Binnen 8 weken je prospective marriage visum: gelukt!

Maxx

Member
Beste allemaal!

Sinds gisteren heb ik mijn prospective marriage visum! Het heeft 8 weken geduurd vanaf het moment dat ik ben begonnen met het verzamelen van de papieren. Er worden hier op het forum erg veel vragen gesteld over het papierwerk. Wat moet je nu wel, wat mag niet etc. Voor iedereen die bezig is met de aanvraag voor dit visum wil ik graag vertellen wat nu wel of niet nodig is. Ik heb zelf veel hulp gehad van Sproetje en Marina (bedankt dames! :up:) die al in Australie zitten. Oh en niet te vergeten dank aan mijn vriend natuurlijk die vanuit Australie gezorgd heeft voor al het noodzakelijk 'bewijsmateriaal' zodat ik me kon richten op de papierenrompslomp van gemeente en medicals  :smile:

Allereerst: appostile stempels zijn niet nodig! Ook ben ik niet naar een notaris geweest om zaken nog eens extra te laten certificeren. Alle papieren die je mee moet nemen kun je gecertificeerd krijgen van de gemeente. Ik heb geen papieren hoeven vertalen want de noodzakelijke stukken krijg je van de gemeente in het Engels. Zelfs de Nederlandse stempel voor certified copy wordt gewoon geaccepteerd! Dus mensen niet moeilijk doen en niet meer geld uitgeven dan nodig is! De hele emigratie kost al geld genoeg!

Ik ben samen met mijn vriend dit weekend naar Berlijn gegaan. Als jij of je vriend geen nationaliteit hebt van een 'apart' land maar gewoon Australier of Nederlander bent val je al onder de categorie 'eenvoudig/geen probleemgeval'. Zoals het meisje van de ambassade ons vertelde zijn dit de simpele gevallen die automatisch een visum krijgen als je voldoet aan de voorwaarden.

Die voorwaarden zijn dat je kunt aantonen dat je relatie 'genuine' is en dat je verder in goede gezondheid bent. En uiteraard al je papieren bij hebt die in het booklet 1 staan.
Als bewijsmateriaal hadden wij fotos bij ons van ons samen in verschillende situaties (kerstmis met familie, fotos in Amsterdam, fotos met de kinderen, fotos op de brug in Sydney). Ze nam er slechts een paar voor het dossier. Ze stelde de vraag waar we elkaar ontmoet hadden (via internet  :roll:....) en hoe mijn ouders reageerden op de situatie. Ze vroeg ook hoe we de tijd 'apart' hadden doorgebracht en of dat niet moeilijk was! Ja natuurlijk maar thank God for internet and webcams! :grin: Dit is alles wat ze vroeg. Als bewijsstukken hebben we printouts van  onze emailboxen gegeven. Printouts van phonebills, reispapieren, etc etc hadden we bij ons maar hoefde ze niet te hebben!

De statutory declarations vroeg ze niet eens naar maar nam ze toch aan toen we haar vertelden dat we die ook hadden (anders toch ook lullig voor onze vrienden die zoveel moeite hadden gedaan :grin:?).

Wat betreft de medicals kun je een A of B geval zijn. Ben je volledig gezond dan ben je een A geval en is alles in orde. Als je een B geval bent heb je kans dat je niet meteen je visum krijgt omdat ze dan de zaken moeten doorfaxen naar een dokter in Australie. Soms komt dan dezelfde dag nog akkoord, soms kan het twee weken duren. A missing tooth kan soms een B geval zijn volgens de ambassadedame maar die zal dezelfde dag nog akkoord kunnen komen. Vraag je dokter dus of hij op je formulier aangeeft dat alles in orde is of niet. Dan ben je in ieder geval voorbereid.

Onze indruk is dat als je samen naar de ambassade gaat je al een streepje voor hebt. De taak van de ambassadelady is dat ze beoordeelt of je relatie 'echt' is (genuine) is. Ga je zonder partner dan moet je misschien meer uitleg verschaffen en meer bewijsmateriaal afgeven. Ze nam in ons geval echt maar heel weinig bewijsmateraal en ze vertelde direct dat we het visum zouden krijgen.
Al met al waren we om 9 uur bij de ambassade en een half uur later stonden we weer buiten met het verzoek om om 11 uur terug te komen voor het visum.

Beste mensen. Zorg dat je de papieren van het booklet in orde hebt, je wat bewijsmateriaal verzamelt en indien mogelijk samen naar de ambassade kunt gaan. Dan kun je dus, net als ons, binnen 8 weken je visum hebben!

Lots of success to everyone!

