De manier waarop ze hier huizen bouwen...

Amulya

New Member
Is lachwekkend! We laten een huis bouwen en we hebben er eentje van steen gevonden. Blijkt dat hier in Australie niet aan spou-muren wordt gedaan :-o, de stenen muur geen stuunmuur is voor het dak maar alleen 'versiering', het dak rust op een houten binnenwerk. De muren binnen in huis van hout (gehorig) en dubbel glas? nooit van gehoord! Oh ja en daken zijn meestal van.... METAAL (we hebben nu zo'n huurhuis, en dat is echt heet!)
Dus als je een huis wil kopen of bouwen, dit is handig om te weten om teleurstellig te voorkomen.

Ik had een site gevonden die houten huizen bouwt, de zgn log homes.
Dit leek ons wel wat, volgens mij ook wel minder gehorig. Hoe het zich qua prijs verhoudt weet ik helaas niet (dit was iig niet zo duur vond ik)

https://www.aussiehouses.com.au/home.htm

[quote author=Amulya link=topic=2996.msg33896#msg33896 date=1130596273]
Is lachwekkend! We laten een huis bouwen en we hebben er eentje van steen gevonden. Blijkt dat hier in Australie niet aan spou-muren wordt gedaan :-o, de stenen muur geen stuunmuur is voor het dak maar alleen 'versiering', het dak rust op een houten binnenwerk. De muren binnen in huis van hout (gehorig) en dubbel glas? nooit van gehoord! Oh ja en daken zijn meestal van.... METAAL (we hebben nu zo'n huurhuis, en dat is echt heet!)
Dus als je een huis wil kopen of bouwen, dit is handig om te weten om teleurstellig te voorkomen.
[/quote]

Als je een huis zou bouwen zoals in NL, dan stik je de moord van de hitten in Queensland.
En dubble glass doen we wel als het huis aan een drukke weg word gebouwt.
De daken zijn van colour bond, zo heet dat, omdat het veel vlugger afkoeld.
Misschien zou je een beetje meer info moeten verzammelen voor dat je gaat bouwen.
Het is wel jammer dat je zo teleur gestelt bent met Aus.
Ik hoor alleen maar negatieve dingen.
Hoe lang ben je al in Aus?

Gr Ineke  :wink:

even een kleine reactie,wij hebben een metsel- en aannemersbedrijf (dus een klein beetje kennis van zaken hier in ned. )in de bouw bij ons kennen wij uiteraard wel spouw-muren maar soms is de ruimte zo krap voor isolatie dat er bijna geen stilstaande lucht meer tussen past ,dus dan heb je er nog niet zoveel aan.
En ook hier in ned. en dan vooral in oude (groningse )boerderijtjes hangt het dak ook op houten bienten dus dan zijn de muren ook niet nodig voor het dragende gedeelte.
IK denk dat  ze in Australie heus wel weten welk huis bij hun klimaat hoort,tenzij ze ons natuurlijk  nodig hebben om een heel nieuw type woning op de markt te brengen. :-D
Isolatie is natuurlijk zo dat het in de winter de warmte erin houdt, en in de zomer zolang mogelijk buiten maar als het dan ook 1 keer binnen is  krijg je het er niet snel weer uit.Hitte dus voor altijd.

groetjes Manja

[quote author=bono link=topic=2996.msg33898#msg33898 date=1130597650]
Ik had een site gevonden die houten huizen bouwt, de zgn log homes.
Dit leek ons wel wat, volgens mij ook wel minder gehorig. Hoe het zich qua prijs verhoudt weet ik helaas niet (dit was iig niet zo duur vond ik)

https://www.aussiehouses.com.au/home.htm
[/quote]

Die link is erg goed.
Hele mooie huisen voor het klimaat in Aus, en heel mooi gebouwd.
Denk dat het net zo duur is om een huis van hout te bouwen als in stenen,
maar alsnog denk ik dat in hout een huis nog duurder is.
He'Ineke ik zou het prachtig vinden om in zo'n huis te wonen.
En veel succes met de plannen voor jullie eigen huis.

Gr Ineke  :up:

Hoi Ineke,
Het ziet er erg goed uit op de site, ik zou dolgraag zo'n huis willen. Maar willen en krijgen zijn nog steeds 2 verschillende dingen helaas.

