Daar gaan we dan...ons avontuur kan beginnen!

Als partner kun je meeliften op het visa 189 of 190. Je zult als partner ook een engels test moeten doen, echter hoef je maar heel weinig punten te halen ten opzichte van de hoofdaanvrager.
https://www.homeaffairs.gov.au/trav...aqs/how-can-i-prove-i-have-functional-english

Kies je er voor allebei als hoofdaanvrager voor 189 of 190 te gaan dan zul je een hogere score voor engels moeten halen. Zie hiervoor de informatie van @afterbang.

Daarnaast wil ik jullie wel aangeven dat er op dit moment weinig mensen worden uitgenodigd met 70 punten of lager. Op dit moment worden bijna alleen maar mensen uitgenodigd met 75 punten of meer. Heb je niet al te veel punten proberen dan als hoofdaanvrager de maximale score te behalen voor engels. Dat zijn namelijk 20 punten.

Succes ermee!

As @JP2017 zegt.

Je vriend vraagt het visum aan (gezien de benodigde punten wellicht maar de 190, zodat je 5 punten meer kunt binnen hengelen)
Jij kunt meeliften op zijn visum.

Enige wat je moet doen is aantonen dat jullie een relatie hebben (door middel van gezamenlijk bankrekening bijvoorbeeld)
Jij moet de IELTS test ook doen maar hoeft maar een 4.5 te scoren op alle onderdelen. Dat moet wel lukken met wat studie werk vooraf (specifiek hoe de test werkt)

Mocht je vriend aanleg hebben voor Engels kun je uiteraard proberen 4x 8 te scoren op IELTS zodat je 10 punten meer hebt, maar veel mensen lukt 4x 8 niet (vooral schrijven is lastig) Dus als het lukt mooi, maar ga er niet van uit.

Wij hebben ons visum op de 'oude' manier gedaan, dus zonder EOI en Invitation to Apply gebeuren. Dus ik kan je met die stappen niet helpen. Maar volgens mij moet je er gewoon aan gaan beginnen en kijken waar je tegen aan loopt. Je kunt op dit forum je gerichte vragen stellen of kijk ook eens op PomsinOZ.com anders.

Het proces is op deze en deze pagina best netjes beschreven:
https://www.homeaffairs.gov.au/trav/visa-1/190-

Succes!

Oké wat ik dus zo lees op de website kost een EOI aanvragen je niks, je moet eerst die test dus doen en dan pas vraag je je 190 aan? Want de test kost 225 euro toch? (wat ik zelf gevonden had)
De punten die ik nu zo kan uitrekenen is 30 voor leeftijd, en 15 voor ervaring, als hij dan 10 zou halen met de test komen we op 55 wat dan een beetje een domper zal zijn natuurlijk. Tenzij hij 20 haalt met de test maar ik begin liever laag met inzetten. Als je op 65 zou uitkomen is de kans dus ook klein voor een uitnodiging.

Ik zag inderdaad al op de website dat alleen de visa's die tot 15 mei waren ingediend nog in behandeling worden genomen voor Melbourne dus. Dat was wel onze grootste voorkeur. Nu moeten we onze pijlen richten op een andere staat waar ik mezelf nog goed in moet verdiepen. Ik denk dat als we ervoor gaan dat we dan Brisbane proberen.

En dit zoals beschreven bij @afterbang ?

Qualifications:
An award or qualification recognised by the relevant assessing authority for your nominated skilled occupation. 10 points

Partner skill qualifications? 5 points

En bij een 190 krijg je 5 extra punten...

De normale IELTS is niet heel moeilijk, dus met redelijk Engels moet je aardig kunnen scoren. Het gaat erom dat je doet wat en hoe ze vragen, niet zozeer dat je Engels geweldig moet zijn...

Ik weet niet of Queensland (Brisbane) je partner's beroep nog sponsort van juli... dat is afwachten.

