cycloon Larry

rob en jeanine

XPdite Sponsor
Een tropische storm heeft maandag met een snelheid van bijna driehonderd kilometer per uur de noordoostkust van Australië bereikt. Van tevoren waren duizenden toeristen en bewoners geëvacueerd. De storm, Larry gedoopt, kwam aan land ter hoogte van de kustplaats Innisfail, zo'n honderd kilometer ten zuiden van Cairns. Dat heeft het Australisch meteorologisch instituut laten weten. Over eventuele slachtoffers en schade is nog niets bekend.

Hier http://www.couriermail.news.com.au/story/0,20797,18531531-952,00.html kun je het hele verhaal lezen.

Groetjes Sander :up:

Innisfail devastated

Police say more than half of the homes in Innisfail were destroyed when cyclone Larry struck far north Queensland this morning.

Many are homeless and thousands have been left without power or water.

Frank Pagano from the Counter-Disaster and Rescue Service, says back-up crews are still trying to reach Innisfail with fallen trees blocking the road in both directions.

But he says local emergency workers say the town has been devastated.

"If we work on the numbers that at least half of the residents within Innisfail affected and Babinda and there are coastal communities extending from Cardwell north, I'm sure it's going to be tens of millions of dollars," he said.

The defence force has set up large tents at the Innisfail airport to house the large number of people left homeless in the wake of Cyclone Larry.

The Johnstone Shire Mayor Neil Clarke says it is impossible to tell just how many people are in need of shelter, but he is guessing the number will be in the thousands.

He says the airport has now been cleared of debris.

"We will certainly have to do that because lots of people have no homes that aren't livable," he said.

Cairns police Acting Inspector Mike Keating says it is a "horrendous sight'' with houses reduced to rubble.

He says residents on the Atherton Tablelands are also suffering.

"They are without power and that means they don't have water or sewerage," he said.

Emergency services say they are amazed at the small number of casualties, with only minor injuries reported.

Power and phones out

More than 120,000 homes are without electricity in the far north.

Ergon Energy's Gaylene Whenmouth says it could take several days to restore supplies.

Kilometres of powerlines are down, major highways are blocked, and several buildings have been damaged.

Additionally, Telstra says 1,200 customers in the far-north are without phone services.

Spokeswoman Julianne Taylor says extra repair crews will be sent from Brisbane to help cope with the workload.

"We've got a transportable mobile base station that's en route to the areas where there's need at the moment to help with communications," she said.

"We've also got a team of technicians on stand-by in Brisbane to travel up to those effected areas once we get the all clear from the emergency services."

A flood warning from Innisfail to Townsville remains in force.

Assistance

The Federal Government says it has activated arrangements to coordinate national assistance for the victims of cyclone Larry.

Defence Minister Brendan Nelson says Emergency Management Australia will be organising an aerial survey of the damage caused and transportation will be provided for a medical team from Townsville Hospital to Innisfail.

"Already on stand-by is a navy sea hawk helicopter," he said.

"We've also got three black hawk helicopters standing by in the area to allow for these and other tasks to be done once the weather is sufficiently safe for us to get them up in the air."

Uit ABC Australia, 20-3

Wij hebben net op ABC alle fotos en videos zitten bekijken.Dat is schrikken zeg,zeker omdat wij naar Cairns toe willen.Mijn man twijfelt nu of dat wel zo verstandig is....

Jee, wat een ramp dit. Wat vreselijk voor de mensen die er wonen.
Wij wilden inderdaad ook richting Cairns/Atherton gaan maar gaan naar SA ivm het SIR visum.

Dit moet vreselijk zijn om mee te maken.
Sterkte aan degene die er door getroffen zijn......

