Contacten leggen

Matt

New Member
Hi all

Vraagje. Je komt aan in Australië, je kent niemand... Hoe maak je in vredesnaam vrienden/kennissen? Ik bedoel, ik ben natuurlijk niet contactgestoord maar dit is geen normale situatie: in een nieuw land, andere cultuur, vreemde taal... Iemand tips?

:p

Cheers
Matthijs
 
Join verschillende (sport) clubs, wanneer je werkt zul je nieuwe collega's/vrienden maken. Ikzelf denk eraan om community work te gaan doen. En probeer in kontakt te blijven met mensen van Xpdite in Oz...!
 
[quote author=Eerainuh link=topic=7932.msg103062#msg103062 date=1195557738]

Nodig je buren uit!


[/quote]

Ja dûh  :crazy:
 
[quote author=Matt link=topic=7932.msg103088#msg103088 date=1195572964]Ja dûh  :crazy:[/quote]

Wat is hier zo gek aan? Lijkt me toch een normaal antwoord op je vraag? Beter een goede buur dan een verre vriend trouwens...

Michiel
 
[quote author=michielsylvia link=topic=7932.msg103113#msg103113 date=1195612076]
[quote author=Matt link=topic=7932.msg103088#msg103088 date=1195572964]Ja dûh  :crazy:[/quote]

Wat is hier zo gek aan? Lijkt me toch een normaal antwoord op je vraag? Beter een goede buur dan een verre vriend trouwens...

Michiel
[/quote]

Je hebt gelijk. Sorry.  :blush:
 
Ik heb veel gehad aan de Playgroup waar ik heen ga met mijn zoontje (voordeel van kinderen hebben) maar er is in Adelaide ook ergens een groep bedoeld voor Nieuwe Inwoners. Ben er een keer geweest, er schijnen ook nog wel eens wat Nederlanders te komen maar die dag net niet. Weet eigenlijk niet of het alleen voor vrouwen bedoeld is. Enne, er is een barbie 30 nov...
 
ik zelf heb gekozen om in een kleine gezellige suburb te gaan wonen, en daar ook mijn tijd te besteden. Als je steeds op het zelfde plekje komt, leer je vanzelf de mensen kennen. Dus zelfde plek op het strand, naar dezelfde bakker en supermarkt. wasserette. kroegje etc. Binnen een maand kende ik in ieder geval al veel mensen van gezicht (locals) met wie je een praatje maakt of een drankje in de kroeg.....

Sab
 
duurt best lang voor je een sociaal netwerk hebt opgebouwd. de meeste mensen leer je toch op je werk kennen denk ik. In Nederland woonde ik in Den Helder, iedereen kent elkaar daar en als je uitgaat, iedereen praat met elkaar en vermengd zich met elkaar. Hier blijft iedereen een beetje bij zijn eigen groepje. Sportschool is een idee om mensen te leren kennen. Als je tenminste niet aan cardio doet, want daar loopt iedereen op een loopband en kijkt tv. Lekker gezellig! Hoe je het ook went of keert, het blijft anders dan in Nederland, ook door de grote afstanden. wij hebben inderdaad ook de buren uitgenodigd en hebben best leuk contact met ze.
Of vrijwilligerswerk doen, als je daar tijd voor hebt dan.

succes!
 
Zelf heb ik niet echt heel veel behoefte aan een hele grote vriendengroep ofzo maar in ons 2e huis hebben we met de buren meteen kennis gemaakt. met 1 stel klikte het ontzettend goed (man en vrouw van net in de 70). Ze zijn nu met vakantie maar kwamen daar voor elk weekend om een bakkie in ons nieuwe huis. Voor ons een waardevolle vriendschap en misschien voor mij een soort vervanger voor mijn ouders (die in NL wonen).

Verder ben ik met 1 van onze honden bij een trainingsgroep gegaan. Ben daar nu weer gestopt trouwens. Ook heb ik me als vrijwilliger aangemeld bij Wildlife Victoria. Niet dat ik daar nu al vrienden aan over heb gehouden maar eens in de zoveel tijd hebben we een meeting of training dus ik kom wel onder de mensen.

Hier in het nieuwe huis hebben we ook kennis gemaakt met de buren, puur omdat ik het prettig vind dat als er opeens iets is ik daar aan kan kloppen.

Dus bij de buren beginnen lijkt me een goed plan ;)
 
Probeer een bushalte in het Centrum van Sydney of Melbourne. Je hebt zo contact en er zijn altijd wel mensen die een Nederlandse achtergrond hebben of iemand kennen met een Hollandse achetrgrond. Voor je het weet zit je ergens op de BBQ
 
Ik ben nog lang niet weg uit NL, maar heb hier al wél over nagedacht. Ik heb via reizen etc. wat kennissen gemaakt in Melbourne, daar onderhou ik contact mee via Facebook.com (3 jonge mensen van mijn leeftijd). 1 van die jongens heeft me al uitgenodigd om in zijn club te komen spellen (ozzie rulez!), hij wist ook al een hockeyclub voor mijn vriendin.. :) Dat zijn al 2 dingen dus.

