bijkomend verzekeren voor tandarts

Jerden

Active Member
Ik heb al in oudere draadjes zitten zoeken en heb veel info gevonden over prive-verzekeringen ed..., maar kan eigenlijk nergens terugvinden welke nu de beste verzekering is voor tandarts.
In Belgie gingen we elk jaar 2x op controle met de kinderen, en zelf moesten we ook regelmatig iets laten doen. Niet te vaak, maar toch. Het maakt dat ik me toch beter op mijn gemak zou voelen als ik wist dat we hier gewoon naar de tandarts kunnen gaan wanneer het nodig is zonder schrik te hoeven hebben dat het stukken van mensen gaat kosten. En die controles wil ik gewoon blijven doen.

Voor onze zoon hebben we van Medicare een bon gekregen voor een gratis controle. Maar dat geldt enkel voor kinderen tussen 12 en 17 jaar. Ik heb naar Medicare gebeld om te vragen of er ook iets voorzien is voor jongere kinderen maar dat is dus niet zo. En ze zei dat ik voorzichtig moest zijn met prive-verzekeringen, want dat die vaak ook niet de tandartskosten dekken, of maar een heel klein deel.

Hoe hebben jullie dat gedaan? Extra verzekering, of maar gewoon betalen als er eens iets is. En wat kost dat dan eigenlijk, een gewone controle? Want die bon die we gekregen hebben is ter waarde van iets van 160 dollar, en dat is gewoon een preventieve controle! Is dat hier dan zo duur? En is er een verzekering die het (voor een gedeelte) dekt als je kind een beugel nodig heeft?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :up:

hai Jerden,

Ik ben zelf een tijdje bezig geweest met uitzoeken vd beste tandartsvergoeding, want vooral verwacht ik voor mij tandartskosten. Maar het is behoorlijk puzzlewerk en ik heb een 'break'genomen.

Je moet ook doorlezen tot en met de voorwaarden, en dan zie je verschillende maxima staan, per gezin of per persoon of ook max vergoeding per ding, dan weer percentage van de factuur. Maxima voor totale duur van de verzekering heb ik ook nog gezien, kortom...veel werk. Ook verschillende wachttijden voordat je aanspraak op vergoeding kan maken, bij de ene verzekering zit orthodontie in de maxima begrepen van general dental en special dental vergoedingen. Of per jaar loopt je te vergoeden bedrag op. Heb zelf nog niet eens naar kinderen in de verzekering gekeken.

Kortom ik kan je niet helpen, wel wil ik je even sterkte wensen en hoop op andere reacties die er wel uitkwamen, voordat ik verderga met mijn private health spreadsheet.

Groetjes Simone

Hee Simone,

Ook ik ben aan het lezen geslagen om een goede tandartsverzekering te vinden....gaat ff duren.
Als ik deze puzzel gekraakt heb laat ik het weten!

Greetz, Mien

Hoi Denise Wij zijn (nog) niet aan de verzekeringen,dus daar kan ik niet veel soeps over vertellen. Maar vorig jaar ben ik bij verschillende tandartsen binnen gelopen om te zien wat het zou kosten als ik een controle wilde en wat dan een vulling ( als dat nodig zou zijn ) koste. En ja, dat is duur. De goedkoopste controle die ik vond ( van de 4 praktijken die ik binnen liep ) was die van $ 90. De duurste meen ik $150,- Wel hoort bij zo'n controle het schoon maken van je gebit... ik denk ja, dat kan ik zelf ook wel. :wink: maar voor mensen met tandsteen...dat zit dus in de prijs inbegrepen. De kosten van een gaatje vullen weet ik niet meer uit mijn hoofd,maar ik geloof dat het bij elkaar zo'n 250 dollar zou zijn geweest als ik ging voor een controle en 1 vulling.(+verdoving)

Wij zijn dus tijdens onze vakantie in NL "lekker" naar de tandarts geweest! :smile: controle was rond de 35,- euries en vullingkje +verdoving rond de 44,- euro.

ik geloof dat het bij elkaar zo'n 250 dollar zou zijn geweest als ik ging voor een controle en 1 vulling.(+verdoving)

Wij zijn dus tijdens onze vakantie in NL "lekker" naar de tandarts geweest! controle was rond de 35,- euries en vullingkje +verdoving rond de 44,- euro.

