Bonuspunten fluency Austr. community language?

Ernie

New Member
Krijg je nou bonuspunten als je een opleiding Nederlands (met diploma) behaald hebt of krijg je bonuspunten als je een willekeurige opleiding gevolgd hebt waarvan de voertaal in het Nederlands is....en is een MBO diploma dan voldoende?????

zover ik heb begrepen moet je minimaal een HBO opleiding (bachelor) fulltime van 4 jaar hebben gedaan die ook nog in het nederlands was.
Dit moet je ook nog schriftelijk door het opleidingsinstituut laten verklaren!

Wilbert heeft gelijk... helaas alleen HBO/Universitaire studies tellen mee....

hhhmm dat is mooi balen, aangezien ze er bij mijn opleiding (die in 1997 afgerond is) nog niet uit zijn wat nu de officiele status is....mbo of hbo! Werd destijds aangeboden als een HBO-status, omdat eea toen in het aanvraag traject zat. Op mijn diploma staat ook geen opleidingsnivo vermeld, maar hetgeen ze nu aanbieden (als bachelor) is minder qua opleiding en duurt 3jr (terwijl ik eea in 2 jaar behaald heb!)

Hoi Ernie,

Begrijp ik het goed uit je andere topic dat jouw man jullie visum gaat aanvragen? In dat geval heb je namelijk sowieso niks aan bonuspunten die jíj zou kunnen behalen. Je man zou nog wel 5 punten extra kunnen halen als jij ook aan alle basiseisen van het skilled visum voldoet.

Groetjes,
Marina

O ja, als jij je opleiding zo ver krijgt dat ze verklaren dat je een bachelor degree hebt en de opleiding in het nederlands hebt gedaan, is er geen probleem, in australie gaan/kunnen niet vergelijken of checken of dit een mbo of hbo opleiding is!

hey Wilbert, jij bent wel erg wakker, SUPER idee. Ik heb zelf een NIMA PR A diploma die als 50 pntn op de lijst staat, dus in het ergste geval gaan we proberen via dat eea te regelen ennnnnnnn mn broer woont in Adelaide als perm.resident, maar we proberen liever e.e.a op eigen kracht!

dat doen wij ook!
Wij hebben ook familie in Australie, maar het is wel een heleboel extra geregel voor een paar punten, die moeite sparen wij ons ook.

nee nima-pr-a is geen bachelor degree,(tenzij je internet wilt geloven). Het heet tegenwoordig nima communicatie a en dat is een mbo opleiding als ik het goed begrepen heb van Nima (vandaar ook de 50pntn ipv 60). Moet je beroep op de SOLlijst dan altijd een HBO opleiding zijn, nee toch? Je kunt toch ook sommige dingen waiven mbv werkervaring?

Bij mijn weten zijn bijna alle 50 punten beroepen (minimaal) een HBO opleiding. Daarbij komt nog bij dat de diploma die jij aangeeft wordt geassessed door Vetassess, en deze kijken alleen naar schoolingsniveau en niet naar werkervaring. Tenminste dat is wat mij geleerd is...

Welk beroep van de SOL wilde je precies gaan nomineren ? Je kan namelijk in de ASCO terugvinden wat de scholingseisen zijn.

[quote author=PHAR LAP link=topic=7264.msg93217#msg93217 date=1182286182]
Bij mijn weten zijn bijna alle 50 punten beroepen (minimaal) een HBO opleiding.[/quote]

Oei, dit moet ik toch even corrigeren!

Tenzij alle trades (slager bakker kapper en noem er nog maar 30 of meer) als HBO opleiding worden gezien!

Er staat letterlijk:

To meet this requirement you must have professional level language skills (written or oral). These must be evidenced by a qualification (of equivalent standard to an Australian degree) gained from a University where all instruction was in one of the listed languages or by accreditation with the National Accreditation Authority for Translators and Interpreters (NAATI) at the professional level (Translator/Interpreter level).

Ik ben zelf niet afgestudeerd (dus geen drs/BA/MA) maar heb wel mijn Propaedeuse diploma bijgesloten (plus NAATI vertaling) en een brief van de onderwijscoordinator van de faculteit dat ik van 1994 - 1999 de opleiding heb gevolgd waarbij het onderwijs voor het grootste gedeelte in het Nederlands is gegeven.

or by accreditation with the National Accreditation Authority for Translators and Interpreters (NAATI) at the professional level (Translator/Interpreter level).

Das waar ook, deze optie was ik vergeten. Als je geen Bachelor Degree hebt, kun je een test doen bij de NAATI. Maar die test schijnt wel erg zwaar te zijn.

Groetjes,
Marina

Kheb geen prop en die NIMA-PR-A opleiding moest ik er bijdoen in dat schooljaar (het totaal betrof een 2 jarige toeristische opleiding, waarbij je in het eerste jaar ging voor je SEPR1, KLM1, MURT en nog wat dingetjes facultatief......het jaar daarna was een vervolg opleiding tot de management kant van de reiswereld KLM2, SEPR2/AOV, NIMA-A en NIMA-PR-A). Het setje (officiele buitenschoolse; zie hiervoor genoemd) diploma's wat ik destijds in het 2e jr gehaald heb komt wel redelijk overeen met een HBO (volgens zeggen) gezien de hoeveelheid studie. Wij hadden destijds voldoende "studiepunten" om ook geen eindscriptie te hoeven schrijven bijv. (Vage opleiding als je het me nu vraagt en terugbellen hebben ze ook nog niet gedaan over de status). Phar Lap: Op de SOL lijst zat ik te denken aan Public Relations Officer. Dat er geen ervaring in nodig is zou mooi uitkomen, want die heb ik ook niet  :grin:
Mar: never mind, ik ga die test niet doen, aangezien ik stiekem hoop dat we er wel op een andere manier uit gaan komen en ik w.s. zou zakken als een baksteen voor die test  :lol:

[quote author=PHAR LAP link=topic=7264.msg93237#msg93237 date=1182316331]
Klopt daarom zei ik ook 'bijna'.
[/quote]

Nou maar hopen dat je een geintje maakt, want de trades bepalen toch minimaal de helft van de lijst, en de meesten zijn niet 50 maar 60 punten waard...

Back