binnenlands of buitenlands belastingplichtig?

He,

Wel nu we toch lekker bezig zijn. In Nederland kreeg ik een kilometervergoeding die vast staat op 19ct per K/M onbelast. Zijn daarvoor in Australie ook regels of kennen ze kilomtervergoeding helemaal niet?

Mark

In Australie kun je voor een aantal dingen (zoals een auto van de zaak) onkosten vergoedingen krijgen. Die zijn fiscaal onderworpen aan "Fringe Benefit Tax" - soms betaalt de werkgever die tax voor je (en is het onderdeel van voorgeschoten inkomstenbelasting), soms moet je dat zelf doen - dat hangt af van de voorwaarden van arbeids contract.

Dag Henk,

Als ik zo bij de Obligations kijken van een Employer staat er ook bij:

make superannuation contributions required for employees while they are employed by the business

deduct tax instalments and make payments of tax for the employee while they are employed by the business.

Wat houd dit precies in?

De superannuation contributions zijn vergelijkbaar met de nederlandse pensioenpremie bijdrage van de werkgever. In Australie is het "pensioen" anders georganiseerd. In plaats van een verzekerings systeem voor een pensioenuitkering zolang je leeft (resp. je partner leeft) kent Australie een spaarsysteem. Tijdens je werkzame leven spaar je de "super" contributions van je werkgever op (plus wat je er zelf in de loop der jaren bij legt). Je kunt daar in principe voor je 55-ste/60-ste niet aankomen . Daarna komt het spaarbedrag vrij. Wat je er dan mee doet is "up to you". Je kunt er een lijfrente voor kopen, het zelf beheren, opmaken enz.

"deduct tax instalments and make payments for tax" is vergelijkbaar met de loonbelasting in NL. Australie kent geen onderscheid tussen "loonbelasting" en "inkomstenbelasting" (in NL is trouwens de LB ook in principe slechts een voorheffing van de IB). Wel heeft de werkgever de verplichting om namens jou "income tax" en evt. "fringe benefit tax" in te houden en af te dragen.

Dus wat moet ik nu zelf doen? Ik begin een beetje in de war te raken wat qua afdragen en belastingen ik nu zelf moet regelen en wat het bedrijf?

Mark,
Jouw vragen lopen door diverse "threads" heen. Ik heb je elders al eerder geadviseerd om jouw NL werkgever - die je kennelijk uitzend en sponsort - te vragen fiscaal/juridisch/social verzekerings advies te laten inwinnen om je positie duidelijk te krijgen.  Dit moet je niet allemaal zelf hoeven uit te zoeken. Als ze je willen uitzenden voor een job is dat hun verantwoordelijkheid.

Ze kunnen zich ook tot mij wenden - ik reken $250 per uur.  :smile:

Om even in te haken, je blijft in Nederland belastingplichtig zolang je niet bent uitgeschreven, dat heet 'Buitenlands belastingplichtige'. Ik heb bij de Nederlandse Belastingdienst niets kunnen vinden over de keuze om voor bijvoorbeeld een heel jaar in Australië belastingplichtig te zijn terwijl je nog een groot deel van dat jaar in nederland woonde en werkte. Natuurlijk hangen ze dat niet aan de grote klok maar het lijkt me dat het keuzerecht 2 kanten op werkt. Heeft iemand daar informatie over ???

De conserverende aanslag wordt opgelegde en die blijft 10 jaar staan. Aan het einde van die 10 jaar kun je vrijstelling vragen voor die aanslag wat vrijwel altijd verleend wordt. Let wel, het betekent wel dat je ondertussen niet je pensioen of lijfrente e.d. mag vrijkopen, want dan moet je de aanslag betalen. Dit maakt onderdeel uit van het verdrag tussen Nederland en OZ over de Balastingen.

Wat ook nog een punt is, is dat je aankopen die je in Nederland in het laatste half jaar voordat je gaat gedaan hebt, daarvan de BTW terug kunt vragen aan de verkoper en vervolgens in OZ daar de GST over kunt betalen (Als ze weten dat het jonger dan een half jaar is natuurlijk....) dat scheelt dus al 9 procent en je moet natuurlijk wel je aankoopbon hebben om de BTW terug te vragen. En ja als ze bij binnekomst in OZ dat niet navragen, dan scheelt het zomaar 19 percentjes.

Ik heb bij de Nederlandse Belastingdienst niets kunnen vinden over de keuze om voor bijvoorbeeld een heel jaar in Australië belastingplichtig te zijn terwijl je nog een groot deel van dat jaar in nederland woonde en werkte.

Dat lijkt me ook moeilijk, want als je meer dan zes maanden in NL woont en werkt voldoe je niet aan de eisen voor "residency for tax purposes" volgens de Australische regels.

