citizenship aanvragen

[quote author=Marijkeenpieter link=topic=8975.msg120331#msg120331 date=1214765449]
Blijft toch dat hoe sneller ik geen Nederlander meer hoef te zijn hoe beter, stomme mentaliteit hier bah (en dat slaat op persoonlijke situatie, niet dit forum).
[/quote]
Grappig ik herken mijn oude ik een beetje in deze uitspraak. Bij mij kwamen zelfs de woorden vuur, bbq en NL paspoort in 1 zin voor?  :evil: :cool: Alhoewel bij mij het allll-lang niet! zo erg meer is.
Sinds ik in Australie woon heb ik gemerkt hoe goed NL eigenlijk is. De laatste 4 jaar in NL heb ik voor mijn werk moeten doorbrengen in de omgeving tussen Oss en Vlijmen/ Den Bosch. Prachtige omgeving vooral het dorpje Nuland waar ik 6 weken bij een boer op zijn camping hebt gewoond. Prachting niet te beschrijven elke ochtent op de fiets door de polder naar Oss.. Ik mis dat nog elke dag. :cry:
Nee het zal voor mij totaal geen straf zijn om terug te gaan. Al is het voor mij nog al duidelijk dat mijn toekomst in Aus ligt. Kwa werk als technician, geld, opleiding heb ik het dit moment veel beter dan ik ooit in NL had en als citizen zijn er nog veel beteren banen hier bij de Defence Force. Helaas weet ik ook dat als ik over een jaar of 4 (partime) mijn engineering degree heb in electronics dat ik misschien nog wel een beteren baan in NL of ergens in Europa kan krijgen dat is waar mijn twijfels liggen op dit moment. 

Anyway ik weet niet hoelang jij al in Australie woont maar misschien is het een idee om eerst vrede te sluiten met NL alvorens je een beetje uit haat je NL nationaliteit op geeft. Wat volgens mij persoonlijk een niet al te goede basis is om een keuze te maken.

Just my 2 cents..  :wink: :up:   
 
Goed gezien ''bear'', kan ook merken dat je al enige ervaring hebt met het wonen in beide landen.  :up:
Van mij dus er 2 centen bij. Wordt misschien nog een leuk spaarpotje.
Jan
 
Ik verbaas me er over dat er nog best veel naïviteit bestaat als het om NL vs de rest van de wereld gaat.. Het paradijs is verloren door het eten van die ene appel! Ondertussen is het goed toeven in Oz maar ook in NL. Alles heeft z'n voors en z'n tegens, toch?

2 cents more... het wordt al wat!
 
[quote author=kookaburra link=topic=8975.msg120361#msg120361 date=1214817043]
Ik verbaas me er over dat er nog best veel naïviteit bestaat als het om NL vs de rest van de wereld gaat.. Het paradijs is verloren door het eten van die ene appel! Ondertussen is het goed toeven in Oz maar ook in NL. Alles heeft z'n voors en z'n tegens, toch?

2 cents more... het wordt al wat!


[/quote]

:up:
 
super, dat is al 6 cent, en om off topic te blijven, ben 6 jaar in oz geweest en een jaar terug en binnen 3 maanden depressief en overspannen, lang leve de kortzichtigheid, drukte en werkverschaffing.
 
Zowel OZ als NL heeft zijn charmes, dat is zo Kookaburra, ik kom in de regel 2 x per jaar naar NL en ben daar dus zeg maar in totaal zo,n 1 tot 3 maanden per jaar en vind het nog steeds een sport om nieuwe mooie plekjes te ontdekken waar ik dan nooit van had gehoord en/of nooit eerder was geweest.
Als het weer dan weer meezit, zoals de maand juni (vooral in Drente/Groningen) dan had ik weer een leuke tijd.
De volgende keer dan maar eens weer naar het zuiden.
Jan
 
[quote author=Marijkeenpieter link=topic=8975.msg120331#msg120331 date=1214765449]
Bovendien heeft lang niet iedereen zin om heel het forum na te spitten voor ieder wissewasje.
[/quote]

Het is nette forum etiquette om dat wel te doen. Het getuigt m.i. van weinig respect om hier zomaar een vraag neer te "kwakken" en verwachten dat iemand anders wel het antwoord voor je geeft, dan wel kopieert. Dus voortaan graag wel het forum doorspitten voor elk wissewasje, daar is de zoekfunctie tenslotte voor.

