De facto - Spouse Visa

Sander

XPdite Hero
Hallo allen,

deze heb ik ook al gepost op het prikbord van emigratie.pagina.nl, maar ik dacht laat ik hem ook hier maar eens neer zetten ;)

Ik ben student hier in NL en ben verloofd met een Australische. We hebben besloten om in Australie te gaan wonen, dus we zijn nu een beetje aan het uitzoeken welk visum voor ons geschikt is.

De meest voor de hand liggende is misschien het prospective marriage visum (fiancé(e) visum), maar hierbij _moet_ je binnen 9 maanden trouwen en moeten we vanuit NL al bepalen waar, wanneer en door wie. Dit willen we liever niet, wij willen alles op ons gemakje in Australie doen. Eerst 'settlen', baan zoeken etc, dan willen we rustig rondkijken naar een mooie locatie en een geschikt iemand vinden die ons zal trouwen. Dus wij zelf denken dan aan een termijn van zo'n 1 tot 2 jaar voordat we trouwen.

Is het mogelijk om dan voor een de facto visum te gaan? Ik bedoel, we zijn verloofd, maar dit hoeft toch niet automatisch te betekenen dat we voor het prospective marriage visum moeten gaan?

En als je voor een de facto visum kunt gaan terwijl je verloofd bent, moet je natuurlijk nog aantonen dat je minstens 12 maanden in een 'spouse-like relationship' bent. Nu wonen wij wel samen, maar bij mijn ouders. Zo konden we zolang als ik studeer flink sparen om als ik klaar ben genoeg geld te hebben om te emigreren dan wel hier een huis te kopen etc.
Ze is wel gewoon ingeschreven bij de gemeente, dus we kunnen wel aantonen dat we 2 jaar op hetzelfde adres hebben gewoond, we hebben een gezamelijke bankrekening (+/- half jaar nu), we zijn samen op vakantie geweest naar Australie en ik heb daar al haar familie en vrienden etc ontmoet, we zijn naar Parijs geweest toen we één jaar samen waren. Uiteraard kunnen we dit bewijzen met foto's en stat decs etc.

Dus wat ik eigenlijk wil weten:
1. Kan je voor een de facto visum gaan als je verloofd bent?