bewijsmateriaal genuine relationship partner via 309

LoesWijnbergen

New Member


Hallo iedereen,

Ik wil graag samen met mijn Australische verloofde naar Australie emigreren. Hij woont momenteel in Nederland en verblijft hier op zijn Engelse paspoort (dubbele nationaliteit).
We zijn momenteel bezig met het aanvragen van een partner visa (subclass 309) voor mij. We hebben de formulieren ingevuld en zijn momenteel bezig met de overige vereisten voor het visumaanvraag zoals het schrijven van een verklaring over de relatie (hoe we elkaar ontmoet hebben, ontwikkeling relatie, toekomstplannen etc). Tevens zijn we ons aan het verdiepen in het bewijsmateriaal dat moet worden aangeleverd om aan te tonen dat je een jaar hebt samengewoond en dat de relatie echt/genuine is.

Nu lopen we tegen een aantal problemen aan:
- samenwonen: mijn verloofde en ik wonen meer dan een jaar samen boven de pub waar hij werkt (Nederland). Ik sta echter niet officieel op dit adres ingeschreven omdat ik geen werknemer ben van de pub waar we dus boven wonen. De huiseigenaar weet echter wel dat we hier samen wonen, ik betaal ook gewoon mee aan de huur. Deze hebben we gesplit en maken we elke maand apart van elkaar aan de huisbaas over. Van enkele officiële instanties krijg ik hier mij post (rabobank, verzekering, studie). Andere officiële post gaat naar mijn ouders waar ik officieel als wonende ingeschreven sta. We hebben aan onze huisbaas gevraagd of zij een verklaring wil schrijven dat we dus wel degelijk op één adres permanent wonen. Ik sta er alleen niet officieel ingeschreven.
--Weet iemand of deze verklaring van de huurbaas voldoende zal zijn in combinatie met de post die ik op dit adres ontvang en de huur die we betalen? En weet iemand of het dus een probleem is dat ik dus niet officieel bij de gemeente op hetzelfde adres ingeschreven sta?

- gedeelde financiën: Wij hebben geen gezamenlijke rekening omdat we het gewoon fijner vinden om met aparte rekeningen te werken. We delen de huur van het huis, deze maken we allebei over. Verder hebben we geen gezamenlijke bezittingen. Gas water en licht zit bij de huur inbegrepen, daar hebben we dus ook geen gezamenlijke rekeningen van. Het enige dat we wel hebben is rekeningafschriften waarop kan worden gezien dat we gezamenlijk betalen op onze vakanties en dat we om de beurt betalen voor vliegtickets en accommodatie.
-- Heeft iemand hier ervaring mee of dit afdoende is? Ik heb op het forum gekeken maar daar zie ik dat veel mensen toch gewoon een gezamenlijke rekening hebben. Maak me hier een beetje zorgen over of we wel voldoende ‘bewijs’ hebben…

- Sociale context van onze relatie: Hier hebben we wederom het bewijs van het gezamenlijk reizen van de afgelopen 2 jaar. Tevens 2 statutory declerations. Verder onofficiële dingen als kaarten die aan ons samen zijn geadresseerd. Onze relatie is tot nog toe niet bij een officiële instantie bekend, maar we wachten op het moment op zijn geboortecertificaat uit Australie om onze trouwdatum te kunnen vastleggen voor september dit jaar. Ik hoop dat we van het gemeentehuis een verklaring kunnen krijgen dat de datum dan is vastgelegd en dat deze verklaring ook meeweegt als ‘bewijs’.

Een heel verhaal, misschien ook wel een bekend verhaal, maar ik maar me zorgen over het bewijs en of het wel voldoende zal zijn. Ik hoop dat er iemand is die ons hierin wat tips kan geven of kan adviseren! Alvast bedankt!
Groetjes Loes
 
Hoi Loes,

Voor zover ik weet hoef je niet perse samen te wonen voor een spouse visum. Er zijn namelijk ook zat stelletjes waarvan de een nog in oz zit en de ander in nl. Het is natuurlijk makkelijk bewijs, maar zo'n verklaring van de huisbaas komt denk ik ook al een heel eind. Verder weet ik van anderen dat ze ook kerstkaarten e.d. van familie bewaart hebben die aan beide gericht waren.

