Daar gaan we dan...ons avontuur kan beginnen!

AmyenKlaas

New Member
Hallo allemaal,

Ik en mijn vriend hebben na 2 jaar overleg besloten de knoop door te hakken en te willen emigreren naar Australië. Afgelopen 2 weken lang gepiekerd en nagedacht, wat onze dromen zijn en wat we willen en nu dan definitief besloten.
Ik heb diverse diploma's in de dierenzorg en mijn vriend is chefkok. We hebben 2 goedlopende zaken hier in Nederland in de catering. 1 daarvan hebben we vorige week gesloten, de andere gaat ook de verkoop in waar wellicht al een koper voor is. De baan die ik nu hier heb in Nederland is niet wat ik wil, een baan met dieren is ontzettend lastig te vinden omdat veel op vrijwilligersbasis is.
Mijn vriend heeft zelf een jaar in Argentinië gewerkt als kok, en hij heeft een behoorlijk goed CV. Meerdere vrienden van ons die ook chefkok zijn wonen nu in Melbourne(met sponsorship) en wij willen ook die kant op. Het beroep van mijn vriend is erg gewild in Australië en betaald ook goed. Ik heb al erg veel research gedaan en ook mijn kans op een baan met dieren is veel groter dan in Nederland. Beide staat ons beroep op de csol lijst.

En nu dan verder. Wij hebben beide geen whv gehad voor Australië. Nu lopen wij een beetje vast op de visa's.
Is het beter voor ons om een whv aan te vragen, een jaar er te gaan werken en er dan definitief te blijven.
Of is het slimmer om hier in Nederland meteen aan te geven dat we permanent willen emigreren en daar de visa voor aan te vragen? Als ik het zo een beetje lees zal het denk ik voor ons qua kosten goedkoper zijn om een whv te doen en dan d.m.v een sponsorship ( iig voor mijn partner ) permanent in Australië te blijven. Als ik geen sponsorship krijg, is het dan wel mogelijk dat ik ook mag blijven als wij getrouwd zijn?

Wat ik ook nergens kan vinden is of je met een whv wel je katten mag importeren of dat je dit alleen mag doen als je permanent visa hebt. Ik weet wat de kosten zijn van importeren van dieren maar zonder mijn 2 schatjes ga ik niet naar Australië. De inentingen etc is de volgende stap en lange weg om te gaan regelen.

Ontzettend fijn dat er zo'n forum is waar ik terecht kan met mijn vragen! Ik lees al een tijdje mee met iedereen en het maakt ons alleen maar meer enthousiast!

Lieve groetjes, Amy en Klaas

Last edited:
Welkom!

Ik zal de keuze makkelijk maken ;)

Op een WHV mogen huisdieren NIET mee.

Dan is de keuze helder niet ;) Als je bedrijfje sponsorship kunt vermijden zou ik dat zowieso doen. Je staat op de CSOL. Zoek een leuke staat uit die je wilt sponsoren voor een 190 (kunnen jullie met chef-kok niet gelijk voor 189 trouwens?)

hihi ik moet lachen over dat je hier zo goed kan verdienen in het beroep kok. GELOGEN.....ja je verdient beter dan in NL, maar de kosten hier zijn ook hoger en er zijn genoeg andere beroepen die veel betere verdiensten hebben. Bovendien heb je het over een bedrijfstak die veel problemen heeft. Ze betalen met regelmaat geen pensioen. Je werkt 14-16 uur per dag etcetera. Constant te kort aan personeel. Maak het niet te groen asjeblieft!
Wat wel waar is, er is werk genoeg. Omdat ze geen Austalier de keuken in kunnen krijgen, kun je hier als kok kiezen waar je wilt werken.
Quote van Max: " je werkt nog steeds met halfgaar management". Het is wat het is. Stuur maar een pm als je meer info wilt. Maar zo te horen heb je contacten in Melbourne.

Ga voor een 189 of 190 zorg dat niemand anders dan jijzelf de touwtjes in handen heeft. It can get very ugly if you don't. Dus wat @afterbang zegt! Succes!

Welkom!

Jij kan (zeer waarschijnlijk) meeliften op het werkvisum van je partner en daar hoef je niet voor getrouwd te zijn maar wel een jaar samen.

