citizenship aanvragen

Rixta

New Member
Komend jaar ga ik de Australische nationaliteit aanvragen en ik ben al wat informatie aan het verzamelen. Omdat ik met een Australier ben getrouwd hoef ik m'n Nederlandse nationaliteit niet op te geven, dus heeft het alleen maar voordelen om twee paspoorten te hebben.
Maar nu zag ik iets geks: om aan te tonen dat ik ik ben moet ik een geboortebewijs en m'n paspoort laten zien (en nog een paar anderen dingen). Dat lijkt mij nogal dubbel en bovendien krijg je in Nederland geen geboortebewijs. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ik kan de DIAC wel bellen, maar dat zijn ambtenaren en die kunnen zo'n moeilijke vraag vast niet beantwoorden. :lol:

Groetjes,
Rixta
 
Je kan toch gewoon in NL een uittreksel van geboorte afgifte aanvragen?

Wat is nu het grote voordeel van een dubbele nationaliteit?
 
[quote author=Inge link=topic=8975.msg119812#msg119812 date=1214100682]
Je kan toch gewoon in NL een uittreksel van geboorte afgifte aanvragen?

Wat is nu het grote voordeel van een dubbele nationaliteit?
[/quote]

Daarvoor moet je dan naar je plaats van geboorte en dan hopen dat ze daar hun administratie op orde hebben en dat ze snappen wat je nodig hebt en waarvoor. In Nederland kun je een uittreksel uit het bevolkingsregister aanvragen, maar dat kan alleen als je in Nederland woont. Geboortebewijzen kennen we daar niet.
Enne, ik moet dan naar de gemeente Assen, maar die lijken geen website te hebben en dus ook geen e-mail adres. Dus hoe ik daar contact mee moet opnemen is me voorlopig nog even onduidelijk.

Het voordeel van de Australische nationaliteit is o.a. dat ik op kosten van de staat kan gaan studeren. :grin: Als ik dat zou willen zou ik bij de politie kunnen of zelfs het leger in. En zo zijn er nog wel wat dingen waarvoor je Australier moet zijn. En omdat ik dus m'n Nederlandse nationaliteit niet hoef op te geven zie ik geen reden om geen Australier te worden.

Ik heb trouwens het boekje eens doorgekeken van alle dingen die je moet weten over Australie en waar je dan een test van moet doen. Dat is echt een giller! Verwachten ze echt dat je al die dingen weet? Lijkt me toch niet, aangezien veel geboren Australiers het waarschijnlijk niet weten. En wij dachten dat ze in Nederland raar doen. :lol:

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=Rixta link=topic=8975.msg119819#msg119819 date=1214125206]
Daarvoor moet je dan naar je plaats van geboorte en dan hopen dat ze daar hun administratie op orde hebben en dat ze snappen wat je nodig hebt en waarvoor. [/quote]

Dit hebben waarschijnlijk de meesten van ons ook gedaan voor hun visum aanvraag, tenminste ik wel. Geen centje pijn en dit uittreksel in in diverse talen opgesteld. Maar helaas moet je wel naar de plaats waar je geboren bent, wel kan je iemand machtigen om dit voor je op te halen. En de kosten daar hoef je het ook niet voor te laten, was zo uit mijn hoofd 13 euro.

Chantal
 
Hoi,

Ik heb mijn geboortegemeente een emailtje gestuurd, en zij hebben vervolgens mij het geboortebewijs toegestuurd, met een factuurtje erbij. Geen centje pijn, en ben daar dus niet aan de balie geweest. Moet dus ook vanuit het buitenland werken!

De gemeente Assen heeft trouwens wel een website met een digitaal loket.... www.assen.nl:grin: Als je tenminste dezelfde Assen bedoelt als ik  :up:

Groeten Sander
 
[quote author=r2d2 link=topic=8975.msg119826#msg119826 date=1214127442]
Hoi,

Ik heb mijn geboortegemeente een emailtje gestuurd, en zij hebben vervolgens mij het geboortebewijs toegestuurd, met een factuurtje erbij. Geen centje pijn, en ben daar dus niet aan de balie geweest. Moet dus ook vanuit het buitenland werken!

