Brabants als voertaal... zoals beloofd bij de Great BBQ 7-8 ...

Ik heb vroeger van mijn 6e tot mijn 12e in Friesland gewoond, ik sprak geen woord Fries, maar een week of wat buitenspelen en toen kon ik iedereen prima verstaan en mezelf verstaanbaar maken. Toen kregen we ook "Fries" op school. Niets mis mee hoor.... maar om het nu op alle NL scholen te gaan geven... ach dat gaat nooit gebeuren, dat weet ik zeker  :roll: Ha en ja wat Sander betreft die vindt alle dialecten om zich dood te lachen!
:-D Gelukkig heeft hij zelf geen dialect!  :-D
 
[quote author=tum link=topic=2251.msg23523#msg23523 date=1123650953]
Je dialect is je dialect en als je daarnaast nog (redelijk) ABN spreekt prima, maar Fries leren!!????!!!! [/quote]

Ik als ras echte FRIES wil to graag even reageren... ondanks het feit dat ik ook uit dit fijne land hoop te vertrekken zou het nog geen eens zo'n gek idee zijn om op alle scholen 1 jaar een dialect verplicht te stellen, we zijn per slot van rekening allemaal Nederlanders en we moeten nu allemaal verplicht het eerste jaar van het voortgezet onderwijs minimaal 3 buitenlandse talen spreken (Engels, Duits & Frans) pas in het 2de jaar krijg je de keuze om vakken en dus talen te laten vallen. Dus zouden ze op de basis school voor laatste jaar ofzo best een dialect er bij kunnen leren, zo zou je misschien wat meer begrip kunnen kweken voor bv Limburg of Fiesland...!

Het is maar een idee... :)

Greetz,
Koengaroo
 
[quote author=Koengaroo link=topic=2251.msg23532#msg23532 date=1123656704]
Dus zouden ze op de basis school voor laatste jaar ofzo best een dialect er bij kunnen leren, zo zou je misschien wat meer begrip kunnen kweken voor bv Limburg of Fiesland...!
[/quote]

Ik wil niet zeuren :|, maar ik dacht dat Fries door de Friezen als "taal" gezien werd en niet als dialect.
Enne, een dialect op de basisschool...het ligt een beetje aan de school waar je naartoe gaat. Ik zou het bij mijn dochter op school wel een beetje teveel vinden. De Nederlandse afdeling krijgt vanaf groep 3 Engels en vanaf groep 7 Frans. Als ze dan in het laatste jaar nog een taal/dialect erbij krijgen, vraag ik me af of er nog genoeg overblijft voor de overige vakken :|. Of het moet een keuzevak worden...

Maar het idee is leuk :wink:
 
Ik vind het sowieso geen goed idee. Er zijn zo vreselijk veel dialecten en een rasechte brabander krijg je nooit aan het Amsterdams. Ik heb in Tilburg op school gezeten en als mijn klasgenoten een harde 'g' probeerden uit te spreken, kotsten ze die bijna uit, omdat ze dat gewoon niet kunnen. Niet alle brabo's kunnen dat niet hoor, begrijp me niet verkeerd ;) En er is niets zo vreemd dan iemand een dialect laten praten die dat niet kan ;)

AJ: ben erg blij dat ik na 4 jaar Tilburg, daar nooit meer hoef te komen ;) Ik kan me in stedebouwkundig en architectonisch opzicht geen lelijkere stad bedenken (op Almelo na dan :p )
 
[quote author=Bawurra link=topic=2251.msg23533#msg23533 date=1123657909]
[quote author=Koengaroo link=topic=2251.msg23532#msg23532 date=1123656704]
[/quote]

Ik wil niet zeuren :|, maar ik dacht dat Fries door de Friezen als "taal" gezien werd en niet als dialect.
[/quote]

Het is altijd weer grappig dat wanneer je als Fries eens je eigen "taal" als dialect omschrijft je op je kop krijgt omdat het gezien wordt als een taal en als je zegt dat het een taal is krijg je op je kop omdat de rest van nederland het een dialect vind. haha  :)

Ik was in de veronderstelling dat de kinderen op de basis school nog geen taal (behalve de nederlandse taal) onderwijs kregen, vandaar ook dat ik het nog niet eens zo'n gek idee vond. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer ze op het basis onderwijs al engels & frans krijgen het inderdaad een beetje te veel van het goede zou worden.

