Bla

PR met een visum verstrekt na oktober 2007 kunnen na 4 jaar in aanmerking komen voor citizenship (moet je wel tests voor doen etc, info is te vinden op DIAC homepage onder citizenship).

Echter, vanuit de Nederlandse wetgeving is de hoofdregel dat je NL nationaliteit vervalt zodra je een andere nationaliteit krijgt. HIerop zijn zijn slechts een (beperkt) aantal uitzonderingen:

- je neemt de nationaliteit aan die je partner ook heeft (en woont in het land van die nationaliteit)
- je bent in Australia geboren en heb zo de Aus. nationaliteit gekregen (naast de NLse)
- als je voor je 18e 5 jaar onafgebroken in Oz hebt gewoond.

Zie http://www.netherlands.org.au/pages/page183_en.asp

Bedenk dus goed wat je gaat doen. Als je Australier wordt raak je je NL nationaliteit kwijt.

Persoonlijk heb ik liever een EU-paspoort met een Aus. PR visum, dan alleen een Aus. paspoort.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Groet, Rog
 
Hee Rog

Voor mij zou het dus geen probleem zijn lees ik zo...
Of wel?
Met mijn Australische partner...
Groetjes Bregje
 
Ff voor de duidelijkheid he...
Owen kan misschien ook toch nog een NL paspoort krijgen via zijn NL moeder,
bovenstaande regels betekenen dus ook dat dit geen probleem zou moeten zijn (dus om beide te hebben?)

Ja, ik wil de dingen meestal 3 keer duidelijk weten haha...

Groetjes bregje
 
Dat is weer een ander verhaal: hoe kom ik in aanmerking voor een Nederlands paspoort.
Zie de website van de IND: http://www.ind.nl/nl/inbedrijf/actueel/Dubbele_nationaliteit_mag_dat.asp (klik verder voor de uitzonderingen)

"Er zijn verschillende manieren om Nederlander te worden. Dat kan door geboorte, door erkenning, door optie of door naturalisatie. Wanneer iemand Nederlander wordt, krijgt die persoon een (extra) nationaliteit. Ieder land heeft eigen wetten waarin staat of iemand wel of niet meer nationaliteiten mag hebben.

In Nederland is de hoofdregel dat iemand die door naturalisatie Nederlander wordt zijn oude nationaliteit moet opgeven nadat hij Nederlander is geworden. Dat noemen we “afstand doen van de oorspronkelijke nationaliteit”. Degene die Nederlander wil worden, moet hiervoor zelf contact opnemen met de autoriteiten van zijn land van herkomst. Wanneer hij dat niet doet en dus geen afstand doet van zijn oorspronkelijke nationaliteit, dan kan zijn Nederlandse nationaliteit weer worden ingetrokken.

Iemand kan alleen maar afstand doen van zijn oorspronkelijke nationaliteit als in de wetgeving van het land waar hij vandaan komt, staat dat dit mogelijk is. In bijvoorbeeld de Griekse wet staat dat een Griek geen afstand kan doen van die nationaliteit. Er zijn nu 17 landen waarvan we weten dat het niet mogelijk is om afstand te doen van de nationaliteit van dat land.
Daarentegen zijn er ook landen waar in de wet staat dat je die nationaliteit automatisch verliest wanneer je een andere nationaliteit aanneemt. Dat is bijvoorbeeld zo in Suriname en Indonesië.
Kortom, het verschilt per land of het mogelijk is om afstand te doen van de nationaliteit van dat land. Hier vindt u een overzicht per land met de regelgeving van dat land.

In de Nederlandse wet staan daarnaast een aantal uitzonderingen genoemd op de hoofdregel dat iemand afstand moet doen. Bijvoorbeeld iemand die gehuwd is met een Nederlander hoeft zijn oude nationaliteit niet op te geven. Kijk voor alle uitzonderingen hier.

Maar hoe zit het als Nederlanders in het buitenland gaan wonen? In principe kunnen zij elke tien jaar zonder problemen hun Nederlandse paspoort verlengen. Maar wanneer zij een andere nationaliteit aannemen, dan verliezen ze automatisch de Nederlandse nationaliteit."

Kortom,

Zolang Owen met een jou als Nederlander is getrouwd behoudt hij volgens mij zijn Aus. nationaliteit...

Volgens mij niet zoveel aan de hand dus...
 
Hoe zat dat ook alweer,.. had iemand dat niet uitgezocht. Als ik mijn NL-se paspoort kwijt raakt omdat ik een Ozzie wordt, maar ik ben al wel tig jaar met een NL-er getrouwd. Kan ik dan niet gewoon dual krijgen of kan ik dan niet heel makkelijk weer het Nederlands paspoort terug krijgen.

Ik wil namelijk al langeren tijd citizen worden maar het EU argument hield mij daar van tegen. Nou is er laatst het eea naar boven gekomen, "druppel die de emmer deed over lopen" ,  wat mijn kijk op NL weer heeft bijgestelt.

Ook heb ik met een citizenship, door mijn trade als electronics technician, veel beteren carrière mogelijk heden als wanneer ik een PR bent.

Anyway ik ben er voor mij zelf al redelijk uit. Ik wil alleen wat zaken op een rijtje zetten voordat ik er echt voor ga. 1 daarvan is het uitzoeken hoe moeilijk het is om eventueel toch weer terug te switchen.. Vanuit gaande dat ik getrouwd ben met een Hollandse meid :lol:

cheers :up:


edit: As far for that Eu argument. Laten we niet vergeten dat Oz groter is dan de EU. Waarbij ik in de meeste plekken van Oz wel zou willen wonen daar in tegen zal ik bij misschien wel de helft van de EU landen niet eens dood gevonden willen worden. Anyway just my 2 cents.. en zal er  met een Oz paspoort ook niet weer wat deuren open gaan wat betreft de commonwhealt landen. Dan denk ik aan New Zeeland, UK ??
 
Back
Top