Jeetje zeg, wat een verschillen :shock: Ik word gewoon niet goed van die levensduurte hier in Australie. Die prijsverschillen gaan hier van het dubbele tot het tienvoudige (vergeleken met Belgie toch), dat is echt niet meer normaal :mad:

Dat het ingewikkeld gaat worden om uit te zoeken ben ik ondertussen wel achter. Maar het is blijkbaar nog erger dan ik dacht als ik zo lees wat Simone schrijft... Is er echt niemand die het al uitgezocht heeft? Of heeft iedereen op het forum zo'n perfect gebit? :roll:

Geen perfect gebid, maar gekpzen voor de verzekering die via mijn vrouw's werk 90% dekking geeft ipv de standaard 60. Er zijn twee controles per jaar inbegrepen, een maximum bedrag voor kleine ingrepen en een ander maximum bedrag voor groot werk. Die maxima zijn trouwens voor een kalenderjaar, niet het financieel jaar. Beugels zitten er ook in, maar opnieuw met een maximum.

Ik ben bij Medibank private. Heb niet het meest uitgebreide pakket gekozen wat zij aanboden, maar heb tandarts kosten tot 500 dollar per jaar vergoed. 1 controle per jaar (inclusief 'schoonmaken') Ben geloof ik nog steeds wel wat 'out of pocket' maar kan me herinneren dat in 30 dollar ofzo zelf moest betalen. Ik weet niet precies hoe dat zit met de 'out of pocket' maar ik geloof dat dat maar een eemalig bedrag is wat je moet betalen. (althans dat begreep ik van de receptioniste, maar was vooral ook bezig om heel snel weer buiten te komen dus weet het niet 100% zeker)
In Medicare zit inderdaad niets voor volwassenen. Beugels voor kinderen zijn volgens mij ook maar tot een bepaald bedrag, maar dat hangt denk ik af van je verzekering.
Hoop dat je hier wat aan hebt!

Er is zeker wel een gratis (basis) tandarts voor alle schoolgaande kinderen beneden de 16 of 18 die onder medicare valt. Je moet even zoeken op site van department of health van de staat waarin je woont of googlen op public dental service for school kids. Daar vind je de nodige telfoonnummers voor aanmelding.
Zijn prima tandartsen er is alleen een wachtlijst van 6 maanden tot een jaar voor als je je de eerste keer aanmeld. Beugels worden onder bepaalde voorwaarden (gedeeltelijk) vergoed, moet speciaal worden aangevraagd en duurt lang voor het er door is.
Voor volwassenen heb je er alleen maar recht op als je een uitkering heb.

Hoi
Ik ben verzekerd bij NIB en krijg 85% terug met een max. $500.- per person per jaar voor general dental work. Heb een combined limit voor major/endodontic/orthodontic krijg ik ook 85% terug max. 1750.- per persoon per year.

Op mijn laatste rekening betaalde ik voor Controle 52.-, een foto 25.- Dochter voortand schuin afgebroken, restoratie 208.-; tandsteenverwijderen 105.- 85% vergoed gehad de rest eigen kosten.

Cheers
Sonja

Net als Sonja bij de NIB! Tandarts kost wat meer dan in NL, maar is over algemeen nog wel betaalbaar.

hi doelstelling voor vandaag beslissen welke private health.

