brief van je werkgever

tum

XPdite Sponsor
Hoi,

Heeft iemand nog goede tips wat je allemaal door je werkgever in je brief (referentie) kan/moet laten zetten. Ik heb begrepen dat een CV vaak best wel lang mag zijn in plaats van het ene (of twee) A-4tjes die wij hier gewend zijn. Is dat ook zo met zo'n brief. Is trouwens voor de TRA assesment Welder (first class) en evt. Fitter.

Groetjes
Miranda :lol:

Uit eigen ervaring is het nooit voldoende. Ik heb m'n CV, arbeidscontracten, beoordelingen, kopie van salarisstrokje gegeven. EN NOG willen zij een brief van mijn werkgever  waar erop staat hoe lang ik heb gewerkt, hoeveel ik verdiend, funktieomschijving en bedrijfsorganigram. In deze tijd van bezuinigingen denk ik dat ik de volgende wordt op de lijst van ontslagen. Waarom zou je iemand blijven houden als die toch waarschijnlijk weg gaat!!!. Nou ja ik heb toch om die brief gevraagd!!! By the way dat is gevraagd door DIMIA, de instantie die mijn funktie heeft behoordeelt heeft positief gereageerd. Waarom moet dan DIMIA zich nog mee bemooeien. Weet iemand een antwoord hierop.

Gr

Citavm

Wat nu als je in 4 jaar tijd bij 3 werkgevers hebt gewerkt. 1 die na 2 jaar failliet is gegaan. Dan kom je terecht bij een uitzuiger 1e klas die zijn medewerkers niet vertrouwd en waar je dus niet al te vrolijk (van de werkgever's point of view) weggaat en bij het huidige bedrijf. Ik kan wel een aanstellingsbrief overleggen van mijn huidige werkgever. Wat ik nog wel van alle bedrijven kan laten zien zijn de salarissstrookjes, alsmede andere briefwisselingen die tussen directie en medewerkers zijn gedaan.

[quote author=Maluka link=topic=953.msg7324#msg7324 date=1105566959]
Wat nu als je in 4 jaar tijd bij 3 werkgevers hebt gewerkt. 1 die na 2 jaar failliet is gegaan. Dan kom je terecht bij een uitzuiger 1e klas die zijn medewerkers niet vertrouwd en waar je dus niet al te vrolijk (van de werkgever's point of view) weggaat en bij het huidige bedrijf. Ik kan wel een aanstellingsbrief overleggen van mijn huidige werkgever. Wat ik nog wel van alle bedrijven kan laten zien zijn de salarissstrookjes, alsmede andere briefwisselingen die tussen directie en medewerkers zijn gedaan.
[/quote]
Aanstellingsbrief is helaas onvoldoende. Daaraan kun je niet zien hoe lang iemand heeft gewerkt en wat de werkzaamheden zijn geweest (alleen maar was het zou worden)

Hello,

Natuurlijk is een aanstelling brief niet voldoende, maar in combinatie met salarisstrokjes (eerste maand laatste maand) dan moet het wel voldoende zijn lijkt mij.

Gr

Citavm

[quote author=citavm link=topic=953.msg7343#msg7343 date=1105613327]
Hello,

Natuurlijk is een aanstelling brief niet voldoende, maar in combinatie met salarisstrokjes (eerste maand laatste maand) dan moet het wel voldoende zijn lijkt mij.

Gr

Citavm
[/quote]
Ook dat is niet voldoende. Je moet aantonen wat je werkzaamheden waren, dat kun je niet met salarisstrookjes bewijzen.

Is een bedrijf trouwens verplicht om een dergelijke brief op te stellen en aan je te overhandigen, indien je daar om vraagt? Ook al heb je minder goede ervaringen met dit bedrijf?

