Bonus uit Nederland, belastbaar in AU

aumelle

Member
Ik krijg deze maand een retentiebonus van mijn werkgever in Nederland - een bedrag overeengekomen in euro's. Ik werk inmiddels voor de Australische dochteronderneming, en krijg vanuit Australie verloond. Ik heb vorig jaar alles afgehandeld met de Nederlandse belastingdienst, en ben officieel geemigreerd. De bonus is een bedrag in euro's, dat ik wil gebruiken om studiegeld e.d. in Nederland af te lossen. Is het derhalve mogelijk/reeel mijn werkgever te vragen dit bedrag bruto uit te keren op mijn Nederlandse rekening, waarbij ik hier in Australie het bedrag aangeef en er belasting over betaal? Of ben je als werkgever altijd verplicht loonheffing toe te passen op betalingen. En blijf ik zo 'uit het zicht' van de Nederlandse belastingdienst, zodat ik niet weer allemaal formulieren moet gaan invullen?

Ik zou zeggen: laat het op je NL rekening storten, Australie hoeft hiervan nergens te weten en betaal je studie af.

Je moet de belasting altijd eerst betalen waar het verdiend is. Vervolgens heb je de optie om de afgehouden belasting terug te claimen. Mogelijk kun je met je werkgever overeenkomen dat de belasting verminderd wordt aangezien je in een lage band zult vallen als dit het enige geld is dat je dit jaar in NL krijgt. Probeer niet geld verdiend in NL en Oz te mixen, dat levert altijd problemen en veel werk op.

Het geld is eigenlijk in AU verdiend, maar omdat het bedrag in € overeengekomen was, zou ik het idealiter dus ook op een Nederlandse rekening gestort krijgen. De vraag is dus hoe ik dat het handigst kan doen.

Als ik het goed begrijp dan wordt de betaling gedaan door de Australische werkgever en wil je het graag direkt op je Nederlandse rekening laten storten. Volgens mij betekent dit belasting-technisch dat het Australisch loon is (wat ook gerapporteerd wordt dor de werkgever) en heeft Nederland er niets mee te maken. Of de Australische werkgever in staat is om het direkt op je rekening in Nederland te storten is dan even de vraag. Maar ik zou het simpel houden en het gewoon hier in OZ ontvangen en dan met een van de vele transfer-opties het geld naar NL sturen.

Back