De gemeente Assen heeft trouwens wel een website met een digitaal loket.... www.assen.nl:grin: Als je tenminste dezelfde Assen bedoelt als ik  :up:

[/quote]

OK, bedankt voor de informatie. Ik ga dat dan maar eens proberen. Enne, die website doet het nu inderdaad wel, maar was een paar dagen geleden op mijn computer niet bestaand. :| Van computers word je af en toe ook knettergek. :smile:
Ik had nog nooit van een geboortebewijs gehoord in Nederland. Nooit nodig gehad, dus dat is dan waarschijnlijk de reden. Ik ga ze vandaag nog een mailtje sturen!

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=clair link=topic=8975.msg119888#msg119888 date=1214156532]
Go 4 it!Zodra ik de kans krijg,vraag ik m ook aan!!! :up:
[/quote]

Bedoel je dat Australische staatsburgerschap? Dan moet je wel uitkijken, want in de meeste gevallen verlies je dan de Nederlandse nationaliteit. En daar moet je heeeeeeeeeeel goed over nadenken. Ik ben een uitzondering en kan dus m'n Nederlands paspoort houden, maar dat is maar voor een kleine groep.

Groetjes,
Rixta
 
wat is er erg aan om de Nederlandse nationaliteit te verliezen? Je bent hier geboren, dus ze moeten hem gewoon weer terug geven als je erom vraagt (raak je de australische weer kwijt helaas).

Ik was trouwens onder de veronderstelling dat sinds een paar jaar alle nederlanders dubbele nationaliteit konden krijgen, zal het nog maar eens nalezen.
 
[quote author=Marijkeenpieter link=topic=8975.msg119915#msg119915 date=1214209830]
wat is er erg aan om de Nederlandse nationaliteit te verliezen? Je bent hier geboren, dus ze moeten hem gewoon weer terug geven als je erom vraagt (raak je de australische weer kwijt helaas).

Ik was trouwens onder de veronderstelling dat sinds een paar jaar alle nederlanders dubbele nationaliteit konden krijgen, zal het nog maar eens nalezen.
[/quote]

Het terugkrijgen is niet zo eenvoudig als wat je hier claimed. De Nederlanders die overigens dubbele nationaliteit kunnen behouden zijn over het algemeen niet van origine Nederlanders. M.a.w (en dit is mij door de NL overheid verteld en klonk mij ook vreemd in de oren) wanneer je de Australische nationaliteit hebt, dan kun je die behouden en de Nederlandse erbij krijgen. Niet andersom. Ik geloof dat ze dat positieve discriminatie of het pad van de minste weerstand noemen  :plane:
 
Klopt, is niet zo gemakkelijk als wordt beweerd.. volgende link laat je zien dat je eigenlijk weer in een soortgelijke procedure valt als het aanvragen van de australische nationaliteit. Ik zie geen directe voordelen van het verkrijgen van de australische nationaliteit en blijf vooralsnog gewoon nederlander (kan bovendien ook nog laaaang niet)  In geval van Rixta zou ik het echter WEL doen: dubbel is eh... dubbel handig, denk ik. Maar om nu ozzie te worden vanwege de kortere rijen op het vliegveld? Neuh, dan maar beetje eerder van huis.

www.ind.nl/nl/Images/bro_oudNED_tcm5-142153.pdf
 
ok, nou ja, ik wist het niet hoe het zit. Maakt mij ook niet uit, hoe eerder ik geen Nederlander mee ben hoe beter wat mij betreft, maar dat is heel persoonlijk voor mij.

Maaruhm, volgens internationale wet mag een land nooit mensen weigeren die in dat land geboren zijn en dus citizens. Vandaar dat het wel vreemd op mij overkomt dat je hetzelfde als een buitenlander wordt behandeld.
 
