Cost of living Sydney vergeleken met Nederland

Esther75

New Member
Hoi allemaal,

M'n vriend en ik hebben een aanbieding van een werkgever ontvangen en zijn dat nu aan het bekijken. Kunnen jullie mij vertellen hoe de kosten van het levensonderhoud in Sydney zijn vergeleken met dat in Nederland? Hoger of lager? En waarom?

Bedankt,
Esther
 
Hoi Esther,

Leuk zo'n aanbod, ik denk dat dat een hoop mensen op dit forum erg jaloers maakt!

Je zal even iets meer informatie moeten geven over je situatie in Nederland om de vergelijking te kunnen maken. Als je van het Friese platteland komt zullen de kosten in Sydney erg tegenvallen, maar als je nu op de Amsterdamse grachtengordel woont weer niet.

Sydney is wel de duurste stad van Australie, en de huren -zeker in het centrum- liegen er niet om.

Groeten,
E
 
We wonen op dit moment in de randstad en m'n vriend heeft 9 jaar in Amsterdam gewoond dus de grote stad zijn we wel gewend  :grin:
Feit is dat als we gaan ik m'n baan opzeg.... En m'n flat (niet aan de gordel in A'dam) waarschijnlijk verkoop. Dus dat zijn wel even fikse veranderingen.
Op zoek naar een andere werkgever en een betaalbaar huis met een tuin(tje) in een leuke buurt (wie-o-wie heeft tips?).
Ben benieuwd of dagelijkse boodschappen en telefoon/internet/kabel en andere utilities te vergelijken zijn of dat die hoger/lager liggen.

Thanks,
Esther
 
Esther,
Even met de search knop zoeken. Er lopen verschillende topics met dit onderwerp. Heel recente zelfs. Over woonwijken in Sydney
lopen ook heel wat draadjes. Het is een flauw antwoord, maar het is allemaal te vinden. Ik ben geen computer expert anders
had ik hier wat linkjes neergezet  :lol:

Bij emigreren, Australie algemeen - hoeveel % van je salaris verwoon je met 2 kids. Je hebt wel geen kids maar de vaste lasten blijven hetzelfde.

Groetjes Jolanda.
 
Ga ik natuurlijk doen. Ben vreselijk nieuw op dit forum dus moet er nog wat tijd in stoppen. Alle info van jullie ervaringsdeskundigen is welkom  :up:
 
[quote author=Esther75 link=topic=9445.msg128161#msg128161 date=1226660257]
We wonen op dit moment in de randstad en m'n vriend heeft 9 jaar in Amsterdam gewoond dus de grote stad zijn we wel gewend  :grin:[/quote]

hihi
 
Hoi! Nou, ik heb echt zo het idee dat we weer terug naar de gulden (dollar) zijn gegaan... :grin:
Als je alles omrekend naar de euro, dan is het hier heel goedkoop maar we verdienen hier ook geen euro's dus dan is het allemaal weer een beetje net als in Nederland maar dan iets goedkoper. Nou, snap je er nog wat van?? Ik niet... :lol: :lol:
 
Hallo Esther,

Het is heel erg afhankelijk van waar je wilt gaan wonen! Wij zitten sinds vorig jaar december in Mosman en daar zijn de huren hoog (vergelijkbaar met Amsterdam). Maar goed, we zitten hier tijdelijk en het feit dat we met de ferry eventjes naar de stad kunnen en binnen 10 minuten op Balmoral Beach kunnen liggen heeft ook wel wat...  :p
Als je wat verder weg gaat wonen, kun je veel goedkoper huren. Maar dan moet je wel goed vervoer hebben (vooral in de North-West hoek, Epping, Beecroft en die kant op). De officiele Cost-of-Living-index voor Australie is iets van 0.97 als Nederland op 1.00 gezet wordt, maar voor Sydney zou ik eerder rekenen op 120-135% van je basisbehoefte tov Nederland.

Veel succes!

Greets, Leon.

