Belastingdienst NL vs OZ

AuZN

New Member
Hi People,

Weer een obstakel tegengekomen, heb weer hulp nodig. Kan iemand mij helpen?

Als ik naar Australie emigreer, dan kies ik in het eerste emigratiejaar voor de belastingopgave volgens de Nederlandse wetgeving (Keuzerecht: belastingdienst).

Het probleem is dat ik in dat jaar in loondienst ben van een Australische bedrijf, moet ik dan ook inkomstenbelasting van Oz-wetgeving betalen en daarna de NL?

Zoals jullie al weten, is de inkomstenbelasting in NL redelijk hoog t.o.v. de Oz.

Alvast bedankt.

Groeten

Volgens mij betaal je OF in Nederland belasting OF in Australie. Als jij idd zegt dat je het zo wilt gaan doen, is het volgens mij zo dat je dus over je verdiende salaris in Australie belasting betaald in Nederland. Ik ben absoluut geen expert, maar je hoort wel eens wat :p

Er is een verdrag met Aus ter voorkoming van dubbele belasting.

Aangifte 2004
Als u een buitenlandse belastingplichtige bent, dan moet u in Nederland aangifte doen als u:

een uitnodiging tot het doen van aangifte heeft ontvangen;
een C-biljet heeft ontvangen;
geen uitnodiging tot het doen van aangifte en geen C-biljet heeft ontvangen, maar in 2004 wel inkomsten uit Nederland had waarover u nog geen belasting heeft betaald en waarover u meer dan € 217 verschuldigd bent.
Om aangifte te doen, kunt u gebruikmaken van het aangifteprogramma voor buitenlandse belastingplichtigen of van het C- of Tc-biljet.

Let op!
Als u een deel van het jaar in Nederland heeft gewoond, dan moet u gebruikmaken van het M-biljet. U kunt in dat geval niet elektronisch aangifte doen. Dit geldt niet als u een uitgezonden rijksambtenaar bent (bijvoorbeeld uitgezonden defensiepersoneel en personeel van Nederlandse ambassades). Dan moet u aangifte doen met het aangifteprogramma voor inwoners van Nederland

Hier kan je er meer over lezen.
http://www.belastingdienst.nl/buitenland/buitenland-98.html
http://www.belastingdienst.nl/zoek/simpleSearch.do?query=dubbele+belsting&x=28&y=7

Gr. Ton

Als expert :-D durf ik het volgende te melden!
Werk al jaren in het buitenland en woon in Nederland, dwz dat ik in beide landen belasting aangifte moet doen. Het is onoverkomelijk dat je loonbelasting betaald in het land dat je werkt! Je doet dan weliswaar aangifte in Nederland maar dat wil niet zeggen dat je buitenlandse inkomen naar Nederlandse maatstaven wordt belast (aangezien NL een belastingverdrag heeft met AUS)

OOOHHH, zit dat zo.

Als ik het goed begrijp, dan hoef ik in Nederland dus geen loonbelasting te betalen, dat scheelt zo'n 20%. Mijn vermogenbelastingopgave in Nederland is dan verwaarloosbaar (spaarloon, levensverzekeringen en pensioenen). Deze heb ik al van te voren voor de zekerheid opgenomen voor de Oz. Als ik hier mijn huis onderverhuur verlies wel de hypotheekrente aftrek, maar inkomsten uit het verhuur hoef ik gelukkig (volgens de belastingdienst) het niet op te geven.

Het voordeel dat je kies voor Nederlandse belastingopgave, is dat je de kosten van omtrent de hypothecaire kosten en dergelijke in de Oz kan aftrekken. Als ik na 2 jaar Australian Citizen ben, dan stap ik helemaal over naar de Austalische belastingstelsel.

Of mijn informatie logisch klinkt, weet ik ook niet helemaal zeker.

Groeten,

Die keuze voor of NL of OZ is volgens mij alleen van toepassing als je zowel in NL als in Oz inkomsten hebt. Voor mij geldt bv dat ik alleen inkomsten heb uit het buitenland(Waar ik dan ook daar belasting over betaal) en niet in NL, dus ik kan ook geen hypotheekrente aftrekken omdat dit in het buitenland niet de regel is!