Succes ermee!

hihi ik moet lachen over dat je hier zo goed kan verdienen in het beroep kok. GELOGEN.....ja je verdient beter dan in NL, maar de kosten hier zijn ook hoger en er zijn genoeg andere beroepen die veel betere verdiensten hebben. Bovendien heb je het over een bedrijfstak die veel problemen heeft. Ze betalen met regelmaat geen pensioen. Je werkt 14-16 uur per dag etcetera. Constant te kort aan personeel. Maak het niet te groen asjeblieft!
Wat wel waar is, er is werk genoeg. Omdat ze geen Austalier de keuken in kunnen krijgen, kun je hier als kok kiezen waar je wilt werken.
Quote van Max: " je werkt nog steeds met halfgaar management". Het is wat het is. Stuur maar een pm als je meer info wilt. Maar zo te horen heb je contacten in Melbourne.

Ga voor een 189 of 190 zorg dat niemand anders dan jijzelf de touwtjes in handen heeft. It can get very ugly if you don't. Dus wat @afterbang zegt! Succes!

Met het CV en de diploma's van mijn vriend is er wel goed te verdienen. We hebben inderdaad de connecties daar dus we weten wat de salarissen zijn. Mijn vriend is al in Australië geweest.
Hier in Nederland werkt hij ook van 11 uur s'ochtends tot half 2 s'nachts in restaurants dus we gaan er echt niet heen om minder te werken dan de uren nu. Dat is nou eenmaal het beroep. Ik maak het niet te groen, ik probeer ook zoveel mogelijk info te hebben voordat we onszelf in het diepe gooien. Dankje voor je reactie

Last edited:
Welkom!

Jij kan (zeer waarschijnlijk) meeliften op het werkvisum van je partner en daar hoef je niet voor getrouwd te zijn maar wel een jaar samen.

Succes ermee!

Ok dankjewel voor je reactie! Hoe zou je kunnen aantonen dat we al langer dan een jaar samen zijn?

Ok dankjewel voor je reactie! Hoe zou je kunnen aantonen dat we al langer dan een jaar samen zijn?

Er is veel info daarover op deze site. Maar denk aan een gezamenlijke rekening, tickets, foto's, online contact, post, rekeningen etc etc.

Hoe niet? ;). Ik doe maar een gooi. Foto's/video's van jullie samen met data van die gelegenheden. Vliegtickets en vouchers van reizen en vakanties. Chatlogs op Messenger, Private Mail, WhatsApp, e-mail. Testimonials van vrienden en collega's. Contracten en andere gerechtelijke documenten op beider naam. Credit card en bankrekening afschriften. Ik weet zeker dat anderen nog met duizend meer opties komen.

Welkom!

Ik zal de keuze makkelijk maken ;)

Op een WHV mogen huisdieren NIET mee.

Dan is de keuze helder niet ;) Als je bedrijfje sponsorship kunt vermijden zou ik dat zowieso doen. Je staat op de CSOL. Zoek een leuke staat uit die je wilt sponsoren voor een 190 (kunnen jullie met chef-kok niet gelijk voor 189 trouwens?)

Even mijn vraag/suggestie opnieuw ;)

189/190 een optie? WHV en dan een sponsoring scoren is beestjes thuislaten en een paar jaar in de stress of je bij dezelfde werkgever kan blijven (degene die je Sponsored)

Hoe niet? ;). Ik doe maar een gooi. Foto's/video's van jullie samen met data van die gelegenheden. Vliegtickets en vouchers van reizen en vakanties. Chatlogs op Messenger, Private Mail, WhatsApp, e-mail. Testimonials van vrienden en collega's. Contracten en andere gerechtelijke documenten op beider naam. Credit card en bankrekening afschriften. Ik weet zeker dat anderen nog met duizend meer opties komen.

Dat komt wel goed dan. Ik dacht dat is vast ook een ingewikkeld proces maar dit is het enige wat me dan tot nu toe meevalt haha

Even mijn vraag/suggestie opnieuw ;)

189/190 een optie? WHV en dan een sponsoring scoren is beestjes thuislaten en een paar jaar in de stress of je bij dezelfde werkgever kan blijven (degene die je Sponsored)

Ja zat ik ook aan te denken. Beestjes even nog in Nederland laten en zelf eerst wat opbouwen in Melbourne. Beide dan een whv en erheen gaan. Mijn vriend is een sponsorship geen probleem als ik de ervaringen hoor van de chefkoks die er nu zitten. Maar als ik geen sponsorship krijg?

