Business Visa 457... mogelijkheid tot PR?

haits

Member
hallo,

in dec 2008 hebben wij een skilled independent visum (subclass 176) aangevraagd, niet op CSL dus net als velen op de lange wachtlijst..
het bedrijf waar ik voor werk is onderdeel van een londens bedrijf dat ook een vestiging heeft in Sydney. nu is er een mogelijkheid dat ik op een 457 temp business visa daar zou kunnen gaan werken. van de ene kant heel gaaf, want dan kunnen we sneller naar oz gaan.. maar ik heb ook een paar vraagjes. mss dat iemand mij daarmee kan helpen??

- als ik het 457 visum zou krijgen, vervalt dan de aanvraag voor de 176 (ben bang van wel?)
- kun je met een 457 visum, terwijl je in oz werkt, een aanvraag doen voor een PR (ik heb de ENS 856 gezien, maar zit je dan aan je werkgever vast?)
- wij willen uiteindelijk naar melbourne gaan, heb zelf niet zoveel met sydney (dus ook niet meer werken bij het bedrijf wat mij dan sponsort).. dus dan hebben we wel een independent nodig denk ik?

doubting... we willen het eigenlijk het liefst in 1x goed doen (meteen naar melb, baan zoeken en settlen), maar hoe lang blijven we daarop wachten?

alvast bedankt voor jullie reacties :)

groetjes haits
 
Als je een sc. 457 krijgt, dan vervalt je aanvraag voor het sc. 176 niet, tenzij je daar zelf om vraagt (application withdrawal).

Als je in Australie bent op een sc. 457, dan is employer sponsored (ENS/RSMS) het makkelijkst.Je zit dan wel aan een werkgever vast (voor 2 of 3 jaar), maar dat is bij sc. 457 ook het geval.

Je kan al na een jaar op een sc. 457 een PR visa aanvragen, als een werkgever je sponsort.

En als je een ENS/RSMS visa hebt, dan hoef je ook het land niet uit, als je je baan verliest "or if it doesn't work out". Bij een sc. 457 zou je maar 28 dagen hebben om een nieuwe sponsor te vinden, anders moet je het land uit.

Er is ook de mogelijkheid om van een sc. 176 naar een ENS/RSMS over te stappen, zonder opnieuw de Visa Application Charge te moeten betalen. Je moet wel een nieuwe aanvraag indienen, maar een ENS/RSMS aanvraag duurt maar 4 tot 6 maanden.

Groeten,
Nick
 
[
Als je in Australie bent op een sc. 457, dan is employer sponsored (ENS/RSMS) het makkelijkst.Je zit dan wel aan een werkgever vast (voor 2 of 3 jaar), maar dat is bij sc. 457 ook het geval.

Beste Haits,


Het bovenstaande gedeelte van het antwoord van Nick van Voorst klopt helaas niet. Het is een onderwerp waarmee veel fouten worden gemaakt, dus daarom wil ik er toch even duidelijkheid over geven.

Bij een ENS-visum zit je niet aan de werkgever vast. Er is geen wettelijke basis om het visum te cancellen als je de sponsorende werkgever binnen drie jaar verlaat.

Bij een RSMS-visum is de situatie anders. Daar zou het visum gecancelled kunnen worden als je de sponsorende werkgever binnen twee jaar verlaat.

Sectie 137Q van de Migration Act zegt hierover:

The Minister may cancel a regional sponsored employment visa held by a person if:

(a) the Minister is satisfied that:
(i) the person commenced the employment referred to in the relevant employer nomination (whether or not within the period prescribed by the regulations); and
(ii) the employment terminated within the period (the required employment period) of 2 years starting on the day the person commenced that employment; and

the person does not satisfy the Minister that he or she has made a genuine effort to be engaged in that employment for the required employment period.


In de praktijk betekent dit dat je wel je best moet doen om minimaal 2 jaar bij de sponsorende werkgever te blijven werken, maar dat het visum niet gecancelled wordt als de arbeidsrelatie op redelijke gronden wordt verbroken. Dit kan zelfs zijn als je een andere werkgever vindt die een hoger salaris biedt en de huidige sponsorende werkgever niet bereid om ditzelfde of een hoger salaris aan te bieden.

Dit is dus anders dan bij een 457-visum omdat bij een 457-visum het visum automatisch wordt gecancelled indien je niet binnen 28 dagen een andere sponsorende werkgever hebt gevonden.

Ik hoop jou hiermee duidelijkheid te hebben gegeven m.b.t. de mogelijkheden die je hebt en de risico’s die je al dan niet loopt.


Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
[
Als je in Australie bent op een sc. 457, dan is employer sponsored (ENS/RSMS) het makkelijkst.Je zit dan wel aan een werkgever vast (voor 2 of 3 jaar), maar dat is bij sc. 457 ook het geval.
Het bovenstaande gedeelte van het antwoord van Nick van Voorst klopt helaas niet. Het is een onderwerp waarmee veel fouten worden gemaakt, dus daarom wil ik er toch even duidelijkheid over geven.

Bedankt voor de duidelijke uitleg, Rob, en ik begrijp dat mijn beknopte antwoord aan Haits makkelijk verkeerd begrepen kon worden.