[quote author=AuZN link=topic=2819.msg31127#msg31127 date=1128980115]
Als ik hier mijn huis onderverhuur verlies wel de hypotheekrente aftrek, maar inkomsten uit het verhuur hoef ik gelukkig (volgens de belastingdienst) het niet op te geven.
[/quote]

Je huis in NL wordt voor de Australische belastingdienst als 'investment property' gezien. Alle kosten (dus ook de rente) kun je in mindering brengen op de inkomsten.
Als je je huis verkoopt zul je in Australie belasting moeten betalen over de winst die je op de verkoop maakt. Hier zijn vast wel "oplossingen" voor maar dan zul je een internationaal belastingadviseur voor moeten raadplegen.

[quote author=AuZN link=topic=2819.msg31127#msg31127 date=1128980115]
Als ik na 2 jaar Australian Citizen ben, dan stap ik helemaal over naar de Austalische belastingstelsel.
[/quote]
Ik ben bang dat dat niet kan. Je kunt het Nederlandse belastingjaar 'uitzitten' maar daarna zul je echt in Australie belasting moeten gaan betalen. Zou leuk zijn als je zelf kunt bepalen waar je belasting betaald  :-D.

En als je Australian Citizen wordt verlies je (vrijwel) altijd de Nederlandse nationaliteit.

Het wordt steeds leuker! :cry:

Ik denk dat ik maar een internationaal belastingcursus ga volgen, als deze belastingaftrekbaar is. :up:

De belastingdienst vergelijk ik als de Jahova getuige (met respect) aan mijn deur.

Groeten

Betreffende bovenstaande, nog even ter verduidelijking.
Het is niet altijd zo dat je je Nederlandschap verliest als je Australier wordt, er zijn nieuwe wetten gekomen vorig jaar, in de meeste gevallen als je als nieuwbakken emigrant boven de 18 bent, dan zou je het Nederlandschap wel verliezen als je Australier wordt.  Ik heb hier al over geschreven in een ander draadje.
Een discussie op dit punt zou eindeloos worden want het is nogal een ingewikkelde materie.

Vervolgens is er geen verschil voor de Australische belastingplicht of je nou resident bent of citizen, dus wat je stelt dat jer na 2 jaar Australian citizen zou zijn (dat is 2.5 jaar trouwens) en dat dan de situatie anders wordt is dus niet helemaal juist.
Jeroen heeft het correct weergegeven betr. investering in het buitenland, dit dien je aan te geven in Australie , maar in het geval je er ook nog (tijdelijk of niet) belasting over betaald in NL, dan kun je dat opvoeren en in mindering brengen, want je betaalt niet twee keer belasting over hetzelfde vanwege de overeenkomst tussen OZ en NL.

Nu we toch met de belastingen bezig zijn.... Ik heb de aangifte voor de income tax in Oz klaar voor verzending maar ik heb een klein probleempje. Misschien weten jullie hoe het zit.

We zijn in maart 2005 in Oz aangekomen. Moet ik in de Australische aangifte aangeven wat mijn inkomen in NL was van jul to febr? Ik weet dat de Aussies er geen belasting over gaat heffen maar dat het gebruikt wordt om vast te stellen in welk tarief/schijf we zitten.
Ik ben van mening dat ik het niet op moet geven want de Taxpack brochure zegt: "If you are an Australian resident who has received income from overseas, you must declare your assessable foreign income even if tax was taken out in the country from which the income came. Foreign income that is exempt from Australian tax may still be taken into account to work out the amount of tax you have to pay on your other income. " Op het moment dat ik mijn NL inkomen genoot was ik geen Australian resident dus geef ik het niet op. Maar anderen in mijn omgeving zien dat anders.....

Hebben jullie het NL inkomen wel of niet opgegeven ?

KC

Ik geef het op, aaaarrrgggggg. :-D :-D

Heeft iemand een bekend adres voor buitenlandse belastingaangifteadviseur in Melbourne? Of wie durft eraan te wagen om mijn belastingaangifte 2006 tegen een ruime vergoeding uiteraard, in te vullen?