Oké wat ik dus zo lees op de website kost een EOI aanvragen je niks, je moet eerst die test dus doen en dan pas vraag je je 190 aan? Want de test kost 225 euro toch? (wat ik zelf gevonden had)
De punten die ik nu zo kan uitrekenen is 30 voor leeftijd, en 15 voor ervaring, als hij dan 10 zou halen met de test komen we op 55 wat dan een beetje een domper zal zijn natuurlijk. Tenzij hij 20 haalt met de test maar ik begin liever laag met inzetten. Als je op 65 zou uitkomen is de kans dus ook klein voor een uitnodiging.

Ik zag inderdaad al op de website dat alleen de visa's die tot 15 mei waren ingediend nog in behandeling worden genomen voor Melbourne dus. Dat was wel onze grootste voorkeur. Nu moeten we onze pijlen richten op een andere staat waar ik mezelf nog goed in moet verdiepen. Ik denk dat als we ervoor gaan dat we dan Brisbane proberen.

Voor je je EOI indient, moet je je Engelse test (IELTS, of volgens mij kunnen er sinds kort ook andere tests gedaan worden) en je Skilss Assesment gedaan hebben! Andere gegevens (bewijs van ervaring, bewijs van relatie, vertalingen etc) kan je dan nog bij elkaar zoeken eens je de EOI hebt ingediend.

Bijna goed ;)

Language:
Proficient English: 10 points (4x 7 voor je IELTS test)
Years experience:8-10 years 15 points
Qualifications: 10 points
State Sponsorship: 5 points

Ik ga er vanuit dat hij een officiele opleiding tot Chef heeft gevolgd. Dat is het kopje Qualifications :) Dus als ik zo tel heb 70 punten: Hoera!
Wellicht heb je zelf een opleiding die ook ge-assessed kan worden, dan kun je nog 5 punten er bij krijgen (zie hieronder)

Skills Assessment is de controle door de Australische Beroeps organisatie voor Chefs of je wel echt een Chef bent ;) En of je wel echt 8-10 jaar ervaring hebt als Chef (bijvoorbeeld je hebt wel 10 jaar in de keuken gestaan maar de eerste 4 jaar als afwas hulpje, dan tellen die 4 jaar niet mee ;) )

Brisbane (Queensland).... Dat is net de meest lastige keus, al gok ik dat ze Chef er na July nog wel op hebben staan. Noord van Brisbane heb je de Sunshine Coast. Noosa ligt daar en is een hip/duur stadje met veel goede restaurants. Ten zuiden ligt de Gold Coast, ook veel restaurants, iets andere vibe vind ik.

(lees ook even goed de post van @Loeloe en @Kims hierboven. Loeloe heeft wel ervaring met EOI, ik helemaal niet)

Wij hebben in februari van dit jaar onze EOI ingediend begin mei aangepast.

Een EOI indienen is inderdaad gratis. Je kunt een EOI indienen voor een 189 en daarnaast kun je ook meteen een EOI indienen voor 190 en kiezen voor een bepaalde staat.

Je kunt pas de EOI indienen als je volgende stappen hebt gedaan: je mag namelijk geen punten claimen als jij geen bewijsstukken kunt overleggen dat je de punten behaald hebt. Daar wordt

1. Engelse test hoofdaanvrager:
Het is van belang dat de hoofdaanvrager de Engelse test gedaan heeft en de uitslag heeft. Een Engelse test is bijvoorbeeld de IELTS, maar je kunt ook de Toefle of de PTE doen. Maar bijna iedereen in Nederland gaat voor de IELTS test. Zie de info van @Kims en @Loeloe .

Verschillen Engelse testen:
Ielts kan op General niveau en Academisch niveau. General is gemakkelijker. Deze kan op verschillende plekken in Nederland. Lezen en luisteren is een stuk gemakkelijker als de andere testen. Schrijven en spreken daar wordt veel over gediscussieerd. Spreken doe je met een persoon tegenover je.
Na ongeveer 14 dagen staat de uitslag online. Als je maar 4x 7 hoeft te halen zou ik zeker voor de IELTS test gaan.

Toefle is academisch maar wel volledig op de computer. Ook de spreektest. Hierbij heb je binnen een week de uitslag. Deze kun je ook in Nederland doen.

