Brabants als voertaal... zoals beloofd bij de Great BBQ 7-8 ...

George Franciska

XPdite Sponsor
Zoals beloofd hier de lijst waardoor je veel effectiever om kan gaan met je tijd!
Misschien ook wel leuk voor degene die al in Oz zitten
  :wink:

■ Dit behoort tot de mogelijkheden. - ■ Da ken.

■ Hieromtrent kunnen wij u geen enkele zekerheid bieden. - ■ Ge wit noit nie.

■ Zou u dat eens willen herhalen? - ■ Wa?

■ Zulks ben ik geenszins van plan. - ■ Da den'k toch nie.

■ Ligt dat in de lijn der verwachtingen? - ■ Zou da?

■ Hiermee denk ik geen problemen te ondervinden.  - ■ Hendig zat.

■ Dit wordt door mij als bijzonder spijtig ervaren. -  ■ Da's sund.

■ Hetgeen u mij vertelt, verbaast mij ten zeerste. - ■ Wa zedde nou?

■ Deze informatie is geheel nieuw voor mij. - ■ Daor wit 'k niks van.

■ Ligt dat binnen het kader van uw bevoegdheden? - ■ Meude gaai da wel?

■ Ik heb hierover een enigszins afwijkende mening. - ■ Das nie!

■ Het leven van een Brabander gaat niet over rozen. - ■ Tis wa.


Met het Brabants als voertaal kunt u 80% bezuinigen op de tijd die u doorbrengt met werkbesprekingen
  :D
 
we zede gij?

:shutup: ik kreg gelaajk op munne kop ak heul d'n dag zo praotuh deej  :-D

En zo houde wel tijd over veur 'n extra whiskey, Ton!  :wink:


ps. kheej ffkes op gullie site gekekuh: mooien'ond, war! Bet ie ak um aaj? (da's toch wel de meest brabantse zin die ik verzinnen kan..  :cool:)

:blahblah:
 
:lol1: Bet ie ak um aaj?
Dat zeg ik nou altijd als ik bij de fokker van Kaya kom! Die vind dat echt vreselijk! hahahahaha
Ik zag je bericht in het gastenboek staan!  :up:
Kei leuk dat je even gekeken hebt!
zag ook meteen dat de teller het niet meer goed doet, maar ja... da's peanuts....

Verder vind ik dat je echt goed Brabants kan, zeker voor een Groningse hahahaha
respect.gif
eclipsee_gold_cup.gif

Spreken en lezen kan ik wel, maar schrijven is een ander verhaal hahaha

@Ton: 4 bbq's op 1 avond... maar dat ga ik niet voorbereiden dan hoor! :w00t: hahahaha  :Cooking:
 
Leuke lijst zeg!!!!!!!! Hier nog wat meer voor de liefhebber!!!

■ Deze informatie is geheel nieuw voor mij. - ■ Daor wit 'k niks van.
wittut zeker?

nee: nunt

dit behoort niet tot de mogelijkheden: kannie

regenachtig en stormachtig weer in de herfstperiode of in vergelijkende zin, het lijkt net regenachtig en stormachtig weer in de herfstperiode: bamesweer (uitspraak: baamusweer)

uitdrukking van frustratie: gokkermille of nondepetaaate

de oprit behorende bij een huis: de waaaruf (lees: de werf op zijn nederlands, en het is echt geen scheepswerf)

Groetjes Miranda
 
En dan doe ik ff mee in het bergs :)
twee jaar geleeje zijn ik me d'n klit op vakansie geweest. Of was't nou un dil??
Of als je in Berrege een bekende tegenkomt zeg je "Ei kul, oewist?"

Vlaams is eigenlijk ook erg leuk. Heeft ook wel iets weg van Brabants... Mijn eerste jaar in Antwerpen op school werd mij gevraagd of ik een allameur had :) Ik antwoorde dat ik niet rookte :)
 
[quote author=George Franciska link=topic=2251.msg23319#msg23319 date=1123517187]


■ Zou u dat eens willen herhalen? - ■ Wellek?

■ Zulks ben ik geenszins van plan. - ■ Da den'k.

■ Dit wordt door mij als bijzonder spijtig ervaren. - ■ De's sund.

■ Ligt dat binnen het kader van uw bevoegdheden? - ■ Meude de?

■ Ik heb hierover een enigszins afwijkende mening. - ■ Snie!

■ Het leven van een Brabander gaat niet over rozen. - ■ Tis we.
[/quote]

En dit is wat ik nog weet van de simpele zielen in Tilburg! :) Eigenlijk hetzelfde, maar sommige klanken zijn anders :)

En waar Mark zo van staat te kijken: Heb je dat bij? i.p.v. bij JE :)
Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar de echte brabo's gebruiken ook "Hoe laat ben je aangereden?" Of ons ma en ons pa. Als een echte brabo dat snel uitspreekt klinkt het net als sma en spa :)
Ik kom officieel uit Brabant, maar dat kun je niet horen, want ik heb een keiharde "g" :)
 
Jemig, als ik dit allemaal lees, dan moet ik me ergens (een klein beetje dan :wink:) schamen dat ik (bijna) geen Brabants spreek. En dat terwijl ik al mijn hele leven (wel al ruim 28 jaar :-D) in het  :sunny: (?!) zuiden woon.
Pfff, toch maar eens goed luisteren wat men hier (Eindhoven) voor "rare" uitspraken heeft. Het zal per dorp of stad wel verschillend zijn :|.
 
:-D 't is ammel wa!

Nog een paar die je hier in het dorp veel hoort:
- wiste lope,
- 'k gaai efkes de botschapppe uittassen, d'r komt zo volluk.

tot slot nog een leuk leesplankje voor de beginners  :wink:
leesplankje.jpg
 
[quote author=Annemiek link=topic=2251.msg23402#msg23402 date=1123571735]
En dit is wat ik nog weet van de simpele zielen in Tilburg!
[/quote]

Pas op he, Annemiek.
Me is a true born kruikezeiker!

:sword:
 
Ik heb er jaren over gedaan om erachter te komen wat: "krek wak wou" betekende.
Dat stond bij de buurman op zijn vogelhuis... [size=7pt]ik dacht dat zijn vogeltjes zo heette[/size]....... wist ik veel  :flying:
 
:-D Nee laat bij mij maar het normale Nederlandse ABN  in de oren klinken. Als voorbeeld de friezen ( heb ik overigens niets tegen hoor ) willen dat de HUN taal een verplichte taal in Nederland wordt, Ha laat me niet lachen zeg, zal toch effe lekker worden dat mijn kinderen straks fries moeten leren op school.
 
Je dialect is je dialect en als je daarnaast nog (redelijk) ABN spreekt prima, maar Fries leren!!????!!!! De helft van mijn familie is Limburgs, verstaan gaat prima, maar spreken is toch de 'spreekwoordelijke brug te ver' (krijg het gewoon ook niet voor elkaar, voelt alsof er een breekijzer in mijn mond gezet wordt) No offense!!!!  :lol: :lol:

Groetjes Miranda
 
[quote author=M5 link=topic=2251.msg23512#msg23512 date=1123616544]
:-D Nee laat bij mij maar het normale Nederlandse ABN  in de oren klinken. Als voorbeeld de friezen ( heb ik overigens niets tegen hoor ) willen dat de HUN taal een verplichte taal in Nederland wordt, Ha laat me niet lachen zeg, zal toch effe lekker worden dat mijn kinderen straks fries moeten leren op school.
[/quote]

Huh?? Je ging toch over een paar maandjes al naar Oz? :-D
 
Back
Top