Als er iemand hier op het forum is die alles weet over gesponsord/permanent visum en thuis is in de wereld van de chefkoks, is dat @Katjavdl wel. Ik zou haar advies dan ook ter harte nemen en haar draadje op dit forum over de voor- en nadelen over gesponsorde visa doorlezen (even zoeken). Gesponsord visum is mooi, maar er zitten haken en ogen aan en je moet sowieso daarna weer een ander visum aanvragen om hier te kunnen blijven. Bovendien zal je vriend niet de eerste zijn, als die met een WHV voor een werkgever gaat werken onder het mom dat die je dan zal sponsoren en vervolgens dan na een jaar met lege handen weer terug naar NL moet omdat dat visum nog niet geregeld is (een voorbeeld uit mijn vriendenkring). Je kunt natuurlijk ook een droomwerkgever vinden op die manier, maar die kans schat ik kleiner in. Vertrouwen en optimisme zijn mooie eigenschappen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Op dit forum schrijft iedereen uit zijn eigen (en eerlijke) ervaring. Dat is de kracht van dit forum. Maar elke situatie is anders en je zal uiteindelijk zelf de beste keuze moeten maken. Overigens kan jij onder de voorwaarde dat jullie minimaal een jaar samen zijn (en dat kunnen bewijzen) gewoon op het gesponsorde visum van je vriend mee.

Last edited:
https://xpdite.net/forum/threads/457-de-voor-en-nadelen.13947/

Let op, dit gaat over de voor en nadelen van een door bedrijf gesponsord visa. De 457 bestaat ondertussen niet meer en is vervangen door twee visa’s (waarvan 1 geen recht geeft op permanent later)

Heb je al gekeken of een 189/190 geen optie is. Kost iets meer aan de start maar:
- je bent gelijk permanent
- beestjes mogen gelijk mee
- zit niet vast aan een werkgever

Ja zat ik ook aan te denken. Beestjes even nog in Nederland laten en zelf eerst wat opbouwen in Melbourne. Beide dan een whv en erheen gaan. Mijn vriend is een sponsorship geen probleem als ik de ervaringen hoor van de chefkoks die er nu zitten. Maar als ik geen sponsorship krijg?

Ook daar kun je als partner op meeliften...

Dankjewel voor jullie adviezen alvast!
Mijn vriend wilt er echt dolgraag heen maar ik ben degene van alle research en ik krijg kortsluiting van alles wat er steeds bijkomt. Het visa waar we dan voor zouden gaan word dan indd 189 of 190. 15 september gaan we naar de emigratiedag van visa4you. Ik hoop dat ik dan meer duidelijkheid en overzicht krijg

Dankjewel voor jullie adviezen alvast!
Mijn vriend wilt er echt dolgraag heen maar ik ben degene van alle research en ik krijg kortsluiting van alles wat er steeds bijkomt. Het visa waar we dan voor zouden gaan word dan indd 189 of 190. 15 september gaan we naar de emigratiedag van visa4you. Ik hoop dat ik dan meer duidelijkheid en overzicht krijg

Aanbod: wat is er niet duidelijk voor je (15 september is wel heel ver weg namelijk ;) )

Even kort, kijken of dit helpt ;)

Chef staat op de Occupation list (voor zowel 189 als 190 maar laten we even focussen op 189)

Chef 351311 MLTSSL 186*, 189 (PT), 190, 407, 485 (GW),489 (F), 489 (S/T), TSS (M)* TRA

Je vriend is jonger dan 32 gok ik want je had het over WHV. Dus laten we even punten tellen (die je nodig hebt voor 189)
----

Language:
Proficient English 10 points (4x 7 voor je IELTS test)
Superior English 20 points (4x 8 voor je IELTS test, lastig!)

Years experience as a Chef?:
3-4 years 5 points
5-7 years 10 points
8-10 years 15 points

Qualifications:
An award or qualification recognised by the relevant assessing authority for your nominated skilled occupation. 10 points

Partner skill qualifications???: 5 points
----

Dus je komt uit tussen de 55 (te weinig) of 70 (ruim voldoende) voor de 189

De 190:

Alles hetzelfde als hierboven + (!)
Nomination by a state or territory government 5 points

Enige regel voor een 190 is dat je twee jaar in de staat blijft wonen. Nu die twee jaar zijn zo om mocht het niet bevallen!

Hoe hoger je aantal punten, des te meer kans op een Invitation to Apply. Met de beperkte info die ik heb kan ik niet bepalen pf een 189 of 190 (State Sponsored visa) het beste voor jullie is... Maar dat kun je zelf nu uitrekenen ;) Probeer op 70 punten uit te komen om jezelf de beste/snelste kans te geven op een visa!

In Victoria staat Chef op de lijst van 190 beroepen. Helaas is daar de deur even dicht:
We are currently experiencing a very high volume of applications for visa nomination for skilled migration. To help us manage this demand, and meet our service commitments to you, we are not accepting any new applications at this time. For more information, see our News section.