Zou deze manier van bouwen veel voorkomen in australie of is het iets nieuw/aparts??
Volgens het bedrijf is het zo in elkaar gezet en de prijs viel ook best mee geloof ik.

Groetjes van Ineke

Hoi Ineke

Ik heb wel gehoord van kid homes,maar dat waren kleinere
modelen, somige mensen bouwen ze als holliday homes,
zeg maar als ze een bushblok hebben, of een blok of land aan de kust.
Ik kom zelf van Melb, en heb dit soort huisen gezien in de buurten zoals
Eltham en Mt Martha en Red Hill.
Meestal worden deze huisen ook mileu vriendelijk gebouwd.
Zoals solar panels en met de ramen gebouw op de kant waar in winter je de warmte
krijgt van de zon, en in zomer de zon net niet naar binnen schijnt.
Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegt.

Gr Ineke  :)

zijn jullie wel eens in amerika geweest? (wisconsin) daar lijkt alles wel van triplex te zijn gebouwd.......
ik stond daar echt van te kijken toen ik daar zon "show" city bezocht.....
en daar overleven ze (mijn vriendin dan tenminste) toch ook strenge winters en warme zomers....

Dit is Australie........hier worden dingen anders gedaan. Soms hebben wij geen idee waarom en soms zijn er verdomd goede redenen. a tin roof, colourbond roof is hier een van de meest voor de hand liggende keuzes zoals Ineke ook al aangaf :up: het koelt snel af en het is bovendien sturdy. Good luck met dakpannen hier :-D :-D als het hier waait dan WAAIT het. Als het hier regent dan HOOST het. De huidige dakbedekking hier is daar veel beter tegen bestand. Ok, de wandjes zijn wel wat aan de dunne kant maar dat is nou eenmaal de bouwstijl hier en er bestaan wel spouwmuren als je wilt (zeker in het "koude" zuiden :)) en ook dubbele beglazing kun je hier krijgen. Get lots of info, shop around....

Groetjes
Syl

[move]appels en peren  :) :) :)[/move]

probeerde inderdaad het verschil te nuanceren..... niet persee dat in WA  de huizen van triplex zijn gebouwd... afterall, ons huis wont be triplex haha!!!

:tent:

Ben ik toch nog weer even...
Blijkt dat hier in Australie niet aan spou-muren wordt gedaan , de stenen muur geen stuunmuur is voor het dak maar alleen 'versiering', het dak rust op een houten binnenwerk. De muren binnen in huis van hout (gehorig) en dubbel glas? nooit van gehoord!
Ik weet dat het moeilijk is om een builder te vinden op het moment omdat ze allemaal "flat out" zijn. Maar als je even zoekt op bijv. "Queensland + double glazed" dan kom je al een hoop info. tegen m.b.t. dubbele beglazing. Misshien eens een andere builder aanspreken? Je zult er misschien een stevige cent voor neer moeten leggen maar het KAN allemaal best hier.  :)

Groetjes
Syl

[quote author=Ineke link=topic=2996.msg33901#msg33901 date=1130600244]
Als je een huis zou bouwen zoals in NL, dan stik je de moord van de hitten in Queensland.
En dubble glass doen we wel als het huis aan een drukke weg word gebouwt.
De daken zijn van colour bond, zo heet dat, omdat het veel vlugger afkoeld.
Misschien zou je een beetje meer info moeten verzammelen voor dat je gaat bouwen.
Het is wel jammer dat je zo teleur gestelt bent met Aus.
Ik hoor alleen maar negatieve dingen.
Hoe lang ben je al in Aus?

Gr Ineke  :wink:

[/quote]

We hebben al heel veel info, we gaan een huis door Plantation Homes laten bouwen, lekker van steen met een normaal dak, veel koeler. Nederlandse huizen zijn in principe niet heet in de zomer (isolatie) en warm in de winter, dat viel hier wel even tegen, die winter zo koud gehad!

