De facto - Spouse Visa

Sander

XPdite Hero
Hallo allen,

deze heb ik ook al gepost op het prikbord van emigratie.pagina.nl, maar ik dacht laat ik hem ook hier maar eens neer zetten ;)

Ik ben student hier in NL en ben verloofd met een Australische. We hebben besloten om in Australie te gaan wonen, dus we zijn nu een beetje aan het uitzoeken welk visum voor ons geschikt is.

De meest voor de hand liggende is misschien het prospective marriage visum (fiancé(e) visum), maar hierbij _moet_ je binnen 9 maanden trouwen en moeten we vanuit NL al bepalen waar, wanneer en door wie. Dit willen we liever niet, wij willen alles op ons gemakje in Australie doen. Eerst 'settlen', baan zoeken etc, dan willen we rustig rondkijken naar een mooie locatie en een geschikt iemand vinden die ons zal trouwen. Dus wij zelf denken dan aan een termijn van zo'n 1 tot 2 jaar voordat we trouwen.

Is het mogelijk om dan voor een de facto visum te gaan? Ik bedoel, we zijn verloofd, maar dit hoeft toch niet automatisch te betekenen dat we voor het prospective marriage visum moeten gaan?

En als je voor een de facto visum kunt gaan terwijl je verloofd bent, moet je natuurlijk nog aantonen dat je minstens 12 maanden in een 'spouse-like relationship' bent. Nu wonen wij wel samen, maar bij mijn ouders. Zo konden we zolang als ik studeer flink sparen om als ik klaar ben genoeg geld te hebben om te emigreren dan wel hier een huis te kopen etc.
Ze is wel gewoon ingeschreven bij de gemeente, dus we kunnen wel aantonen dat we 2 jaar op hetzelfde adres hebben gewoond, we hebben een gezamelijke bankrekening (+/- half jaar nu), we zijn samen op vakantie geweest naar Australie en ik heb daar al haar familie en vrienden etc ontmoet, we zijn naar Parijs geweest toen we één jaar samen waren. Uiteraard kunnen we dit bewijzen met foto's en stat decs etc.

Dus wat ik eigenlijk wil weten:
1. Kan je voor een de facto visum gaan als je verloofd bent?
2. Is onze situatie van de afgelopen 2 jaar een 'spouse-like relationship' in de ogen van de DIMIA? (Voor ons in elk geval wel ;) )

Ik hoop dat iemand hierover iets zinnigs kan zeggen!

Sander
 
Voor degene die denken, krijgt Sander geen antwoord...

Ja, hij weet inmiddels dat hij waarschijnlijk MAKKELIJK een de facto kan aanvragen, en dat hij als extraatje kan vermelden dat ze ook nog eens engaged zijn.

Succes Sander! :D
 
Mijn oplossing in deze situatie was dat ik eerst op een WHV naar Australia ben gegaan. We hebben meteen een plekje gezocht in australie om samen te wonen en na een paar maanden heb ik mijn permante aangevraagd. Wanneer je WHV afloopt ga je door op een Bridging visa tot de aanvraag helemaal is afgerond. dat duurd zo'n twee jaar dat betekent dat je dan inmiddels al 3 jaar in Australia zit. In jou geval zou je dus eerst een jaar samen kunnen wonen met een WHV en aan het einde de aanvraag doen voor permanente. Je hoeft dan niet te trouwen. Zo te horen komt jou aanvraag erg dicht in de buurt van mijn aanvraag. Dus als je nog vragen hebt, laat het me weten
 
In deze situatie zou ik het gewoon in Berlijn doen.

Ze wonen nu nog hier...

Als ze naar Berlijn gaan voor het interview dan hebben ze dezelfde dag het visum.

In totaal met de medicals, info verzamelen enz, hoef je maar een maand bezig te zijn.
En als hij daar dan zit, kan hij gewoon meteen werken, en duurt het nog maar 2 jaar tot ie een permanent visum kan aanvragen.
Makkie!

:)
 
Ha Simone en Silvia!

Ja, antwoord had ik al op het prikbord...ik ben dan ook een beetje ongeduldig dat ik het op beide heb geplaatst ;)

Op dit moment denk ik dat we voor de optie gaan om een de facto via Berlijn te regelen. Als we onze zaakjes goed op orde hebben moet dit toch lukken.

In elk geval bedankt voor je suggestie Silvia, ik houd het in mijn achterhoofd.

Sander
 
Back
Top