Queensland komt met een nieuwe lijst in July

ACT (Canberra, waar ik woon) Is open voor Chef's: http://www.canberrayourfuture.com.au/portal/migrating/article/skilled-visa-act-nomination/
Tasmanie volgens mij ook (en ja, dat is een beetje een uithoek maar het is maar twee jaar, en wellicht bevalt het! Veel mensen roepen over Tasmanie!) https://www.migration.tas.gov.au/skilled_migrants/skilled_nominated_visa
NSW heeft ook nog geen blokkade opgeworpen lijkt het: https://www.industry.nsw.gov.au/live-and-work-in-nsw/visas-and-immigration

Dus hop, vul de EOI op de Home Affairs site en vraag bij een van deze States een nomination aan. Tegen dat het September is heb je je al serieus meters gemaakt. Vort met de geit, het wordt elke keer lastiger dus wacht niet!!!

Nog vragen?

Last edited:
Even kort, kijken of dit helpt ;)

Chef staat op de Occupation list (voor zowel 189 als 190 maar laten we even focussen op 189)

Chef 351311 MLTSSL 186*, 189 (PT), 190, 407, 485 (GW),489 (F), 489 (S/T), TSS (M)* TRA

Je vriend is jonger dan 32 gok ik want je had het over WHV. Dus laten we even punten tellen (die je nodig hebt voor 189)
----

Language:
Proficient English 10 points (4x 7 voor je IELTS test)
Superior English 20 points (4x 8 voor je IELTS test, lastig!)

Years experience as a Chef?:
3-4 years 5 points
5-7 years 10 points
8-10 years 15 points

Qualifications:
An award or qualification recognised by the relevant assessing authority for your nominated skilled occupation. 10 points

Partner skill qualifications???: 5 points
----

Dus je komt uit tussen de 55 (te weinig) of 70 (ruim voldoende) voor de 189

De 190:

Alles hetzelfde als hierboven + (!)
Nomination by a state or territory government 5 points

Enige regel voor een 190 is dat je twee jaar in de staat blijft wonen. Nu die twee jaar zijn zo om mocht het niet bevallen!

Hoe hoger je aantal punten, des te meer kans op een Invitation to Apply. Met de beperkte info die ik heb kan ik niet bepalen pf een 189 of 190 (State Sponsored visa) het beste voor jullie is... Maar dat kun je zelf nu uitrekenen ;) Probeer op 70 punten uit te komen om jezelf de beste/snelste kans te geven op een visa!

In Victoria staat Chef op de lijst van 190 beroepen. Helaas is daar de deur even dicht:
We are currently experiencing a very high volume of applications for visa nomination for skilled migration. To help us manage this demand, and meet our service commitments to you, we are not accepting any new applications at this time. For more information, see our News section.

Queensland komt met een nieuwe lijst in July

ACT (Canberra, waar ik woon) Is open voor Chef's: http://www.canberrayourfuture.com.au/portal/migrating/article/skilled-visa-act-nomination/
Tasmanie volgens mij ook (en ja, dat is een beetje een uithoek maar het is maar twee jaar, en wellicht bevalt het! Veel mensen roepen over Tasmanie!) https://www.migration.tas.gov.au/skilled_migrants/skilled_nominated_visa
NSW heeft ook nog geen blokkade opgeworpen lijkt het: https://www.industry.nsw.gov.au/live-and-work-in-nsw/visas-and-immigration

Dus hop, vul de EOI op de Home Affairs site en daarna bij een van deze States een nomination aan. Tegen dat het September is heb je je al serieus meters gemaakt. Vort met de geit, het wordt elke keer lastiger dus wacht niet!!!

Nog vragen?

Wat ontzettend lief dat je dat hebt uitgezocht! Zo komen we al een heel eind!
Wat mij steeds een beetje afschrikt is dat ik al op zoveel websites heb gekeken en de 1 dit zegt en de ander dat. Ben zo bang dat ik iets vergeet te regelen.
Als we allebei een 190 of 189 aanvragen, moeten we dan beide de test doen? Dat is wel iets wat ons tegenhoudt zegt maar. We kunnen allebei prima Engels maar ik heb flink last van faalangst waardoor ik toetsen vaak verknal. Ik heb een paar maanden in Nieuw Zeeland gewoond en kon mezelf prima redden met Engels maar zo'n toets vind ik gewoon doodeng haha. Het is niet zo dat alleen mijn partner hem hoeft te doen en ik met hem kan meefietsen(zoals jullie dat zo leuk verwoorden haha) naar Australië?

Back