Hi
@MenJos
De spoeling van Canberrans op dit forum is nogal dun (welgeteld 1) maar die ene ben ik dus vraag maar raak voor een knaak.
Een goed begin (als je even hebt) is ons topic:
https://xpdite.net/forum/threads/merry-go-round-to-oz.11553/
Vanaf pagina 60 zijn we in Canberra zelf. Maar daarvoor zijn we in 2012 en 2015 ook nog in Canberra en omgeving geweest, dus ook die trips kun je terug vinden. En ook onze omschakeling van een visum van SA focus naar ACT focus. Geeft je allemaal info over hoe wij langzaam maar zeker meer duidelijk kregen over Canberra. Dus ik zou gewoon aan het begin beginnen
Ik weet niet wat je wilt weten over Canberra dus zoals gezegd stel je vragen, maakt niet uit wat.
Alvast wat korte info:
De stad is heel anders dan andere steden (en ik bedoel zo'n beetje alle steden op de wereld) Ze zijn pas echt gaan bouwen na de tweede wereldoorlog, dus alles is bedacht (met de auto in het achterhoofd) Daardoor kun je overal snel komen, maar er zijn geen 'gezellige' straatjes of oude gebouwen.
De stad heeft twee centra.
Noord van het meer wat ze Civic noemen (CBD in andere steden) Civic is waar de winkelstraten zijn, de bedrijfskantoren en aan de zijkant van Civic ligt de ANU (de grootste universiteit)
Zuid van het meer is Parliament Triangle. Wat de naam al zegt, hier zit het gros van de grote overheids kantoren. Heeeeeeeeeel ruim opgezet met ontzettend veel groen en ruimte. Had ik al gezegd dat het nogal ruim opgezet is?
Dat is een beetje het thema van Canberra trouwens. Wij zitten 2km van een groot winkel en kantoren centrum in het zuiden (Woden) en hebben toch een block van 1500m2. Blocks van 800m2 is vrij normaal in de oudere wijken (gebouwd tussen 1960 en 1990 zeg maar) De nieuwere wijken liggen in het uiterste noorden en westen (Gungahlin en Molonglo) Daar zijn de blocks kleiner, tussen de 200 en 400m2. De huizen zijn wel veel moderner en van betere kwaliteit (hoop ik) Het werkt hier dus andersom dan in NL. De huizen met de grootste tuinen liggen vaak aan de binnenzijde. De kleiner blokken aan de buitenzijde van Noord en West.
Canberrans zullen altijd zeggen dat je dichtbij je werk moet gaan wonen... voor Nederlanders is dat een beetje kul. Er is niets echt ver weg in Canberra en het is onmogelijk om een uur van je werk te zitten. Zoals in elke stad is parkeren niet gratis, dus het kan alsnog de moeite waard zijn om dichtbij je werk te wonen of OV te gebruiken. Fietsen is hier veel normaler dan in welke stad in OZ dan ook. Maar het is geen Amsterdam of Utrecht, er zijn wel fietspaden maar soms liggen die wel strak langs 60 of 80km wegen.
De woonwijken zijn opgezet als aparte dorpjes bijna. Veel wijken zijn enigszins afgescheiden van elkaar door een stukje park, een heuvel of een weg met veel groen er naast. Elke fatsoenlijke wijk heeft een klein winkelcentrumpje in het hart met vaak een buurtsupertje enz. Verder heb je natuurlijk de grote winkelcentra her en der met bakken aan parkeermogelijkheden.
Canberra is erg rustig. Als je van drukke steden houdt zit je hier fout. Laatst hadden we een X-Pditer op visite en die vroeg als eerste: Is het hier altijd zo rustig? Antwoord: Ja. Het is geen Sydney of Melbourne (gelukkig
)
Internet is in sommige wijken een drama. Hier kun je terugvinden hoe slecht of hoe goed het is in je wijk:
http://preview.nationalmap.terria.io/#share=s-2OI1nlDtRsodpL3VB3GD1NgChN5
Of kijk anders op de NBN website of er op je adres NBN is. Of iiNet VDSL2 (dat hebben wij) is ook goed (als het eenmaal aangelegd is...)
Weer: Elke dag zon (nou ja, bijna elke dag) Droog en in de winter ook veel, heel veel zon. (en droog, ik sproei de tuin in winter) De winternachten kunnen wel koud zijn met regelmatig een graadje of 2 a 3 nachtvorst. Kijk hier even voor het klimaat:
http://www.bom.gov.au/climate/averages/tables/cw_070339.shtml
Huizen: Nu denk je, dat is helemaal niet koud in de winter. Nee dat klopt, helaas zijn de meeste huizen hier gebouwd voor een tropisch klimaat en dat is het hier niet. Dus enkel glas, geen isolatie en geen CV. Dan kan het wel een beetje fris worden in je huis. Let dus bij het huis uitzoeken even op hoe het verwarmd is. Wij hebben een gashaard in de woonkamer en reverse cycle in de eetkamer en de master bedroom. We gebruiken alleen de gashaard in de woonkamer en de andere plekken in huis zijn gewoon koud in de winter en warm in de zomer
Maar zoals een local het hier zei: Don't rent a house from the sixties, it is your enemy!
http://allhomes.com.au is de enige goede site voor huizen in Canberra. Je kunt zoeken op Rentals. Januari/Februari is meestal de drukte periode van wisselen van huurcontracten.
Natuur: FANTASTISCH en always at your doorstep. Wij gaan vaak even snel voor werk of na werk een rondje wandelen en dan zie je ALTIJD kangaroes. Er is veel natuur midden in de stad (de heuvels in de stad zijn vaak nature reserves) of aan de rand van de stad. En aan de rand bedoel ik ook DE RAND. De stad houdt echt in 1x op. Geen dorpjes, geen bedrijfje her en der. Gewoon: Woonwijk > Stop > Natuur. Hier zomaar een foto van de ochtend wandeling van de week. 10 minuutjes van ons huis. De foto is genomen met de woonwijk 2km achter ons. Als je de rivier oversteekt en de heuvels inloopt en je verdwaalt vinden ze je nooit meer terug. Dat soort natuur. (natuur die NL niet meer bestaat)
Werk... daar weten we nog niet zoveel van, we werken alletwee vanuit huis voor een NL/Global company. Maar het is veel Federal Government werk en daar moet je nogal eens citizen voor zijn... Kijk even goed op seek.com.au voor jouw job (wat de eisen zijn) ACT Government hoef je nooit citizen voor te zijn.
Vragen? Shoot!