Ineke

We worden al aan alle kanten geinformeerd dat er een cycloon is in noord queensland. Op tv en in de krant (die mark vanmorgen op zijn werk onder ogen werd geschoven). Dus ik maar eens hier kijken en jawel het is echt waar! :-(  Cairns is er volgens mij erger aan toe dan townsville (waar wij in juni heen gaan) Nu nog even afwachten op de vloedgolf of die nog komt. Voor iedereen die er nog niet zit, wees blij  :-D kijk nog even of je huis er staat.
En voor degene die er al wel zitten, heel veel sterkte en succes toegewenst. Het is niet leuk om dit mee te moeten maken.

oei ,oei  :-o ,wat slecht nieuws .Zeker nu we ook naar Cairns gaan ,maar ja ,je moet je daar ook wel een beetje aan verwachten he .Is natuurlijk niet leuk als het jou nu juist overkomt .Maar is bij ons géén reden om de moed te laten zakken .We're going to Cairns ,met of zonder cycloon .
Sterkte aan iedereen die ginds woont hoor .
Groeten ,Katja

Voor iedereen die richting Cairns gaat, ik las dat en in een tiental jaren niet zo'n zware was geweest dus dan zal het nu eerst ook wel weer even duren.

groetjes Manja :)

Kan welzijn dat het zolang duurt voor een nieuwe cycloon zich ontwikkelt, maar effecten zijn hevig.
Kijk maar naar Darwin met Tracy, was in jaren '70 volgens mij.
Was toen weinig meer van over wat ik begrepen heb van locale mensen toen ik daar was in 2001.

groetjes Teuni

Nou las ik juist in de krant dat er een tweede op weg is .Deze kan aan land gaan in de komende 48 uur  :-o .
Nou ja ,we zullen het wel gewoon raken (alhoewel dat wordt je nooit gewoon vrees ik)
Katja

Buitenland

di 21 mrt 2006, 06:22 
Queensland ruimt op na zware cycloon
CAIRNS - Het Australische leger heeft circa 150 militairen naar het kustgebied van de noordoostelijke deelstaat Queensland gestuurd om de plaatselijke bevolking te helpen met puinruimen. Het gebied werd maandag getroffen door de zware cycloon Larry. Duizenden mensen zijn dakloos geraakt.

De premier van Queensland, Peter Beattie, heeft dinsdag de noodtoestand uitgeroepen. Daardoor kan federaal geld worden gebruikt voor de reddings- en herstelwerkzaamheden.

Beattie heeft overleg gevoerd met de lokale hulpdiensten en met het leger. Hij zei dat het opruimen van de ravage die de zware storm heeft achtergelaten maanden kan duren.

Zeker 84.000 huishoudens in Queensland zitten zonder stroom sinds Larry de kust teisterde met windsnelheden tot 290 kilometer per uur. Ook is op veel plaatsen de drinkwatervoorziening uitgevallen.

De premier van Queensland heeft gevluchte bewoners opgeroepen niet terug te keren voordat deze voorzieningen zijn hersteld. Dat kan volgens energiebedrijven nog zeker een week duren.

Het natuurgeweld heeft geen mensenlevens geëist. De meeste inwoners van de kustregio waren tijdig voor de naderende cycloon op de vlucht geslagen. Wel hebben volgens de hulpdiensten zeker dertig mensen verwondingen opgelopen. Geen van hen is er ernstig aan toe. De materiële schade loopt volgens de autoriteiten in de honderden miljoenen.

De Australische minister-president John Howard brengt woensdag een bezoek aan het rampgebied. Hij gaat onder meer naar het zwaargetroffen stadje Innisfail, dat op de plek ligt waar de cycloon maandag het vasteland van Queensland bereikte. Ruim de helft van de gebouwen in de 9000 zielen tellende plaats is zwaar beschadigd.

Zo zie je maar dat er niet met moeder natuur te spotten valt. Echter, ik voel heel erg mee met de mensen die hun huis hebben verloren en nu weer van voren af aan moeten beginnen.

Ik wens hen allen heel veel succes.

gr.Koen

[quote author=Teuni link=topic=4222.msg52597#msg52597 date=1142940389]
Kijk maar naar Darwin met Tracy, was in jaren '70 volgens mij.
Was toen weinig meer van over wat ik begrepen heb van locale mensen toen ik daar was in 2001.

groetjes Teuni
[/quote]

1974 was Tracy in Darwin, mijn geboortejaar als ik het goed heb.

Hopend dat al de mensen rond Cairns geen geliefden verliezen.

En ja ik ben ook van plan om richting Cairns te gaan.

