Contractor / Sole trader in Australie

Ruben

New Member
Hey,

Als alles goed gaat, kan ik binnenkort als contractor aan de bak bij een grote telco. Dit zal binnen het IT domein zijn (data science) en als subcontractor (een Indiaas bedrijf is als consultant ingehuurd, maar kan vanwege de COVID situatie geen personeel invliegen en wil daarom mij inhuren).
Omdat het heel zzp verhaal een first voor mij is, ben ik uit aan het zoeken wat ik precies moet regelen. In ieder geval voor nu, lijkt de sole trader vorm voor mij toereikend en het makkelijkst op te zetten. Daarvoor zie ik de volgende stappen:

- Bank account (kan in principe elke rekening zijn, maar voor administratie handig om apart te hebben)
- Tax File Number aanvragen
- Australian Business Number aanvragen (met GST omdat ik verwacht boven de jaarlijkse threshold uit te komen)
- Verzekeringen regelen (Personal Liability en Professional Indemnity)
- Contract opstellen
- Super

De eerste drie zijn makkelijk (en al geregeld) en ook de verzekeringen lijken simpel af te sluiten zijn.

Echter, vooral het hele legal stuk vind ik nogal tricky. Genoeg sites die generieke templates aanbieden tegen betaling, maar ik kan lastig beoordelen of die volledig mijn situatie dekken. Heeft iemand ervaring met dergelijk contracten? Pointers waar ik op moet letten? Of ervaringen met websites/bedrijven die hierbij kunnen helpen? Mocht er nog iets op mijn lijstje missen, hoor ik dat graag!
 
Hey @Ruben, In Melbourne werkt een accountantsclub met o.a. 2 Nederlandse partners (Marlena en Jorik) die vertrouwd zijn met zowel NL als OZ contracten en belastingen. Ze zijn mooi laag geprijsd omdat ze veel voor backpackers werken (arbeidscontracten en belastingaangiften). Ze werken online en Australiawide. Ze hebben ook een netwerk waar ik mijn financial consultant vandaan heb. Ik krijg veel gratis advies van xe.

 
Hey @Ruben, In Melbourne werkt een accountantsclub met o.a. 2 Nederlandse partners (Marlena en Jorik) die vertrouwd zijn met zowel NL als OZ contracten en belastingen. Ze zijn mooi laag geprijsd omdat ze veel voor backpackers werken (arbeidscontracten en belastingaangiften). Ze werken online en Australiawide. Ze hebben ook een netwerk waar ik mijn financial consultant vandaan heb. Ik krijg veel gratis advies van xe.


Thanks!
 
Lijkt erop. Maar bij gebrek aan lastavaza of voorstel topic weten we het niet. En dan wordt adviseren wat lastig :)
 
Zeker, al meer dan een jaar en sinds september in Oz. In september nog naar de NL borrel geweest ;) (https://xpdite.net/forum/threads/sydney-borrel-16-sept-2019.14755/post-228478)
Introductie is voornamelijk via mijn vriendin's account gegaan (https://xpdite.net/forum/threads/even-voorstellen.14632/).
Perfect :) my bad for missing it :)

Ik denk trouwens dat er genoeg contractors hier rondlopen/hebben gewerkt als contractor? Ik denk zo aan @Lamarck die volgens mij ooit als contractor begonnen is, maar er zijn er vast meer?
 
@Ruben Ik ben nog steeds a contractor. Al 3+ jaar.

Ik heb een contract met Hays Recruitment hier in Canberra. Dus ik ben niet in dienst bij mijn oude baas, of stuur hun rekeningen. Nee, ik vul elke week mijn uren-staat in bij Hays, Hays AU factureert naar Hays NL en Hays NL factureert naar mijn 'werkgever'. Klinkt ingewikkeld, is het ook wel een beetje maar ik krijg mijn geld allang voor al die factuurtjes de wereld rond zijn. Ik dien op Maandag mijn uren-staat in en op Donderdag heb ik mijn geld op mijn rekening staan. Dat geld krijg ik weer van een Payrolling company (PayMe) dus dat is nog een partij er tussen. Maar die doen uiteindelijk de belasting en verzekering. Die kunnen ook bruto-netto verekeningen doen voor je (salary sacrificing). Dus je koopt een nieuwe MacBook 'voor je werk' dan betaal je die van je bruto salaris, dat scheelt je weer wat loonbelasting. Ze kunnen zelfs leaseauto's regelen voor je via die bruto-netto regeling.

Ik zou even contact opnemen met PayMe (ik ben zeer tevreden over PayMe) https://www.payme.com.au. Ze doen Australia wide volgens mij, ze hebben kantoren in Perth, Brisbane en Canberra
 
Ik werk ook meestal als contractor via mijn ABN. Een bedrijf waarvoor ik werk is tussenpersoon tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Zij verzorgen de marketing, client base, administratie, facturering en leveren de belastinggegevens pasklaar aan tegen een minimale fee op mijn tarief (dat ik zelf bepaal).
 


OFX
Back
Top