...je blijft in Nederland belastingplichtig zolang je niet bent uitgeschreven, dat heet 'Buitenlands belastingplichtige'....

Je bent, zolang je niet uitgeschreven bent gewoon binnenlands belastingplichtige! Ook nadat je uitgeschreven bent kun je belastingplichtig blijven en dan ben je "buitenlands belastingplichtige". Dat blijf je zo lang je inkomsten uit NL hebt die daar belast kunnen worden (afhankelijk van het land waar je verblijft - voor Australie bijv. inkomsten uit onroerend goed, uit aanmerkelijk belang of een overheids pensioen).
Pas als buitenlands belastingplichtige heb je de keuze: behandeld te worden als binnenlands belastingplichtinge of als buitenlands belastingplichtige.

In een andere draad heb ik inderdaad ook op de BTW teruggave gewezen: Let Op! Je moet wel kunnen aantonen dat de goederen zijn uitgevoerd. Dus de facturen moeten bij uitvoer uit de EU door de douane worden afgestempeld na controle dat de spullen zijn verscheept. Zonder dat kan de verkoper de BTW niet terug krijgen die inmiddels  door hem is afgedragen.

Zit er nog een minimum bedrag wat je per winkel moet hebben besteed 9of per artikel) Net zoals je op vakantie gaat en de belasting kunt terugvorderen? Er staat me bij dat je dan per winkel of per bon of per artikel een minimum van 130 Euro (Italie) of Dollar (Oz) kwijt moest zijn.
Klinkt wel erg vaag als ik het zo terug lees, maar goed kan het ook niet allemaal bijhouden, hoor!

Mariette

Hi Mark,

Ik ben sinds 5 maanden woonachtig in Australie en werk voor een Nederlandse werkgever. Ik betaald belasting in Nederland, doe een belasting aangifte in Oz, geef daarbij aan dat ik buitenlandse belasting afdraag met als gevolg dat ik hier niet extra hoef te betalen. Ik sta nog steeds ingeschreven in NL.

Ik heb een detacheringsverklaring aangevraagd bij SVB, met dit formulier blijf je recht houden op al je sociale premies. Er staat het volgende:

Tijdens de in de verklaring vermelde periode moet uw werkgever op uw salaris op de gebruikelijke wijze de Nederlandse Sociale verzekeringspremies inhouden en deze afdragen aan de bevoegde instanties. U heeft in principe recht op uitkering alsof u in Nederland woont en werkt.

Ook het ziekenfonds valt hier onder. Van Achmea Ziekenfonds heb ik een verklaring ( E 111 ) gekregen dat mocht ik hier spoedeisende hulp nodig hebben, dan zal Achmea dat vergoeden, mits de kosten in Oz niet hoger zijn dan in NL.

Check onderstaande link voor het vrijwillig verzekeren van AOW etc. + Detacheringsverklaring E101.
http://www.svb.nl/internet/nl/internationaal/werken_buiten_nederland/index.jsp

Nu blijkt dat het voor mij voordeliger is om belasting in Oz te gaan betalen en het detacheringsformulier op te zeggen. Hierdoor vervalt het recht op Sociale Premies.

In de loonheffing zit o.a. 1,25% ANW, 12% AWBZ en 17,9% dat je betaald voor de AOW, tussen 15 - 65 jaar betaald iedereen deze AOW premie.  Wanneer je niet meer in NL staat ingeschreven wordt je voor elk jaar dat je niet in NL woonachtig was, 'maar' 2% gekort op je AOW.  Dus bij 10 jaar in het buitenland krijg je op je 65ste, 20% minder AOW.
Die 2% kun je aanvullen door bijvoorbeeld meer Pensioen premie te betalen, lijfrente, etc.

Wanneer je op de Nederlandse loonlijst staat, dus werkzaam bent voor een Nederlands bedrijf, en je wordt ziek en je kan niet werken, dan is de werkgever verplicht voor 1 of 2 jaar uit te betalen, ik weet effe niet of het 1 of 2 is. Tijdens je ziekte kun je een WIA verzekering aanvragen. Ik ben hier nog niet helemaal thuis is, maar je kan alles nalezen op : Vooral die WIA vrijstelling zou ik ff lezen.

www.uwv.nl/Werknemer/werken_en_verzekerd_zijn/vrijwillig_verzekeren/Gaat_u_in_het_buitenland_werken.asp

Hier kun je alles vinden m.b.t. de sociale verzekeringen voor zowel werknemer als werkgever.

Ik ben geen expert, mijn baas ook niet, maar wellicht heb je iets aan bovenstaande.

Succes!