Groetjes Gwen
 
Hi Loes,

Je zou met het algemene nummer van de ambassade in London kunnen bellen om je vragen voor te leggen. Ik heb indertijd ook contact met hen gehad omdat ik een aantal vragen over mijn partnervisum had en ik vond ze erg aardig en behulpzaam.

Met betrekking tot het samenwonen zou ik zeker jullie huisbaas om een verklaring vragen (hebben jullie een gezamenlijk huurcontract?). Daarnaast zou ik kopieen van officiele instanties toevoegen (bijvoorbeeld bankafschriften van jullie allebei met daarop jullie adres en het bewijs dat jullie beiden de helft van de huur overmaken) en een aantal enveloppen/kaartjes die aan jullie beiden gericht zijn. Wellicht kun je in je statement ook toelichten waarom je niet officieel op dat adres staat ingeschreven.

Met betrekking tot het delen van jullie financien is het denk ik iets lastiger. Aangezien jullie geen gezamenlijke rekening hebben lijkt het me verstandig om een toelichting te schrijven en uit te leggen waarom niet en hoe jullie de financien dan delen. Hoe doen jullie het bijvoorbeeld met de boodschappen en grotere uitgaven? Je zou bijvoorbeeld printjes kunnen maken van afschriften die aantonen dat jullie dingen voor elkaar hebben betaald.

Met betrekking tot de sociale context van de relatie zou ik foto's aanleveren waar jullie samen op staan en foto's waar hij met jouw familie op staat en andersom. Verder heb ik print outs gemaakt van ons gmail en skype contact en hebben we een print out gemaakt van onze gezamenlijke facebookpagina. Bewijzen van gezamenlijke reizen zou ik ook zeker toevoegen. Daarnaast kun je denken aan bewijzen van gezamenlijke lidmaatschappen. Bijvoorbeeld als je samen op dansles zit of zoiets. Tot slot zou ik gezamenlijke uitnodigingen toevoegen voor bijvoorbeeld een bruiloft of een rouwkaart die aan jullie beiden gericht is.

Het feit dat jullie van plan zijn om te trouwen is natuurlijk ook iets om te benadrukken! En een officiele verklaring van het stadhuis dat jullie een datum hebben gereserveerd zou daarvoor de perfecte ondersteuning zijn.

Nou, ik hoop dat je iets aan het bovenstaande hebt.

Heel veel succes met je aanvraag!

Groetjes,
Froukje
 
Hi Loes,

Jij stelt exact de vragen waar ik ook mee zit!
Wij staan allebei officieel ingeschreven bij mijn ouders, wonen alleen aan de andere kant van het land in een huisje van familie waar we geen huur hoeven te betalen... dus hebben geen enkel officieel bewijs.

Wij hebben sinds een paar weken maar een gezamenlijke rekening geopend. hier staat nog niets op helaas.
Heb jij ondertussen nog tips voor bewijzen??

Groetjes Annely
 
Dit is wat ik altijd begrijp van ervaringsdeskundigen: als je niet het directe bewijsmateriaal hebt moet je mensen (je ouders, de huurbaas etc) gewoon statements laten schrijven! Verder helpt officiele post (van de bank, je werkgever etc) ook al een hele hoop.
 
Hmm zelfde situatie hier. Geen gezamelijke rekening, abbonementen, huurcontract of iets deregelijks. Maar ik heb wel al een half jaar mijn post op zijn adres ontvangen. Zal dat genoeg zijn? Natuurlijk laat ik familie en vrienden ook verklaringen schrijven. En we hebben foto's en ook uitnodigingen voor bruiloften en feestjes waar onze beide namen op staan. Is dat genoeg? Of moet het écht keihard bewijs zijn?
 
Hmm zelfde situatie hier. Geen gezamelijke rekening, abbonementen, huurcontract of iets deregelijks. Maar ik heb wel al een half jaar mijn post op zijn adres ontvangen. Zal dat genoeg zijn? Natuurlijk laat ik familie en vrienden ook verklaringen schrijven. En we hebben foto's en ook uitnodigingen voor bruiloften en feestjes waar onze beide namen op staan. Is dat genoeg? Of moet het écht keihard bewijs zijn?

