binnenlands of buitenlands belastingplichtig?

tum

XPdite Sponsor
Zijn er hier misschien al 'ervaringsdeskundigen' over de voor-
en nadelen van beide opties? Ik kom er niet echt aan uit
en de belastingdienst.....reageert niet echt (gewoon niet dus),
misschien had ik het aangetekend moeten versturen  :roll:.
Dus als iemand iets weet....en het wil delen.....bedankt alvast  :up:

groetjes Miranda  :smile:

Miranda,
Je residentie telt als basis. In principe als je een permanente status in OZ hebt, dan ben je daar belastingplichtig en moet je ook je eventuele inkomen uit NL opgeven.
Je kunt ook maar in 1 land je residentie hebben natuurlijk.
Er zijn al verschillende draadjes hierover geschreven, ook door Henk.
Groeten
Jan

Zie o.a. http://www.xpdite.net/node/66 waar ik e.e.a. over belasting heb geschreven.

Je visum voorwaarden zijn niet bepalend voor je status als belasting-resident. Daarvoor gelden andere regels. In het algemeen is het als het grootste deel van je inkomen in Australie verdiend wordt veel beter om in Oz belasting te betalen. Je kunt ook als niet ingezetene van Nederland kiezen om daar belastingplichtig te blijven (keuzerecht) maar daar maak je het jezelf alleen maar extra moeilijk mee, terwijl de tarieven in Oz redelijk gunstig zijn.

Als je begint op een tijdelijk visum zit je goed m.b.t. inkomen uit Nederland: wordt in Oz niet belast!

Henk, die regeling van de AOW was altijd 25 % vrij en 75% lokaal belast. Is dat veranderd in 30% vrij?
Ik heb dat nergens gelezen. Dit vermeld je in je artikel.

Als je nog eens een artikel schrijft, dan kan je de volgende keer misschien iets vertellen over Centrelink.
AOW gaat alleen via Centrelink als je een staatspensioen in OZ hebt, anders kun je het rechtstreeks van het GAK krijgen.

En ook dat het staatspensioen tegen de tijd dat de nieuwe emigrant met pensioen gaat, er waarschijnlijk niet meer zal zijn, ofwel in een andere vorm.
Jan

[quote author=-+henk+- link=topic=6609.msg82018#msg82018 date=1172142153]
Zie o.a. http://www.xpdite.net/node/66 waar ik e.e.a. over belasting heb geschreven.

Je visum voorwaarden zijn niet bepalend voor je status als belasting-resident. Daarvoor gelden andere regels. In het algemeen is het als het grootste deel van je inkomen in Australie verdiend wordt veel beter om in Oz belasting te betalen. Je kunt ook als niet ingezetene van Nederland kiezen om daar belastingplichtig te blijven (keuzerecht) maar daar maak je het jezelf alleen maar extra moeilijk mee, terwijl de tarieven in Oz redelijk gunstig zijn.

Als je begint op een tijdelijk visum zit je goed m.b.t. inkomen uit Nederland: wordt in Oz niet belast!
[/quote]

Hmmm raar, toen ik in Oz woonde, maar voor een Nederlands bedrijf werkte en in Nederland werd betaald moest ik normaal in Nederland inkomstenbelasting betalen EN ook mijn inkomen in Oz nog eens opgeven, waardoor ik nog lekker additionele inkomstenbelasting mocht betalen (het verschil tussen Nederland en het iets hogere tarief in Australie).

Jan H heeft gelijk. De  vrijstelling (fictieve undeducted purchase price) voor de Nederlandse AOW is 25 % en niet 30 % - ik zal dat corrigeren in de Wiki. Sorry deed dat stukje uit mijn hoofd en dan zie maar weer hoe gevaarlijk dat is. Ik krijg (nog) geen AOW - vandaar...  :cry:

En Paul, ja je zat inderdaad in de verkeerde hoek - vooral omdat je een NL werkgever had die je in NL betaalde.  Dat is volgens mij een situatie die niet zo vaak voorkomt en dan blijf je inderdaad ook belasting resident in NL., en al was je tax resident in Australie dan blijft je inkomen volgens het belasting verdrag in NL belast.....  En als niet belasting resident in Oz betaal je inderdaad een hoger tarief over een aantal dingen.

