Wij hebben in februari van dit jaar onze EOI ingediend begin mei aangepast.
Een EOI indienen is inderdaad gratis. Je kunt een EOI indienen voor een 189 en daarnaast kun je ook meteen een EOI indienen voor 190 en kiezen voor een bepaalde staat.
Je kunt pas de EOI indienen als je volgende stappen hebt gedaan: je mag namelijk geen punten claimen als jij geen bewijsstukken kunt overleggen dat je de punten behaald hebt. Daar wordt
1. Engelse test hoofdaanvrager:
Het is van belang dat de hoofdaanvrager de Engelse test gedaan heeft en de uitslag heeft. Een Engelse test is bijvoorbeeld de IELTS, maar je kunt ook de Toefle of de PTE doen. Maar bijna iedereen in Nederland gaat voor de IELTS test. Zie de info van
@Kims en
@Loeloe .
Verschillen Engelse testen:
Ielts kan op General niveau en Academisch niveau. General is gemakkelijker. Deze kan op verschillende plekken in Nederland. Lezen en luisteren is een stuk gemakkelijker als de andere testen. Schrijven en spreken daar wordt veel over gediscussieerd. Spreken doe je met een persoon tegenover je.
Na ongeveer 14 dagen staat de uitslag online. Als je maar 4x 7 hoeft te halen zou ik zeker voor de IELTS test gaan.
Toefle is academisch maar wel volledig op de computer. Ook de spreektest. Hierbij heb je binnen een week de uitslag. Deze kun je ook in Nederland doen.
PTE is ook academisch en volledig op de computer. Spreken en schrijven zijn gemakkelijker als bij de IELTS (dat is onze ervaring), maar daar tegenover is lezen en luisteren een heel stuk moeilijker. Deze test wordt volledig door de computer nagekeken en je hebt 24 uur later de uitslag. Echter kan deze test niet in Nederland worden gedaan volgens mij wel in Belgie en Duitsland.
2. Skillsassesment voor je beroep in jullie geval iets van kok.
Het is inderdaad zo dat je zelf wel kunt tellen dat je de maximale werkervaring hebt behaald maar dat wil niet zeggen dat je ook deze punten automatisch mag claimen. Zie hiervoor ook het voorbeeld van
@afterbang. Even een voorbeeld bij ons mijn partner is in juli 2007 begonnen met werken en wij mochten pas beginnen tellen na december 2009. Dit is uit het skillsassesment gekomen terwijl het dezelfde werkgever was, daardoor is het van belang om deze eerst aan te vragen voordat je de EOI gaat opvoeren. Je kunt geen punten claimen als je geen bewijsstuk hebt. Doe je dat wel dan heb je een probleem.
Wat betreft aanvraag en verwerkingstijd van het skillsassesment is bij ieder vakgroep verschillend. Wij hebben er 7 weken op moeten wachten. Voordat wij alle stukken bij elkaar hadden waren wij 4 maanden verder. Dit had te maken dat de school er lang over gedaan heeft om een bepaald document aan ons toe te sturen.
Als je bovenstaande 2 punten in bezit hebt kun je de EOI gaan indienen. Daarna kun je inderdaad de andere informatie verzamelen en dan hoeft ook pas je partner de Engels test gaan doen.
Je kunt je EOI ten alle tijden updaten. Stel voor dat je 10 punten scoort voor je Engels test en je gaat in de tussentijd proberen om 20 punten te scoren dan mag dat. Als dat lukt dan kun je je EOI aanpassen. Hebben wij ook gedaan, echter wordt je datum van EOI wel aangepast naar de laatste wijziging. Wat natuurlijk ook heel eerlijk is.
Het klopt dat de staat Victoria momenteel geen nieuwe 190 pre-uitnodiging verstuurd. Maar dit is van tijdelijke aard en het ziet eruit dat als ze de achterstand hebben ingehaald ze deze gewoon weer gaan versturen.
Voordat jullie de EOI kunnen gaan indienen zijn jullie een aantal weken verder en wellicht dat de tijdelijke stop bij de staat Victoria is opgeheven. Daarnaast zou ik mij nu focussen om de Engels test en het skillsassesment te regelen. Wellicht heb je dan alles paraat bij de start van het nieuwe financiële jaar. (start in juli 2018).
Zoals ik al eerder schreef is het momenteel lastig om een uitnodiging te krijgen. Heb op meerdere plekken gelezen dat bij start vanaf nieuw financieel jaar weer meer uitnodigingen worden verstuurd. Ben er niet getreurd om zoals je op het forum kunt lezen je moet veel geduld hebben om je visum te krijgen.
Hopelijk is het duidelijk. Als er vragen zijn laat het weten.
Succes!