'de' Australische mentaliteit

Owwww, probeer dat hier, in WA, maar niet te vertellen. Je wordt met deze opmerking meteen tot aan de grond afgebrand. En daarna gaat de stumpgrinder er nog ff overheen. :D

hahahahah inderdaad, wat een malloten hier op de weg zeg......kan ook niet anders, als je ouders je moeten leren rijden en die kunnen er niks van, dan kan het niks worden toch?! afstand houden doen ze hier erg goed en over het algemeen gaat het er rustiger aan toe. In Sydney is het een heel ander verhaal, daar zit het gros vast geroest aan de claxon :D

En je merkt ook een goed verschil in acceptatie als je met een auto met interstate licence plate rijdt. Als je met bijv. een QLD auto in Sydney rijdt wordt het gat waar je in wilt voegen dichtgereden. Geldt denk ik overigens voor iedere interstate auto waarbij je in een van de capitals rijdt anders dan die van je eigen staat.... Verder buiten de stad lijk je meer te worden geaccepteerd.

. In Sydney is het een heel ander verhaal, daar zit het gros vast geroest aan de claxon :D
Mmm, dat herken ik niet, misschien is dat meer iets voor West Sydney :D Ook in Sydney wordt netjes gereden en is het geen probleem om netjes te ritsen! Wel rijden er veel P-platers en L-platers die denken dat ze kunnen rijden dus altijd alert blijven!

Mmm, dat herken ik niet, misschien is dat meer iets voor West Sydney :D Ook in Sydney wordt netjes gereden en is het geen probleem om netjes te ritsen! Wel rijden er veel P-platers en L-platers die denken dat ze kunnen rijden dus altijd alert blijven!

Waar in Sydney woon je Frits? Ik ben al weer een tijdje weg uit NL maar auto rijden in Sydney is dramatisch. Super agressief gedrag gecombineerd met zeer slechte verkeers- en rijvaardigheden maakt rijden in Sydney een erg onprettige activiteit.

Nadeel vind ik zelf dat Nederlanders van alles roepen in het openbaar en op tv, wat af en toe echt te schandalig voor woorden is. In australie is het veel netter en gecontroleerder, mensen worden veel minder vaak aan de schandpaal genageld, als het al uberhaupt gebeurt

Ik ben het met je eens dat NL-ers vaak te snel hun mond open doen, maar ik vind dat er juist in AUS een sterke cultuur heerst van mensen aan de schandpaal nagelen. Het principe van naming and shaming is hier heel normaal.

Waar in Sydney woon je Frits? Ik ben al weer een tijdje weg uit NL maar auto rijden in Sydney is dramatisch. Super agressief gedrag gecombineerd met zeer slechte verkeers- en rijvaardigheden maakt rijden in Sydney een erg onprettige activiteit.

North Shore en Castle Hill.

Positief vind ik toch wel het houden aan de snelheidslimieten, niet blokkeren van kruisings vlakken, voorrang verlenen en elkaar ruimte geven om te ritsen/in te voegen.

In eerste instantie, als Europeaan, vond ik dat men vooral tuttig reed. En ik denk nog steeds "schiet toch eens op" maar het is eigenlijk wel zo relaxed.

En om het verder over de Aussie mentaliteit te hebben: ik had laatst een akkefietje waar ik op het werk over vertelde en zei: "Kijk, daar kan ik me dus echt niet druk om maken," en een collega die daarop antwoordde: "You're becoming a real Aussie!" :)

Maar serieus, ik denk dat Nederlanders (en Belgen) stipter zijn. Inderdaad afspraken gemiddeld genomen beter nakomen en zich aan afgesproken tijdstippen houden. Ik heb heel goede en wat minder goede cq interessantere ervaringen. Ik kijk in dat opzicht eigenlijk nergens meer van op.

Mensen zijn gemiddeld genomen wel vriendelijker, maar wanneer ik voor vakanties in Nederland ben, dan vind ik niet dat de mensen daar onvriendelijk zijn. Verschilt natuurlijk ook per plaats e.d. Ik merk wel dat mijn vrienden en kennissenkring gevarieerder is dan in Nederland. Dat zal ook komen omdat ik in een kleinere plaats woon.

