Coronavirus in Australië

@Lamarck Exactly. Tot nu toe had ik het idee dat we met vaccineren enigzins gelijk op zouden lopen met de daarbijbehorende voordelen zoals reizen.

Mijn moeder is al heel geduldig en reeel geweest. Ze kijkt nu ontzettend uit naar gevaccineerd zijn, omdat ze begrijpt dat dit een belangrijke voorwaarde zal zijn voor een eventuele entry into Australia. Hoe ga ik haar nu weer uitleggen dat ze hier de boel verkloot hebben en Australia ergens in 2022 pas klaar gaat zijn. ik ben daar ook wel een beetje zuur van.

Om over het risico van major lockdown’s nog maar niet te praten. Niets staat ons in de weg om alsnog een grote uitbraak ergens te krijgen a la Melbourne vorig jaar. We reageren snel en kordaat op meeste kleine uitbraken maar niets beschermt ons beter dan een een goede spreadsheet van vaccinaties.
 
Ja het is frustrerend, en er wordt niet echt kordaat opgetreden. Aan de ene kant kan ik het me wel voorstellen, er is nog zoveel onduidelijkheid dat de federal government moeilijk harde data kan bepalen als ze hun eigen vaccinatie programma niet eens op poten kunnen zetten.

Mijn ouders en broertje wachten ook inmiddels al 2 jaar lang om ons eindelijk eens te kunnen bezoeken, en dat zal waarschijnlijk wel 3 of misschien zelfs wel 4 jaar worden, ik heb al gemeld aan ze dat ze er weldegelijk rekening mee moeten houden dat het lang kan gaan duren. Niet eens zozeer omdat het een janboel in europa is met besmettingen, maar vooral op de dramatische wijze hoe de vaccinatie roll out is geregeld hier down under.

Ik wordt altijd een beetje moe van dat gezeur van locals die dan hun familie uit NSW niet kunnen zien, want dat is inmiddels al weer 2 maanden geleden.. zucht. Wij wachten al bijna 2 jaar en er is nog lang geen licht aan het einde van de tunnel. Laten we goede hoop houden dat we snel onze familieleden weer kunnen begroeten. Vooral voor de mensen met oudere ouders moet dat toch wel frustrerend zijn.
 
Sorry hoor @Tekkel - ja mag het oneens zijn met Albanese, maar hij heeft gewoon gelijk. Het hele verhaal qua aanschaf van de vaccins komt neer op dat gene waar de Libs voor staan: bedrijven eerst. Stel je nou voor dat ze naast alle pijlen op een intern geproduceerd vaccin en een extern maar local te produceren vaccin ook een klein beetje het net buiten Australia hadden gedropt, dan hadden we nu minder gezeur gehad.

En ook mijn ouders worden er niet jonger op en met twee kids onder de leeftijd van drie, willen die toch heel graag hun kleinkinderen zien. Het is enorm zuur dat door ScoMo zijn onkunde dat nog zeker een jaar op zich laat wachten.
 
Wij balen ook over die dichte grenzen. Mijn moeder zei net nog dat ze graag op het vliegtuig zou stappen al moet ze 3 mnd in quarantaine. Ze is net 81 geworden en vreest ook dat vliegen in 2022 onbetaalbaar zal zijn. Wij hadden nog het ‘geluk’ dat we haar in maart 2020 zagen en toen halsoverkop uit NL zijn vertrokken, dus het is pas een jaar geleden. Maar we hopen maar dat ze gezond genoeg blijft om te kunnen vliegen.
 
Sorry hoor @Tekkel - ja mag het oneens zijn met Albanese, maar hij heeft gewoon gelijk.
Alleen een beetje jammer dat Anthony "Achteraf kijk je in koe in zijn kont" Albanese, graag wat extra vaccins van Johnson & Johnson achter de hand had gehad, als back-up.

 
Alleen een beetje jammer dat Anthony "Achteraf kijk je in koe in zijn kont" Albanese, graag wat extra vaccins van Johnson & Johnson achter de hand had gehad, als back-up.

