CDR voor Engineers Australia

tomn

New Member
Sinds een paar maanden zijn we in Australië op een 457-visum voor vier jaar. Wat meer zekerheid is echter wel handig. Daarom willen we een permanent visum gaan aanvragen. Een van de zaken die ik daarvoor moeten doen is het schrijven van een Competency Demonstration Report (CDR) voor Engineers Australia. Is er iemand die daar ervaring mee heeft en wellicht wat handige tips kan geven? Ik ben overigens electrical engineer.
 
Hi TomN

Een CDR begint met een opsomming van je werkervaring, en wel in het engels. Vervelende hiervan is het schrijfwerk. Reken op een stuk of 3 a 4 career episodes van ieder een pagina of 5. Advies: begin met schrijven en vul dit met enige regelmaat aan tot een compleet verhaal. Laat hierin duidelijk zien wat jou rol in het geheel is geweest. Dat willen ze graag zien.
Hoe je het ook went of keert. Het is gewoon een vervelende klus. Maar ja, emigratie vraagt in veel opzichten een lange adem.

Succes

Groet,

J.J.Bakker MIEAust
Professional Electrical Engineer
 
Bij het schrijven van een CDR voor Engineers Australia moet ik kiezen uit een van de drie categoriën: Professional Engineer, Engineering Technologist of Engineering Associate. De elementen die in je CDR moeten voorkomen verschillen wat bij elke categorie. Het is me niet helemaal duidelijk hoe je de categorie moet kiezen en of de keuze nog van invloed is bij het aanvragen van een permanent visum.

Mijn beroep is overigens electrical engineer en opleiding HTS.
 
TomN,

Voor je Visa aanvraag is het niet van belang welke categorie je kiest. Het verschil tussen de categorieen hangt af van het aantal jaren 'tertiary education' (= opleiding na de middelbare school). Jij hebt de HTS gedaan en bent Bachelor of Engineering. De opleiding duurde als het goed is 4 jaren.

Hiermee kun je in aanmerking komen voor de hoogste categorie: Professional Engineer.

Ik raad jou aan om hier gewoon voor te gaan. Zoals ik zei maakt het niet uit voor je visa maar als je straks wil werken dan biedt deze categorie jou meer mogelijkheden.

Afhankelijk van de werkervaring kun je vervolgens (aanvullend) nog kiezen voor 'Chartered Engineer'
Dat is het hoogst haalbare voor een ingenieur in Australie en staat echt in aanzien bij werkgevers.

Vertrouwende jou hiermee voldoende heb ingelicht.

Groet,

J.J. Bakker
 
Is het niet zo dat als je voor Professional Engineer gaat, dat er enkel voor die categorie een assesment gedaan wordt?

Stel dat Engineers Australia je werkervaring onvoldoende vindt om je de Professional engineer skills toe te wijzen, krijg je dan gewoon een afwijzing en moet je nog eens opnieuw de hele procedure doorlopen voor Engineering technologist?

Heeft iemand ervaring met deze situatie?

Bedankt,

 
 
Afhankelijk van jouw werkervaring. Maar een HTS-er zou gewoon als professional Engineer worden gevalideerd.

Ik zelf heb gebruik gemaakt van een imigratie bureau (George Lombard), die een Engineer had die mijn stukken nakeek.

Je moet die rapporten naast een aantal specifieke eisen leggen, en tekstverwijzigingen maken.


Chartered Engineer kun je ook worden (ik ben daar ook mee bezig) maar volgens mij pas nadat je skills zijn gevalideerd door Ieaust.
In principe kun je daar (een deel) van deze rapporten voor gebruiken, maar daar moet dan wel een betrokkene zijn handtekening op zetten.
Als je wilt kan ik je wel een kopie van mijn CDR rapporten sturen, hoewel ik Werktuigbouwer ben. (stuur me maar een PM)


Bart
 
Ik ben net begonnen aan mijn CDR voor engineering Technologist. Ik ben zelf instrumentation engineer en heb nu bijna 6 jaar ervaring. In 2002 afgestuurd, HBO Industrieele automatisering. Ikzelf ga voor de Engineering Technologist bij Engineers of Australia, omdat gezien mijn opleiding/werkervaring/leeftijd meer kans maak als een Engineering Technologist dan als een Professional Engineer. Als ik straks genoeg (Australische) werk ervaring heb, kan ik altijd nog "doorstromen" naar Professional Engineer. Of is mijn beredenatie nu helemaal verkeerd?
 
Als ik jou was, zou ik gewoon een mailtje sturen naar IeAust.

Of anders kun je een mail sturen naar George Lombard, en hem je vraag stellen.
Technologist is bedoeld voor de MTS-ers of lager. En volgens mij heb je voldoende werkervaring.

Het email van George Lombard is: george@austimmigration.com.au

En dit is zijn website. http://www.austimmigration.com.au/site/

Je kunt tegen een redelijke vergoeding bij hem ook een pre-assessment laten doen.
Hij heeft mij met het hele emigratietrajekt geholpen, en was daar zeer tevreden over!

Bart
 
Als Belgje kan ik hier toch niet zo goed volgen. Wat is nu juist HTS en MTS? Gaat het over een aantal jaar studies?
 
[quote author=Tinneke link=topic=8731.msg118488#msg118488 date=1212178652]
Als Belgje kan ik hier toch niet zo goed volgen. Wat is nu juist HTS en MTS? Gaat het over een aantal jaar studies?
[/quote]
MTS is middelbaar technische school, HTS= hogere technische school.

In feite is HTS een treetje lager dan een Universitaire opleiding, maar hier in oz maken ze geen verschil.