Omgekeerd is dat ook zo, dingen die in NL belast blijven voor mensen die in Australie belasting resident zijn (zoals bijv. inkomen uit onroerend goed in Nederland) worden ook belast zonder rekening te houden met vrijstellingen en dat soort voordelen voor belastingbetalers in NL. Daarom is er ook de keuzemogelijk en dan kun je uitrekenen wat voordeliger is. Het voordeel hangt grotendeels af van hoeveel je in het ene en hoeveel je in het andere land aan inkomen hebt en waar je je als tax resident beschouwd wordt.

Er zijn verschrikkelijk veel factoren die een rol spelen. Daarom is het belangrijk om deskundig op jouw persoonlijke omstandigheden toegesneden advies in te winnen. Op een forum als dit kun je alleen maar "algemene regels" en "grote lijnen" verwachten.

Hoi Henk, JanH en Paul,

Bedankt voor jullie uitleg (èn jouw
goede uitleg op xpdite zelf  :smile:).

Wij hebben in iedergeval straks geen verplichtingen meer in NL.
Ons huis wordt verkocht, dus ook geen inkomsten aan huur of zo.

Buiten de conserverende aanslag voor
al betaalde lijfrentepremies en pensioen hoef ik dan
ook verder (gelukkig) niets in de gaten te houden.
Tenminste voor zover ik het nu door heb.

Wat ik eigenlijk bedoelde met binnenlands of buitenlands
belastingplichting is het overgangsjaar. Dus als je
zeg maar in september vertrekt, wat je dan doet met
dat jaar......je moet blijkbaar kiezen of NL of OZ en
daar snap ik dus 'geen hout' van.

De belastingjaren zijn anders, in NL een kalenderjaar, in
OZ (zoals ik het noem) een seizoensjaar. Moet je dan
bijv. tot juli over 2007 in NL belasting betalen en de
rest dan in OZ, of alleen in OZ of alleen in NL.  :roll: :lol:

Als ik dit wil navragen bij wie kan ik dat dan het beste
doen, nb zijn er in NL belastingadviseurs die dit weten
(verdrag OZ/NL) of kan ik dat beter in OZ doen.

Groetjes Miran  :smile:

Sorry - wat late reactie.....
Als je vertrekt moet je in NL een slot-aangifte doen over de periode dat je nog in NL woonde (jan... sept dus) en dat doe je voor 1 april van het jaar daarop.  En na 1 juli van het jaar daarop die je je eerste aangifte in Australie (want daar loopt het jaar van 1 Juli - 30 Juni).

Toen ik vertrok heb ik (gelukkig) geen conserverende aanslagen gekregen (ondanks mijn koopsom polissen en pensioen aanspraken). Ik betaalde toen gewoon belasting op jaarbasis over de periode dat ik nog in NL woonde en kreeg vanwege eerder ingehouden LB leuk terug.
Dat zelfde geldt voor Australie.

Ik denk dat je beter in NL bij een groter accountants kantoor informatie kun inwinnen en niet in Oz - of bijv. via de expat-afdeling van een grote bank (ABNAMRO heeft zo'n service). Gezien die conserverende aanslagen (die blijven 10 jaar geldig meen ik) heb je wat specifieke dingen die de aandacht van een echte deskundige verdienen.

Ik begrijp dat de hele belastingzaak en de keuze tussen binnen-buitenlands belastingsplichtig een persoonlijke is, maar ik probeer toch wat informatie op dit forum te vinden over mijn situatie. Of liever gezegd die van Jan. Misschien is er iemand die dit leest en er een beetje licht over kan laten schijnen.

Jan (54 jaar) is dependent op mijn visum (457, en straks 856). Hij heeft een WAO uitkering, gaat niet werken in OZ en staat nog ingeschreven op een briefadres in NL.
Dit adres wil hij gaan opzeggen zodra we in aanmerking komen voor Medicare (bewijs van betaling 856-visa charge).
Het WAO geld wordt maandelijks op een Nederlandse bank gestort en tevens hebben we nog spaarrekeningen in NL. We hebben geen onroerend goed meer in Nl.
We hebben een permanent adres in OZ en zullen hier meer dan 12 maanden aaneengesloten wonen.
Heeft iemand een idee of hij dan nog de keuze heeft om in NL belasting te betalen en zo ja, wat voordeliger is?

groet,

Annelies

Lees eerst mijn verhaal over belastingen op de Wiki eens door - heb je dan nog vragen dan hoor ik het wel. http://www.xpdite.net/node/66

Thanks Henk , heb ik al een paar keer gedaan, hoor. Meestal klap ik niet lichtvaardig mijn vragen op het forum en niet iedereen heeft een hoofd voor belastingzaken. Kun je je misschien iets bij voorstellen.

