belasting en loon ??????????

sylvia en rob

XPdite Sponsor
Hi Mates

Ik ben nu 3 dagen aan het werk ( bij een werkgever G James )en heb te horen gekregen dat ik xx$$ per uur ga verdienen.
Is de belasting er dan al afgehaald of wordt dat gedaan als je je tax moet invullen.
Moet je dus zelf een spaarpotje achterhouden of hoe werkt dat hier in oz .
Helaas heb ik er nog niks van gemerkt dat het hier lay back mentaliteit is  QLD
In nederland had ik per dag 1,5 uur pauze en hier 30 minuten   
1x 10 min. en 1x 20 minuten  poeh poeh  dat is wennen.



En krijg je vanzelf de belastingformulieren opgestuurd zoals in NL.
We zijn 19 feb. in oz aangekomen dus hoe zit het dan met dat M formulier, omdat je ( in juli of juni ) hier in oz al je tax moet invullen.
Ik heb al veel over belasting gelezen op het forum maar ben zeer zeker geen belastingdeskundige.( we dumpten in NL alles bij een FNV man die alles voor ons regelde )
iemand zin om dit nog eens uit te leggen ivm wel of geen belasting betalen in oz of NL
Ik zie door de palmbomen de outback niet meer.. :grin: :grin: :grin:

cheers rob
 
In nederland had ik per dag 1,5 uur pauze en hier 30 minuten   

Was je een ambtenaar zeker?

Het uurtarief is meestal gewoon pre-tax tarief. Op je salaris strook zal als het goed is de tax er gewoon afgaan.
Na 30 juni moet je een belasting programmatje downloaden van de ATO website waarmee je de belasting in vult. Het is makkelijker en sneller dan in NL.
 
[quote author=Wilsil link=topic=8774.msg116680#msg116680 date=1208669882]
In nederland had ik per dag 1,5 uur pauze en hier 30 minuten     

Was je een ambtenaar zeker?

[/quote]

Haha
nee in Nl hebben ze 8 uur pauze

heb je nog wat meer info over waar ik belasting moet invullen
moet ik het nou ook in oz doen in juli of volgend jaar gewoon in nl omdat we daar nog steeds een koophuis te koop hebben staan.
cheers rob
 
Als je begin dit jaar nog in Nederland hebt gewerkt, dan zul je voor 2008 een M-biljet in moeten vullen voor wat je in NL verdient hebt. Ik geloof niet dat het noodzakelijkerwijs verplicht is, maar ze zult wel wat terug kunnen krijgen denk ik.

Ik zou voor het eerste jaar toch wel een belastingmannetje inschakelen om zeker te weten dat je alles goed doet. Daarna denk ik dat je het allemaal zelf wel weer kunt doen.
 
Het eerste belastingjaar dat ik hier in Oz was heb ik van half mei tot en met eind juni gewerkt. En ook belasting aangifte gedaan.
Erg gemakkelijk om te doen. File downloaden, gegevens invullen (wel eerst TFN = Tax file Number aanvragen) en versturen per internet. Zo gebeurd.
Het resultaat was dat ik gelijk binnen 4 weken geld terug kreeg.
 
En krijg je vanzelf de belastingformulieren opgestuurd zoals in NL
Nee, je moet zelf actie ondernemen. En op het moment is het nog zo dat als je ook maar 1 minuut 'wit'  :roll: gewerkt hebt, je een belastingaangifte moet doen. Zoals Wilsil zegt: file downloaden van ATO website en invullen maar.

dus hoe zit het dan met dat M formulier
Als je bij uitschrijving uit het Gemeente/Bevolkingsregister een adres in Oz hebt ingevuld, krijg je automatisch van de belastingdienst op dat adres een M-aangifte toegestuurd. Dat kan een paar maandjes duren. Tenminste, zo is het bij mij gegaan.....

KC
 
een adres in Oz hebt ingevuld
Zelfs al doe je dit niet, het adres weten ze toch wel op de een of andere manier.
We kregen het M-biljet + CD-roms + andere niet te gebruiken papieren op ons asdres wat we niet door gegeven hadden.
 
het blijft raar met die belastingdienst....zelfs als je om een m-biljet vraagt komt er niks.....en bij anderen dus als je er niet om vraagt....
leuker kunnen we het niet maken
 
hi again

hoe zit het dan met , moet ik nou in NL gewoon weer de belasting volgend jaar wee gewoon invullen omdat we daar nog steeds een koophuis hebben en die verhuren ?
En moet ik ook gewoon hier in oz alles invullen en als je die hier invult begin juli , gaat het dan om 2007 en 2008
Gelukkig zijn dit nog de enige zorgen in oz  :fishing: :beach: :surfer:
thanks again      cheers rob
 
Zolang je een huis in NL moet je belasting aangeven, zeker als je het verhuurt want dat is inkomsten.
En bepaalde kosten van het huis kun je terug vorderen.
Dus ja, belasting invullen in NL.
 
