Atom is een zgn. RSS feed.
RSS staat voor Really Simple Syndication en dat houdt als het ware in dat je een programma (Firefox, maar ook Safari ondersteunt RSS functionaliteit) nodig hebt die RSS feeds kan lezen.
Ik heb snel even een screenshot gemaakt van mijn "Favourites" in de browser die ik gebruik (Safari).
Hier zie je dus dat er in de Map News - Algemeen 22 ongelezen berichten zijn. En die zijn weer uitgesplitst in: Nu.nl, Fok.nl en Volkskrant.nl. Zo weet ik precies hoeveel berichten totaal, maar ook nog eens per site er hoeveel berichten zijn.....
Heel veel (zo niet alle) online kranten bieden RSS feeds aan. Hierdoor hoef je niet elke site langs, maar krijg je dus een nummertje achter je favoriet te staan als er weer een nieuw bericht is bijgekomen.
Als je site RSS ondersteund en dit op de juiste manier implementeerd, dan zie je tevens in Firefox en Safari een RSS icoontje aan het eind van je adresbalk. Een klik daarop en de lijst met nieuwsberichten wordt getoond. (Staat bij de screenshot net links van de tekst "Google".
Dus het is niet "abonneren" per e-mail, zodat je een mailtje krijgt als er een nieuw bericht wordt geplaatst op die site, maar vanuit je RSS newsreader (kan je browser, maar ook sommige mailprogramma's ondersteunen RSS of specifieke RSS applicaties) kun je dus een beknopte samenvatting lezen en als je geinteresseerd bent klik je door.
Als je een volledige RSS feed wilt zien, kun je ook naar onze site gaan (wereldbolletje onder profiel) en dan klikken op Blog. Daar kun je dus op 2 manieren de RSS feed bekijken.
Ohwja...zelfs dit forum heeft een eigen RSS feed....ik vind het superhandig
http://www.xpdite.net/forum/index.php?action=.xml;type=rss2;sa=recent;limit=50