De groeten

I just lodged my tax return for 2005, I just lodged my tax return for 2005, I just lodged my aussie tax return for 2005
:dancing: :dancing: :dancing: :dancing: :dancing: :dancing: :dancing:

[quote author=amoz link=topic=2819.msg32272#msg32272 date=1129783220]
I just lodged my tax return for 2005, I just lodged my tax return for 2005, I just lodged my aussie tax return for 2005
:dancing: :dancing: :dancing: :dancing: :dancing: :dancing: :dancing:
[/quote]

I HAVE TO PAY MY TAX IN AUS      I HAVE TO PAY MY TAX IN AUS     I HAVE YO PAY MY TAX IN AUS

:cry2: :depressed: :cry2: :depressed: :cry2: :depressed: :cry2: :depressed: :cry2: :depressed: :cry2: :depressed: :cry2: :depressed:  :cry2: :depressed: :cry2: :depressed:

'T is meer dat dit de eerste keer in 10 jaar tijd is dat ik voor de dead line een tax return heb gelodged, en dat maakt me wel blij, ja: geen stress of boze blauwe belastringbrieven. In NL sta ik vast en zeker al op de NOTORIOUS NON RETURNER list en heb ik mogelijk al boetes aan mijn luie kont hangen. Maar ben nu hier, dus wat kan dat schelen (tot we de volgende keer op Schiphol staan en we door de douane eruit worden gepikt en ter plekke een vette boete moeten betalen).

Enfin, too much information here: sterkte iedereen die het nog moet doen, die K**klus!!

Da's best interressant  :lol:

Klopt de stelling dat als ik in Oz woon en inkomen uit Nederland geniet, ik de hyptheekrente van m'n Australische woning in Nederland op m'n IB in mindering mag brengen, terwijl m'n vrouw de kosten van de Nederlandse huizen op de Australische IB in mindering mag brengen?
:|

Zou een aardige slok op de borrel schelen nl :-D

Ik en zo verbaast dat ik het op het forum moet gooien.

Belasting aangiften gedaan in NL 3 maanden later eindelijk me geld terug.
Tax return in oz gedaan 10 dagen later een envolop op de deurmat met een check van de belastingdienst  :up: :up: :up: en zo hoort het ook!
Het blijft natuurlijk je eigen zuur verdiende geld. Daar hoef je natuurlijk niet op te gaan zitten wachten. Zeker niet 3 maanden lang.

Wie weet wat de voordelen zijn van het gehele belastingjaar "uitzitten"  in nederland?
Ik heb geen huis, geen vermogen etc......
Maar ik dacht: misschien heeft het voordelen ivm uitsmeren van loon over het hele jaar of zo (heb bijvoorbeeld nu in augustus geen baan meer, en straks misschien in Australie bepaalde periodes ook niet......mag mijn inkomen uit Nederland (en Australie dan?) uitgesmeerd worden over het hele jaar dan, dat lijkt me toch niet?? Of toeslagen/kortingen die dan niet naar rato hoeven?
Of is het easier om gewoon af te reken met de belastingdienst en hup, dat was het?
Ze zijn er wat vaag over bij de buitenland afdeling van de BD. Net of ze het zelf ook niet weten, of geen advies in mijn richting mogen geven.......

Wie kan iets meer licht geven op de belastingperikelen voor zo´n eenvoudige belastingbetaler als ik (geen huis, geen vermogen, geen schuld, alleen werk t.m. juli en tot 10 september vervolgens geen werk. In Australie straks hopelijk wel werk, maar misschien een periode ook weer niet.........)

Wie o wie? Jullie lijken me allemaal van die experts........

Henriette

Henriette,
Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je een jaar vol maakt of niet. Je hebt sowieso het fenomeen dat het belastingjaar in NL gewoon het kalnderjaar is, maar hier in AU van 1 juli tot 30 juni. Je hebt dus altijd een gebroken jaar, hetzij in NL hetzij hier.

Wij hebben ons door een belasting inspecteur (begin dit jaar toen we nog in NL zaten) laten vertellen dat b.v je belastingvrije voet (heet dat trouwens niet heffingskorting tegenwoordig?) gewoon volledig van toepassing is, ook als je maar een deel van het jaar in NL bent. Dat is op zich dus een positief effect. Waar je op zou moeten letten is dat je lang genoeg in NL zit om in ieder geval die heffingskorting helemaal 'vol te trekken'.

Veel meer detail informatie hebben we (nog) niet, omdat we nog geen M-biljet (dat krijg je voor het jaar waarin je deels al geemigreerd bent) hebben, dat krijgen we ergens begin 2007 (want het gaat over 2006).

Ondertussen hebben we in AU een briefje geschreven naar de TAX-office dat we in het belastingjaar 2005-2006 geen inkomen hebben genoten hier in AU aangezien we hier in april aangekomen zijn en (per eind juni) nog geen werk hadden. En dat we daarom geen belastingaangifte doen over dat jaar. In dat briefje gevraagd of dat akkoord is (want het is hier normaliter wel verplicht om te doen).  We wachten nog op reactie ....

Perthpete

Back