En (nu maak ik misschien wat mensen boos) sowieso vind ik het niveau van de gemiddelde Mechanical Engineer hier in Oz van een bedroevend niveau....

Bart
 
Hai vignes,

Als ik het goed begrijp moet voor elk nederlands HTS diploma een CDR opsteld worden?


gr. Scooby

ps. mijn man HTS Wtb denkt van niet?!
 
Volgens mij maak je voor elke loopbaan een CDR, dus al heb je vier HTS opleidingen afgerond, je maak 1 CDR maar stuurt wel alle diploma's mee natuurlijk!!!!

GroetZ JAP van GEERJAP
 
Dag mensen,

Misschien handig om even een onderbouwing te geven van het 'Skilled Migration' proces voor een nederlandse HTS'er.


Kijk eerst op de SOL lijst naar je beroep. Onderstaande link verwijst naar het betreffende document van Department of Immigration. http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1121i.pdf

In deze lijst vindt je hoeveel punten je beroep 'waard' is en bij welke 'Assessing Authority' je je diploma's en werkervaring kun laten erkennen. Helaas geldt voor een Nederlander geen vrijstelling.

Op de site van Engineers Australia kun je het 'Migration Skills Assessment Booklet' downloaden. Hierin staat precies welke stappen je moet ondernemen om je 'skills' te 'assessen'. Op bladzijde 5 staat ondermeer dat zowel de 'General' als de 'Academic' IELTS test volstaat.
http://www.engineersaustralia.org.au/quicklinks/quicklinks-2.cfm.

Tot slot kun je op de site van de immigratiedienst nog Booklet 6 downloaden. Hierin staat precies omschreven hoe het hele visa application proces voor een 'Skilled visa' eruit ziet.

http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1119.pdf

Tot slot wil ik nogmaals wijzen op de site van 'Scott's English succes'. Als je deze lessen hebt gevolgd dan moet je wel heel goed je best doen om niet voor de IELST test te slagen!

Succes met schrijven van je CDR.

Groet,

Vignes.
 
Hallo allemaal,
Bart heeft mij in het verleden fantastisch geholpen met het topic CDR en IEAust en ik ben voor Profesional Engineer gegaan. Heb zelf HTS WTB Utrecht gedaan /1992. Heb met Bart's adviezen mijn CDR geschreven(niet nadenken maar gewoon doen!!). Vervolgens mijn IEAust acceptatie gekregen. Had mazzel dat toen net PE mechanical engineer op de MODL lijst kwam te staan dus recht toe recht aan mijn 136 visum gekregen.

Ben afgelopen maand in Perth op vakantie geweest om de broodnodige initial entry te maken voor mijn gezinsleden en tegelijk maar even bij IEAust afdeling WA binnengewandeld om mijn aan te melden voor lidmaatschap. Ik had alles bij me (de beroemde extra set gecertificeerde kopien van al je diploma's , cv ed). Na betaald te hebben mag me nu MIEAust noemen. Dat laatste heeft nu echt heel veel deuren geopend bij bedrijven. Inderdaad, net als Bart ook vragen over de chartered status gehad.
Dus als je geen enkel netwerk hebt in AU (zoals ik) dan is een zo hoog mogelijke erkenning van je opleiding (=dollars) wel belangrijk. IEAust (en het Xpdite forum natuurlijk) is mijn enige netwerk.

Groetjes Jusi
 
Hoi Ju.si,
Even Off topic: in verband met de hoog oplopende strijd WA-NT (in http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,2850.0.html).... Heb je al gestemd op WA???
 
Hi Bartman,

Ik zie dat je online bent! Heb jij misschien nog wat troostende woorden voor mijn man. Hij is mechanical engineer en zweet al 1,5 week op zijn CDR.

Wie weet helpt het, want ik word er gek van!

gr. Scooby
 
Anderhalve week?

Ik ben denk ik er anderhalve maand mee bezig geweest. (zijn dit troostende woorden)
Nee, gewoon rustig door blijven gaan, elke avond een stukje.
Niet forceren, kwaliteit is belangrijker dan snelheid.


Bart
 
Ik ben ook lekker bezig met mijn CDR voor de enigneers of Australia.... Episode 2 is bijna af. In het begin dacht ik: hoe haal je het minium aantaal woorden voor elke episode??? Nu kost het me moeite om er niet te veel te schrijven! Staat in het "Migration Skills Assessment 2008 kit" dat je per episode ongeveer 2000 woorden max mag hebben (minimaal ongeveer 1000). Mijn 2e stuk is 2500 woorden geworden.... zou dat heel erg zijn? Iemand tips / ervaringen?
 
@ Kangaroo:

Ik schrijf gewoon eerst alles op wat in me opkomt en daarna schrap ik wat teveel is, op die manier mis je minder snel iets en kun je later ook even de hoofdzaken van de bijzaken scheiden.
Ik heb inderdaad ook moeite om binnen die 2000 worden te blijven...heb zowieso moeite om die G&*^%$#$%^^-CDR af te krijgen. Zoals je kunt zien in mijn subscript ben ik er al ffies mee bezig, heb ook een hele tijd geen haast gehad omdat ik nog niet voldoende relevante werkervaring had voor de aanvraag. Als je dan een jaar moet uitzitten dan is de drive om snel iets op papier te zetten ook een beetje weg :p, nu krijg ik echter weer heel veel zin, in september op vakantie naar OZ en daarna kan de aanvraag de deur uit...EINDELIJK!!!

Succes

JAP van GEERJAP
 
Back
Top