Even on-topic (en alle anderen die in dit topic willen posten graag ook):
Een uittreksel uit het geboorteregister (een birth certificate kent Nederland inderdaad niet, alleen een uittreksel uit de GBA) kun je inderdaad aanvragen in de gemeente waar je bent geboren. Dit kan persoon op het gemeentehuis, of via een brief (meestal moet er wel een kopie van je paspoort bij). Je hebt deze i.i.g. ook nodig als je gaat trouwen (in Nederland, maar ook in Australië).
 
Kijk Tinus dat is nou eens goed weer gegeven, ik heb het ook diverse keren aangehaald. :up:

De zoek functie werkt uitstekend, helaas sommige nieuwe leden die hebben geen zin om de zoek funtie te raadplegen en "kwakken" inderdaad dan meer alweer dezelfde vraag welke telkens weer terugkomt.
En dan krijg je nog kritiek ook omdat je dit naar voren brengt.

Ik doe mijn best om veel informatie te verschaffen , simpelweg omdat ik al bijna 30 jaar in OZ woon en ik denk- zeer bescheiden- wel zo ongeveer weet hoe de vork  in de steel zit.
Maar goed, ik vind het best , een ieder mag zijn mening hebben en naar eigen zin zijn/haar dingetje doen, uiteindelijk geef ik alleen maar advies op basis van mijn ervaring en er zijn niet veel leden op dit forum die al zo lang in OZ wonen en ook werkgever waren.
Daarnaast kom ik veel in NL en ben redelijk op de hoogte van de toestand daar.
In feite hoor ik helemaal niet thuis op dit forum, want ik ben geen emigrant en heb totaal geen belang bij wat/wie/waar iemand mee bezig is.
Cheers
Jan
 
[quote author=kookaburra link=topic=8975.msg120361#msg120361 date=1214817043]
Ik verbaas me er over dat er nog best veel naïviteit bestaat als het om NL vs de rest van de wereld gaat.. Het paradijs is verloren door het eten van die ene appel! Ondertussen is het goed toeven in Oz maar ook in NL. Alles heeft z'n voors en z'n tegens, toch?
[/quote]

Het enige wat n.m.m. echt beter is in Australie is de ruimte. In Nederland leef je als haringen in een ton, met alle problemen die dat veroorzaakt. Verder zijn er net zoveel plus- en minpunten in beide landen. En dan is het dus maar net wat je belangrijk vindt. Maar politici zijn hier net zo erg als in Nederland, er wordt hier net zoveel gediscrimineerd en verder is de mentaliteit ook ongeveer hetzelfde.
Ik zou niet naar Nederland terug willen, maar dat is dan voornamelijk vanwege de ruimte. Ik zou niet meer kunnen wennen aan een rijtjeshuisje in een straatje in een nieuwbouwwijk.

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=tinusv link=topic=8975.msg120412#msg120412 date=1214893828]

[/quote]
Een uittreksel uit het geboorteregister (een birth certificate kent Nederland inderdaad niet, alleen een uittreksel uit de GBA) kun je inderdaad aanvragen in de gemeente waar je bent geboren. Dit kan persoon op het gemeentehuis, of via een brief (meestal moet er wel een kopie van je paspoort bij). Je hebt deze i.i.g. ook nodig als je gaat trouwen (in Nederland, maar ook in Australië).
[/quote]

