Container laten verschepen met auto en wat varia?

michael

New Member
Dag allen,

In april verhuizen we naar Australie (nog niet zeker of het Sydey of Perth wordt), en we zouden onze oude land rover (die we de voorbije 2 jaar helemaal gerestaureerd hebben) willen meenemen. Op zich blijkt het importeren van een oldtimer vrij eenvoudig, zolang deze maar 200% proper is.

Het idee is om zelf een 20 voet container te regelen via bv onlineshipping.nu (voor prijzen zie http://www.onlineshipping.nu/australia.htm). Dit omdat dit stukken goedkoper is dan eender welke verhuisfirma, en dat we gerust de auto tot de haven van Antwerpen / Rotterdam kunnen rijden en zelf weer ophalen in Australia aan de haven. Daarnaast zouden we in de container nog wat extra spullen kunnen meemenen.

Nu heb ik hier vanavond al wat horror verhalen op dit forum gelezen van mensen die zelf een container regelden, en achteraf duizenden euro's kwijt waren aan kosten in Australie voor quarantaine, opslag, etc. Dit zouden we dus liefst vermijden, dus daarom graag jullie tips / advies over wat wel / niet mee te nemen:

- Dozen met kledij
- Keukengerij (borden, bestek, potten, pannen, etc)
- Wasmachine
- Droogkast
- Diepvries
- Matras
- Houten baby box ??
- Houten baby bedje ??
- Houten kast ??
- Houten tafel ??
- Doos met boeken
- Doos met wijn ??

Ik las dat houten materiaal een probleem is indien dit niet behandeld is. In zowel de tafel als kast kan je kleine gaatjes zien (houtworm ofzo?), en zijn denk ik niet behandeld. Kunnen we dit best op voorhand hier zelf behandelen (hoe bewijs je dat dan in Australie?), of vallen de kosten om het in de haven te laten behandelen goed mee? We willen gerust enkele 100'en euro's betalen om deze mee te kunnen nemen, maar geen 1000'en :).

Alvast bedankt!!

Michael

Ik voorzie dat je wss problemen gaat krijgen met de auto. Grond/zand e.d. mag absoluut niet Australie ingevoerd worden. Je auto moet dus echt mega schoon zijn! Als jij 'm dus naar de haven gaat rijden, is ie dat ongetwijfeld niet meer.
Er is al een draadje over iemand die zijn motor meeneemt naar oz. Mss daar eens kijken.

Hey alieNL, bedankt voor de link, had dat topic nog niet gelezen.
Auto ligt nu in 1000 stukjes en wordt over 2 weken gespoten, zal dus showroom clean zijn :).
We zijn van plan om naar de haven langs de autostrade te rijden, dus moet op zich wel lukken qua vuiligheid denk ik.
Eventueel zoeken we nog even een hogedrukreiniger in de buurt van de haven...

Groetjes,

Michael

Aan welke kant zit het stuur? Je mag maar 3 maanden met het stuur aan de linkerkant rijden, dus dat betekend dat je het stuur moet overzetten. Niet onoverkomelijk, wel prijzig.

groetjes Johan

PS

Houten artikelen zijn geen probleem als het geverfd is, blank of gelakt hout met duidelijke houtworm gaten wordt wel moeilijker. Het is mogelijk om het in Nederland te laten behandelen met certifikaat.

groetjes Johan

- Dozen met kledij --- Geen enkel probleem
- Keukengerij (borden, bestek, potten, pannen, etc) --- Geen enkel probleem
- Wasmachine --- Geen probleem denk ik, maar zou wel afwegen of het het waard is ivm volume (container) en gewicht (over land); ligt er dus aan hoe oud ie is; wel zorgen dat AL het water er uit is, daar zijn ze hier erg waakzaam voor.
- Droogkast --- wat is dat?
- Diepvries --- Geen probleem denk ik, maar opnieuw afweging ivm volume
- Matras --- Geen enkel probleem
- Doos met boeken --- Geen enkel probleem
- Doos met wijn ?? --- hier zul je behoorlijk tax over moeten betalen, je kunt het dus beter opdrinken :lol:

Een droogkast is een wasdroger.

Het is verstandig om te vergelijken wat je verlies zou zijn wanneer je het hier zou verkopen en wat de transportkosten gaan kosten om het mee te nemen. (volume en gewicht)Leg die twee naast elkaar en je hebt je antwoord op meenemen of niet.

Mijn ervaring is dat jonge tweedehands apparatuur nog veel opleverd.

Succes met alles!

Groetjes
Kathren

Aan welke kant zit het stuur? Je mag maar 3 maanden met het stuur aan de linkerkant rijden, dus dat betekend dat je het stuur moet overzetten. Niet onoverkomelijk, wel prijzig.

groetjes Johan

Ha Johan,

Heb je hier misschien meer informatie over? Of een link naar meer informatie?
Een vriend van ons wilt namelijk ook zijn oude oldtimer naar Australie verschepen. En dat stuur zit echt links... Krijgt hij daar dan problemen mee?