Nee. Want die hele blood clot nonsense is inherent aan dat type vaccins. Net zo goed als dat dat risico er is voor de anticonceptiepil. En daar is het risico zelfs hoger. Het is gewoon paniekvoetbal van de bovenste plank, al kan je dat ScoMo dan weer niet kwalijk nemen, want het gebeurd overal in de wereld nu.
De waarheid is dat we op dit moment niet weten hoe ernstig de bloodclot soap is, maar dat er A) (Percentueel) Meer blood clots voorkomen in patiënten met covid dan in mensen die met AZ of J&J zijn gevaccineerd en B) dat er percentueel meer mensen met blood clots zijn geconstateerd bij het gebruik van de anticonceptiepil. Betekend het dat je dan maar gewoon door moet gaan? Nee. Maar moet je daarom een heel programma op hold zetten nadat je heel stoer hebt lopen roepen dat er geen risico was? Hmmm
 
Last edited:
Het is gewoon een jammer dat we hier terecht gekomen zijn, en ook ik keek naar cijfers van blood cloths bij de anti conceptie pil en dat is velen malen hoger, dus snap de doorgeschoten consternatie (wereldwijd) niet zo.
We zijn allemaal teleurgesteld hoe dit zich ontvouwd en ik kan me niet voorstellen dat die ene xpditer in Baldivis, WA wel blij is met de situatie.

Ik zeg niet dat Labor het beter had gedaan, maar de sleutel hier is: Dat zullen we nooit weten want iemand anders heeft de leiding en is dus verantwoordelijk voor de gemaakte keuzes. En die spreken we dus aan. Het heeft geen zin om Labor aan te spreken op keuzes die ze niet hebben kunnen maken. En the government is ook verantwoordelijk voor de beloftes gemaakt, waar niemand ze toe dwong, en waar de meesten hier nu, terecht, gefrustreerd over zijn. Er werd ons de hemel belooft, maar nu is het het vagevuur, en niemand weet hoe lang we daar moeten sudderen.
(Zie ook: https://www.theguardian.com/austral...ry-the-public-believed-and-then-it-fell-apart over onhandig beloven van wat je wellicht niet waar kunt maken)
 
Ik ben het met Zwerver eens dat er nu behoorlijk overdreven gereageerd wordt op die blood clot problemen.

Maar ik vind dat er ook structureel iets mis is. Er is geen visie en er is geen fatsoenlijke planning.

Er was 1 plan, en dat ene plan was gebaseerd op heel veel AZ. Elke fatsoenlijke project manager weet dat je aan risico management doet, en als de risico's hoog zijn (en dat zijn ze, want alle vaccins zijn onbekend) en de belangen groot (we hebben het over leven en dood), dan moet je een plan B en een plan C hebben, of in elk geval een variant op plan A (risk mitigation) klaar hebben liggen voor als er iets mis gaat.

In dit geval kregen ze plan A al niet uitgevoerd. Deels vanwege slechte planning (bv aankondigen dat 1B kan gaan boeken zonder dat de GPs te vertellen) en deels omdat ze geen risk mitigation opties hadden. Wat als er minder vaccins komen dan gepland? Wat als het transport niet werkt of de locaties niet bereikebaar zijn, bv vanwege weersomstandigheden? Wat als er een lading vaccins naar de verkeerde plek gaat? Die dingen kun je voor plannen. Is niet gebeurd.

Maar nog veel belangrijker is dat er plannen B en C en D moeten zijn. Bijvoorbeeld voor als het belangrijkste vaccin niet goed blijkt te werken, of niet goed geproduceerd kan worden, of te veel bijwerkingen heeft. Iedereen wist dat het allemaal erg snel ging, met de vaccin ontwkkelingen, en dat er veel onzekerheden waren. En er dus een grote kans was op problemen. Dan heb je een alternatief klaarliggen. Met een draaiboek en een planning, die je zo uit de kast kunt pakken. Dan had Scomo niet tijdens de persconferentie gezegd dat iedereen wel snapt dat er nu geen timeline meer is omdat het ineens veranderd is. Dan had je gezegd, we gaan over op plan B. En onder plan B zijn dit de timelines.

