Belastingdienst NL vs OZ

[quote author=perthpete link=topic=2819.msg67179#msg67179 date=1154742191]
Ondertussen hebben we in AU een briefje geschreven naar de TAX-office dat we in het belastingjaar 2005-2006 geen inkomen hebben genoten hier in AU aangezien we hier in april aangekomen zijn en (per eind juni) nog geen werk hadden. En dat we daarom geen belastingaangifte doen over dat jaar. In dat briefje gevraagd of dat akkoord is (want het is hier normaliter wel verplicht om te doen).  We wachten nog op reactie ....
[/quote]

Is het niet zo dat je geen aangifte hoeft te doen als je nog niets verdient hebt hier? Althans niet boven de 6 of was het nu $7000?
De eerste '6 of 7000 dollar' zijn belastingvrij, heb je die bereikt kun je aangifte gaan doen.

En ja Barry wij hadden het ook met een week of 2 op onze rekening staan :up:

Hmmm, dat verwachtten wij eigenlijk ook. Maar we zijn naar een (free) seminar van de belastingdienst geweest (4 avonden a 2 uur) met als onderwerp 'small businesses' (voor het geval we als contractor gaan werken en dan een eigen firma willen). Daarin werd aangegeven dat iedereen het wel verplicht was. Ook als je niet genoeg inkomen gehad hebt... Mogelijk is dat dat alleen businesses betreft, maar we vonden het niet zo'n probleem om in ieder geval een briefje te sturen.
Perthpete

Naar mijn indruk heerst er wat verwarring over de kwestie in welk land je belasting moet betalen in het jaar dat je emigreert. Na een gesprek met de NL fiscus en het doornemen van het AUS materiaal kom ik tot het volgende:

- in AUS ben je ALTIJD DIRECT belastingplichting vanaf het moment dat je je hier vestigt als resident; de datum van aankomen in australie dus; wel of niet citizen zijn heeft daar niets mee te maken
- je kent als NL-er altijd (niet alleen je emigratiejaar, maar daarna ook) ervoor kiezen om als 'virtuele' binnenlandse belastingplichtige te worden beschouwd (het zgn. keuzerecht); deze constructie heeft als voordeel dat bepaalde aftrekposten en heffingskortingen het gehele jaar geldig zijn en naar eigen inzicht over evt. partners kunnen worden verdeelt (dit is handig als je bv in je NL periode een hypotheek had).

Het toepassen van dit keuzerecht heeft echter wel de volgende gevolgen:
- je betaalt voor het gehele jaar inkomenstenbelasting voor het NL-tarief; ook de australische inkomsten tellen hierbij mee
- je betaalt alleen volksverzekeringspremies over je NL periode
- over je australische inkomsten betaal je dus in 1e instantie dubbel belasting (in NL en in AUS), om dit te compenseren wordt je NL belastingaanslag gecorrigeerd naar rato van je Australische inkomen. Is 20% van je totale inkomen afkomstig uit je australische periode, dan wordt dus je NL inkomstenbelasting aanslag verminderd met 20%.

Overigens valt de hoogte van de NL belastingen reuze mee als je grote aftrekposten zoals hypotheek, pensioenpremies, giften en zelfstandigen-aftrek in overweging neemt. Iemand die daarvan profiteert zal in NL gemiddeld zelfs minder belasting betalen dan in Australie, omdat daar nauwelijks tot geen aftrekposten bestaan. Ook moet je beseffen dat 17% van de eerste twee NL belastingschalen premie is voor de AOW; iets wat je in Australie weliswaar bespaart maar dus ook niet opbouwt ....  Als je die 17% bij de huidige 15% van de laagste AUS schaal optelt, kom je vrijwel precies uit op de 34% die nu de laagste schijf in NL is. M.a.w. je betaalt voor wat je krijgt.

De AUS btw is dan wel 10% ipv de NL-se 19 en 6%, maar veel goederen zijn hier ook weer duurder doordat Australie niet kan profiteren van de onmiskenbare logistieke (kosten)voordelen die NL heeft. Op brandstof, nieuwe auto's, vlees en arbeid na heb ik nog niet veel zaken kunnen ontdekken die hier in Australie goedkoper zijn dan in NL; de rest is vaak zelfs substantieel duurder.

Hee Whale,

Goed uitgelegd! Had het ook reeds uitgebreid besproken met de belastingdienst hier. Het kiezen voor het keuzerecht is volgens mij inderdaad best gunstig, vooral ivm hypotheekrenteaftrek etc.
Ook als je bijvoorbeeld de eerste paar maanden in Australie geen werk hebt (en dat inkomen dus ook niet hoeft te worden opgeteld, of als je maar een inie minie werkt) lijkt het nuttig te zijn om even naterekenen of het handig is. Inderdaad, je hebt kans dat je het hele jaar "voltrekt"  en wellicht daardoor wat belasting terugkrijgt (omdat je immers betaald hebt, alsof je het hele jaar dat zou verdienen.....)

Ze hebben mij verzekerd dat je eea pas hoeft en kunt beslissen en uitrekenen bij het ontvangen van het M-formulier. Het is ondoenlijk om dat nu al vooruit te bepalen aangezien je de situatie in Australie nog niet goed kunt inschatten. Bijv: doordat ik misschien in Australie wel direct werk en dat inkomen bij mijn NL inkomen op komt, kan ik ook net in een hoger tarief uitkomen: en dat wil je natuurlijk weer niet!!!!!!!!!!!

Voor nu vind ik mijzelf voldoende geinformeerd en ik hoop inderdaad dat de toelichting en rekensommen bij het M-formulier straks uitgebreid genoeg zijn om de gunstigste keuze te kunnen maken.

Overigens: iemand heeft ook de tip gegeven van middelen bij grote schommeling van inkomen. Nou, ik heb effe zitten rekening en ik kan nog 140 euro bij de belastingdienst terugkrijgen. Bedankt voor die tip! Dat laat ik ze niet houden............
(overigens kan je alleen jaren middelen die volledig in Nederland zijn doorgebracht....voordat ik mensen blij maak)

groet, Henriette

Back