Bewijsmateriaal retour: goed of slecht teken?

Kikker

Member
Hi allemaal,

Even een vraag. 16 juli is mijn visumaanvraag in Berlijn ontvangen en 20 juli kreeg ik van mijn co een mail met de vraag om mijn medicals en policiecheck op te sturen en vraag 82 van formulier 47SP opnieuw in te vullen (in welke landen heb je de afgelopen 10 jaar gewoond? Ik had daar per ongeluk N/A ingevuld, maar dat moest dus NL zijn met al mijn adressen). Verder vroeg hij niet om extra bewijsmateriaal. Ik hoop de uitslagen van mijn medicals, mijn VOG en het antwoord op vraag 82 aanstaande vrijdag in 1 pakketje naar de ambassade in Berlijn te kunnen sturen (ik wacht nog op de uitslagen van het medisch onderzoek).

Nu kreeg ik echter 28 juli een grote envelop van de ambassade met daarin een betalingsbewijs en het meeste bewijsmateriaal weer retour (ze hebben de stat decs, onze verklaringen, de gecertificeerde kopieën van onze paspoorten, mijn geboortebewijs en een overzicht van onze gezamenlijke rekeningen en 2 pasfoto's gehouden). Is dit een goed of juist een slecht teken? Ik vond het zelf in ieder geval een beetje raar. Vooral omdat we het pakket al een week later terug ontvingen.

Oh, ik heb de afgelopen weken ook al een paar keer met vragen over de medicals, etc. naar mijn co gemaild en daar krijg ik iedere keer supersnel (wel heel kort en zakelijk) antwoord op.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes

Effe een beller doen levert meer duidelijkheid, zekerheid en rust op dan onze speculaties :)

Mijn aanvraag is de 15de (juli) ontvangen en de 20ste ook al mail gehad, maar niks retour gehad. Zou ook even bellen waarom dat is...

Ik dacht dat dit misschien wel vaker gebeurd, vandaar dat ik de vraag hier heb gepost, maar blijkbaar is het nogal ongewoon. Ik zal dan toch maar even navraag doen bij de ambassade ...

Check even je spam folder, hierin heb je waarschijnlijk een mailtje van je CO. Voor 99% zeker denk ik dat je visum is goedgekeurd, ook wij kregen namelijk bijna de gehele zwik retour. Alleen wat bewijs en documenten hebben ze gehouden maar bewijs als enveloppen, foto's etc etc lag gewoon in de bus.

Heb je mailtje dan zou ik gewoon even je CO mailen, waarschijnlijk is je Grant ergens tussen Berlijn en Nld in de digitale post zoek geraakt.

:up: Chantal

Ondanks dat dat natuurlijk heel goed en gaaf zou zijn, lijkt het me sterk Tweety. Kikker moet haar VOG, Medicals en nog een vraag van het 47 form opsturen.
Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat de CO alleen nog maar die laatste dingen nodig heeft en de rest alvast terug gestuurd heeft.
Hoe dan ook, hoop ik voor Kikker dat er snel een uitslag komt!

Inderdaad, ik moet mijn medicals en VOG nog opsturen, dus een visa grant heb ik nog niet + dat zou ook wel erg snel zijn.

Aangezien het snel terugsturen van het bewijsmateriaal blijkbaar niet gebruikelijk is ga ik mijn co gewoon nog even contacten want speculeren is inderdaad niet zo handig. Ik ga ervan uit dat alles ok is. Anders zou hij me niet om mijn medicals en VOG vragen + we hebben ruimschoots bewijsmateriaal aangeleverd om aan te tonen dat we al 2,5 jaar een relatie hebben :)

@ iedereen die ook nog op z'n visa wacht: ik hoop ook voor jullie dat er snel een positieve uitslag komt!

Ondanks dat dat natuurlijk heel goed en gaaf zou zijn, lijkt het me sterk Tweety. Kikker moet haar VOG, Medicals en nog een vraag van het 47 form opsturen.
Dat had ik even gemist..... maar toch ben ik er van overtuigd dat de rest voldoende is nu die laatste formaliteiten nog.

