De Facto, 12 maanden..

Basvdk

New Member
Hoi Allemaal,

Zoals eerder al gemeld gaan mijn vriendin en ik dit jaar voor het 820 de facto visum. We zijn nu hard bewijsmateriaal aan het verzamelen en gaan volgende maand naar Australië.

We hebben aardig wat bewijs, alleen voelt het vereiste van 12 maanden samenwonen wat onduidelijk.

We woonden in Melbourne samen met 1 huisgenoot, voor ongeveer 5 maanden. Daar hebben we een bevestiging van van onze real estate agent, en wat rekeningen op onze namen. De betalingen zijn wel tot december van 2014 van onze individuele rekeningen gedaan.

Hierna zijn we 3 weken op vakantie geweest, en kwam mijn vriendin na 6 weken naar Nederland, waar we nu 10 maanden samenwonen met contract, inschrijving etc.

In principe wonen we dus al 15 maanden samen en zijn we 17 maanden geleden begonnen met samenwonen, maar zou dit stand houden? Of is het beter om nog even te wachten.

We zullen in Australië eerst bij haar ouders verblijven, misschien kunnen we die maanden ook meetellen, als zij een statement kunnen schrijven waarin staat dat wij daar wonen. Hoor graag wat jullie hier van denken..

Het is weer een heel verhaal haha, alvast bedankt voor enig advies!
 
Moet goedkomen! Je moet 12 maanden in een relatie zitten en samenwonen is daar een goed bewijs van maar geen harde vereiste. Sommigen kunnen niet samenwonen voor bepaalde redenen of soms zelfs geloofsovertuigingen. Zo lang jij omschrijft wanneer je wel wn niet samen hebt gewoond en waarom is het goed. Maar ik zou zeker een begeleidende brief toevoegen aan je aanvraag met een tijdlijn van jullie relatie.
 
Bedankt voor je antwoord Gwen! Het wordt nu toch wel erg spannend nu het zo dichtbij komt, en soms is teveel lezen op allerlei fora dan enkel verwarrend ;) Zo lijkt het dat de meeste mensen er hier redelijk nuchter en ontspannen mee omgaan (misschien een Nederlands trekje?), wat wel geruststellend is.

Op bijvoorbeeld australiaforum.com zijn veel meer horrorverhalen te vinden, niet echt goed voor de gemoedsrust, en met een wachttijd van 12-15 maanden willen we het natuurlijk wel in 1 keer goed doen!

We zullen de tip van de tijdlijn inderdaad toevoegen, we voldoen in principe aan alles, alleen gaat natuurlijk niet alles in het leven zo gestroomlijnd als je wil, dus wat uitleg daarbij zal wel nodig zijn. Thanks again!
 
Wij hebben tot 1 maand voor onze visum aanvraag nooit een gezamenlijke rekening gehad. Maar we konden laten zien dat we allebei rekeningen betaalden mbt de huishouding.
Die zes weken is niet zo spannend. Dat was bij ons ook zo, maar hebben we niet verteld terwijl mijn vrouw wel regelmatig van een aantal weken naar Hong Kong was. Een tip is ook om wat chats en telefoonspecifaties toe te voegen van het prille begin en daarna.
Gezamenlijke tickets, reizen, ziektekosten verzekeringen, alles helpt.
 
Klopt, we hebben een aardige stapel bewijzen, en het is allemaal oprecht, dus wat ons betreft geen probleem. Maar je bent natuurlijk toch afhankelijk van het oordeel van iemand op een kantoor ergens.. Maar goed, daar kunnen we niks aan doen, dus dan maar loslaten en vertrouwen!
 
Back
Top