Oh, voor ik het vergeet: het is erg leuk om met Google Maps in Sydney rond te kijken (probeer ook StreetView!). Maar houd er rekening mee dat Sydney v e r s c h r i k k e l i j k heuvelachtig is!!! Dus denk niet dat je lekker kunt gaan fietsen. Dat dachten wij wel in het begin, maar dat valt dus vies tegen...  :roll:
Zowieso, fietsen wordt hier gezien als een recreatieve sport, zeker niet als vervoermiddel! Dat is met name te merken aan de afstellingen van verkeerslichten (auto's eerst) en het gemiddelde gedrag van automobilisten (wat doet die rare fietser op mijn weg?!). Het is maar even dat je het weet...
 
Vorige week in Sydney verbleven en een hoop gesprekken gehad. We hebben besloten om de stap te nemen en gaan per januari 2009 in Sydney wonen.
Nu dus op zoek naar een huur huis in een leuke woonwijk op een beetje redelijke, het lieftst ferry afstand, van het CBD.
Heeft er iemand nog goede tips wat betreft een leuke ontspannen wijk?

Groeten,
Esther
 
Nou Esther, hartstikke leuk!! Ik denk dat je het beste gewoon zelf kan gaan kijken waar je wilt wonen, het is moeilijk om op een ander af te gaan he?
Wij zijn in de Shire gaan wonen ( Bangor) omdat we lekker "buiten" wilden wonen, rustig, veel natuur om ons heen maar toch lekker veel winkels en Sydney makkelijk bereikbaar.

Heel veel succes met alles!! :up:
 
Hoi Esther,

Ik heb deze link ook net elders op het forum gepost.
http://www.cityhobo.com

Het kan je wat inzicht geven in huurprijzen en achtergrond info in de verschillende wijken en ov reistijden en afstanden enz.

Ben het verder met Leon eens dat de kosten 120- 135% zijn. Je moet er echter ook rekening mee houden dat je een lokaal inkomen zult hebben en je eigenlijk niet naar de Euro moet omrekenen, dan kom je met de huidige koers bedropen uit.

Succes
 
Wil het best geloven hoor, van die 120-125%, maar onze ervaring tot heden is wel dat boodschappen, vervoer (openbaar en eigen auto), kleding, uit eten gaan, etc. op ongeveer 50-60% van het Nederlandse niveau ligt (derhalve 40-50% goedkoper).
Dan rekenen we weliswaar met de koers van Euro 1 = AUD 2, maar goed, dat mag natuurlijk ook (staat inmiddels zelfs rond de 2,05).

Natuurlijk moet je de uitgaven eveneens relateren aan het netto inkomen en dat laatste zal best lager zijn. Als je echter wat spaarcenten uit Nederland kan meenemen, dan is het hier echt goed toeven  :smile:
 
Hoi Letsgo,

Ik heb geen idee waar jullie wonen, of waar jullie in NL je boodschappen deden, maar bij ons is het allemaal toch echt duurder. Verder had ik in de berekening ook de kosten van huur, verzekeringen en OV meegenomen. Ik vind echt dat als ik het Netto inkomen hier en de prijzen hier vergelijk met wat ik in NL met het zelfde Netto inkomen kon kopen het hier echt duurder is. Ja natuurlijk in de Euro sterk en kan ja daarmee veel kopen hier, maar dat zegt niks over de kost of living van een Australisch inkomen.

Groetjes
 
Wordt je salaris daar ge- ent op wat je nu hebt in nederland en gewoon omgerekend  naar aussie dollar of valt het hoger of lager uit in australie?? I.v.m. de standaard daar.

als ik de huurpriijzen zie , hoop ik dat het salaris hoger uitvalt :|

dan vraag ik het maar eens op die manier.
 
Ik heb het nooit precies uitgerekend maar ik heb het gevoel dat ik in de supermarkt wel iets meer betaal maar een hoop andere kosten zijn echt stukken lager zoals bv een auto en alles wat daar mee samen hangt, en de belasting ook niet te vergeten.
Alles bij elkaar leef ik hier toch echt stukken goedkoper dan in Nederland.
 
Wat betreft de woonkosten zie link:
http://www.news.com.au/couriermail/story/0,23739,24933270-3102,00.html
algemene info betr. inkomens (ietwat verouderd) tweede link:
http://www.abs.gov.au/AUSSTATS/abs@.nsf/allprimarymainfeatures/5F4BB49C975C64C9CA256D6B00827ADB?opendocument
Groeten Johannes
 
Back
Top