PTE is ook academisch en volledig op de computer. Spreken en schrijven zijn gemakkelijker als bij de IELTS (dat is onze ervaring), maar daar tegenover is lezen en luisteren een heel stuk moeilijker. Deze test wordt volledig door de computer nagekeken en je hebt 24 uur later de uitslag. Echter kan deze test niet in Nederland worden gedaan volgens mij wel in Belgie en Duitsland.

2. Skillsassesment voor je beroep in jullie geval iets van kok.
Het is inderdaad zo dat je zelf wel kunt tellen dat je de maximale werkervaring hebt behaald maar dat wil niet zeggen dat je ook deze punten automatisch mag claimen. Zie hiervoor ook het voorbeeld van @afterbang. Even een voorbeeld bij ons mijn partner is in juli 2007 begonnen met werken en wij mochten pas beginnen tellen na december 2009. Dit is uit het skillsassesment gekomen terwijl het dezelfde werkgever was, daardoor is het van belang om deze eerst aan te vragen voordat je de EOI gaat opvoeren. Je kunt geen punten claimen als je geen bewijsstuk hebt. Doe je dat wel dan heb je een probleem.
Wat betreft aanvraag en verwerkingstijd van het skillsassesment is bij ieder vakgroep verschillend. Wij hebben er 7 weken op moeten wachten. Voordat wij alle stukken bij elkaar hadden waren wij 4 maanden verder. Dit had te maken dat de school er lang over gedaan heeft om een bepaald document aan ons toe te sturen.

Als je bovenstaande 2 punten in bezit hebt kun je de EOI gaan indienen. Daarna kun je inderdaad de andere informatie verzamelen en dan hoeft ook pas je partner de Engels test gaan doen.
Je kunt je EOI ten alle tijden updaten. Stel voor dat je 10 punten scoort voor je Engels test en je gaat in de tussentijd proberen om 20 punten te scoren dan mag dat. Als dat lukt dan kun je je EOI aanpassen. Hebben wij ook gedaan, echter wordt je datum van EOI wel aangepast naar de laatste wijziging. Wat natuurlijk ook heel eerlijk is.

Het klopt dat de staat Victoria momenteel geen nieuwe 190 pre-uitnodiging verstuurd. Maar dit is van tijdelijke aard en het ziet eruit dat als ze de achterstand hebben ingehaald ze deze gewoon weer gaan versturen.

Voordat jullie de EOI kunnen gaan indienen zijn jullie een aantal weken verder en wellicht dat de tijdelijke stop bij de staat Victoria is opgeheven. Daarnaast zou ik mij nu focussen om de Engels test en het skillsassesment te regelen. Wellicht heb je dan alles paraat bij de start van het nieuwe financiële jaar. (start in juli 2018).

Zoals ik al eerder schreef is het momenteel lastig om een uitnodiging te krijgen. Heb op meerdere plekken gelezen dat bij start vanaf nieuw financieel jaar weer meer uitnodigingen worden verstuurd. Ben er niet getreurd om zoals je op het forum kunt lezen je moet veel geduld hebben om je visum te krijgen.

Hopelijk is het duidelijk. Als er vragen zijn laat het weten.
Succes!

Dankjewel @JP2017 !
Heel fijn dat dit forum bestaat!

Toch ben ik nog niet helemaal gerustgesteld. De ene kant van mij zegt nu: joh, die IELTS test moet lukken en we gaan gewoon voor die 190! We hebben nog geen kids en nog geen huis gekocht hier, dus gaan!

Aan de andere kant denk ik, misschien is het nu niet meer de goede tijd om naar Australië te emigreren. Het word steeds moeilijker om ertussen te komen heb ik het idee en we hebben nog steeds graag Melbourne in ons hoofd. Ik wil niet dat we straks al een smak geld kwijt zijn en we niet uitgenodigd worden door te weinig punten of iets dergelijks.

En een 190 visum waarbij ik met mijn partner kan meeliften, ik hoef dan niet al te hoog te scoren met de test, maar is het wel dus 2x 3670 AUD voor je visa? Of alleen voor de hoofdaanvrager?