Je verhaal is op zich duidelijk en ik ging ervan uit dat Jan belastingplichtig blijft in NL. Ik begon wat te twijfelen bij "" wonen (en werken)"" .  Gisteravond heb ik de belastingdienst Heerlen gebeld die vertelden dat mijn eerste aanname klopt.

groet

Annelies

Voor wat ik uit jullie situatie opmaak zou ik juist denken dat Heerlen je verteld zou hebben dat je voortaan in Oz belasting moet betalen..... Zodra je hoofdverblijf buiten NL ligt en je in een verdragsland - buiten de EU - woont zou je over je inkomen uit NL in Oz belasting moeten betalen. Misschien toch de moeite waard om wel even een tax accountant te raadplegen..... Ik wil ook wel via een PM er verder op ingaan maar ben ook geen professional....
Of het voordeliger is om in NL of in Oz belasting te betalen moet je van geval tot geval uitrekenen. In doorsnee zijn de tarieven in Oz lager, maar wanneer je de sociale premies er afhaalt (maar over de WAO uitkerig blijft geen loonbelasting maar wel een stukje sociale premie verschuldigd)  kan het onder omstandigheden voordeliger zijn in NL.

He Miran,

Ik heb datzelfde hoor! Kan ook niet goed beoordelen wat het handigste is om in het overgangsjaar te doen!
En kom er ook niet goed achter.........
Want je kunt in het overgangsjaar inderdaad KIEZEN voor belastingplichtig zijn in Nederland of niet.
Volgens mij is het ongeveer het volgende, maar pin me er niet op vast:

Als je er voor kiest om het hele jaar (ik neem als voorbeeld 2006, dat geldt voor mij) 2006 Nederlands belasting plichtig te blijven, dan moet je ook het inkomen wat je in Australie hebt gehad in 2006 opgeven om in Nederland belasting over te betalen. Wel is het zo, dat je dan er op moet letten dat je in Australie evt betaalde belasting terugkrijgt, want dat is waarschijnlijk betaald PAYG (maar dat regel je dan weer in je belastingaangifte voor 1 oktober daarop, waarin je aangeeft pas vanaf 1 januari 2007 belastingplichtig te zijn voor inkomstenbelasting in Aus.). Verder blijft dan alles hetzelfde, en mag je dus ook "uitspreiden"  over het jaar (gunstig als je bepaalde maanden geen inkomen hebt gehad etc....omdat je dan soms een te hoog tarief hebt betaald etc.....) Ook andere soorten premies gelden dan over het hele jaar.

Als je kiest voor afrekenen met Nederland (dus kiest voor buitenlands belastingplichtig vanaf je emigratiedatum) gelden bepaalde heffingskortingen en premies niet over het hele jaar en mag je dus niet "spreiden"/uitgaan van jaar inkomen, maar moet je naar rato afrekenen (althans, zo heb ik het begrepen).

Waar ik alleen nog niet goed uitkom is het volgende: hoe reken ik uit wat het handigst is?
Ze hebben mij voor vertrek vertelt dat dat allemaal automatisch goed komt want je krijgt vanzelf een brief met een M-formulier en een hoop uitleg hierover etc.....Nou , die heb ik dus nooit gehad omdat ze geen goed adres van me hadden.....

Ik heb nu een verzoek ingediend bij de belastingdienst voor een postadres in Nederland (zodat alles tenminste nog aankomt en ik mijn (tijdelijke) adres hier nog niet opgeef) en met een verzoek tot uitstel omdat ik natuurlijk helemaal nog niks heb ontvangen!!! Kan ik het ook niet opsturen. Dus ook geen emigratie brieven/papieren en uitleg gekregen....

Ik ben benieuwd wanneer en of dat komt, want ik heb gehoord dat er grote problemen zijn met de belastingdienst in Nederland. Ik heb in ieder geval en kopie van dat verzoek zodat ik kan bewijzen dat ik niet onwillig ben geweest........en voor de rest wacht ik maar af.

