org.au/assets/7545folder%20RRWN%20Engels.doc

Als je me niet gelooft, kan je dan een officiele Nederlandse link geven die het tegenovergestelde beweert?

Sorry, maar ik denk dat je het niet goed hebt gelezen, of ik heb het verkeerd uitgelegd.
Ik duidde niet op jouw specifieke geval, want wat je daar zegt is volkomen correct.
Ik had het erover als je als minderjarige komt dan kun je nu (sinds 2003!) je dubbele nationalitiet verkrijgen en het maakt niet uit met wie je getrouwd bent, dan kan n.l. wel een Italiaan zijn.
Er zijn n.l. ontzettend veel buitenlanders in Australie, ik geloof dat er 40 procent buiten OZ is geboren en wel meer dan 25 procent een andere nationaliteit hebben, p.s. hang me niet op aan deze percentages.

Ook vroeger kon je Australier worden en je Nederlandschap niet verliezen als je als minderjarige aankwam, maar dan moest je het doen voor je 21e en later vanaf ongeveer 1990 voor je 18e.
Dat gelldt nu niet meer, je kunt het nu doen wanneer je maar wilt.
Mijn zoon was vorig jaar 30 en heeft de Australische nationaliteit aangenomen en heeft ook zijn NL paspoort en nationaliteit behouden omday hij voor zijn 18e in Australie is komen wonen.
Ikzelf verlies mijn Ned. nationalitiet als ik Aussie wil worden (dat doe ik dus ook niet).
Dus misschien was ik een ietsje onduidelijk met mijn uitleg, maar jij hebt gelijk met het bovenstaande.
Cheers
Jan

Zit ik toch nog even met het volgende - ......als mijn man (Nederlandse nationaliteit) besluit om Australian Citizen te worden dan zal hij verplicht afstand moeten doen van zijn Nederlandse nationaliteit. Mocht ik dan als echtgenote na een aantal jaren ook besluiten om Australier te worden dan gaat die dual nationality vlieger niet op ook al ben ik dan inmiddels getrouwd met een "Australier".  :)

Groetjes
Syl

Voorlopig houden we het dus maar op permanent resident :)

Oh okay thanks Jan.

Syl, waarom kan jij geen dubbele nationaliteit verkrijgen als je man Australier wordt? Dat zou theoretisch toch wel moeten kunnen?

Back