[quote author=sylvia en rob link=topic=8774.msg116804#msg116804 date=1208840282]
dus hier in oz belasting invullen en in NL ?

cheers
[/quote]

Ik denk het wel, omdat je werkt in Australie en dus belasting moet betalen en je nog bezit in Nederland hebt moet je daar ook belasting betalen.
 
Correct.
In Oz krijg je waarschijnlijk terug omdat je te hoog ingeschaald bent en omdat je nog maar net begint.
En in NL krijg je terug omdat je de hypotheek kan aftrekken. Alhoewel ik niet weet hoe dat zit als je geen inkomsten in NL heb, behalve de huur dan.
In Oz ben je een uurtje bezig met gegevens opzoeken en invullen en heb je het binnen 4 weken op je rekening staan.
In NL ben je weken bezig met verzamelen en invullen en duurt het maanden voordat je hebt.
 
[quote author=Wilsil link=topic=8774.msg116808#msg116808 date=1208846155]
In Oz ben je een uurtje bezig met gegevens opzoeken en invullen en heb je het binnen 4 weken op je rekening staan.
[/quote]

Als je effe wacht met invullen tot augustus of zo kun je zelfs diverse gegevens (zoals ontvangen rente van de bank maar ook inkomen (afhankelijk van of je werkgever daar aan mee doet)) via dat ATO programmaatje binnenlezen... easy peasy.

Enneh, 4 weken? Wij hadden het na 2 weken al op de rekening staan ..
 
Als je effe wacht met invullen tot augustus of zo kun je zelfs diverse gegevens (zoals ontvangen rente van de bank maar ook inkomen (afhankelijk van of je werkgever daar aan mee doet)) via dat ATO programmaatje binnenlezen... easy peasy

Niet de eerste keer Peter. Toen we het de tweede keer deden werkte dat prima.
Die 4 weken klinkt toch zowiezo al beter dan die maanden van NL?
DAn is 2 weken helemaal goed. Maar ik wil ze niet te blij maken en dat het dan blijkt dat zij "pas" na 4 weken het geld terug krijgen. Voorzichtige optimisme heet dat.
 
[quote author=Wilsil link=topic=8774.msg116861#msg116861 date=1208906200]
Als je effe wacht met invullen tot augustus of zo kun je zelfs diverse gegevens (zoals ontvangen rente van de bank maar ook inkomen (afhankelijk van of je werkgever daar aan mee doet)) via dat ATO programmaatje binnenlezen... easy peasy

Niet de eerste keer Peter. Toen we het de tweede keer deden werkte dat prima.
Die 4 weken klinkt toch zowiezo al beter dan die maanden van NL?
DAn is 2 weken helemaal goed. Maar ik wil ze niet te blij maken en dat het dan blijkt dat zij "pas" na 4 weken het geld terug krijgen. Voorzichtige optimisme heet dat.
[/quote]

Hoi Wilco, (als je dit bedoelt tenminste :)): De eerste keer dat we 'keken' met het ATO programmaatje waren niet alle gegevens beschikbaar, maar toen hebben we het gewoon wat later (paar weekjes) weer geprobeerd. Toen was het er. Toen de aangifte gedaan en 2 weken later het geld binnen.

Vwb de voorzichtig optimisme: Zolang we alleen zeggen hoe lang het in ons geval duurde zou ik niet te veel nadenken over 'te blij maken' ;-). Er is sowieso natuurlijk nooit een garantie dat wat voor jou x lang duurde, dat dat voor mij ook x lang duurt ..

En zolang elke lezer hier zich maar realiseert dat alle gemeldde teksten en uitroepingen alleen maar eigen meningen en ervaringen zijn....
 
Sylvia en Rob,
Om op  je oorspronkelijke vraag terug te komen, begrijp ik eigenlijk niet waarom je vraagt of je loon netto danwel bruto is.....
Je hebt toch een overeenkomst met je werkgever en je bereikt toch een accoord voordat je zowiezo een baan aan neemt?
En als het nog niet duidelijk is, dan heb je toch de alleerste en meest belangrijkste vraag voor je werkgever van :Dank je maar is dit bruto of netto?
Ook krijg je nog 9 procent super, dit is verplicht en je kunt zelf je eigen superannuation kiezen.