Jack :evil:

De Metro van vandaag (21/3/05) liet deze foto zien;

Larry02.jpg

en de Spits van vandaag, deze;

Larry01.jpg

Een persoon die in Innisvail woonde zei dat hij daar al 15 jaar woonde en nog "maar" 5 cyclonen had meegemaakt, maar dat deze de ergste was. Mijn zus woont in Kuranda (bij Cairns) en maakt toch wel elk jaar een cycloon mee, maar de meeste zijn niet meer dan een hevige regenbui en veel wind. Het weerhoud mij niet om toch Cairns of omgeving als eind doel voor ogen te houden (alhoewel, misschien een beetje zuidelijker?).

Rene

Nieuwe cycloon bedreigt Australië

SYDNEY - (Belga)

SYDNEY 22/03 (BELGA/AG) = Een nieuwe cycloon bedreigt het noordoosten van Australië. Dat hebben de Australische meteodiensten gemeld. Dit deel van Australië werd al gedeeltelijk vernield door de cycloon "Larry". De nieuwe cycloon, Wati gedoopt, is van categorie 3. Larry behoorde tot categorie 5. Wati bevond zich woensdagmorgen op ongeveer 620 km ten noordwesten van Mackay, ten zuiden van Innisfail, en schuift "eerder langzaam" op, meldde meteorologe Cathy Muller aan het AFP. "We denken dat Wati de volgende dagen opschuift naar het zuidoosten. In dat geval treft Larry de kusten niet, maar er kunnen wel hevige winden en storm op zee ontstaan." aldus de meteorologe. De cycloon Larry vernielde al honderden woningen en vele oogsten. Hij richtte miljoenen dollar schade aan maar er vielen geen ernstige gewonden.

Het laatste nieuws - 22-3

wo 22 mrt 2006, 06:52 
Regenval hindert hulpverlening Australië
CAIRNS - De hulpverlening na de zware cycloon Larry in de Australische deelstaat Queensland ondervindt zware hinder door hevige regenval. Daardoor zijn veel wegen onbegaanbaar geworden.

Desondanks bracht de Australische premier John Howard woensdag een bezoek aan de getroffen regio.
Howard wil met premier Peter Beattie van Queensland praten over onder meer de financiering van de hulpverlening en wederopbouw. Die riep dinsdag de noodtoestand uit, zodat de getroffenen in Queensland aanspraak kunnen maken op federaal geld. Ook zullen Howard en Beattie spreken over de aanstelling van een coördinator voor de hulpverlening.

Miljoenenschade

Larry raasde maandag over het noordoostelijke kustgebied van Australië, met windsnelheden tot 290 kilometer per uur. Hoewel het de zwaarste cycloon was die het land in decennia heeft getroffen, vielen er geen doden. Wel raakten enkele tientallen mensen lichtgewond. De materiële schade loopt mogelijk in de honderden miljoenen.

Veel bewoners van het rampgebied zitten nog steeds zonder elektriciteit en stromend water. Vooral het gebrek aan schoon drinkwater baart de autoriteiten zorgen. Gevreesd wordt dat besmettelijke ziekten kunnen uitbreken.

Verder zijn duizenden mensen dakloos geraakt. Hoeveel precies, is onduidelijk omdat velen van hen nog bij familieleden in veilig gebied verblijven.

Nieuwe cyloon

Intussen wint boven zee de nieuwe cycloon Wati steeds meer aan kracht. De storm ligt circa zeshonderd kilometer van de kust en valt inmiddels in de derde klasse op een schaal van vijf.

De Australische weerkundige dienst verwacht echter dat Wati de komende 24 uur zal afbuigen en het kustgebied voorlopig niet zal bedreigen.

Hai,hai.
Ja lekker he die 2e cyclone wij wonen nl vlakbij Mackay.
Maar goed tot nu toe is het hier rustig al heb ik wel mn voorraad klaar staan.Dus de zaklamp,gasfles,water enz.
Tot nu toe blijft Wati vd kust hangen en we hopen dat het zo blijft.

Moet wel zeggen dat het wel een spannende tijd is hier maar we komen dr wel.....

Groetjes
Sas

Back