Cursus Electricien?

Cajendra

New Member
Mijn nichtje in Melbourne vertelde me dat  als je als electricien in aussie wil gaan werken je wel eerst een curcus moet doen. Nu ben ik gaan zoeken, maar kon hier niks over vinden op internet. Weet hier iemand hoe dat zit en waar je dat in Queensland zou kunnen doen?

Grtz Tanne

Mijn man is electricien, en hij is Australier. Je moet om daar te kunnen werken inderdaad in bezit zijn van een of ander kaartje. Kijk eens op de website van de Union. Daar zal je waarschijnlijk wel wat info kunnen vinden.

www.etu.asn.au

Groetjes,
Shelley

Hi Tanne

Ik werk op de trades afdeling van TAFE (government opleidings instituut) en kreeg (ben even een tijdje vrij) met grote regelmatig telefoontjes van mensen die Electrician wilde worden (omscholen etc.). In Qld. is dat niet echt easy als je geen apprenticeship of iets dergelijks gedaan hebt. Ik weet trouwens niet hoe dat in ander staten is. Maar hier moet je in principe al werkzaam zijn in het "field" een beetje een catch 22 situatie dus.

Je kunt via de ESO (Electrical Safety Office) een hoop informatie krijgen en dit is hun website: http8//www.eso.qld.gov.au/. Hopelijk heb je er wat aan. Op mijn werk heb ik normaal wel wat directe nummers en namen etc. maar daar ben ik nu even niet :up:

Good luck!
Syl

Thnx voor de info tot dusver :)

Mijn man is al 12 jaar electrician en heeft een stage periode gehad bij de marine, dus ik weet niet of dat in principe genoeg is. En hij heeft geen bewijs van die stage periode (probeer ik nog achteraan te gaan), dus ik weet ook niet of dat een probleem is.. Op de site van de etu kan ik niet echt iets vinden van omscholing of ik moet me inschrijven bij hun en daar wilde ik nog wel ff mee wachten.. Ben nu nog even aan het rond snuffelen op de site die syl me gegeven heeft :)

Grtz Tannr

Hi Tanne

Als hij al meer dan 12 jaar werk ervaring heeft dan kan hij ook via Trades rec. in Australia gaan. Met een minimum van 6/7 jaar relevante werkervaring kun je het zo proberen. (Is dat trouwens zo wie zo al geen onderdeel van jullie visum procedure??)

Misschien ken je deze website dus al (maar just in case :)): http://www.workplace.gov.au/workplace/Individual/Migrant/TradesRecognitionAustralia.htm.

Kwam daar o.a. het volgende tegen (maar dat is alleen van toepassing voor permanent residents dus als je visa geen problemen oplevert kan je die ook nog later doen

Permanent Australian residents trained in Australia or overseas
TRA administers the Tradesmen's Rights Regulation Act 1946 (TRR Act) to provide national recognition in prescribed metal and electrical trades (TRR Act trades) for permanent Australian residents who developed their skills through means other than an Australian apprenticeship.

Eligible applicants are issued an Australian Recognised Trade Certificate (ARTC) which is accepted nationally by employers and unions as the equivalent of the completion of an Australian apprenticeship, and by the TAFE system for entry into post-trade courses.

Groetjes
Syl

Ja ik kende de site al, maar kon daar niks op vinden, maar had niet gekeken bij permanant residents :) Heel erg bedankt voor alle info. Weten we een beetje waar we aan toe zijn :)

Grtz Tanne

Back