bijna een register accountant en toch CPAA assesstment negatief

Veer

XPdite Sponsor
Vandaag hebben we van CPAA eindelijk een uitspraak gehad over één van onze assesstments. Als bijna afgestudeerd accountant zijnde zou je toch verwachten dat je assesstment positief zou zijn. Nu blijkt uit de brief van CPAA dat 9 van de 12 vakken niet voldoen aan de vereisten. We vragen ons echt af hoe dit nu kan..
Heeft iemand hier reeds ervaring mee?
We weten niet zo goed wat nu de beste volgende stap is....

We hopen dat iemand ons kan helpen.

gr veer

Jeetje, dat is vervelend zeg! Hebben jullie nog een skills assessment lopen?

Hallo Veer,

Even als jouw ben ik zeer verbaasd. Beter gezegd, ik schrik hier van. Ben namelijk zelf ook bijna afgestuurd RA en sta op het punt via een migratie agent mijn skill assessment aanvraag bij cpaa in te dienen. Graag zou ik vernemen aan welke vakken je niet voldoet.
Wellicht dat de afwijzing te maken heeft met onderbouwing van de gevolgde vakken. Wellicht dat wij hier via PM / e-mail verder op in kunnen gaan. Voor de vakken gevolgd op de hbo en nivra heb ik gebruik gemaakt van nivra vakomschrijvingen.

Wellicht dat je verder op de british expat site kan zoeken naar cpaa. Het schijnt soms met de niet accountancy opleidingen toch te lukken. Daarom nogmaals zeer verbaasd.

Hoop graag van je te horen. Wellicht dat we samen naar een alternatief kunnen zoeken (vakomschrijvingen) en dat je daarna bij NIA een assessment aanvraagt.

Groeten,
Niels

We hebben inderdaad nog een assessment lopen, helaas ook bij CPAA. Dit voorspelt niet veel goeds.....

Hoi,

Ook wij schrikken hiervan!. We hebben williswaar onze assessment nog niet ingediend,
maar wij hadden al wel bekeken dat het qua vakkenpakket haalbaar zou moeten zijn ondanks dat mijn vrouw eigenlijk helemaal geen accountant is!
Zij heeft universiteit economie en HOFAM gedaan en is momenteel controller(staat helaas niet op de lijst)

Ben dan ook wel benieuwd hoe het met jullie andere assessment afloopt of hoe het met die van Niels afloopt?

Ik ben zelf ook controller en heb ook een assessment ingediend bij CPAA. Ik heb eerst HEAO accountancy gedaan en vervolgens NIVRA tot AO/IC. We vragen ons af wat er precies fout is gegaan. Tussendoor hebben we wel via email een paar keer contact gehad maar we hadden nooit verwacht dat het zo fout zou gaan. We vragen ons af of het nu verstandig is die vrouw van CPAA een mailtje te sturen die mijn assessment doet (niet dezelfde als van martijn). Kweken we hiermee goodwill of juist niet. Ook vragen we ons af of we niet een agent moeten gaan inschakelen. het is toch allemaal net ff iets moeilijker dan uit de beschrijvingen blijkt. Je zou zeggen dat je als controller en bijna RA zijnde toch wel in staat zou moeten zijn om zelf een assessment te regelen, toch? Schijn bedriegt blijkbaar.

gr veer

Wij wilden het ook zonder immigratie agent doen, maar als ik het zo hoor ga ik toch twijfelen.
Maar toch even afwachten of jullie nog ontdekken waar en waarom het fout is gelopen?
Als controller heb je ook niet al te veel alternatieven.
Trouwens ik heb uit eerdere berichten op dit forum kunnen opmaken dat de australische instanties niet echt zitten te wachten op allerlei reakties en vragen! Of dit dan een negatieve uitwerking heeft weet ik niet?
Nog een vraagje, jullie hebben beide assessment aanvragen al weg, heb ik begrepen, wat als ook die andere afgekeurd wordt, mag je dan gewoon opnieuw dezelfde assessment weer aanvragen of niet?(wat ik niet hoop voor jullie)

Gr Wilbert

Vandaag ons tweede assessment teruggekregen van CPA. Dit keer van mij. Helaas was deze ook negatief. We hadden eigenlijk niet anders verwacht. Wat we op zich wel apart vonden was het feit dat mijn HBO Diploma Accountancy niet gezien wordt als Bachelor Degree in Australie terwijl dit in Nederland wel het geval is. De opleiding duurt minimaal vier jaar zou toch oke moeten zijn, helaas..........
We gaan nu het diploma van de HEAO naar het Nuffic sturen om hun een oordeel te laten vellen (zij werken samen met NOOSR). We verwachten er alleen niet zo veel van. We vreemd overigens hoor ik heb daarnaast nog twee jaar aan uni nijenrode gestudeerd maar geen diploma behaald. Deze certificaten schijnen ze gewoon helemaal te vergeten.