Dat is al een heel wat! Laat een verklaring zien van zijn huurcontract of brief van zijn huisbaas dat hij daar echt woonde en maak kopietjes van jou post met hetzelfde adres erop! Wij hebben afgelopen mei pas een gezamenlijke rekening geopend, ook al hadden we deze niet nodig. Doe dat nu gewoon en zet er allebei wat geld op en koop er af en toe wat bootschappen etc van. Typ zelf een brief dat je samen in het huis hebt gewoond en laat je huisbaas dit ondertekenen. Ook hebben wij een tijdje bij mijn ouders gezeten en zelfs hun zo'n brief laten ondertekenen. Spit je gehele email lijst door en die van je vriend. Ook je gehele bankrekening, ik vond echt allemaal dingen die ik met elkaar kon linken. Zelfde vliegtickets, uitprinten en datum en vluchtnummer markeren. Ik heb alles gemarkeerd met een roze stift en op ieder papiertje met een paar woorden korte uitleg gegeven. Concertkaartjes die naar zijn email adres waren gestuurd, maar van mijn creditcard afgeschreven waren, markeren, korte uitleg, klaar. Wat je op Facebook ook kunt doen is een geautomatiseerd printje maken van alles wat je met een bepaald persoon hebt gedeeld van het moment dat je vrienden met elkaar bent op facebook. Dan krijg je -afhankelijk hoeveel foto's en post jullie met elkaar hebben gedeeld- 1 lange lijst met bewijsstukken dat jullie elkaar voor een bepaalde tijd kennen. Daarnaast heb ik een samenvatting van al onze Whatsapp berichten gemaakt, allemaal printscreens van onze smsjes en van skype. Verdeel alles heel netjes in de 6 hoofdstukken.
1. OFFICIAL DOCUMENTS
2. HISTORY OF OUR RELATIONSHIP
3. FINANCIAL ASPECTS
4. NATURE OF THE HOUSEHOLD
5. SOCIAL CONTEXT OF OUR RELATIONSHIP
6. NATURE OF COMMITMENT TO EACH OTHER













 
Hoi! Mijn partner woonde in Australie terwijl ik nog in Nederland zat. We hadden nooit samengewoond of gedeelde rekeningen gehad. Dat hoeft dus echt niet perse. Wij hebben een map aangelegd van emailwisselingen en foto's waar we samen op stonden. Daarnaast vragen ze om (als ik me goed herinner) 2 getekende getuigenverklaringen van Australiers. Maak je dus geen zorgen over die gedeelde rekeningen etc. Jullie hebben zelfs al samengewoond. Daar heb je vast genoeg bewijzen van (foto's samen etc). Het beste is om samen naar Berlijn te gaan met de map en alle formulieren en voilà... dezelfde dag je visum. Echt... het lijkt allemaal zo ingewikkeld en complex maar als je een echte serieuze relatie hebt zien ze dat direct en is er geen enkele reden om geen visum te geven. Succes!!
 
Behalve individuele verplichtingen die ik had (zoals politie checks, medical etc.) en die mijn Australische verloofde had (zoals belastingaangifte etc.), moesten wij samen ook nog een aantal dingen aantonen, hieronder wat wij moesten aanleveren. Wellicht heb je daar wat aan? Mijn brieven van familieleden en vrienden moesten ook officieel vertaald worden en ondertekend door een notaris (+ bijbehorende kosten uiteraard)

--
PROOF OF RELATIONSHIP:
In order to process your case, the examining migration officer must be convinced that your
relationship is genuine and subsisting. The following types of supporting documentation have
proved helpful in demonstrating the genuine nature of the relationship:
1. Photographs of the two of you together from different places clearly showing affection
(arms around each other or the two of you kissing, for example) (15 - 20). You must
include pictures with your friends and family;
2. Travel tickets and itineraries from your trips to see each other (Netherlands/Australia);
3. Travel tickets and itineraries from your holiday trip(s) together (if any);
4. Correspondence (letters, e-mails and post cards) – old and recent;
5. Itemised telephone bills (please highlight your respective phone numbers);
6. Engagement ring receipt and wedding invitations (if available);
7. Letters addressed to you either jointly or separately at the same address in Australia;
8. Sworn affidavits (Form 888 – see attached) from at least three Australian citizens or
legal permanent residents (family members or friends) who have knowledge of your
relationship. Each affidavit must contain the full name and address, date and place of
birth of the person making the affidavit, contact telephone number for verification
purposes, and his or her relationship to you. Affidavits must contain complete
information and details explaining how the person acquired his or her knowledge of
your relationship, and confirm your intended wedding date. Affidavits must be
signed within the last 30 days prior to submission of the application to the
Australian Consulate and accompanied by a certified copy of an Australian
passport/official birth record or a permanent visa of each person making the affidavit.
9. Bart’s family/friends are not allowed to use form 888. They should write affidavits in
their own words to confirm the genuine nature of your relationship. They must attach a
copy of their government-issued photo ID to their affidavits.
10. Any other documentation proving that your relationship is genuine.
 