Enfin, normaal is het zo dat het aanbod bruto loon betekent, bij een normale werkgever wordt er belasting ingehouden volgens de sliding scale en jij bent verplicht een roze formulier te ondertekenen met je persoonlijke gegevens (getrouwd/kinderen i.e. dependants, etc), op basis van jouw omstandigheden wordt dan de belasting bepaald (net als in NL).

Vervolgens dien jij een "tax return" eens per jaar in OZ in te leveren en wel vanaf het moment dat je resident bent en/of je loon ontvangt.
Ook moet je daar bij opgeven je inkomen "overseas" dus huur van je huis in NL minus de kosten.

Er zijn trouwens diverse draadjes over geschreven want deze vragen komen regelmatig terug.

Daarnaast dien je in NL via Heerlen (Nederlanders die bezittingen hebben in NL maar buitenlands belasting plichtig zijn) ook eens per jaar een belasting opgave in te dienen en wordt je belast als vermogensbelasting, dat laatste is niet zo veel, het ligt eraan wat voor soort woning je hebt etc.

Ik zal verder niet op de details in gaan maar neem het bovenstaande in beschouwing en besteedt 100 a 200 dollar of zoiets om  een lokale "accountant" je hierin mee te helpen wat betreft het Australische gedeelte.
Cheers
Jan
 
[quote author=Jan H. link=topic=8774.msg116881#msg116881 date=1208932030]
Sylvia en Rob,
Om op  je oorspronkelijke vraag terug te komen, begrijp ik eigenlijk niet waarom je vraagt of je loon netto danwel bruto is.....
Je hebt toch een overeenkomst met je werkgever en je bereikt toch een accoord voordat je zowiezo een baan aan neemt?
En als het nog niet duidelijk is, dan heb je toch de alleerste en meest belangrijkste vraag voor je werkgever van :Dank je maar is dit bruto of netto?
Ook krijg je nog 9 procent super, dit is verplicht en je kunt zelf je eigen superannuation kiezen.

Enfin, normaal is het zo dat het aanbod bruto loon betekent, bij een normale werkgever wordt er belasting ingehouden volgens de sliding scale en jij bent verplicht een roze formulier te ondertekenen met je persoonlijke gegevens (getrouwd/kinderen i.e. dependants, etc), op basis van jouw omstandigheden wordt dan de belasting bepaald (net als in NL).

Vervolgens dien jij een "tax return" eens per jaar in OZ in te leveren en wel vanaf het moment dat je resident bent en/of je loon ontvangt.
Ook moet je daar bij opgeven je inkomen "overseas" dus huur van je huis in NL minus de kosten.

Er zijn trouwens diverse draadjes over geschreven want deze vragen komen regelmatig terug.

Daarnaast dien je in NL via Heerlen (Nederlanders die bezittingen hebben in NL maar buitenlands belasting plichtig zijn) ook eens per jaar een belasting opgave in te dienen en wordt je belast als vermogensbelasting, dat laatste is niet zo veel, het ligt eraan wat voor soort woning je hebt etc.

Ik zal verder niet op de details in gaan maar neem het bovenstaande in beschouwing en besteedt 100 a 200 dollar of zoiets om  een lokale "accountant" je hierin mee te helpen wat betreft het Australische gedeelte.
Cheers
Jan

[/quote]


Bedankt Jan.
Zelf hebben we niet veel verstand van al die formulieren die je in moest vullen.( engels is niet onze 1e taal en we zijn niet op een skills visum gekomen maar op een spouse )
we hebben dus ook geen engels test hoeven ondergaan. ( hadden we zeker voor gezakt haha)
Ongeloofelijk hoeveel papieren wij hebben moeten invullen waaronder huurhuis aanvragen ( diverse aanvragen gedaan ) alle scholen ,primary high school en tafe en dus ook alle papierenromslomp bij alle sollicitaties, sportverenigingen enznenzenz

Ik had van mijn "uitzendbureau" gehoord wat ik zou gaan verdienen maar wou niet te vaak vragen ( ikke niet begrijpen )

Dat van heerlen      nooit van gehoord
Heeft dat ook met de belasting te maken
of kan je hiermee wachten tot je aangifte doe over 2008 ?

Nogmaals bedankt JAN   
 
Back
Top