Heel handig is www.privatehealth.gov.au : uitleg, vergelijking etc. itt I select zouden alle fondsen hierop voorkomen.

succes medezoekers

groetjes Simone

Herstel: dit weekend!

aiai

:grin: :grin:
Ik ken het gevoel. Blijf het ook maar uitstellen om me erin te verdiepen. Volgende week doe ik het echt! (druk weekend voor de boeg; we gaan naar Moreton Island :lol: )
In ieder geval bedankt allemaal voor de tips. Heb nu toch al meer een idee waar ik moet beginnen. Maar als ik het goed begrepen heb zijn er wel behoorlijk wat prijsverschillen tussen tandartsen.
Sonja, die prijzen die jij noemt is dat voor of na de terugbetaling van de verzekering? Want als het 52$ is zonder terugbetalig is een bijkomende verzekering al bijna niet nodig... Maar als ik dan naar de prijzen kijk van Skippie is het daar toch wel wat anders. Of zijn de tandartsen in Byron Bay zo duur dan!?

:grin: :grin:
Ik ken het gevoel. Blijf het ook maar uitstellen om me erin te verdiepen. Volgende week doe ik het echt! (druk weekend voor de boeg; we gaan naar Moreton Island :lol: )
In ieder geval bedankt allemaal voor de tips. Heb nu toch al meer een idee waar ik moet beginnen. Maar als ik het goed begrepen heb zijn er wel behoorlijk wat prijsverschillen tussen tandartsen.
Sonja, die prijzen die jij noemt is dat voor of na de terugbetaling van de verzekering? Want als het 52$ is zonder terugbetalig is een bijkomende verzekering al bijna niet nodig... Maar als ik dan naar de prijzen kijk van Skippie is het daar toch wel wat anders. Of zijn de tandartsen in Byron Bay zo duur dan!?

Hi
$52.- zonder terugbetaling. Mijn bedrage is 15% van de $52.- als eigen kosten.
Ik weet dat NIB heeft ook eigen tandartsen en dan heb je volgens mij geen 'gap', maar het fijne weet ik er niet van want die tandartsen zijn te ver weg voor mij.
Sonja

oke, ik ben er eindelijk toch maar eens ingedoken en stuit al meteen op enkele onduidelijkheden.

Als je bvb een excess hebt van 500$ per persoon, betekent dit dan dat je vooraleer je ook maar iets terug krijgt van de verzekering eerst 2000$ uit eigen zak moet betalen (als elk van ons naar de tandarts zou gaan)? Of ben ik het nu helemaal verkeerd aan het interpreteren. Want dan vraag ik me af waarom je in godsnaam nog een bijkomende verzekering zou moeten nemen. Stel: ik ga naar de tandarts en het kost ongeveer 100$ voor een controle. Dan kan ik dat jaar nog 4x op controle gaan en het allemaal zelf betalen vooraleer ik recht krijg op terugbetaling? Klopt die redenering of zit ik er nu helemaal naast?

Wat bedoelen ze met "major dental"? Is dat bvb ook een beugel?

Ik heb zowel op http://www.iselect.com.au/ als op http://www.privatehealth.gov.au/ vergelijkingen zitten doen, maar nergens komt Medibank of MBF/BuPa eruit. Enig idee hoe dat komt?

Please, als iemand een goeie tip kan geven zou ik zeer dankbaar zijn. Ik krijg die dingen gewoon niet vergeleken en het staat nu al maanden op mijn TODO-lijstje. IK wil het er AF ! :|

Thnx !

oke, ik ben er eindelijk toch maar eens ingedoken en stuit al meteen op enkele onduidelijkheden.

Als je bvb een excess hebt van 500$ per persoon, betekent dit dan dat je vooraleer je ook maar iets terug krijgt van de verzekering eerst 2000$ uit eigen zak moet betalen (als elk van ons naar de tandarts zou gaan)? Of ben ik het nu helemaal verkeerd aan het interpreteren. Want dan vraag ik me af waarom je in godsnaam nog een bijkomende verzekering zou moeten nemen. Stel: ik ga naar de tandarts en het kost ongeveer 100$ voor een controle. Dan kan ik dat jaar nog 4x op controle gaan en het allemaal zelf betalen vooraleer ik recht krijg op terugbetaling? Klopt die redenering of zit ik er nu helemaal naast?