Als jij ondertussen meer weet dan hoor ik het graag, want ben dus over hetzelfde aan het dubben.....

Nog iets: weet iemand of je emigratiekosten mag aftrekken? Dit vertelde iemand mij maar kan dit niet bevestigd krijgen.......onder welke post mag je dat aftrekken en op basis waarvan? Het zou dan gaan om ticket, visumkosten, medicals etc etc.

Ik ben benieuwd......

Henriette

Wat ik dan nog niet helemaal kan rijmen is dat een fiscaal jaar in NL start in Januari en in Oz op 1 Juli.
Dus je ziet altijd met een half jaar dat je of moet uitstellen of moet terugrekenen.
Wat wordt hier dan mee gedaan?

Mariette

Hallo,

Ik weet en las dat er al heel veel over geschreven is maar misschien ook wel zoveel dat ik niet meer precies weet waar ik moet zoeken en kijken. Misschien dat iemand in dezelfde situatie verkeerd of heeft gezeten waar ik nu ik ga verkeren en die is als volgt.

Ik ga voor mijn werk op een 457 (Temporary Business Long Stay) visa naar Australie
Ik ben nog steeds Nederlander en mijn loon wordt betaald door een Nederlandse werkgever (mijn sponsor).
Dit loon ontvang ik ook op een Nederlandse bankrekening.

Nu ga ik in Australie een huis huren en werken.

Moet ik nu in Australie ook belasting gaan betalen? Ik blijf tenslotte inkomen in Nederland ontvangen via een Nederlandse werkgever

En hoe zit het verder met de Ziektekosten verzekering en Arbeidsongeschiktheid? Moet ik dit nu ook zelf in Australie gaan regelen?

Groeten Mark

Bij jou is de vraag of je een resident bent voor taxpurposes. Via de website van de ATO kun je de Ruling opzoeken die over residency gaat en daar staan ook een aantal hele duidelijk voorbeelden bij.
Als je gezin in Nederland blijft, je nog woonruimte blijft houden in Nederland, je zeker terugkeert en dat is over niet al te lange tijd etc. Dan blijf je misschien Nederlands belastingplichtig. Maar mocht de residency test voor australisch belastingplichtig uitvallen dan geldt dat je Nederlandse inkomen hier opgegeven moet worden (maakt niet uit wie het betaald of waar het op de rekening komt).
Het is dus een kwestie van hoe wet in jou geval beslist. Soms is het zelfs de moeite waard om het ter discussie te stellen....

Ziektekosten: je sponsor is in principe verantwoordelijk daarvoor. Je bent in Nederlands zeer waarschijnlijk niet meer verplicht verzekerd voor ziektekosten, dus je zult hier iets moeten regelen (al of niet betaald door je werkgever). Je kunt proberen de reciprocal verzekering van Medicare te krijgen, maar dat is op het moment een beetje grijs gebied en heel officieel heb je daar geen recht op. Maar het lukt veel mensen wel om zo'n pasje te krijgen.

WAO premies...weet niet hoe dat zit in dit geval. Iemand anders misschien?

Veel plezier hier!
ps. Ik dacht altijd dat je sponsor een in australisch gevestigd bedrijf moest zijn??? Of is dat in jou geval ook zo?

Henriette

Het 457 visum geeft de status van "temporary resident". Sinds 1 juli 2006 hoeven "temporary residents" geen belasting meer te betalen over inkomen dat ze krijgen uit andere landen dan Australie. (loon, pensioen, uitkering enz.)
Maar in de situatie van Mark verdient hij zijn inkomen door te werken  in Australie. Dat het wordt uitbetaald in NL en op een NL rekening wordt gestort maakt feitelijk niks uit. Dat inkomen is belast in Australie en niet in Nederland.

In hoeverre je ook in NL belasting plichtig blijft is m.i. niet relevant (alleen voor overig inkomen in NL - uit spaar tegoeden, aandelen, onroerende zaken enz). Maar het inkomen uit arbeid is in Oz belastbaar.