Qua tolerantie vind ik het lasting te zeggen. Kijk ik bijv. naar het hele homo-huwelijk gebeuren, dan kan ik me van ophef daarover in Nederland niet zoveel herinneren en dat terwijl ik bij een theologische universiteit werkte. Hier daarentegen ben ik bewust gestopt met het volgen van een aantal van mijn Christelijke kennissen op Facebook omdat ik hun ideeen te zwart/wit vond.
Ook mbt migranten (vluchtelingen). Hoe vaak bepaalde contacten geen berichtjes gedeeld hebben van 'migranten de deur uit' e.d. en ik die dan reageer met: "Ik zal m'n koffers maar vast gaan pakken dan." Maar ik ben blijkbaar een goede en mag blijven o_O
En die mensen heb je in NL natuurlijk ook, maar blijkbaar niet in mijn FB vriendenkring.

In eerste instantie, als Europeaan, vond ik dat men vooral tuttig reed. En ik denk nog steeds "schiet toch eens op" maar het is eigenlijk wel zo relaxed.

Haha ja dat klopt dan ook wel weer. Te rustig of te langzaam rijden, maar dan ook weer vaak op de rechterbaan urgh.

Haha ja dat klopt dan ook wel weer. Te rustig of te langzaam rijden, maar dan ook weer vaak op de rechterbaan urgh.

Weet niet of het een Canberra ding is. Maar ik rij tegenwoordig ook vaak te langzaam :) (nu nodigt een Land Rover ook niet uit tot hard rijden)

Nog even aanvullen nu we een paar weken terug in België zijn na een jaar VS; ik kan dus enkel vergelijken met de Amerikaanse mentaliteit die toch nog wel anders is. Er vallen een paar dingen op:
- vriendelijkheid: ik vind over het algemeen Amerikanen toch meer open en vriendelijk in een eerste contact. Dat kan er ook aan liggen dat we daar 'exotisch' zijn, maar toch.
- rat race: die is toch wel heftiger in België, wat ik eigenlijk niet verwacht had. Toen we in de bank stonden aan te schuiven, stond er een dame voor ons te zuchten en te blazen omdat ze moest wachten, en ze was nadien op de grens van onbeleefd tegen de bankbediende. Ik heb in de VS expliciet rond gekeken aan de kassa van de supermarkt, en hoewel het daar eigenlijk minder efficiënt gaat, stonden mensen in het algemeen veel minder te zuchten en te blazen. Nu, wanneer het gaat over werk, is het gewoon zo dat Amerikanen geen vakantie kennen en vaak veel meer uren doen. Tijdens die werkuren gaat het er dan wel relaxter aan toe.
- political correctness: na een etentje met Belgen en Nederlanders afgelopen week is me duidelijk dat die veel minder politiek correct zijn :rolleyes:. Dat kan je natuurlijk een voor- of een nadeel vinden. Ik vond in het begin van ons verblijf in de VS dat Amerikanen soms wat te voorzichtig waren, en dat het moeilijk was om te weten wat ze nu echt dachten. Anderzijds vond ik de 'bluntness' en het bijna uitlachen van anderen nu dan weer storend. Daar hangt dan mee samen dat ik de indruk had dat Amerikanen een positievere houding hebben tegenover wat niet mainstream is. Hier ben je al snel 'raar', ginder eerder 'interessant'. Misschien denken ze er stiekem wel het hunne van hoor, maar ik vond het wel aangenaam om alvast een positief verpakt antwoord te krijgen ;).
- verkeer durf ik niet te vergelijken, omdat we daar vooral de bus namen en een paar keer een huurwagen hadden, dus telkens in vakantiemodus gereden hebben. Dan erger je je waarschijnlijk minder aan vervelende bestuurders. Tailgating is in België in elk geval nog erg alive >:D.

Dus als conclusie ben ik persoonlijk iets meer fan van de Amerikaanse mentaliteit (en opnieuw, dit is natuurlijk erg veralgemenend, laat ons zeggen binnen onze lokale Amerikaanse ervaring), maar kan ik me ook inbeelden dat er zaken zijn waaraan je je gaat ergeren als je er een tijdje woont. Sowieso is het gewoon een interessante oefening om eens te vergelijken, wat enkel mogelijk wordt als je ergens een tijdje woont. Nu kunnen we de theorieën bovenhalen van de invloed van cultuur op persoonlijk functioneren :D.

Back