Belasting, vakantiedagen, ziekte,WW

szargham

New Member
Beste mensen,

Zou iemand mij kunnen vertellen: hoe het met de vakantiedagen is gesteld OZ? en wat de voorzieningen zijn als je plotseling ziek wordt? Stel dat ik een eigen zaak wil beginnen daar is het mogelijk geld van de bank te lenen? Hoeveel belasting betaal je van je loon? Wordt het ondernemers aantrekkelijk gemaakt om een eigen zaak te beginnen? Bouw je pensioen op bij een werknemer?

Ja, dat zijn aardig wat vragen, ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groet Sarah
 
szargham said:
Beste mensen,

Zou iemand mij kunnen vertellen: hoe het met de vakantiedagen is gesteld OZ? en wat de voorzieningen zijn als je plotseling ziek wordt? Stel dat ik een eigen zaak wil beginnen daar is het mogelijk geld van de bank te lenen? Hoeveel belasting betaal je van je loon? Wordt het ondernemers aantrekkelijk gemaakt om een eigen zaak te beginnen? Bouw je pensioen op bij een werknemer?

Ja, dat zijn aardig wat vragen, ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groet Sarah
Vakantiedagen: normaalgesproken geloof ik 20 p.j., dus niet zo veel als in NL, maar het voordeel hier is dat je alle feestdagen vrij krijgt: als ze in het weekend vallen verschuift die vrije dag(en) naar maandag (en evt dinsdag), dus dat zijn nog eens een stuk of 10 dagen.

Ziekte: je bouwt hier zogenaamd 'sick leave' op, ik weet niet wat er gebeurt als je meer ziek bent dan je dagen hebt, ik ben eigenlijk nooit echt ziek... Je hebt hier Medicare, soort ziekenfonds maar dan voor iedereen, dat de basis dingen dekt. De meeste mensen hebben daar bovenop nog een particuliere ziektekostenverzekering. Ik heb degene met de minste dekking/grootste eigen risico, en betaal minder dan $10 p.w.

Belasting: zie www.ato.gov.au
$0-6000: 0%
$6000-21600: 17%
$21600-58000: 30%
$58000-70000: 42 %
$70000+: 47%
Daar bovenop komt nog een Medicare toeslag van 1.5%

Pensioen: ja, je bouwt bij elke werkgever 'superannuation' op. Hoeveel, hangt af van het bedrijf/instelling waarvoor je werkt, maar de meeste mensen gaan ervanuit dat het niet genoeg zal zijn en sparen/beleggen dus zelf ook wat voor de oude dag.

Ondernemerschap: geen idee...
 
Hans de Visser said:
Pensioen: ja, je bouwt bij elke werkgever 'superannuation' op. Hoeveel, hangt af van het bedrijf/instelling waarvoor je werkt, maar de meeste mensen gaan ervanuit dat het niet genoeg zal zijn en sparen/beleggen dus zelf ook wat voor de oude dag.

Je bouwt toch ook iets op dat vergelijkbaar is met de AOW? 'Old age pension' geloof ik...of heb ik dat verkeerd?
 
Sander said:
Hans de Visser said:
Pensioen: ja, je bouwt bij elke werkgever 'superannuation' op. Hoeveel, hangt af van het bedrijf/instelling waarvoor je werkt, maar de meeste mensen gaan ervanuit dat het niet genoeg zal zijn en sparen/beleggen dus zelf ook wat voor de oude dag.

Je bouwt toch ook iets op dat vergelijkbaar is met de AOW? 'Old age pension' geloof ik...of heb ik dat verkeerd?
De enige dingen op mijn salarisstrookje zijn "gross salary", "tax" en "super". Van "old age pension" heb ik nog nooit gehoord, ik neem aan dat dat hetzelfde is als "superannuation" (=pensioen).
 
Weet iemand hoe je het eigenlijk moet regelen met AOW en pensioen dat je in Nederland hebt opgebouwd? AOW raak je denk ik kwijt als je Australisch wordt (als het tegen die tijd nog uberhaupt bestaat)?
 
Ik krijg 10 ziekdagen, en die kun je meenemen naar volgende jaren. Je hoeft niet zelf ziek te zijn, het kan ook voor zorg kind/partner worden gebruikt. Zijn ze op, dan worden de vakantiedagen aangebroken, zijn die op dan wordt het onbetaald verlof. Sommige werkgevers hebben verzekeringen bij het pensioenfonds voor langdurig zieken.
Er is workers compensation (ziekte vanwege werk) en disability pension (andere ziektes). Disability zal zeker geen vetpot zijn.
Als je lang bij een bedrijf werkt, krijg je long service leave. Ik weet niet hoe veel dat precies is, maar een flink aantal weken. Als je pensioneert of wordt ontslagen krijg je die dagen uitbetaald als niet gebruikt.

Super is 9% standaard. Als men je een baan aanbiedt met een salaris van $50,000 betekent dat meestal een salaris van $45782 en een pensioen van $4128. Even opletten dus. Als je terug naar NL gaat, kun je je super meenemen. Het pensioen is van jouzelf, je kunt elk moment zien hoe veel het is en je eigen beleggingsstrategie (low->high risk) bepalen. Dat bedrag is in principe invariant onder vergrijzingsgolven etc. (itt NL).

Pensioen in NL (ABP) kun je cashen (maar je betaalt belasting) of tzt gewoon uit laten betalen. En je kunt het ook naar je buitenlands pensioenfonds laten overschrijven (wild guess: na transactiekosten van beide partijen is er niets over).

Eigen bedrijf: geen idee. Maar ik weet wel dat men hier dol is op regeltjes. Misschien niet zo erg voor het ondernemen op zich, maar ongetwijfeld wel voor het soort business dat je hebt, vooral het uitzoekwerk. (Het zal me niet verbazen als er een regel is dat een kapper niet meer dan 2378 haren per uur mag knippen;-)
 
Back
Top