En er had een plan E moeten zijn voor als er geen vaccin is. Stel dat al die vaccins niet goed waren geweest. Of dat er nu een nieuwe variant opduikt waar die vaccins niet voor werken. Na een jaar met dichte grenzen hadden ze allang iets op kunnen zetten waarmee je veilig meer mensen naar binnen had kunnen halen. Ik snap dat het in het begin paniekvoetbal is en proberen snel iets te regelen met beperkte kennis en beperkte middelen. Maar na een jaar had er een fatsoenlijk plan moeten zijn zodat de grenzen wat meer open kunnen. En dat is er ook niet.

We kunnen dat vaccin de schuld geven, en we kunnen het zwalken van de politici de schuld geven, en dat zijn allemaal dingen waar we over kunnen discussieren en waar iedereen een andere mening over kan hebben. Maar het feit dat er geen alternatieve plannen klaar liggen is gewoon incompetent bestuur.
 
Yup. Als Project Manager/Consultant voor security zaken hebben we ook te maken met continuïteit van je business processen.

Bij nieuwe implementaties zijn er dingen als Roll-back plannen en fix-forward plannen.
Voor bestaande processen is er redundantie. Als A niet meer werkt neemt B het (vaak in mindere of meerdere mate automatisch) over. Als B het niet doet wordt het C enzovoort. Wij produceren dingen die meestal in het ‘just-in-time’ stukje can de logistiek zitten. De chip in je paspoort en credit card, je telefoon, je auto en je beademings apparaat in de IC, enzovoort.

We zijn niet het grootste of meest onmisbare bedrijf ter wereld. Maar we snappen wel dat dingen mis gaan en dat je daar over na moet denken. Met een jaar bedenktijd is het triest dat dit het resultaat is (geen nieuw plan) Ik steun meestal niet de Liberals, al doet NSW Liberals het soms helemaal niet onaardig, en ben vaak ook geen fan van Labor, want ook gewoon smeergeld van de kolenboer.

Het interesseert me in deze niet we er aan het roer staat. Het enige wat ik weet is dat degene die aan het roer staat vergeet te sturen.


Om het weer even naar de menselijke maat terug te krijgen. Kreeg net een berichtje van mijn moeder. Helemaal happy; “...ik krijg mijn eerste prik Zondag en mijn 2e 23 Mei. Dan kan ik daarna eens kijken hoe en wanneer ik naar Australia zou kunnen...” Dan breekt mijn hart wel heel even... Heb het even laten gaan. Ze stond al klaar naast haar bed, wil d’r nacht rust niet verpesten.

Hoop maar dat er dan een regeling komt voor gevaccineerde buitenlanders, dat die met een sessie van 14 dagen quarantaine wel naar binnen mogen....
 
Om het weer even naar de menselijke maat terug te krijgen. Kreeg net een berichtje van mijn moeder. Helemaal happy; “...ik krijg mijn eerste prik Zondag en mijn 2e 23 Mei. Dan kan ik daarna eens kijken hoe en wanneer ik naar Australia zou kunnen...” Dan breekt mijn hart wel heel even... Heb het even laten gaan. Ze stond al klaar naast haar bed, wil d’r nacht rust niet verpesten.

Hoop maar dat er dan een regeling komt voor gevaccineerde buitenlanders, dat die met een sessie van 14 dagen quarantaine wel naar binnen mogen....

Dat, dus. Precies dat. Mijn pap heeft zijn eerste prikje net gehad, mijn mam krijgt die van haar a.s. dinsdag. Midden mei de tweede. Ze vroegen vanochtend wanneer ze kunnen komen. En zij stonden ook naast hun bed. Vanavond (voor ons, morgenochtend voor hun) hebben we een skype klets. Hoe leg ik ze in hemelsnaam uit dat ze, zelfs gevaccineerd, niet kunnen komen. En dat er nog geen line of sight is naar wanneer dat wel zou kunnen. Nog niet eens een idee over wanneer we een plan kunnen verwachten waar een timeline uit zou kunnen komen.
Behalve dat het wel eens heel lang zou kunnen duren.
 