Dan, als ik een leuk huisje hebt, doe ik bij al mijn buren een briefje in de bus met de tekst:
Hallo, wij zijn hier net komen wonen, zijn Nederlanders. Willen graag de buurt leren kennen, daarom een BBQ (BYO!) binnenkort. Wie komt er, stuur even een mailtje! En organiseer ik gewoon een buurt BBQ bij mij in de achtertuin ofzo.. :)
 
Joh Luuk, doe geen briefje en mailtje, dit is Oz, niet zo formeel: wip bij ze langs, prik een datum voor de Barbie en hoop maar dat ze langs komen.
En wat wij gisteren deden, was een 'airator' voor het grasveld huren, en dan de buren aanbieden dat ze um kunnen lenen. Werkt ook!

Succes allemaal!
Ineke
 
Tja iedereen legt contacten op een andere manier. Wat wij hebben gedaan (met en zonder succes):
* Nederlanders ontmoet bij de jongerenborrel (succes)
* Ik ben in een orkest gaan spellen (zonder succes - geen vriendschappen aan over gehouden)
* Werk (succes - veel verschillende vriendschappen - ik heb heel wat verschillende baantjes gehad (wat dan weer niet perse aan te raden is natuurlijk) en bij elke baan wel een of twee contacten overgehouden)
* Sportschool (wel en geen succes - wel leuke contacten, maar blijft binnen de sportschool)
* Buren (wel en geen succes - sommige mensen hebben er gewoon geen zin in, sommigen is alleen hallo zeggen, maar onze buurman is een hele aardige man en kapper :D handig!)

Al met al hebben we het beste contact met de Nederlanders (zelfde schuitje he) en mensen van het werk. Het hangt gewoon af van hoe "outgoing" je zelf bent en hoe vatbaar de mensen in je omgeving zijn voor vriendschappen. Sommige mensen hebben er geen tijd voor of geen zin in. Eigenlijk best wel veel mensen ;). Toch hebben we hier een fantastische groep vrienden (moet ik wel zeggen want ze lezen mee ;)). Heb mij hier geen moment alleen gevoeld.
 
[quote author=jufrebekka link=topic=7932.msg103622#msg103622 date=1196228929]
* Ik ben in een orkest gaan spellen (zonder succes - geen vriendschappen aan over gehouden)
[/quote]

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen hoor.

Dirigent; "Let's play some music"
Juf Rebekka; "EL-EE-TEE............ :lol: :lol:


Bart
 
Haaha  :lol: misschien was dat het wel! En als je dan ook nog in het Nederlands spelt ipv speelt ;) Dan kun je natuurlijk ook niks verwachten he ;).
 
Hi!

Wij wonen nu sinds 8 maanden in Brisbane en zijn niet echt contact gestoord zeg maar, maar die Ozzies zijn toch een stuk moeilijker te "bevrienden" dan we dachten!

Op de fitness is het contact inderdaad beperkt tot binnen de sportschool. Op de cardio staat iedereen naar de video te kijken en op de apparaten is iedereen helemaal met zichzelf bezig. Men zegt mekaar uiteraard wel gedag enzo, en knikt een paar keer, maar daar blijft het ook bij.

De yoga is iets beter, dat zijn toch andere mensen. Maar ook hier blijft men niet echt hangen en blijft het bij een beetje smalltalk.

Mijn vriend heeft hier uiteraard werk maar helaas: Internationaal bedrijf! Hebben wij weer! Waar blijven nou die Ozzies? Met je buren moet je het maar net treffen, wij hebben aan beide kanten ok buren dus dat zit wel snor. Lopen niet de deur bij elkaar plat maar af en toe een borrel gaat nog net.

Het is hier natuurlijk net als dat je in Nederland naar een andere stad verhuisd: je laat je hele vriendenclub van vroeger achter en probeer maar weer eens nieuwe te maken. In NL heb je tenminste nog raakvlakken maar hier wordt het al wat moeilijker met een andere cultuur. (die trouwens helemaal perfect is, geen NL meer voor ons!)

Affijn, je moet denk ik niet verwachten dat je binnen een paar maanden tijd een hechte vriendengroep krijgt. Maar je moet uiteraard ook niet thuis blijven zitten! Je wordt al snel voor iets uitgenodigd als je er een beetje open voor staat! (laatst nog naar een opening van 1 of andere tent geweest en prompt sta je met je gezicht in de Society bijlage van de Sunday Times!)

Misschien leuk om in Brissie eens een BYO BBQ te houden om de leden van Xpedite eens te leren kennen?

Suc6!!

Jacqueline
 
Back
Top