Beste alternatief???

Wilbert67

Active Member
Hoi,

noem mij maar dom want ik kom toch met een vraag die waarschijnlijk wel al ergens behandeld is, maar ik kom er niet echt uit.
Wij zijn geheel afhankelijk van het feit of mijn vrouw haar skill assessment als accountant erdoor krijgt (Dit is ze nl niet, ze is controller maar heeft volgens ons wel de kwalificatieeisen voor een accountant)
Vraag: Stel dit is niet haalbaar, dan komen wij nooit van z;n leven aan de 120 pnt!
            Wat is dan eigenlijk het beste alternatief als je toch een PERMANENT visum wil
            hebben???

Zo'n assessment is wel de basis van de aanvraag (bij een skilled visum dan). Als accountant niet zou lukken, zullen jullie het toch met een ander beroep moeten proberen.

STNI lijkt mij een goed alternatief, mits je beroep op de lijst van zo'n staat staat.

Skill Matching. Hier weet ik niet zoveel van, maar ik geloof dat ze je gegevens dan max. 2 jaar in een soort database stoppen en dat de kans klein is dat je daadwerkelijk een visum krijgt...

Hey, misschien valt het mee en komt het toch goed met die assessment! :up:

Ja, dat hopen wij ook!
Er zijn verder wel een aantal beroepen op de SOL waarvoor we de assessment zonder problemen krijgen, maar dan halen we de 120 pnt never nooit niet.
Skill matching heb ik ook onderzocht, maar dan ben je wel heel erg afh van de australiesche autoriteiten en ik heb ook ergens gelezen dat de kans erg klein is om dan gesponsord te worden??
STNI is ook het alternatief wat wij hadden gevonden, maar ik vroeg mij af of er nog een 3e of evt 4e mogelijkheid is??

[quote author=Wilbert67 link=topic=1288.msg10574#msg10574 date=1110271795]
Er zijn verder wel een aantal beroepen op de SOL waarvoor we de assessment zonder problemen krijgen, maar dan halen we de 120 pnt never nooit niet.
[/quote]

Hoeveel punten halen jullie dan? 110 misschien?

Een SIR visum is weliswaar tijdelijk, maar het grote voordeel lijkt mij dat je daar met alle SOL beroepen voor in aanmerking komt. Na twee (of was het 3?) jaar kun dan volgens mij relatief makkelijk een permanent visum krijgen.  :)

Als wij de 120 punten niet gehaald zouden hebben, waren we zelf ook voor dit visum gegaan.

even rekenen volgens SOL lijst:

skill: 50/60
Englisch: 20
work experience: 5/10
bonuspoints: 5

opgeteld in het meest gunstige geval dus 115!
SIR visum is dan wel haalbaar, maar je hebt dan inderdaad 3 jaar onzekerheid

Die 5 bonus punten waar heb je die op gebaseerd? want dat geld alleen als je als je of een minimum van AUD 100.000  voor 1 jaar hier in Australie gaat investeren (capital investment), of werk ervaring van het minst 6 maanden in Australie in een van de op de lijst staande beroepen hebt, of de kennis hebt van een taal die als 'Australia's Community Languages (other than English)' wordt beschreven. Nederlands staat op de lijst maar je moet wel universiteits of HBO opleiding hebben afgemaakt om in dit geval de 5 punten te krijgen.

Maar wij zitten met precies hetzelfde. En ook wij zijn aan het kijken voor SIR of toch nog gesponserd worden door een werkgever.

Grtz Tanne :freezing:

Die 5 bonus points zijn inderdaad gebaseerd op een universitaire opleiding in Nederland, ik dacht tenminste dat je dan hiervoor in aanmerking komt, ongeacht welke universitaire opleiding?

waren we maar wat jaartjes jonger dan was het allemaal veel gemakkelijker!!!

Die 5 punten voor het beheersen van de Nederlandse taal krijg je alleen als de opleiding (HBO of Universitair) voornamelijk in het Nederlands is gegeven...Heb je dus bijv. in een exotisch land een universitaire opleiding gevolgd (waarvan de taal van dit exotische land niet voorkomt op de lijst met Community languages) dan gaan de 5 punten dus wel aan je neus voorbij.....maar dit zal wel loslopen denk ik

Lijkt mij ook, in dit geval gewoon economie gestudeerd aan een gewone nederlandse universiteit.

[quote author=Hillegien link=topic=1288.msg10580#msg10580 date=1110273165]
[quote author=Wilbert67 link=topic=1288.msg10574#msg10574 date=1110271795]
[/quote]

Een SIR visum is weliswaar tijdelijk, maar het grote voordeel lijkt mij dat je daar met alle SOL beroepen voor in aanmerking komt. Na twee (of was het 3?) jaar kun dan volgens mij relatief makkelijk een permanent visum krijgen.  :)

Als wij de 120 punten niet gehaald zouden hebben, waren we zelf ook voor dit visum gegaan.
[/quote]

Hoi allemaal,

Dat SIR visum lijkt leuk voor 2 jaar (met een uitloop van een jaar), maar daarna is het nog steeds niet makkelijk om aan een permanent visum te komen. Je komt dan voor de volgende 3 mogelijkheden in aanmerking of je kunt je visum éénmalig verlengen voor 2 jaar (met weer een uitloop van een jaar). Uiteindelijk ben je dan 6 jaar verder en heb je nog steeds geen permanent visum.

Skilled Independent Regional visa

Migrating to Australia under the new SIR visa will involve a two-stage process, whereby successful applicants initially receive a temporary visa valid for three years.
Sponsorship by a State or Territory Government is required to obtain the initial visa.