Nou verplicht zijn ze niet denk ik. Maar de meeste doen het wel. Die brief kan je aan HR vragen of aan je directe baas. Als je geen goede relatie met beide hebt dan wordt het lastiger. Ik vind het wel vervelend dat zij daarom vragen, omdat als je nog steeds werkzaam bent in het bedrijf, verzwakt het wel je positie, zeker als de cultuur binnen het bedrijf niet zo geweldig is. Voor mijn vriend is het geen probleem zij zijn op de hoogte en steunen hem 100%, bij mij is het andere koek.

Echt ik snap niet waarom zij dat vragen, contracten + job omschrijving + salarisstrokjes. Dat is toch meer dan voldoende. Als ik het verkeerd heb begrepen wat hun bedoelingen zijn, graag een uitleg.

Gr

Citavm

[quote author=citavm link=topic=953.msg7376#msg7376 date=1105691015]
Echt ik snap niet waarom zij dat vragen, contracten + job omschrijving + salarisstrokjes. Dat is toch meer dan voldoende. Als ik het verkeerd heb begrepen wat hun bedoelingen zijn, graag een uitleg.
[/quote]
Het gaat erom dat je je werkervaring kunt aantonen. De taakomschrijving in je arbeidscontract of aanstelling is bedoeld om aan te geven wat je op dat moment gaat doen. Het kan best zijn dat je al snel iets anders gaat doen binnen een organisatie zonder dat je een formele aanstellingsbrief ontvangt (mogelijk zelfs een demotie). Als je bijvoorbeeld part-time gaat werken zal je meestal wel een nieuw arbeidscontract krijgen. Sommige mensen zouden kunnen 'vergeten' om ook dit part-time arbeidscontract ook met hun visumaanvraag mee te sturen.

Je salarisstrookjes bewijzen wel dat je in dienst was maar daar staat niet op wat je doet (behalve een functienaam en/of -niveau).  Een referentiebrief is altijd achteraf en hierin zal staan wat je echt hebt gedaan en wat je taken en verantwoordelijkheden zijn geweest.  En het is een eis van DIMIA dat je ook een vertaling meestuurt. Ik wens een vertaler veel succes met het vertalen van een loonstrookje (en de CO nog veel meer als die het probeert te begrijpen :evil:)

[quote author=Maluka link=topic=953.msg7361#msg7361 date=1105630038]
Is een bedrijf trouwens verplicht om een dergelijke brief op te stellen en aan je te overhandigen, indien je daar om vraagt? Ook al heb je minder goede ervaringen met dit bedrijf?
[/quote]

Ze zijn het bij wet verplicht!

Maakt op zich ook voor mij niet veel uit. Ik heb gisteren mijn huidige werkgever al gevraagd en die had daar geen problemen mee. En vanmorgen heb ik 2 mailtjes gestuurd naar beide werkgevers waar ik eerder gewerkt heb. Ze hebben vrij snel weer reactie gegeven en vonden het geen probleem om een dergelijke brief op te stellen voor mij.

Zit ik alleen met de vraag van de vertaling. Ik heb begrepen, maar weet dat niet helemaal zeker (heb er andere forumdraadjes ook al op nagezocht) of ik het zelf mag vertalen en dan laten goedkeuren d.mv. stempel of handtekening o.i.d. of dat het echt door een gecertificeerd bureau moet laten vertalen. Ik heb nl. kennissen (de ene is Brits en is jaren geleden verhuisd naar Belgie en de andere is een Nederlander en is 30 jaar geleden al verhuisd naar Australie), die me evt. wel zullen willen helpen met vertalen, waarna ik het kan laten goedkeuren. Het liefste vertaal ik ook alles zelf en laat het vervolgens nakijken door een van mijn kennissen (vooropgesteld dat ze me willen helpen). Daarna kan ik het aan het vertaalbureau voorleggen en kunnen ze snel een handtekening zetten. Dat kan toch enorm schelen in de kosten...wat dat betreft zullen we altijd een "zuinige hollander" blijven :p

Je zult ze echt door een gecertificeerde engels vertalere moeten laten vertalen, anders worden ze niet geaccpeteerd. Hou er maar rekening mee, want alles moet door een dergelijk persoon worden vertaald.