De assessment van Martijn loopt al niet veel beter. We hadden een mail gestuurd met de vraag hoe het kan dat een bijna afgestudeerd accountant (in nederland) in Australie niet aan de eisen voldoet. Erkennen ze het NIVRA helemaal niet :evil:.  :evil:Ja daar sta je dan. Wat nu de volgende stap is weten we niet zo goed. Het heeft geen zin vakbeschrijvingen van het NIVRA te gebruiken of het NIVRA een verklaring te laten opstellen. Vreemd allemaal. Ze geven aan dat ze goede vakbeschrijvingen moeten hebben van de desbetreffende opleiding, die ze al lang hebben. Het lijkt wel of ze niet alles lezen en gewoon alleen naar de diploma's kijken.

groetjes veer en martijn

Ik ben benieuwd hoe ze dan een universitaire bul en een post-HBO diploma gaan waarderen, maar ik heb er toch ook m'n twijfels bij??
Nog even twee vragen: 1) Weten jullie hoe jullie werkervaring cq werkgeversverklaringen beoordeeld zijn? 2) Ik zag dat jullie de assessment in sept04 hebben opgestuurd en nu pas bericht, klopt dat? dat zijn dan bijna 7 mnd!

Succes met de verdere stappen :up:

Gr Wilbert

CPA vraagt niet om werkgeversreferenties, het assessment vindt alleen plaats op basis van je opleidingen.

Je hebt gelijk we hebben (belachelijk) lang moeten wachten, zeker voor zo'n antwoord en resultaat. :evil:

Als je meer wilt weten horen we het wel!

gr veer

Bedankt Veer,

Dan hoeven we voorlopig ook nog niets op het werk bekend te maken. Wel balen zeg, twee assessments negatief, en nu?? Wat is jullie volgende stap, ik neem aan dat je toch kost wat kost naar Australie wil?

Hmmmmm geen best nieuws. Ook ik ben controller. Ik heb HEAO be gedaan en post-hbo bedrijfskunde. Vorige maand heb ik de assessment ingestuurd naar de CPA. Wel via onze agent (ASA consultants). De doorlooptijd zou nu ongeveer 12 weken zijn. Daar twijfel ik echter enstig aan wanneer ik de tijd zie die het bij jullie heeft gekost.
Vreemd dat HBO niet als bachelor degree wordt erkend. Ik heb een diploma description van het NUFFIC (ook meegestuurd) en hierin wordt duidelijk aangegeven dat HBO bedrijfseconomie gelijk staat aan een bachelor degree in business administration. Maar ja, dat is natuurlijk een Nederlandse instantie en daar hebben ze in principe niet zoveel mee te maken. Verder heb ik wel hele uitgebreide beschrijvingen van de vakken meegestuud en beedigde vertalingen van mijn diploma's. Een tijdje geleden hebben wij al eens contact gehad over de vakbeschijvingen van de HEAO. Ik heb toen wel iets gebruikt van jullie, maar heb toch nog aanzienlijk meer informatie toegevoegd. Onze agent liet weten dat met name de beschrijving van de vakken erg belangrijk is.
Ik ben wel benieuwd naar welke vakken wel erkend werden. Het is wel heel jammer dat dit het resultaat is van 7 maanden wachten. Volgens mij zijn er ook niet erg veel alternatieven. Veel succes in ieder geval en wanneer wij eventueel bruikbare informatie via onze agent krijgen zullen we dat ook direct laten weten.

Groet,
Eric & Marjon

Als jullie op basis van deze gegevens je assessment als acountant er wel doorkrijgen maak ik me al weer wat minder zorgen, maar ik vraag me dan toch af wat er bij Veer fout zou kunnen zijn gegaan?
Ben benieuwd hoe het berder gaat?

Gr Wilbert

Back