Oh, wow, that brings hope!!! Wij wachten op dit moment op een spousevisa, nu 3 weken geleden alles opgestuurd. En ook wij hopen dat we een 'A-geval' zijn, partner is gezond, ik ben Australische, dus moet het geen problemen geven. Maar dat wachten, he....... :|
Maar geweldig voor jullie, gefeliciteerd!!

Nou geweldig hoor, nu op naar het mooie downunder..  :up:  Ik hoop dat ik jullie snel kan volgen.  Veel liefs en ontzettend bedankt voor al je hulp en tips. Groetjes Brigitte :grin:

Allereerst Gefeliciteerd met je Visum!

Op de website van de emigratie site staat een lijst wat daar bij nodig is, statuary declarations staan daar niet bij. Alleen bij mij is het geval alleen echter, dat ik niet aan een notice of prospective marriage snel kan komen en ik moet deze week hem al versturen. Hoe zit het met medicals? ik dacht dat je ze niet nodig had, tenzij het department hier naar vraagt (zoals omschreven op de immigration site)?

BTW, dat is inderdaad snel, is het beter dat ik zelf alleen naar de ambassade ga, voor een afspraak of kan het ook gewoon via de mail. Ik weet btw dat ik Geval A ben, ik heb al me tanden nog en ook geen ziektes. Dus je huisarts gezondheids verklaring is voldoende bewijs dat je prima in orde bent? hmmm, dat is wel handig, btw! En hoe zat dan met je VOG? verklaring omtrendt goed gedrag, die moet toch eerst via de ambassade en dan weer naar de gemeente en terug?

Ik wil best wel een trip naar berlijn maken om het proces sneller aan te pakken. Sorry dat ik zoveel vraag, maar ik zit aan een klein tijdslimietje =(. Ik wil namelijk in december trouwen met me meissie maar ik heb een ticket voor 8 augustus *LOL*!.

mvg.

Ben =)

Hey Ben,

Leg me eens uit wat precies je bedoeling is. Je bent niet helemaal duidelijk in je verhaal. Voor welk visum wil je gaan, hoe is je situatie?

Het eerste wat je moet doen is booklet 1 downloaden van de site van de ambassade in Berlijn. Dan lees je wat je allemaal nodig hebt. Denk er niet te licht over. Hoewel mijn verhaal simpel lijkt, is er wel heel wat werk aan voorafgegaan!

De medicals zijn ook niet zomaar even gedaan. Je moet naar een huisarts die verbonden is aan de emigratiedienst (dus niet je eigen huisarts), je moet bloed prikken ivm HIV, een longfoto laten maken ivm TBC en daarnaast krijg je een uitgebreid medisch onderzoek.

Het VOG kun je het beste downloaden, deels invullen en opsturen naar de ambassade in Den Haag met retourenvelop en postzegel. Als je het daarna teruggestuurd krijgt moet je naar de gemeente.
Dit alles staat in booklet 1.

Let erop dat als je wilt trouwen in Australie met je vriendin en je wilt dit doen op een prospective marriage visum, dan zul je voordat je gaat trouwen het visum in je bezit moeten hebben. Je komt alleen voor het visum in aanmerking als je aan alle voorwaarden voldoet van booklet 1. Eén voorwaarde is dat je een trouwdatum hebt van een wedding celebrant. Dit kan je vriendin voor je regelen in Australie. Een andere voorwaarde is dat je voldoende bewijs kunt overleggen dat je minimaal een jaar een relatie met elkaar hebt. Lees hiervoor het hoofdstuk 'evidence'.

Dus:  eerst even downloaden en lezen! Meer vragen dan laat maar weten!

Groetjes
Maxx

hey maxx

Bedankt voor je bericht, ik ga voor een prospective marriage visa, net als jouw.

In het booklet staat veel informatie maar op de website van de duitse ambassade staat het anders omschreven. Er zijn namelijk tegenstrijdige adviezen op de site en in de booklet zelf. Ik heb de booklet grotendeels doorgespit, maar ik kwam met twijfels toen ik verder ging zoeken.

Het booklet geeft veel informatie, maar de duitse ambassade zegt op de site:

'Please note: The booklet and the information guide may ask you to supply even more information but you should refer to the 3 document checkists provided below. This has been specifically prepared for clients applying in Berlin so that we can process your application as quickly as possible.'

Dus het was niet zo raar dat de vrouw die statuary declarations niet echt nodig had. Die staan ook niet omschreven op die site. Alleen ik was in de war met een opmerking van de ambassade en de immigration site.

Bij deze staat,

List one: Medical examination(s) with one of our panel doctors.

later zegt hij op de DIAC Site:

When do I visit a panel doctor?
You should not have your visa medical examination until you have been formally requested to do so by the office processing your visa application.

Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat het beter is om toch een medical te doen en er zeker van te zijn dat je hem bij heb. In ieder geval bedankt dat je me te woord stond :). Het is nu wel een stuk duidelijker en ik kan weer verder op weg. Btw, die notice of intended marriage kan je online invullen en uitprinten. Handig die digitale snelweg =).

Bedankt en met de vriendelijke groet,

Ben =)

Hai Ben,

Ik lees nu pas je reactie. Tikje laat, maar ik ben dan ook bijzonder druk met mijn verhuizing. Maar ik merk dat je al op de rit bent! Doe in ieder geval zeker de medicals. Want ik denk echt niet dat je zonder een visum krijgt!
Veel succes

Groetjes,
Maxx

Hoi Ben,

Je stuurt de medicals met de application als je gaat frontloaden (dus voor 1 dag visum in Berlijn).

Je kan kiezen of je frontload of niet. De meeste met een spouse visum doen dat want dat gaat sneller.

Frontloaden als in het vooruit sturen van de informatie?

Dus wanneer ik een afspraak maak, alvast de informatie versturen? Zodat ze alles al door gekeken kunnen hebben?

hey maxx, wat cool voor je (jullie) dat het zo snel gelukt is.
ik zit nu in fase 1 (ik ben me door de boekjes en formulieren aan het heenlezen)
mijn menneke zit in australie, en ik (om het makkelijk te maken) zit tot oktober voor mn werk in griekenland. heb helemaal buikpijn van waar ik mn papieren heen moet gaan sturen en hoe ik dan ook nog naar interviews moet en waar ik mn medicals moet doen (niet in griekenland neeeee  :lol: die hebben me vorig jaar met mn tb fotos voor mn toeristenvisum al bijna een mental institution ingeholpen) poehee, maar jij gaat lekker trouwen, jippie.
wij hebben onze datum op 16 maart gezet, is wel een zondag maar schijnt in australie geen probleem te zijn (moet ik nog even zelf bekijken) maar wat ik me afvraag: hoe toon je aan dat je verloofd bent? ik heb zijn proposal niet op video vastgelegd en we hebben het ook niet geregistreerd, wisten wij veel.
groetjes michele en jij supergeluk daar!!!

Hai Michelle!

Alleereerst NO WORRIES!!! Het valt allemaal super mee en buikpijn hebben is al helemaal niet nodig hoor! Als het goed is heb je mijn verhaal gelezen? Nou valt mee toch? In ieder geval super dat je ook de stap gaat wagen. Waar ga je wonen straks?

Wat het bewijs voor verloving betreft: mijn vriend is naar een plaatselijke wedding celebrant gestapt en heeft daar een huwelijksdatum laten vastleggen (m.b.v. een gefaxte kopie van mijn paspoort). Dat bewijs hebben we meegenomen naar Berlijn. De kosten bij de celebrant bedroegen 150 dollar. De huwelijksdatum kan achteraf gewijzigd worden. In ieder geval moet je natuurlijk wel zelf zorgen dat je trouwt binnen de 9 maanden.

Medicals doe je bij een dokter die is verbonden aan de emigratiedienst. Zie daarvoor booklet. Ik ben naar de paneldokter in Breda geweest en ook voor de TBC foto (dit doe je weer ergens anders) maar ik heb begrepen dat ze in Breda onlangs zijn gestopt met het nemen van de TBC foto. Nu moet je bijvoorbeeld naar Utrecht. Bloed prikken (HIV) kan overal mits de uitslag naar dezelfde paneldokter wordt gestuurd.

Alle uitslagen moet je meenemen naar Berlijn als je daar de aanvraag persoonlijk gaat indienen of je laat ze opsturen naar Berlijn als je besluit om de aanvraag schriftelijk te doen.

Het papierwerk verder is zelf te doen. Je moet wel zorgen voor de benodigde uitreksels van de gemeente in Nederland waar je woonadres is. Als je niet in NL bent kun je daarvoor je ouders machtigen middels een briefje waar een kopie van je paspoort bij is gevoegd.

Heel veel succes met je papierwerk en veel plezier in Griekenland en als je vragen hebt, dan hoor ik het wel!

Maxx

[quote author=CJ link=topic=6748.msg87735#msg87735 date=1177050654]
Hoi Ben,

Je stuurt de medicals met de application als je gaat frontloaden (dus voor 1 dag visum in Berlijn).

Je kan kiezen of je frontload of niet. De meeste met een spouse visum doen dat want dat gaat sneller.
[/quote]

Frontloaden(van te voren opsturen) is niet mogelijk met een Prospective Marriage Visa, dat hebben ze me verteld via de telefoon. Je moet het of via de post opsturen of via de accelerated visa service gaan. Ik koos voor de Accelerated.

Back