[quote author=Marijkeenpieter link=topic=8975.msg119941#msg119941 date=1214236662]

Maaruhm, volgens internationale wet mag een land nooit mensen weigeren die in dat land geboren zijn en dus citizens. Vandaar dat het wel vreemd op mij overkomt dat je hetzelfde als een buitenlander wordt behandeld.
[/quote]

Je mag niet je eigen staatsburgers toegang weigeren, maar als je dat staatsburgerschap vrijwillig opgeeft verlies je dus ook al je rechten.
De reden waarom je meestal je Nederlandse nationaliteit verliest is dat men aanneemt dat als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt je geen band meer hebt met Nederland. En daar zit wel wat in. Ik kan die Nederlandse nationaliteit ook wel kwijtraken, als ik niet minstens elke tien jaar een nieuw paspoort aanvraag. Maar een geldig Nederlands paspoort vind ik toch wel nuttig, dus dat blijf ik gewoon elke vijf jaar vernieuwen. Want ik wil dus absoluut m'n Nederlandse nationaliteit niet kwijt. En dat is ook persoonlijk. :smile:

Groetjes,
Rixta
 
Over dit onderwerp zijn diverse draadjes geschreven en dezelfde  vragen komen toch steeds weer terug.
Het beste is om wat intensiever door de selecties van dit forum te gaan want alles is al vele malen verteld.

Een paar opmerkingen:
Als je Australier bent geworden en je Nederlanderschap bent verloren, dan kun je niet zomaar weer Nederlander worden vanwege het feit dat je daar geboren bent. (De Griekse wet is op dit gebied b.v. totaal anders.....zomaar een voorbeeld)
Je bent onder de Nederlandse wet gewoon een buitenlander en je zult gigantische problemen hebben als je ineens weer in Nederland wilt wonen, dit is afhankelijk van een aantal factoren , teveel om het allemaal uit te leggen omdat de situatie verschilt per persoon.
Ik ken vele gevallen van personen die hier enorm over zijn "uitgegleden".
Marijke en Pieter, sorry , maar je redenering gaat niet op . Je kunt niet zomaar gaan claimen weer Nederlander te worden omdat je daar toevallig geboren bent.
Ik heb op dit punt schrijnende gevallen meegemaakt (ik woon 29 jaar in OZ en heb wel enige ervaring met deze materie).

De reden om Australier te worden omdat de rijen bij de douane korter zijn is een belachelijke redenering.
Die ene keer in de zoveel tijd als je binnen komt dan maak je je toch zeker niet druk omdat je 5 minuten pas later aan de beurt bent, terwijl je koffers er lang nog niet zijn.

Ik was deze week met een Nederlands paspoort vele malen sneller door de douane dan de Aussies en NZ landers, maar ja het verschil van 3 minuten, waar hebben we het over...?

De dubbele nationaliteit is niet eenvoudig te verkrijgen want het ligt helemaal aan je persoonlijke situatie (ook al tientallen keren op deze site over geschreven).
IN het kort nog eens dan maar:
Als je als volwassene in Australie komt en je wilt Australier worden verlies je je Nederlanderschap, behalve als je met een Australier bent getrouwd.

Als je als minderjarige Australie binnenkomt en je wil later Australier worden , dan kun je je Nederlanderschap behouden.
Je moet dan slechts een ding in de gaten houden en dat is dat je je Ned. paspoort telkens dient te vernieuwen, maar dat hoeft niet elke 5 jaar, maar het paspoort mag tot 5 jaar zijn verlopen, dus elke zeg maar 9 en half jaar moet je in Australie je Ned. paspoort vernieuwen.
Dan behoud je je Ned.schap. en ALLEEN DAN.
Dus onder de vernieuwde wet van NL sinds 2003, is het dus mogelijk dat je kinderen, mits onder de 18 jaar meegekomen naar OZ, in de toekomst Australier kunnen worden en tevens hun Ned.schap kunnen behouden, terwijl dat voor de ouders niet het geval is, die moeten n.l. kiezen ofwel NL citizen blijven of Australier worden en dan verlies je je NL paspoort.

Rixta, ik ben het met je eens, behoud je Ned.schap, maar eens per 10 jaar (9 en half zeg maar) in jouw geval is genoeg, want je hebt dan een Aussie paspoort , waar je trouwens ook op MOET reizen van en naar Australie (niet andere landen want dan heb je de keus welk paspoort te gebruiken).