De constructie van je sponsorende werkgever werkt m.i. de verwarring in de hand. Het zou veel eenvoudiger zijn, wanneer die je inkomen via de Australische vestiging laat betalen - incl. inhouding van PAYG (soort loonbelasting).
Maar dat kan anders zijn, wanneer de NL werkgever met z'n vestiging in Oz je ook voor de NL sociale verzekeringen verzekerd laat (en dus premie blijft afdragen in NL). Maar in die situatie kom je weer in de knoop met het principe (dat voortvloeit uit het belasting verdrag tussen Oz en NL) dat inkomen uit arbeid, verricht in Oz in Oz wordt belast.....

Wanneer je in Oz werkt ben je niet automatisch verzekerd voor langdurige arbeidsongeschiktheid - zoals via de WAO in NL - dat moet je zelf regelen of laten regelen binnen je arbeidscontract met de werkgever. Het zou kunnen dat je als werknemer van de nederlandse vestiging van je werkgever in NL voor de WAO verzekerd blijft, maar dat hangt af van de constructie van je arbeidsovereenkomst voor Oz.
Kortom, ik denk dat jouw werkgever aan je verplicht is hier een goed fiscaal/sociaal verzekerings advies over te laten inwinnen bij een internationaal georienteerd accountants kantoor. Het is minder simpel dan het lijkt.

Hey,

Wel ik dacht al dat het allemaal niet zo simperl zo zijn  :-(.
Een sponsorship kan zowel van een Nederlands bedrijf zijn of van een Australisch bedrijf. In mijn geval een Nederlands bedrijf.
De Australische klant (Ingham's) koopt machines bij ons en die installeer ik. Omdat het voor een geruime tijd is dat ik hier moet werken is het 457 visum aangevraagd.

Verzekerd ben ik nog gewoon via Menzis in Nederland en dat wilde ik zo nog even blijven doen. Ik neem aan dat dat gewoon kan

Mark

Verzekerd ben ik nog gewoon via Menzis in Nederland en dat wilde ik zo nog even blijven doen. Ik neem aan dat dat gewoon kan

Dat moet je aan Menzis vragen. Meestal staat er in de verzekeringsvoorwaarden dat de verzekering ophoudt zodra je geen NL ingezetene meer bent. Vaak hebben ze dan wel een alternatief voor mensen die voor langere tijd in het buitenland verblijven. Wij zijn het eerste jaar in Oz via Unive verzekerd gebleven.

In jouw specifieke geval, Mark doe je er verstandig aan om aan je werkgever duidelijk maken dat het allemaal minder eenvoudig is dan misschien gedacht wordt en dat er fiscale, sociale verzekerings en andere juridische vragen opduiken. Bijv.: kan je pensioenvoorziening doorlopen? In Oz heeft de werkgever andere verplichtingen dan in NL en die zijn wettelijk voorgeschreven. Bovendien is het hele systeem van oude dags voorziening totaal anders.
Al ben je werknemer van een bedrijf in NL, in OZ gelden andere regels m.b.t. de arbeidsverhouding waar je werkgever ook aan gebonden is (dan wel gebruik van zou kunnen maken). Het lijkt er op dat je in de "technische installatie" branche werkzaam bent. Dat betekent dat er op de werkplek gevaarlijke situaties kunnen ontstaan en dat je moet voldoen aan de O.H. & S. ( = occupational health and safety) bepalingen van de staat waar je werkt. Je werkgever is daarvoor verantwoordelijk. De Arbeidsinspectie heeft in Oz niks te zoeken  :smile: maar je krijgt dan wel te maken met Workcover. En hoe zit het met de bedrijfs aansprakelijkheids dekking van de werkgever in Oz? Is die daar geldig?
Sommige werkzaamheden, met name op het gebied van electrische installaties kmogen in Oz alleen door "licensed" installateurs gedaan worden. Al ben je misschien in NL VEV gecertificeerd: hier in Oz mag je nog geen stekker aan een snoer zetten.
En zo kan ik nog wel even door gaan.....

Dit zijn ook elementen die de "kostprijs" van jullie levering naar Oz bepalen. Dus zou de werkgever alleen uit dat oogpunt al daar in moeten duiken. Anders komt ie straks misschien voor verrassingen te staan die dik geld kunnen kosten.
Aan de andere kant is dit niet een unieke situatie. Dus is er vast wel een deskundige (bijv. bij jullie accountant, mits dat niet de plaatselijke boekhouder is maar zoiets als KPMG, Price Waterhouse o.i.d.) die jullie op de juiste weg zet.

Back