Wat bedoelen ze met "major dental"? Is dat bvb ook een beugel?

Ik heb zowel op http://www.iselect.com.au/ als op http://www.privatehealth.gov.au/ vergelijkingen zitten doen, maar nergens komt Medibank of MBF/BuPa eruit. Enig idee hoe dat komt?

Please, als iemand een goeie tip kan geven zou ik zeer dankbaar zijn. Ik krijg die dingen gewoon niet vergeleken en het staat nu al maanden op mijn TODO-lijstje. IK wil het er AF ! :|

Thnx !
Ervan uitgaande dat je "extras" aan het vergelijken bent en niet alleen tandartsverzekering, ik denk dat die excess betrekking heeft op een ziekenhuisopname. Dental is meestal verzekerd tot aan een bepaald maximum en de meeste verzekeringen hebben een "gap", een percentage dat je iedere keer zelf moet betalen. Die gap kan verschillen, dus dat moet je goed nakijken. Wat minor of major is verschilt per verzekering. Minor is meestal zaken als controles, vullingen e.d. Major is kronen, implantaten etc. Beugels zijn volgens mij weer apart, maar ook weer tot aan een bepaald maximum. Ik weet uit ervaring dat de websites vrij vaag zijn over wat er inbegrepen is, dus moet je ze gewoon bellen om het uit te vinden.

Die vergelijkingsites zijn volgens mij niet volledig. Ik denk dat verzekeringsmaatschappijen zelf bepalen of ze met die sites in zee willen gaan, omdat die uiteraard weer een commissie rekenen als je een verzekering via hen afsluit. Als je met een van die grote maatschappijen wilt, dan zul je zelf het e.e.a. moeten vergelijken. En dat is indeerdaad niet eenvoudig vanwege al die verschillen...

Zo, we zijn alweer wat verder in het uitzoeken. Voor Queensland kwamen we uit bij Peoplecare en Westfund als de 2 die voor ons het meest geschikt lijken. Heb er ook al naar gebeld, en na een paar keer rinkelen al een levend persoon aan de telefoon! Ha. Precies wat ik zoek. Bij de grotere heb je vaak dat je van het ene antwoordmenu naar het volgende gestuurd wordt.

In ieder geval, ik heb nu een ander vraagje. Toevallig is Jeroen net deze week voor een onderzoek door zijn GP naar een ziekenhuis gestuurd. Hij heeft daar allerlei tests ed gekregen, en is zelfs 2 nachten opgenomen geweest. Gelukkig was het een public ziekenhuis en heeft het ons geen cent gekost!

Nu beginnen we ons af te vragen hoe dat zit als je een private insurance hebt. Want nu vroegen ze bij het begin of hij een public of private patient was. Public uiteraard, aangezien onze hospitalisatieverzekering nog niet geregeld is. Maar als hij nu private patient geweest was, zou hij dan wel iets hebben moeten betalen? Want je zit toch met die excess, en naar het schijnt betalen de hospitalisatieverzekeringen ook maar een bepaald gedeelte terug. Het kan toch niet dat je als je een hospitalisatieverzekering hebt dat je dan meer zou moeten betalen uit eigen zak dan als je gewoon bij Medicare zit? Weet iemand dit?

En dan nog een vraagje over de Medicare Levy: als ik het goed begrepen heb moet iedereen die werkt sowieso die 1,5% betalen. En als je boven een bepaald loon zit komt er nog 1% bovenop. Als je dan een hospitalisatieverzekering neemt, valt dan enkel die 1% weg, of het totaal van 2,5%?

Ingewikkeld hoor ...o_O

Back