Groetjes,

Wanda

Ik heb even snel rond gesnuffeld, maar kan het niet zo snel vinden.
Hopelijk zijn we eindelijk ons huis in NL kwijt.
Weet iemand waar ik kan vinden hoe het met de winst bij de verkoop zit?
We wonen dus al een jaar in Oz en betalen daar belasting.

[quote author=Wilsil link=topic=6609.msg90869#msg90869 date=1179923816]
Ik heb even snel rond gesnuffeld, maar kan het niet zo snel vinden.
Hopelijk zijn we eindelijk ons huis in NL kwijt.
Weet iemand waar ik kan vinden hoe het met de winst bij de verkoop zit?
We wonen dus al een jaar in Oz en betalen daar belasting.
[/quote]

Gefeliciteerd, hoop dat je een goede prijs hebt gehad.

Alles wat gerelateerd is aan "onroerende zaken" wordt - volgens het belastingverdrag belast in het land waarin het is gelegen. Aan gezien je in NL geen belasting over de winst hoeft te betalen betaal je daar dus niks.

Overigens wordt de winst (capital gains)  op de woning de je hoofdverblijf is in Australie ook niet belast, wel winst bij verkoop van investerings objecten en "tweede huizen".

Dank je Henk.
Wel, de prijs ligt onder ons minimum, maar het gat is maar 5,000.00 of 2,500.00 euries. Ligt er aan of ze het iets hogere bedrag willen neertellen.
Een ander huis in de straat was ook verkocht: 60,000.00 euries onder de vraagprijs.

Dus als ik het goed begrijp is het belastingvrij en kan ik het gewoon oversluizen naar mijn Ozzie bankrekening.
Daarna gaat het uiteraard in ons stukje grond en nieuw te bouwen huis.

Het kan nog ingewikkelder dan dat het al is.
Even mijn frustraties wegschrijven.

Een korte uitleg.

In 2004, ja ja lang geleden, werkte ik voor mijn Nederlandse baas in Belgie.
Omdat ik langer dan de wettelijke 182 calender dagen in Belgie werkte, moest ik in Belgie belasting betalen.
Maar mijn Nederlandse werkgever houdt van mijn salaris al de belasting af voor de Nederlandse belasting.
Dus bij mijn aangifte voor de Belgisch belasting geef ik aan "ter voorkoming van dubbele belasting betaling" dat ik dus in Nederland reeds belasting betaal.
Affijn, in 2007 (!) krijg ik in Oz een tweede Belgische aanslag, de eerste heb ik niet gehad omdat dat naar ons Nederlands adres is gestuurd waar wij dus niet meer woonden, dat ik nog belasting moet betalen over 2004 in Belgie.
Dus ik ge-emailed dat ik reeds in Nederland betaald heb met een copy van de Nederlandse definitieve aanslag.
Nee meneer, u moet een bezwaarschrift indienen.
OK, dan maar een bezwaarschrift indienen, ben ook de moeilijkste niet.
Bezwaarschrift met nogmaals een copy van de Nederlandse definitieve aanslag dat ik betaals heb opgestuurd.
Vandaag komt er een brief van de Belgische belastingdienst.
Aangezien ik in Belgie gewerkt heb, moet ik in Belgie belasting betalen.
Ja maar, ik heb al in Nederland betaald. Jammer dan, dat moet ik maar opnemen met de Nederlandse belasting, betalen.....

Arrrgggghhhhhhhhhhhhhhhhhhh. :evil: :evil: :evil:

Leuker kunnen we het niet  maken, wel gemakkelijker........
Yeah right. :evil:

[quote author=Wilsil link=topic=6609.msg95826#msg95826 date=1185771979]

Leuker kunnen we het niet  maken, wel gemakkelijker........
Yeah right. :evil:
[/quote]

Da's de Nederlandse slogan....wat is de Belgische?  :grin:

Ken het gevoel.......

Henriette

Voel met je mee Wilsil. Wordt nog even flink copieren, verifieren en alles organiseren voor je dat weer uitgestukt hebt.  Gatver.... Misschien kun je het gewoon vergeten en nooit - ever - in Brussel Airport aankomen of vertrekken....  :evil:

Sterkte ermee, op zulke dingen zit je nou niet echt op te wachten. Misschien goede tip van Henk maar of ze je echt met rust laten....

Groetjes Erna

Ik heb geen idee wat ze kunnen doen als we niet betalen.
Het huis kunnen ze niet in beslag nemen, want die is verkocht en verder hebben we geen goederen in NL.
Ik zal vanmiddag wel weer eens met NL belasting bellen.
Gisteren heb ik al even met ze gesproken en ze vertelde me dat Belgie gelijk heeft.
Daar heb ik niets aan, aangezien ik in NL reeds betaald heb.
Nu moet ik aan NL een bezwaarschrift indienen en geld terugvragen, om Belgie te betalen.

Back