Last edited:
En als er dan uiteindelijk groen licht is zal er een enorme run op vliegtickets komen met enorme prijsstijgingen tot gevolg (de geleden verliezen moeten toch terugverdient worden) dus het is nog maar de vraag of en wanneer er uiteindelijk voor een redelijke prijs gevlogen kan worden.
 
En als er dan uiteindelijk groen licht is zal er een enorme run op vliegtickets komen met enorme prijsstijgingen tot gevolg (de geleden verliezen moeten toch terugverdient worden) dus het is nog maar de vraag of en wanneer er uiteindelijk voor een redelijke prijs gevlogen kan worden.
Dat betwijfel ik. Hoger dan nu kan het bijna niet worden. Als ze weer met volle vliegtuigen kunnen vliegen vermoed ik dat de prijzen flink zullen dalen.
 
Speciaal voor @Zwerver. Er is geen spin meer nu. Er is nu gewoon geen info meer ;)

Het is toch van God los... Hoe lastig is het? Ze hebben die F-ing data gewoon, maar kunnen ze het niet samenvoegen of zo? Of is het dan echt zo een enorme zooi dat ze liever zwijgen?
 
Het is toch van God los... Hoe lastig is het? Ze hebben die F-ing data gewoon, maar kunnen ze het niet samenvoegen of zo? Of is het dan echt zo een enorme zooi dat ze liever zwijgen?

Spreken is zilver maar zwijgen is goud...

Er is een reden dat ze niets zeggen. Want ja, de data is er. En zo moeilijk is Excel nou ook weer niet....

Als je niets zegt kun je er ook niet op afgerekend worden. Incompetentie en Angst. Dat zijn de main themes hier denk ik.
 
Spreken is zilver maar zwijgen is goud...

Er is een reden dat ze niets zeggen. Want ja, de data is er. En zo moeilijk is Excel nou ook weer niet....

Als je niets zegt kun je er ook niet op afgerekend worden. Incompetentie en Angst. Dat zijn de main themes hier denk ik.
Als ik de logistieke partner van de overheid zou zijn, dan zou ik wel heel duidelijk maken dat mijn bedrijf exact weet hoeveel er in onze warehouses ligt en dat er iemand op het ministerie van marketing moet leren lezen. Het bestaat gewoon niet dat dit soort details niet bekend zijn.

Maar i.d.d., angst om nog harder aangevallen te worden. Ik ben wel benieuwd hoe Scotty zich hier weer uit gaat proberen te draaien. Ik hoorde dat hij nu weer het national cabinet twee keer per week wil laten bijeenkomen. Talking about shifting the blame....
 
Ik hoorde dat hij nu weer het national cabinet twee keer per week wil laten bijeenkomen. Talking about shifting the blame....

Eigenlijk vond ik dat nou juist een klein beetje positief nieuws. Morrison heeft al laten zien dat hij incompetent is. Een paar van die state figuren erbij in dat overleg geeft misschien net genoeg druk en competentie dat er op landelijk niveau ook wat beters gedaan kan worden. Ik verwacht geen wonderen maar het is hopelijk beter dan wat er nu gebeurt.
 
Goed punt. Volgens mij zijn Linfox, DHL en Accenture zijn de bedrijven achter de schermen?

Yep: https://www.health.gov.au/ministers...tracts-signed-for-rollout-of-covid-19-vaccine
Hmm... nu snap ik het... Accenture..... ;)

Eigenlijk vond ik dat nou juist een klein beetje positief nieuws. Morrison heeft al laten zien dat hij incompetent is. Een paar van die state figuren erbij in dat overleg geeft misschien net genoeg druk en competentie dat er op landelijk niveau ook wat beters gedaan kan worden. Ik verwacht geen wonderen maar het is hopelijk beter dan wat er nu gebeurt.
Eens als het neerkomt op oplossingen. Maar als hij het alleen maar gaat gebruiken om de shit door te duwen naar de states en dan zelf met de eer te gaan lopen als dingen gaan werken....
 


OFX
Back
Top