Zoals al eerder aangegeven door anderen, het wordt steeds moeilijker om binnen te komen en vast ook steeds duurder. Pin je niet vast op Melbourne, niets mis met twee jaartjes in een andere staat wonen om je droom werkelijkheid te laten worden. Over QLD, wel heel ander klimaat en leefomgeving dan Melbourne, ik zou Sydney overwegen. Zit je ook niet al te ver bij je vrienden vandaan en volop wek voor chefs.

IELTS 4x 7 voor de hoofd aanvrager, is voor de meeste Nederlanders goed te doen (mits je jezelf goed voorbereid, niet alleen op Engels, maar ook hoe de test in elkaar steekt. Hier is heeeeeeel veel info over te vinden op het Internet)

Staat, dat maakt niet uit joh, het is hier overal mooi, fijn enz. En bevalt het niet dan verhuis je na twee jaar toch weer? (je hebt het niet van mij, maar die 2 jaar wordt niet echt gecontroleerd meestal) Wij wilden migreren naar Adelaide in eerste instantie. Toen ging de deur dicht voor Adelaide en bleef alleen Canberra over. Ik herken je gevoel wel. Wij waren mega teleurgesteld, hadden ons al helemaal voorbereid op een leven in de Adelaide Hills en toen moesten we opeens naar Canberra, daar wisten we niets van, is het daar wel mooi? Is het daar wel fijn? Beste wat ons ooit overkomen is! We love it here!

Maar 1 persoon hoeft het visum aan te vragen. Wederom: Jij lift als partner gewoon mee. Enige wat je moet doen is 4x 4.5 scoren op IELTS en aantonen dat je echt zijn partner bent. (Staat jouw beroep ook op de lijsten kun je jezelf ook nog laten assessen voor 5 extra punten.)

Dus je bent ongeveer 4000 euro kwijt om voor je droom te gaan! 4000 euro is wellicht een hoop geld, maar op een mensenleven niet veel, jullie zijn jong, dat betekend dat je nog een heel lang zonnig leven in Australia tegemoet kan gaan ;)

Sydney, Brisbane of Hobart, ach het is allemaal een eindje van Melbourne. Canberra is dan het dichtste bij maar nog steeds een dag rijden. Vliegen is dan makkelijker; Je vliegt zo op en neer indien nodig. Wederom, pin je niet vast op de locatie. Zolang ze je niet wegstoppen in Warburton, WA is het allemaal wel OK joh! ;)

14155.gif

Als je niet uitgenodigd wordt, ben je alleen het geld van ielts en skills assessment kwijt, wat in de scheme of things echt.niks is! Je betaalt pas als je de visum aanvraag zelf doet, dan moet je natuurlijk echt wel zeker zijn dat je alles kan bewijzen wat je geclaimd hebt, anders.ben je dat geld wel kwijt!
De hoofdaanvrager betaalt de volle.pot voor het visum, voor elke meelifter is er een goedkoper tarief maar dat vind je allemaal terug op de site van home affairs!

Ik zou er ook nu voor gaan, je kan alleenmaar spijt van hebben achteraf dat je niet geprobeerd hebt! En inderdaad, 2 jaar vliegt echt zo voorbij! Kan je nog even genieten van de iets warmere winters dan hier in Melbourne ;)

Gaan we toch niet zo maar ineens een beetje twijfelen??? Bloed, zweet en tranen zijn gratis inbegrepen bij het visaproces.
Veel meer hulp en uitleg als hierboven zal er niet komen/mogelijk zijn.
You don't know if you don't try.....maar ja, je moet er wel beide 100% klaar voor zijn, want het hele proces gaat je een smak geld, geduld kosten en frustratie bezorgen.
Goede relatietest ook :D.

haha ja erg he dat nu ineens weer het koudwatervress naar boven komt. Vorige week nog zo zeker van onze zaak, ja we gaan dit doen! En als het dan dichterbij komt dan ineens word je bang.
Mijn 2de optie was om naar curacao te gaan, maar daar zijn de lonen beduidend lager maar heb je al dat papierwerk weer niet.
Blijf het heel erg lastig vinden. Ben wel ontzettend blij dat jullie goede tips geven want soms van het internet word je ook niet veel wijzer. Morgen spreek ik mijn vriend weer en dan gaan we het er nog even uitgebreid over hebben. Hij is gisteren bij een businesscoach geweest en ook die zei dat hij een stuk gelukkiger zou worden van een nieuwe uitdaging in het buitenland. En als Australie hem nooit heeft losgelaten na zijn reis van 10 jaar geleden....tja dan ga je nu toch als het kan?