Als de brieven in het Engels zijn hoef je ze natuurlijk niet te laten vertalen. Als je de brieven zelf (in het Engels) schrijft en als concept opstuurt naar je oude werkgevers weet je zeker dat ze voldoen aan de eisen van DIMIA en dan hoef je ze ook niet te laten vertalen.

Fijn deze info. ik heb net van de week aan mijn baas gevraagd of hij een briefje wilde typen in het engels. Maar nu weet ik ook wat hij kan opschrijven. Even checken:
- hoe lang je hebt gewerkt
- hoeveel verdiend
- functie omschrijving
- bedrijfs orginagram

Iemand nog toevoegingen? Of is dit voldoende???

- omschrijving van de werkzaamheden die jij specifiek hebt uitgevoerd.
- nevenactiviteiten binnen dat bedrijf (O.R., Personeelsvereniging)

Hoe meer ze weten hoe beter lijkt me...

Hé mensen,

Heeft iemand al de ervaring dat DIMIA daadwerkelijk contact opneemt met je referenties? Ik heb deze namelijk ook aan het AIWCW verstrekt i.v.m. mijn Skills Assessment. Maar de assessor heeft geeneen van mijn referenties gebeld en toch is mijn aanvraag erdoor gekomen!? Gaat DIMIA hier ook zo soepel mee om, of heeft iemand anders hier andere ervaringen mee?

Mijn referenties zijn overigens prima in orde hoor  :-D

Ik las trouwens dat iemand zei dat je referentie een bedrijfsorganigram moet toevoegen!? Dat kan ik toch nergens terugvinden hoor!
Ik heb er het volgende in gezet:

- Naam, geboortedatum en -plaats;
- Periode dat je werkzaam bent geweest;
- Functie die je uitgevoerd hebt (let op dat je dit in begrijpelijke benamingen doet);
- Aantal uren per week;
- Vast of tijdelijk contract;
- Salaris;
- Uitgebreide beschrijving van taken.

Let er wel op dat je referentie de brief op officieel briefpapier met briefhoofd afdrukt. DIMIA (of de assessing authority moet in staat zijn om contact op te nemen met je referentie). Er moet dus duidelijk de naam, functie, het adres, emailadres en telefoonnummer van je referentie bij vermeld worden.

Ik heb trouwens hetzelfde als Jeroen_1 gedaan: ik heb de brief in het Engels opgesteld en mijn vorige werkgever heeft 'm ondertekend. Dit scheelt hen een hoop tijd en moeite. Zo kweek je toch weer wat goodwill  :wink:

Good luck Mates!

Roel

Ik was nog wat aan het rondneuzen in mijn bestanden en vond de volgende beschrijving m.b.t. je referentie:

Detailed work history and references. This work history should include: the dates at which you began and completed work at each workplace; the name of the workplace; the title of your work position; the type of work undertaken in some detail; and whether full or part-time and if part-time, the number of hours per week. References from supervisors and employers should confirm the dates of employment and the type of work undertaken in the relevant job.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit betrekking heeft op de Skills Assessment. Maar ik ga er toch van uit dat DIMIA hier ook genoegen mee zal nemen.

Roel.

Zijn er ook mensen die bereid zijn om als voorbeeld hun geschreven brief van hun werkgever op het forum willen zetten. Want deze heb ik nog niet kunnen vinden op het forum(misschien heb ik er overheen gekeken) en ik denk dat een hoop mensen (incl mezelf) hier wat mee kunnen doen.

Alvast bedankt

Groetjes Sander  :up:

Sander,

Ik heb inmiddels 3 brieven geschreven, maar omdat die nog niet zijn opgestuurd naar de Skills Assessment Centre, weet ik ook niet of dit voldoet aan hun eisen. Ik heb wel van 2 andere forumleden hun brief ontvangen, dus als zij daar geen problemen mee hebben, kan ik je die wel doorsturen

Back