Zoals je zult begrijpen heb ik zelf nog geen kinderen en kon ik dus alleen uit gaan van mijn eigen ervaring op het basis onderwijs.

Maar goed gelukkig heeft iedereen recht op een eigen mening, en zal ik in Oz in iedergeval mijn Fries erfgoed zo goed mogelijk promoten...  :) :-D
 
[quote author=Koengaroo link=topic=2251.msg23543#msg23543 date=1123661339]
Ik was in de veronderstelling dat de kinderen op de basis school nog geen taal (behalve de nederlandse taal) onderwijs kregen, vandaar ook dat ik het nog niet eens zo'n gek idee vond. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer ze op het basis onderwijs al engels & frans krijgen het inderdaad een beetje te veel van het goede zou worden.[/quote]

Ik moet je er wel even bij vertellen dat mijn dochter op een internationale school zit :wink:. Normaal gesproken krijgen de kinderen pas voor het eerst les in Engels als ze in groep 7 zitten. En dan nog maar mondjesmaat.
 
Aha... juist ja... maar groep 7 is dat niet de 5 klas van het vroegere lager onderwijs? :roll:

Op zich is dat nog niet eens erg aangezien ze engels toch op de radio en tv horen.
 
Bij ons begonnen ze in groep 6 (klas 4) al met engels en in groep 7 kregen we al aardig wat engels. Niet dat je daar nou zo veel van leert..... :)
 
In mijn tijd...  :gramps: hahaha! Kregen we echt nog geen engels op de lagere school!
 
[quote author=Lin link=topic=2251.msg23568#msg23568 date=1123671650]
In mijn tijd... :gramps: hahaha! Kregen we echt nog geen engels op de lagere school!
[/quote]
:-D, eerst even gekeken hoe `jong` je was :wink:, maar dan is het ergens tussen jouw tijd en mijn tijd (ong 4 jaartjes) toch snel veranderd. Ik kan me nog herinneren dat ik wel al Engels kreeg :).
 
Nou ik kan M5 dus de hand geven want bij ons kregen we ook geen engels op de lagere school.
In klas 6 hebben we 1 keer een engelse les gehad maar dat was naar aanleiding van een spreekbeurd die over engeland ging.

Als ik nou een spreekbeurd over Fryslân had gedaan... zouden we dan ook een friese les gehad hebben..???? I wonder..... :thinking:
 
Om maar weer een klein beetje on topic te komen vroeg ik me af of er in Australië tussen de staten en eventueel tussen de steden en dorpen ook "echte(?! :|) dialecten zijn? Zo "plat" dat je ze dus echt niet kan verstaan.
 
Nee hoor geen dialecten in Aus, in de out back praten  de Aussie een beetje
langsamer en binnens monds, omdat ze hun mond niet helemaal open doen.
De reden daar voor is, zodat de vliegen niet in hun mond kunnen komen.   :-D
Je weet wel die kleine zwarte vliegjes die altijd om je hoofd buzzen.
Voor de rest no problem met de taal.


Gr Ineke
 
Gisteren kwam m'n dochter thuis met twee raadseltjes.

Het is wit en het staat in de wei, wat is het? ...."Witte gei ut" (een witte geit)

en

Het is zwart en het zit in de boom...                    "Drie ker raaien" (drie kraaien)
 
en deze dan: schut uns effe un baksku koffie in

of; kom ns bij de hert zitten

Tja, ik ben een rasechte Brabo, geboren en getogen in Eindhoven.
Maar ik heb nooit echt dialect gesproken, dat was bij mij thuis streng verboden.
Maar het blijft grappig om te horen en af en toe zelf plat brabants te praten......

Maar ik woon nu bijna een jaar in Oz en leer toch regelmatig woorden van vrienden hier die ik op school toch nooit geleerd heb.

Vanochtend leerde ik er nog 1: een chickflick (meidenfilm)
going to the flicks ( naar de film gaan)

 
 
Back
Top