Ik ben jaloers op de snelle afwikkeling. Ik heb op vrijdag 29 juni 2012 een FIANCE visumaanvraag afgeleverd. Diezelfde dag bleek de fee van rond 2.000 euro al te zijn afgeschreven. Dinsdag erop kreeg ik een mailtje dat eea goed was ontvangen en wie mijn zaakwaarneemster was (mevrouw Gerick). Ondanks enkele mailtjes werd mij nog geen dossiernummer toegekend, status to be classified. Eind juli weer gemaild en ondanks toezegging dat ze terug zou komen met 'een' antwoord niks gekregen: vakantie. Dus nu zijn we 15 augustus, dus anderhalve maand verder en nog helemaal niets gebeurd. Ik zit op hete kolen omdat mijn 16-jarige dochter laatste week van januari 2013 echt moet starten op een bepaalde school en anders wordt ze daar niet meer toegelaten. Het is een bijzondere non uniform school en dat is een must voor haar dus dat wil ik haar wel gunnen; ze moet al voor mij haar leven omgooien. Ik heb wel meteen police checks moeten bijsluiten, jullie moesten dat nog nasturen?? En medicals worden bij jullie opgevraagd? Ik krijg blijkbaar pas aan het einde van het proces (als alles bijna in orde is) van Berlijn te horen dat ik dat kan doen. Hoe lang duurt het voor je medical uitslag digitaal wordt doorgestuurd en waar naartoe? Iemand met fiance visa ervaring? Wat wordt qua tijd acceptabel geacht als bewijs voor een 'echte' relatie? Alle info welkom!

Wat vervelend dat je maar niks hoort. Of het snel zal gaan bij mij weet ik natuurlijk nog niet. Ik heb alles nu opgestuurd, maar het kan best nog een hele tijd duren voor ze een beslissing nemen. Ik heb mijn co een mail gestuurd, o.a. om hem om een tijdsindicatie te vragen, maar ik denk dat hij wacht met reageren tot hij de resultaten van mijn police check en medicals heeft ontvangen (als het goed is worden die vandaag op de ambassade bezorgd).

Ik heb zelf twee weken geleden mijn medicals in Brussel laten doen (de dokter in Antwerpen was op vakantie en van Amsterdam had ik gehoord dat het heel duur is, 220 euro p.p). Ik had gehoopt dat het via e-health kon, maar blijkbaar loopt mijn type visum nog via de papieren variant. Al met al moet je er zo'n 3 weken voor uittrekken (als je belt voor een afspraak duurt het ongeveer een week voor je terecht kan, daarna een week wachten op de uitslagen van je x-ray en bloedtest en dan het hele zaakje ophalen en opsturen naar de ambassade t.a.v. je co).

Ik ben zelf niet heel erg enthousiast over Brussel. Nadat ik mijn onderzoek had laten doen, bleek namelijk dat ze de uitslag niet naar de ambassade wilden opsturen. Je moet dus terug naar Brussel om je envelop op te halen. Daarnaast vond ik ze niet echt behulpzaam. Toen ik vorige week vrijdag terug ging en ze me de uitslagen van het onderzoek lieten zien, zag ik dat mijn naam op het formulier met de lab uitslagen niet goed gespeld was. Toen ik vroeg of dat aangepast kon worden, moest ik van hen zelf mijn naam op het formulier invullen omdat zij het niet wilden doen (wat een beetje gek is want dan lijkt het net of je zelf met de resultaten hebt lopen knoeien). Daarnaast hadden ze op twee andere formulieren mijn pasfoto's niet voorzien van handtekeningen. Toen ik vroeg of ze dat nog wilden doen, deden ze ook een beetje moeilijk. Uiteindelijk kreeg ik op 1 formulier een handtekening met stempel en op het andere alleen een stempel. En indien je geen Frans spreekt kan het ook nog lastig zijn dat de dames aan de balie nauwelijks Engels of Nederlands spreken.

Een voordeel is wel dat je een stuk minder betaald dan in Amsterdam. Ik was 140 euro kwijt voor het hele onderzoek. Zeker als je dochter ook een onderzoek moet laten doen kan dit flink schelen. Daarnaast is het onderzoek in Brussel zo gepiept want de dokter is nou niet bepaald kritisch. En ik heb er direct een leuk stedentripje aan vastgeknoopt :)

Vragen over het fiance visum kan ik helaas niet beantwoorden.

Veel succes!

Bedankt! Ja het wachten is het moeilijkst en als je nu maar een soort van voortgangsbevestiging kreeg maar nee... Ik denk erover om naar Brussel te gaan inderdaad dagtripje. Alleen niet zo chill dat je er weer naartoe moet (op een weekdag dus weer) alleen om het op te halen. Maar de diesel haal ik er wel uit met 140 pp. Maar als mijn visumtype ook niet via e-health kan, dan kan ik net zo goed naar Antwerpen gaan. De enige reden waarom ik naar Brussel zou gaan was omdat zij de uitslagen digitaal konden versturen? Of klopt dit niet? Ik hoop dat IEMAND ervaring heeft met een fiance visum... Alles op deze forum lijkt zo snel te verlopen, mijne duurt normaal zonder tegenslagen al 6 maanden :( Zo veel bewijzen nodig dat je ECHT een relatie hebt en ik heb gehoord dat 3 maanden 'fysiek contact' nog niet eens geaccepteerd wordt? Tja... afwachten maar! Anders moet ik mijn werk nu opgeven, mijn dochter hier vanwege school achterlaten om op een toeristenvisum maar 3 maanden alvast te gaan hokken in Brisbane. En natuurlijk de hele procedure opnieuw starten, inclusief opnieuw de kosten betalen. Hmm... Iemand advies?