Eh, ik ben in Australie getrouwd en hoefde alleen m'n paspoort te laten zien. Geen geboortebewijs nodig gehad. Daarom vind ik het dus zo gek dat ik nu om een inburgeringstest te doen opeens wel zo'n bewijs nodig heb. Wat is meer bewijs van je identiteit dan een paspoort? :thinking:

Groetjes,
Rixta 
 
[quote author=Rixta link=topic=8975.msg120480#msg120480 date=1214953372]

Het enige wat n.m.m. echt beter is in Australie is de ruimte. In Nederland leef je als haringen in een ton, met alle problemen die dat veroorzaakt. [/quote]

En ook dat is relatief.
 
Lekker nederlands weer. het moet allemaal precies.....  Hoe noemen ze dat ook al weer iets met mieren.. Anyway

Birth certificate of international uittreksel uit de geboorteakte. who gives a bloody f...  iig in het engels staat er bij mij op "extract from birth registration no bladiebla" ....  Toen nog 9 euro  :cool:

Maar een pluim voor iedereen die even kom roepen dat we in NL geen birth certificate kennen...  :up: Om het makkelijk te maken... In nl hebben we ook geen peunut butter enkelt pinderkaas.  :wink:
 
[quote author=Bear link=topic=8975.msg120500#msg120500 date=1214996589]
Maar een pluim voor iedereen die even kom roepen dat we in NL geen birth certificate kennen...  :up: Om het makkelijk te maken... In nl hebben we ook geen peunut butter enkelt pinderkaas.  :wink:
[/quote]

:grin:
 
Tjonge, ik kreeg net al m'n geboortebewijs van de gemeente Assen in de brievenbus. Dat was erg snel en voor maar E 10,80. Ik had eigenlijk helemaal geen reactie verwacht en zeker niet zo'n snelle. Ambtenaren kunnen soms toch wel goed werk doen. :p
Nu kan ik dus m'n citizenship test gaan doen, maar daar heb ik nog even geen haast mee. Ik kan de procedure toch pas in februari starten.

Groetjes,
Rixta
 
:applaus: Dank aan Rixta en anderen die in dit topic informatie gegeven hebben, ik zit in dezelfde situatie als Rixta, wil citizenship test gaan doen en heb geen 'birth certificate'. Met behulp van de zoekfunctie vond ik dit draadje. Even naar de website van mijn geboortegemeente ('s-Hertogenbosch) gesurft, en jawel hoor, met behulp van DigID en IDeal was het in 5 minuten aangevraagd. Ik ga er van uit dat het met een weekje of twee wel hier is. Boekje gelezen, die test lijkt me verder een eitje, zolang ik mijn cricketers maar niet met mijn tennissers verwissel! 

Handig, dat Xpdite!
Sunburnt
 
Tja, die test. Daar heb ik eind volgende maand een afspraak voor. Helaas moet ik er voor naar Newcastle, wat toch best nog een lange treinreis is (met de auto begin ik er niet aan). Ik heb een chronische ziekte en als ik een slechte dag heb kon dat nog wel eens lastig worden. Maar zelfs dan zou ik toch wel voor die test moeten slagen, want je mag nog flink wat fouten maken. Die tennisser wist ik toch wel, maar die cricketer onthoud ik doordat hij Bradman heet. Daar maak ik batman van. :grin: Nog even repeteren wie de eerste PM was en de rest zou ik ook zonder dat boekje wel moeten weten. Maar ik zal nog braaf een keer dat boekje doorlezen. Die test zou lachwekkend zijn als ze het niet zo serieus zouden nemen.

Groetjes,
Rixta
 
Grappig die citizentest. Daar vragen ze naar zaken die de gemiddelde Australier niet weet.
Toen ik jaren geleden een 'test' moest doen, waren het maar een paar mondelinge vragen, zo van, 'noem drie voordelen van het hebben van citizenship'. En indien je niet zeker was, kreeg je nog een hint....haha. Tijden veranderen.
 
Back
Top