Nog even een ander iets over de ozzies onder ons. De spinnen he........
Ik word op Facebook in elk vies filmpje getagd over spinnen en altijd is het in Australie. Is het echt zo erg dat je de meest extreme monsters daar overal tegenkomt of is dat vrij zeldzaam in de stad? Het liefst woon ik op een klein boerderijtje maar dan weet ik sowieso dat de kans wat groter is om iets spannends tegen te komen haha.

IELTS 4x 7 voor de hoofd aanvrager, is voor de meeste Nederlanders goed te doen (mits je jezelf goed voorbereid, niet alleen op Engels, maar ook hoe de test in elkaar steekt. Hier is heeeeeeel veel info over te vinden op het Internet)

Staat, dat maakt niet uit joh, het is hier overal mooi, fijn enz. En bevalt het niet dan verhuis je na twee jaar toch weer? (je hebt het niet van mij, maar die 2 jaar wordt niet echt gecontroleerd meestal) Wij wilden migreren naar Adelaide in eerste instantie. Toen ging de deur dicht voor Adelaide en bleef alleen Canberra over. Ik herken je gevoel wel. Wij waren mega teleurgesteld, hadden ons al helemaal voorbereid op een leven in de Adelaide Hills en toen moesten we opeens naar Canberra, daar wisten we niets van, is het daar wel mooi? Is het daar wel fijn? Beste wat ons ooit overkomen is! We love it here!

Maar 1 persoon hoeft het visum aan te vragen. Wederom: Jij lift als partner gewoon mee. Enige wat je moet doen is 4x 4.5 scoren op IELTS en aantonen dat je echt zijn partner bent. (Staat jouw beroep ook op de lijsten kun je jezelf ook nog laten assessen voor 5 extra punten.)

Dus je bent ongeveer 4000 euro kwijt om voor je droom te gaan! 4000 euro is wellicht een hoop geld, maar op een mensenleven niet veel, jullie zijn jong, dat betekend dat je nog een heel lang zonnig leven in Australia tegemoet kan gaan ;)

Sydney, Brisbane of Hobart, ach het is allemaal een eindje van Melbourne. Canberra is dan het dichtste bij maar nog steeds een dag rijden. Vliegen is dan makkelijker; Je vliegt zo op en neer indien nodig. Wederom, pin je niet vast op de locatie. Zolang ze je niet wegstoppen in Warburton, WA is het allemaal wel OK joh! ;)

14155.gif

Haha ik zal niet in Warburton belanden denk ik zo haha. Wat trekt jou in Canberra? Wij waren echt wel teleurgesteld over Melbourne, nu moet je ineens je plan een beetje omgooien en weer informeren wat er dan te doen is in welke stad. Mijn opties staan opzich voor alles open. Voor mijn vriend moeten er restaurants zijn en ik ben meer gericht op het werk met wildlife. Gelukkig scheelt het dat er in Australie genoeg te doen is m.b.t dieren.

Ik zou ook zeker niet opgeven. Het wordt er inderdaad niet gemakkelijker op.
Als je de 5 punten van de staat niet nodig hebt, probeer dan op de 189 binnen te komen. Dan kun je op een later moment bedenken waar je wilt gaan wonen.
En zoals @afterbang zegt wat zijn 2 jaar nou... die zijn om voor je het weet.

Visa kost nou eenmaal veel tijd en geld. Maar als je een droom hebt en je wilt die verwerkelijke dan horen deze dingen erbij.

Ohja Curaçao is niet alleen dat de lonen lager zijn. Er zitten een hoop andere nadelen maar ook veel andere voordelen aan ten opzichte van NL. En ook voor Curaçao heb je papierwerk, vergis je daar niet in. Ja het klopt dat je daar sneller binnen bent en dat het minder geld kost.

