Hi Mark,
Ik ben sinds 5 maanden woonachtig in Australie en werk voor een Nederlandse werkgever. Ik betaald belasting in Nederland, doe een belasting aangifte in Oz, geef daarbij aan dat ik buitenlandse belasting afdraag met als gevolg dat ik hier niet extra hoef te betalen. Ik sta nog steeds ingeschreven in NL.
Ik heb een detacheringsverklaring aangevraagd bij SVB, met dit formulier blijf je recht houden op al je sociale premies. Er staat het volgende:
Tijdens de in de verklaring vermelde periode moet uw werkgever op uw salaris op de gebruikelijke wijze de Nederlandse Sociale verzekeringspremies inhouden en deze afdragen aan de bevoegde instanties. U heeft in principe recht op uitkering alsof u in Nederland woont en werkt.
Ook het ziekenfonds valt hier onder. Van Achmea Ziekenfonds heb ik een verklaring ( E 111 ) gekregen dat mocht ik hier spoedeisende hulp nodig hebben, dan zal Achmea dat vergoeden, mits de kosten in Oz niet hoger zijn dan in NL.
Check onderstaande link voor het vrijwillig verzekeren van AOW etc. + Detacheringsverklaring E101.
http://www.svb.nl/internet/nl/internationaal/werken_buiten_nederland/index.jsp
Nu blijkt dat het voor mij voordeliger is om belasting in Oz te gaan betalen en het detacheringsformulier op te zeggen. Hierdoor vervalt het recht op Sociale Premies.
In de loonheffing zit o.a. 1,25% ANW, 12% AWBZ en 17,9% dat je betaald voor de AOW, tussen 15 - 65 jaar betaald iedereen deze AOW premie. Wanneer je niet meer in NL staat ingeschreven wordt je voor elk jaar dat je niet in NL woonachtig was, 'maar' 2% gekort op je AOW. Dus bij 10 jaar in het buitenland krijg je op je 65ste, 20% minder AOW.
Die 2% kun je aanvullen door bijvoorbeeld meer Pensioen premie te betalen, lijfrente, etc.
Wanneer je op de Nederlandse loonlijst staat, dus werkzaam bent voor een Nederlands bedrijf, en je wordt ziek en je kan niet werken, dan is de werkgever verplicht voor 1 of 2 jaar uit te betalen, ik weet effe niet of het 1 of 2 is. Tijdens je ziekte kun je een WIA verzekering aanvragen. Ik ben hier nog niet helemaal thuis is, maar je kan alles nalezen op : Vooral die WIA vrijstelling zou ik ff lezen.
www.uwv.nl/Werknemer/werken_en_verzekerd_zijn/vrijwillig_verzekeren/Gaat_u_in_het_buitenland_werken.asp
Hier kun je alles vinden m.b.t. de sociale verzekeringen voor zowel werknemer als werkgever.
Ik ben geen expert, mijn baas ook niet, maar wellicht heb je iets aan bovenstaande.
Succes!
Groetjes,
Wanda