Misschien is het ook handig om iets meer over je situatie te vertellen. Hoe lang kennen jij en je vriend elkaar? Hoeveel van die tijd hebben jullie ook echt samen doorgebracht en hoeveel tijd was lange afstands relatie? Etc.

Ik kan me voorstellen dat het ook heel erg afhangt van het bewijs dat je hebt aangeleverd. Zie voor mijn lijst http://xpdite.net/forum/threads/tips-gevraagd.12125/. Als je voor een fiance visum gaat zul je niet al dit bewijs hebben denk ik (zoals bewijs dat je minimaal 12 maanden hebt samengewoond), maar een deel ervan heb je natuurlijk wel.

Verder denk ik trouwens dat het hartstikke meevalt dat het voor iedereen op het forum heel snel gaat. Mijn vriend ik hebben begin juli onze aanvraag ingediend. Maar daarvoor zijn we ook al een paar maanden bezig geweest met al het bewijs te verzamelen en hebben we regelmatig contact gehad met de Australische ambassade in Londen om hen om tips en adviezen te vragen tijdens het samenstellen van ons dossier.

Met betrekking tot de arts in Brussel, misschien doet hij wel aan e-health voor een fiance visum maar dat zou je dan even na moeten vragen anders zou ik inderdaad naar Antwerpen gaan.

Tot slot helpt het misschien ook om je eigen topic te starten. Dan reageren er wellicht meer mensen.

Good luck.

Alles op deze forum lijkt zo snel te verlopen, mijne duurt normaal zonder tegenslagen al 6 maanden :(

Er zitten anders veel forumleden al maanden of zelfs jaren te wachten op hun visum.. Wel een ander visum hoor, maar snel wil ik dat niet noemen

Nee, ik zou vooral niet jaloers zijn met 6 maanden. Er zijn meer mensen jaloers op jou. Denk ik zo...

O ik snap best dat Ciska het even gehad heeft. Als je een relatie met iemand hebt dan wil je samen zijn, en dan is twee weken al lang laatstaan zes maanden. En er is een stukje verwachtingsmanagement: als je denkt met drie maanden een visum te hebben dan is zes maanden lang, als je op twee jaar rekent dan is zes maanden heel kort. Maar als je je leven al ingericht hebt op vertrekken, en je hebt al een school etc klaar staan, dan is twee dagen al lang.
Helaas, Het visumgebeuren is onvoorspelbaar en onplanbaar. Resultaten behaald in het verleden.... Balen, en we hebben hier allemaal denk ik wel eens gezocht maar eat meer geduld, maar het is niet anders. Sterkte Ciska, er komt een keer duidelijkheid, en tot die tijd is het even volhouden en je niet gek laten maken.

Verwachtingsmanagement... Ja dat is een mooie, helaas doen ze daar niet aan bij het DIAC.

Kop op Ciska! 6 maanden is lang, maar ook weer kort. Tijd is relatief zei Einstein; "...Als ik met mijn hand op een brandende kachel houdt lijkt een seconde eeuwig te duren, als een wonderschone dame bij me op schoot komt zitten lijkt een minuut een seconde te duren ;) ..."

Hang in there!

[quote="Kikker, post: 181807, member: 2562
En indien je geen Frans spreekt kan het ook nog lastig zijn dat de dames aan de balie nauwelijks Engels of Nederlands spreken.

Als je naar Brussel gaat of belt, vraag dan naar Martien.
Zij spreekt Nederlands, duidelijk, bekend met de gang van zaken rondom medicals en echt heel behulpzaam.

Zo hebben wij het mogen ervaren en ik hoop dat dat voor andere onder ons geldt of gaat gelden.
Het gaat er allemaal wat anders aan toe dan in de moderne kliniek in Amsterdam, maar wat gedaan moest worden werd gedaan.

En het belangrijkste.....8 dagen na de medicals ontvingen wij onze visa grant!
Ik moet er wel bij zeggen dat wij de mogelijkheid van e-health hadden.

Succes hoor!

Hoi Ciska, heb je je CO wel laten weten dat je een probleem hebt met de scholing van je dochter? Vrienden van mij hebben 3 schoolgaande kinderen, en waren ook nogal gestressed omdat het leek alsof de kinderen teveel school zouden gaan missen door de visum aanvraag. Ze hebben toen maar direct gevraagd of de aanvraag sneller behandeld kon worden (ivm school), en ze hadden alles binnen een maand! Ze hadden wel al een 'decision-ready' aanvraag ingediend, dus alles was al compleet, medicals al gedaan, policechecks al gedaan, etc.

Back