Spinnen: dat is echt geen issue hoor. In de 1.5 jaar dat we hier zijn wellicht 2x een wat grotere spin gezien en 2x een redback. De grote zijn vaak Huntsmen’s en niet giftig. De redbacks zijn kleiner en wel giftig. Maar door hun rode rug makkelijk te spotten. En er gaat hier niemand dood door spinnen sinds tientallen jaren.

Mijn vriendin is vaak op Curaçao geweest voor haar werk en kan dus goed vergelijken. Curaçao is klein, Nederlandser, ‘onveiliger’ en qua cultuur heel anders. Een mix van Caribean, USA en NL. Zij kiest 100x voor Australia voor dat ze 1x voor Curaçao kiest.

Canberra, Tsja. Als je in een stad wilt wonen maar rustiger wilt wonen dan in een NL dorp dan is Canberra voor jou. Wil je een vrijstaand huis op 800 meter grond of meer maar toch in de stad , Canberra. Wil je de natuur in de stad in plaats van er buiten: Canberra. Wil je bergen en bush on your doorstep, Canberra. Wil je nooit meer in de file staan... is de kust op twee uur OK voor je... is een 5x per jaar wat dun ijs op je voorruit geen issue: Canberra.

Canberra is niet voor iedereen. Dat is zeker maar wij vinden het fijn!

En wederom: 2 jaar. Dat is echt zo voorbij (en dat bedoel ik voor elke stad buiten je Melbourne)

Oh, bijna vergeten omdat het voor ons zo normaal geworden is: wil je elke dag Kangaroes zien op weg naar je werk (of beter nog, achter je huis of in je tuin: Canberra! :D )

Last edited:
Serieus, @afterbang, als Whyalla het 'm niet meer is en Adelaide ook geen 2e optie, dan staat Canberra erg hoog bij mij en ben er nog nooit geweest! Ze zouden je moeten betalen voor de goede PR die je ze geeft!

@AmyenKlaas , dat koudwatervrees hoort erbij. Je zet wel even je leven op de kop. Als ik de verhalen hier soms lees, dan denk ik: 'Waar beginnen mensen aan?? Dat zou ik echt nooit doen!' om me dan te bendenken, dat ik het al gedaan heb :D Qua beestjes, daar is al heel wat over geschreven hier op het forum. Kort samengevat: ja, genoeg 'enge' beestjes, maar je komt ze echt niet dagelijks tegen. Zeker niet in de stad. Ik woon wat landelijker (Eyre Peninsula) en heb tot nu toe 1x Huntsman en 1x Redback in m'n huis gehad. De meeste spinnen tref ik buiten aan op 'te verwachten' plekken, zoals in het fietsenschuurtje of bij de regenwatertank. Je went eraan en houdt er rekening mee. Ik heb ook een gruwelijke hekel aan spinnen, maar heb er hier weinig moeite mee. Zolang ze buiten blijven ;)

Serieus, @afterbang, als Whyalla het 'm niet meer is en Adelaide ook geen 2e optie, dan staat Canberra erg hoog bij mij en ben er nog nooit geweest! Ze zouden je moeten betalen voor de goede PR die je ze geeft!

Hahaha. Ik zal het eens aan het Visitor Centre vragen! (Niets gelogen in mijn verhaal, ook dat het niet voor iedereen is)

En als je in de buurt bent dan hoor ik het wel ;)

Hahaha. Ik zal het eens aan het Visitor Centre vragen! (Niets gelogen in mijn verhaal, ook dat het niet voor iedereen is)

En als je in de buurt bent dan hoor ik het wel ;)
Nou..... wees voorzichtig! Moet m'n paspoort verlengen in Sydney en Canberra is dan bijna om de hoek :D

Wij hebben besloten om het 1 jaar uit te stellen. Afgelopen weken zijn we er zo druk mee bezig geweest en tot de conclusie gekomen dat het niet allemaal nu hoeft. We gaan dit jaar nog even lekker doorsparen en wachten tot mijn vriend zijn andere zaak heeft verkocht (want dat gebeurt ook niet 1,2,3 natuurlijk) We blijven op dit forum nog lekker rondhangen, dankjewel voor al jullie tips

Back