Applicants must make an undertaking that they, and the members of their family unit, will live and work in regional Australia or a low population growth area for at least two years. They must also meet the threshold criteria for the General Skilled Migration category.

SIR visa holders will be eligible to apply for permanent residence at the second stage, provided they have met and abided by the conditions of the provisional visa. Permanent residence applications can be made through the:

State/Territory Nominated Independent visa, or alternatively,
the Regional Sponsored Migration Scheme; or
State/Territory Business Owner visa
.

Applying for the Skilled Independent Regional (Provisional) visa (SIR)
For applicants who are outside of Australia the following criteria applies:

Applicants must:

be under 45 years of age at the time the application is made;
have at least a level of vocational English;
obtain sponsorship from an authorised state or territory government or their appointed Regional Certifying Body;
have a score at least 110 points under the general skilled migration (GSM) points test;
be able to nominate an occupation listed on the Skilled Occupations List (SOL);
provide a positive skills assessment from a relevant skill assessing authority;
have the relevant recent work experience for their nominated occupation or be eligible for an exemption*;
pay the relevant visa application fee; and
meet health and character requirements for permanent visa entry.

Applicants whose nominated occupation is awarded 60 points must have been employed for at least 20 hours per week in that occupation for at least 12 of the 18 months immediately prior to the date the application is made.

Applicants whose nominated occupation is awarded 40 or 50 points must have been employed for at least 20 hours per week in that occupation for at least 2 of the 3 years immediately prior to the date the application is made.

*A work experience exemption may apply to those applicants who meet the requirement of having studied in Australia for 2 years within 6 months of the date the application is made.

Wees dus bewust van het feit dat je na 3 jaar niet zomaar gewoon een permanent visum aan kunt vragen.
Wanneer je dan voor een STNI visum gaat moet je waarschijnlijk verhuizen na één van de 3 staten (Vic, SA, Tas)  die aan dit programma meedoen. Je beroep moet dan op een on demand list van de betreffende staat staan en je moet door hun gesponserd worden.
Voor de 2e optie moet je regionaal gaan wonen en ook weer gesponserd worden.
En voor de 3e optie moet je een eigen bedrijf beginnen.
Dus zo makkelijk als dat het lijkt, is het niet.

Natuurlijk kan het zijn dat ze over 3 jaar de voorwaarden m.b.t. dit visum hebben aangepast. Of soepeler zullen omgaan met mensen die al 3 jaar wonen en werken in Oz. Dit zal de toekomst uit moeten wijzen.

De beste oplossing lijkt mij dan toch STNI, dan heb je meteen een permanent visum, ben je alleen verplicht om 2 jaar te wonen en te werken in de staat die je heeft gesponserd.

Succes.

Groetjes,
Brit

En wat houdt die STNI dan precies in? Ik heb er nog niet echt iets over gevonden. Is dat een beetje hetzelfde als een SIR?

Grtz Tanne :freezing:

Hoi Tanne,

Ja, alleen is dit een permanent visum. Je moet dan verplicht 2 jaar in 1 van de drie genoemde staten wonen en werken en je moet door 1 van deze 3 staten gesponserd worden.
Na deze 2 jaar ben je vrij om te wonen en te werken waar je maar wilt.
Je beroep moet dan wel op de State on demand list voorkomen, anders kun je niet gesponserd worden.
Ook moet je een skills assesment laten doen, gelijk als aan een skilled independent visum.
Kijk even op www.immi.gov.au hier kun je er alles over terug vinden.

Groetjes,
Brit

Hoi Brit,

Ik was inmiddels als alternatief ook al op dit STNI uitgekomen, en heb begrepen dat je dan een beroep moet hebben wat weer op een andere lijst staat dan de SOL of de MODL,
Maar welke lijst is dit dan?? en waar kan ik deze vinden, niet in mijn bijbel(Booklet6)!

[quote author=Wilbert67 link=topic=1288.msg10679#msg10679 date=1110322126]
Ik was inmiddels als alternatief ook al op dit STNI uitgekomen, en heb begrepen dat je dan een beroep moet hebben wat weer op een andere lijst staat dan de SOL of de MODL,
Maar welke lijst is dit dan?? en waar kan ik deze vinden, niet in mijn bijbel(Booklet6)!
[/quote]

Ja hoor, Wilbert, het staat toch echt in je "bijbel" booklet 6:
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1121i.pdf  (SOL)

http://www.immi.gov.au/migration/skilled/modl.htm (MODL)

Succes !

Ingrid.

Hoi Ingrid,

De SOL en MODL lijsten ken ik wel, maar er wordt ook gesproken over regionale lijsten van de verschillende staten, en die bedoelde ik nou, weet je ook waar je die kunt terugvinden? :?

Hoi Wilbert,

Als het goed is kun je die op de website van de desbetreffende staat/overheid vinden.
Er zal ongetwijfeld op www.immi.gov.au wel een link staan naar de verschillende staten.
Dit is een skills on demand list.

Succes.

Groetjes,
Brit

Hoi Hillegien,

Nee, helaas. Ze maken het er niet makkelijk op.
Maar, er zal best ergens een gaatje te vinden zijn voor jullie.

Succes  :up: en kop op.

Groetjes,
Brit

Hoi Hillegien,

Als je dan een back-up plan wilt hebben zou ik toch voor een STNI gaan omdat dit een permanent visum is.
Je hoeft dan niet naar 2 jaar weer allerlei procedures op te starten.
Maar ja, zal waarschijnlijk voor jullie niet eens nodig zijn.

Groetjes,
Brit

Back