Behalve individuele verplichtingen die ik had (zoals politie checks, medical etc.) en die mijn Australische verloofde had (zoals belastingaangifte etc.), moesten wij samen ook nog een aantal dingen aantonen, hieronder wat wij moesten aanleveren. Wellicht heb je daar wat aan? Mijn brieven van familieleden en vrienden moesten ook officieel vertaald worden en ondertekend door een notaris (+ bijbehorende kosten uiteraard)

--
PROOF OF RELATIONSHIP:
In order to process your case, the examining migration officer must be convinced that your
relationship is genuine and subsisting. The following types of supporting documentation have
proved helpful in demonstrating the genuine nature of the relationship:

10. Any other documentation proving that your relationship is genuine.

Hey!

Heb je misschien van andee categorien ook zo'n mooie lijst gekregen? :) Ben op het moment bezig met aanvragen dus dit is geweldig!
 
Hey iedereen,

Wij zijn momenteel ook al het bewijsmateriaal aan het verzamelen voor onze relatie. Ik lees hier heel veel nuttige informatie (thanks!!) maar zie wel nergens de uiteindelijke resultaten of feedback...

Momenteel hebben wij:
- huurcontract
- joint bank account statements
- telefoonfacturen met onze gesprekken naar elkaar (van voorbije 2 jaar)
- een massa foto's (+ facebook extract) van ons op al onze (20+ reizen), zowel met familie, vrienden als onszelf.
- tickets van onze reizen (op beide namen) + de facturen die op mijn naam staan

Nog andere tips? Is dit reeds voldoende?
We weten echt niet hoe diep we hierop moeten ingaan (we zijn al bijna 8 jaar samen dus meer bewijs is mogelijk - hoe zinvol is dat?)

Groetjes,
Sander
 
Hi Sander, als tip om te beoordepen of het voldoende is: er zijn een aantal categorieën bewijsmateriaal die je aan moet leveren (vb Financial, Nature of the household etc). Probeer wat je nu hebt daar eens onder te verdelen en kijk eens hoe dat er uit ziet? Dus kijken of je per categorie goed bewijs kunt laten zien. Ik weet het, het is erg lastig om te beoordelen of je genoeg bewijs hebt, maar deze manier heeft mij wel een beetje geholpen :)
Succes!!
 
Bedankt Margrietvk!

Ondertussen hebben we alles bijeen gezocht en dat zag er toch indrukwekkend uit moet ik zeggen... Ontelbare foto's, huurcontract, gsm-rekeningen, statutory declarations van een stuk of 5 vrienden, broers/zussen en onze ouders, ...

We hebben deze week onze medische testen ook afgerond en ze (CO) hebben ons bevestigd dat dit het laatste en finale document is dat ze nog nodig hebben. Ik veronderstel dus dat er genoeg informatie over onze relatie aanwezig is.

Duimen maar?! Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte van onze uitslag :)
 
Ik ben nog aan het wachten op de 'uiteindelijke' resultaten! .. Ik hoop wat te horen in midden-augustus, het lange wachten is dus hopelijke bijna over. Alles aangeleverd in februari waarop ik een reactie kreeg waarin stond dat het ongeveer 6 maanden ging duren..
 
Ik ben nog aan het wachten op de 'uiteindelijke' resultaten! .. Ik hoop wat te horen in midden-augustus, het lange wachten is dus hopelijke bijna over. Alles aangeleverd in februari waarop ik een reactie kreeg waarin stond dat het ongeveer 6 maanden ging duren..
Spannend!!! Inmiddels al blaren van het duimen draaien??
 
VISA 189 granted! Voor ons beiden :)
(samenvatting: december 2013 beslissing genomen, in februari de diploma's laten valideren, eind mei VISA aanvraag ingediend en midden juli was ons VISA 189 granted)

Ondertussen de eerste gesprekken met een potentiele werkgever afgerond en positieve feedback terug gekregen. Het ziet er alvast veelbelovend uit!
 
Back
Top