Ik kan zo nog wel ff doorgaan, maar er is hier al vele malen over geschrteven , ook door mij.
Cheers,
Jan
 
Bedankt jan H, nuttige info  :up:
Ben wel benieuwd of hier niet al eerder over is gepost, komt me zo bekend voor  :grin:
 
Tja, mijn vraag was eigenlijk alleen hoe ik in vredesnaam aan een geboortebewijs moest komen. En daar heb ik duidelijk antwoord op gekregen. Nu alleen hopen dat de gemeente Assen het ook begrijpt en m'n e-mail niet drie maanden laat liggen.
Dat de discussie verder een andere kant is opgegaan is niet mijn schuld. :lol:

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=Jan H. link=topic=8975.msg120255#msg120255 date=1214632998]
De reden om Australier te worden omdat de rijen bij de douane korter zijn is een belachelijke redenering.
Die ene keer in de zoveel tijd als je binnen komt dan maak je je toch zeker niet druk omdat je 5 minuten pas later aan de beurt bent, terwijl je koffers er lang nog niet zijn.
[/quote]

Dat is ook belachelijk, ik weet niet wie die ooit heeft verzonnen maar ik denk dat het als grap was bedoelt. Het grootste verschil zit het hem in dat je met een PR altijd een gast in australie blijft. Als citizen heb je het RECHT om in australie te wonen. Dat verschil kan voor iemand geen drol betekenen maar voor een ander kan dat heel belangrijk zijn. 

Op dit moment ben ik ook aan het overwegen om citizen te worden. Al is het heeeeel moeilijken keuzen en via de search optie kan ik bar weinig vinden. (kan aan mij liggen? :| )

Alhoewel ik met een NL getrouwd ben en dus als  ik ooit terug wil, dan moet het mogelijk zijn "But nothing last for ever" en om het op deze manier te  redener is nog al fout denk ik. Anyway moeilijk onderwerp zowel letterlijk als figuurlijk.

@Rixta
Sorry je hebt er nu niks, Er waren toen de tijd hier en daar wat lijsten op het forum van wat je moet meenemen uit NL. Onderanderen stond er op 1 lijst dat je minimaal 10 pasfoto's moest meenemen... Nou ik heb er nog geen 1 gebruikt?! :x :grin: Anyway wat je echt moest meenemen was inderdaad een internationaal geboorteakte en trouwakte ook heb ik voor vertrek een extra officiële kopie laten maken van de vertaalingen van mijn diploma's en cijferlijsten. Dat had ik toen toch nodig voor de TRA.

Anyway succes met het proces en houdt mij op de hoogte please, .. Ik ben er zelfs nog niet helmaal uit al gaat dit met ups en downs. Ben nog steeds wel van plan om de Citizenship test te doen gewoon om een beetje te proeven hoe het is.. . Ik moet alleen nog uitzoeken of er geen expiry date aan het certificaat zit mocht het na de test nog enkelen maanden duren voor dat ik werkelijk de aanvraag indien dan wil ik niet 2 maal de test doen.

Groetjes
 
Jan, als je vindt dat je er teveel over moet schrijven, post dan gewoon niet. Dit komt zo sjaggerijnig over en dat is niet nodig. Bovendien heeft lang niet iedereen zin om heel het forum na te spitten voor ieder wissewasje.

Ik probeerde alleen maar te verifieren wat ik gehoord had, wat niets van alles echt officieel was, maar gewoon, gehoord. Fijn om daar antwoorden op te krijgen, weer een illusie armer.

Blijft toch dat hoe sneller ik geen Nederlander meer hoef te zijn hoe beter, stomme mentaliteit hier bah (en dat slaat op persoonlijke situatie, niet dit forum).
 
[quote author=Marijkeenpieter link=topic=8975.msg120331#msg120331 date=1214765449]
Blijft toch dat hoe sneller ik geen Nederlander meer hoef te zijn hoe beter, stomme mentaliteit hier bah (en dat slaat op persoonlijke situatie, niet dit forum).
[/quote]

Is er niet overal wat vraag ik me dan af, maar dat is een hele andere discussie. Ook typisch Nederlands he; klagen  :grin:
 
Back
Top