cost of living

freckles

New Member
Hi all,
ik zag net op het british expats forum een topic over de cost of living in Australie. Omdat er hier zoveel mensen zijn die in verschillende delen van Oz wonen dacht ik dat het misschien wel handig was om een soort overzicht te maken van de gemiddelde kosten van levensonderhoud. Dat hangt natuurlijk ook af van de grootte van de familie en of je een eigen huis hebt of huurt. Zou iemand mij een idee kunnen geven van de kosten van levensonderhoud in rural Vic en Tassie? In euro's? Thanks!

Ik heb geen idee, maar wij geven ongeveer hetzelfde uit, en verdienen ongeveer hetzelfde als in NL.

En dat hoor ik van iedereen hier.

Het is een myth dat het hier goedkoper is. Ten eerste zijn sommige dingen duurder. ten tweede verdien je vaak ook wat minder.

Het enige voordeel voor emigranten is vaak de koers en het huizen prijzen verschil.

Dit is tenminste mijn mening, en mijn ervaring(en die van tal van anderen ook)

:D

[quote author=Simone link=topic=823.msg6335#msg6335 date=1103105081]

Het is een myth dat het hier goedkoper is. Ten eerste zijn sommige dingen duurder. ten tweede verdien je vaak ook wat minder.

[/quote]

In de tussentijd is in Nederland ook alles duurder geworden, dus misschien komt het op hetzelfde neer.

Het gemiddelde salaris in Australie is een stuk lager dan in Nederland (ongeveer $40.000). De salarissen in Sydney en Melbourne zijn gemiddeld iets hoger dan in de rest van Australie om te compenseren voor de belachelijk hoge huizenprijzen (wat overigens niet lukt). Ik heb het idee dat het leven hier (Adelaide) goedkoper is dan in Nederland. Uit eten gaan, auto (aanschaf, verzekering en benzine), vlees en kinderopvang bijvoorbeeld zijn goedkoper. Huizen zijn weliswaar goedkoper in aanschaf maar daar staat tegenover dat de rente niet aftrekbaar is en beduidend hoger ligt dan in Nederland. De leukere suburbs in Sydney en Melbourne (en toenemende mate Adelaide en Brisbane) zijn gewoonweg onbetaalbaar. Een gemiddeld huis in de leukere suburbs in Adelaide kost ongeveer $400.000. Voor elke $100.000 hypotheek betaal je ongeveer $7000 rente per jaar en ongeveer $3000 aflossing. Neem nog wat andere kosten (counciltax etcetera) en je betaald al snel $1000 per maand per $100.000 geleend geld.  Reken maar uit wat je overhoudt als je netto ongeveer $3000 per maand verdient (wat echt een redelijk salaris is).
Overigens is de zon gratis.

Back