Nog even aanvullen nu we een paar weken terug in België zijn na een jaar VS; ik kan dus enkel vergelijken met de Amerikaanse mentaliteit die toch nog wel anders is. Er vallen een paar dingen op:
- vriendelijkheid: ik vind over het algemeen Amerikanen toch meer open en vriendelijk in een eerste contact. Dat kan er ook aan liggen dat we daar 'exotisch' zijn, maar toch.
- rat race: die is toch wel heftiger in België, wat ik eigenlijk niet verwacht had. Toen we in de bank stonden aan te schuiven, stond er een dame voor ons te zuchten en te blazen omdat ze moest wachten, en ze was nadien op de grens van onbeleefd tegen de bankbediende. Ik heb in de VS expliciet rond gekeken aan de kassa van de supermarkt, en hoewel het daar eigenlijk minder efficiënt gaat, stonden mensen in het algemeen veel minder te zuchten en te blazen. Nu, wanneer het gaat over werk, is het gewoon zo dat Amerikanen geen vakantie kennen en vaak veel meer uren doen. Tijdens die werkuren gaat het er dan wel relaxter aan toe.
- political correctness: na een etentje met Belgen en Nederlanders afgelopen week is me duidelijk dat die veel minder politiek correct zijn
. Dat kan je natuurlijk een voor- of een nadeel vinden. Ik vond in het begin van ons verblijf in de VS dat Amerikanen soms wat te voorzichtig waren, en dat het moeilijk was om te weten wat ze nu echt dachten. Anderzijds vond ik de 'bluntness' en het bijna uitlachen van anderen nu dan weer storend. Daar hangt dan mee samen dat ik de indruk had dat Amerikanen een positievere houding hebben tegenover wat niet mainstream is. Hier ben je al snel 'raar', ginder eerder 'interessant'. Misschien denken ze er stiekem wel het hunne van hoor, maar ik vond het wel aangenaam om alvast een positief verpakt antwoord te krijgen
.
- verkeer durf ik niet te vergelijken, omdat we daar vooral de bus namen en een paar keer een huurwagen hadden, dus telkens in vakantiemodus gereden hebben. Dan erger je je waarschijnlijk minder aan vervelende bestuurders. Tailgating is in België in elk geval nog erg alive
.
Dus als conclusie ben ik persoonlijk iets meer fan van de Amerikaanse mentaliteit (en opnieuw, dit is natuurlijk erg veralgemenend, laat ons zeggen binnen onze lokale Amerikaanse ervaring), maar kan ik me ook inbeelden dat er zaken zijn waaraan je je gaat ergeren als je er een tijdje woont. Sowieso is het gewoon een interessante oefening om eens te vergelijken, wat enkel mogelijk wordt als je ergens een tijdje woont. Nu kunnen we de theorieën bovenhalen van de invloed van cultuur op persoonlijk functioneren
.