Ik ben het over het algemeen helemaal met je eens, maar het leek mij dat Haits niet aan een werkgever vast willde zitten. Onder een sc. 457 is dat juist wel het geval, dus ik begreep niet zijn bezwaar tegen ENS/RSMS, waar de verpichtingen veel losser zijn.

Met 'vastzitten" onder RSMS/ENS bedoelde ik dat je je wel contractueel verplicht heb om bij die werknemer een bepaalde tijd te werken. Of je aan een werkgever vast zit of niet hangt natuurlijk ook af van de voorwaarden in je contract. Een "breach of contract" kan toch consequenties hebben.


[/quote]
dat het visum niet gecancelled wordt als de arbeidsrelatie op redelijke gronden wordt verbroken. Dit kan zelfs zijn als je een andere werkgever vindt die een hoger salaris biedt en de huidige sponsorende werkgever niet bereid om ditzelfde of een hoger salaris aan te bieden.
[/quote]

Ik sprak vorige week met een regional outreach officer van DIAC Sydney en volgens hem zou dit juist wel een reden voor cancellation kunnen zijn.

Groeten,

Nick van Voorst MARN 0640648
 
Beste Nick,


Met alle respect, maar jouw uitleg kan niet verkeerd begrepen worden want het is gewoon onjuist. Als jij schrijft “Je zit dan wel aan een werkgever vast (voor 2 of 3 jaar), maar dat is bij sc. 457 ook het geval.” dan kan dit niet verkeerd begrepen worden omdat je letterlijk zegt dat de ENS/RSMS visa qua ‘cancellation’ hetzelfde worden behandeld als een 457-visum en dit is niet het geval.

Als je weet dat de verplichtingen voor een ENS/RSMS visum losser zijn (zoals je nu ineens wel schrijft) dan had je dat in eerste instantie direct als antwoord moeten geven, want dat is wat Haits wil weten. Van een ‘Registered Migration Agent’ (wat je volgens jouw ondertekening blijkt te zijn) verwachten de XPdite-forumleden een afgewogen en correct antwoord en hoewel dit meer tijd kost dan een antwoord “uit de losse pols” te geven, vind ik dat je dat naar de XPdite-forumleden verplicht bent te doen. Ik besteed in ieder geval veel tijd aan het geven van juiste en volledige antwoorden op vragen op dit forum, zodat men daar ook werkelijk van op aan kan.

Voor wat betreft jouw opmerking betreffende het contract dat iemand met zijn werkgever heeft geldt dat dit niet aan de orde is en verwarrend werkt, omdat de vraag expliciet gaat om de visumconsequenties.

De Outreach Officer van DIAC Sydney en jij zijn kennelijk niet op de hoogte van de PAM (= de interne richtlijnen van DIAC) waarin expliciet over dit onderwerp staat vermeld:

“If terminating the employment on reasonable grounds, a visa holder would be expected to give their employer appropriate notice, including the opportunity to make a counter offer in circumstances where a more attractive employment opportunity exists in the regional area.”

Ook geldt dat als men eenmaal meer dan 12 maanden bij de sponsorende werkgever werkzaam is geweest, dat men dan redelijkerwijs mag verwachten een ‘genuine effort’ te hebben gedaan om aan de verplichtingen te voldoen. De PAM zegt hierover

“generally, periods of more than 12 months may be considered as a genuine effort”.

Het is niet mijn bedoeling om op dit formum een polemiek te starten, maar ik wil je - na het drie maal vandaag corrigeren van jouw uitspraken - wel vragen om als ‘Registered Migration Agent’ zorgvuldiger te zijn in jouw adviezen, zodat je de forumleden niet verkeerd voorlicht.


Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Beste Rob en Nick, dankjewel voor jullie reacties.

Het enige wat me nog niet helemaal duidelijk is, als ik dus op dat RSMS visum naar Australia zou gaan, of mijn 176 visumaanvraag dan blijft doorlopen? Bijvoorbeeld, stel het loopt niet goed en ik moet terug naar Nederland na een half jaar, of ik dan niet helemaal niks meer heb.
Ik denk namelijk niet dat ik in aanmerking ga komen voor een ENS.. maarja dat weet je nooit.

groetjes Haitske
 
Beste Rob en Nick, dankjewel voor jullie reacties.

Het enige wat me nog niet helemaal duidelijk is, als ik dus op dat RSMS visum naar Australia zou gaan, of mijn 176 visumaanvraag dan blijft doorlopen? Bijvoorbeeld, stel het loopt niet goed en ik moet terug naar Nederland na een half jaar, of ik dan niet helemaal niks meer heb.
Ik denk namelijk niet dat ik in aanmerking ga komen voor een ENS.. maarja dat weet je nooit.

groetjes Haitske

Haitske,

Aangezien mijn advies blijkbaar niet "zorgvuldig" genoeg is voor dit forum, is het misschien beter dat Rob je vraag beantwoord. Het was niet mijn bedoeling om je in de war te brengen en ik ben niet van plan om dit forum te gebruiken om technische discussies aan te gaan met andere migration agents. Daar heeft niemand wat aan.En Rob, ik ben heel goed op de hoogte van de PAMs .Ik herhaalde alleen wat de Outreach Officer mij vertelde.De PAMs zijn inderdaad " interne richtlijnen", maar ze hoeven zich daar niet aan te houden.

Vriendelijke groeten,

Nick van Voorst
 
Back
Top