Een droogkast is een wasdroger.

Het is verstandig om te vergelijken wat je verlies zou zijn wanneer je het hier zou verkopen en wat de transportkosten gaan kosten om het mee te nemen. (volume en gewicht)Leg die twee naast elkaar en je hebt je antwoord op meenemen of niet.

Mijn ervaring is dat jonge tweedehands apparatuur nog veel opleverd.

Succes met alles!

Groetjes
Kathren
Wij moesten 75€ extra betalen voor de wasmachine en de droger tezamen.
Die oude Mieles (1994) hebben we dus maar meegenomen en ze doen het nog steeds (al staat de droger meestal te niksen :grin: ).

Bart

Houten artikelen zijn geen probleem als het geverfd is, blank of gelakt hout met duidelijke houtworm gaten wordt wel moeilijker. Het is mogelijk om het in Nederland te laten behandelen met certifikaat.

Kast en tafel zijn niet geverfd, zie foto van stukje kast (tafel is van zelfde materiaal):

kast.jpg

Weet je waar je dit kan laten behandelen?
Enig idee van de kost als we zo meenemen naar Australie?

Bedankt!

Michael

Het leuke / probleem van zelf een container vullen is dat je er zoveel in kan steken als je zelf wil (zolang je ruimte over hebt natuurlijk).
In Australia zoeken we een trailer te huren / kopen, waar we alles zelf mee kunnen transporteren.
Iets (klein) extra meenemen kost dus in feite niks :).

Ha Johan,

Heb je hier misschien meer informatie over? Of een link naar meer informatie?
Een vriend van ons wilt namelijk ook zijn oude oldtimer naar Australie verschepen. En dat stuur zit echt links... Krijgt hij daar dan problemen mee?

Hey Truusje,

Hier een aantal links met de belangrijkste info omtrent het importeren van een wagen:
http://www.aaa.asn.au/touring/bringing.htm
http://www.infrastructure.gov.au/roads/vehicle_regulation/bulletin/importing_vehicles/index.aspx

Voor het stuur verplaatsen zijn ze erg streng voor wagens die na 1989 gemaakt zijn, voor wagens van voor 1989 moet het in principe ook, maar er zouden in sommige staten uitzonderingen zijn. Hiervoor kan je best even AAA contacteren, zij zijn super behulpzaam en reageren snel.

Groetjes,

Michael

In Australie kennen ze niet de (houten) baby box zoals in NL, die verhoogd zijn.

Die zou ik dus zeker meenemen! Ze hebben hier playpens. Dat zijn een soort boxen, maar dan dus zonder verhoging en je baby/kindje speelt dus op de grond.
Geen groot probleem natuurlijk, maar wel meer bukken!

Zie hier voor wat voorbeelden:

http://mybabywarehouse.com.au/index.php/baby-at-home/playpens.html?gclid=CJydoMO6nK4CFWZKpgodPgLdIg

Als je plek hebt, kan je er dan een extra mee kunnen nemen? Eind maart verwachten wij de 2e namelijk en ik zou erg graag een NL box willen.
Uiteraard tegen betaling etc....

Succes met alle voorbereidingen!

Aanvullende vragen (mag het in dit topic?):
- in het draadje van marie staat dat de meeste huizen al kledingkasten hebben, maar dat ladekasten wel handig zijn. Nou hebben we thuis van die trofastkasten van de ikea, met hangende bakken. Die willen we meenemen (uitgerekend dat dat goedkoper is dan nieuw kopen bij de ikea). Waar ik mee zit is dat dat wel open kasten/open bakken zijn. Hoe zit dat met ongedierte? Kan dat wel?
- we hebben thuis best veel 'risico'spullen als schapevachten, veren, een sporran van een das, een trommel met originele vellen en andere dingen van leer en wol. We zitten nu te twijfelen: meenemen in de container en hopen dat het goed gaat, meenemen in de koffer en aangeven bij de douane (maar dan wordt de koffer wel heel vol) of hier achterlaten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Meenemen in de container, in een vuilniszak doen en volspuiten met insecticide. Of als je er een lekker geurtje aan wil geven, probeer een spuitbus met dennegeur.
Uiteraard wel aangeven op de shippinglist wat er in zit.

groetjes Johan

Hallo Michael,

Via [...] kan je gemakkelijk een offerte opvragen hiervoor. Deze gasten doen dat geloof ik aan de lopende band. Ook via [...] is dit mogelijk. Zag op de website ergens foto's van auto's in containers.

Succes!
Op deze manier reclame maken voor het bedrijf waar je werkt is niet toegestaan op dit forum.

groetjes Johan
Denk niet dat je het stuur hoeft over te zetten voor oldtimers, athans ik zie er genoeg hier in WA met het stuur aan de linker kant.

Bennie

Je mag er dan alleen vast bepaalde routes mee rijden, of naar een show bijvoorbeeld.
Je kan wel af en toe een " testrit " maken, maar als je aan gehouden wordt moet je dit specificeren.
althans in queensland.
Groetjes Johan

Back