Ik heb nu een aantal negatieve berichtjes geplaatst omdat ik het even moest luchten, maar voor de rest is alles heel positief, het is hier veel leuker dan in Nederland!

hallo mensen,

Ik zag dat memswear eerder sprak over stilstaande lucht in de spouw.
Maar dat is niet de bedoeling van de paar centimeten tussen de isolatie en het buitenmetselwerk.
Die mag juist niet stilstaan want de lucht daarin moet kunnen circuleren om om eventueel nat geworden isolatie te drogen daar zijn ook de openstoot voegen voor (nog wel voor meer dingen)
Het is in iedergeval beter om een beetje ventilatie te hebben in de luchtspouw.
Ook mijn mening waarom ze in oz niet isoleren is denk ik het feit dat als je een huis hebt wat goed geisoleerd is de warmte er moeilijk in komt maar dat het er nog moeilijker uitgaat.
Wil dus zeggen dat het bijna niet meer afkoelt s'avonds, dus daar moet ik memswear helemaal gelijk in geven.
Maar moet wel zeggen dat ik niet bekend ben met de bouwwijze in oz (nog niet) dus dat ik het ook niet helemaal weet. :|

Groeten marcel :up:

Ik houd me altijd maar aan de uitspraak: anders is niet per definitie beter of slechter, maar gewoon anders. En vaak weten ze in het land zelf toch echt wel wat het beste is. Met links en rechts wat aanpassingen aan je eigen smaak kom je een heel eind hoor  :up: :up:

Hé Ineke ik zag dat je het over Mt Martha had en Red Hill, in Red Hill ging ik vroeger (20 jaar terug) regelmatig BBQ'n. Mooie omgeving! Mt Martha was toen meer voor de rich people, ik weet alleen niet of dat nu nog zo is.

Groetjes Miranda  :)

[quote author=Syl link=topic=2996.msg33924#msg33924 date=1130622900] als het hier waait dan WAAIT het.
[/quote]

En ze blijven maar beweren hier dat er geen orkanen bestaan in Queenlsland... :p we hebben er al een gehad in de 4 maanden dat we er waren!

ik denk dat er voor een heleboel dingen goede redenen zijn waarom ze zo bouwen, maar ik heb ook bedrijven horen zeggen dat ze 'achter' zijn vergeleken met Europa en dat dingen langzaam aan ook hier komen (andere isolatie, dubbel glas).
De reden waarom huizen van hout zijn en met zulke dunnen muurtjes is dat het anders onbetaalbaar zou worden. Mensen hier willen grote huizen :)

Hé Amulya, nog even een extra reactie, ik vind het rot voor je dat niet alles loopt zoals je gedacht had. Badri heet wellicht zijn draai al lekker gevonden en jij loopt nu tegen van alles op en krijgt je wens niet voor elkaar (hoewel dat vast nog lukt). Is het niks (don't shoot me) om les te gaan geven op een dansschool  :dancing: in het begin, gewoon als opstapje of is dit vloeken in de kerk. Snap het best wel hoor, je mag ook best wel balen  :depressed: af en toe, maar probeer je af en toe (als het lukt, of dwing jezelf anders) op positieve dingen te richten, al is het maar 1 x per dag. Ik hoop dat ik niet te direct was, anders zeg je het maar en zal ik het nooooooooiiiiiiiittttt meer doen hoor  :rose: :rose: :eek:ops!:

Sterkte en het gaat je vast wel lukken!!  :up:

Groetjes Miranda

OOOooops, volgens mij moest deze bij je andere topic, sorry + dat ik net las, dat je buiten je hart luchten, alles wel positief vindt en je het leuk hebt. Sorry, had ik niet gelezen.  :blush: :blush: Weer te vroeg met reageren dus.

groetjes Miranda  :) :)

Hi Amulya

Geen punt hoor negatieve berichten, je moet het inderdaad ergens kwijt.

Toen ik ons eerste huis ging bouwen dacht ik hetzelfde.. wat een revolutie bouw!..  Vooral ook als ik naar het electiciteit gebeuren keek, de draden gaan gewoon door de muur/houtenframe.

Maar tegenwoordig zijn de goede bouwers toch wel volop op de hoogte van wat beter kan.  Sommige vakmensen steken nog een beetje hun hoofd in het zand.  Veranderingen zijn altijd moeilijk niet waar.... 

Blijft opkomen met je eigen ideeen tegen de bouwer en laat hem uitleggen waarom zijn manier beter is.

Ik ben op het  moment ook een huis aan het bouwen (owner/builder) en sommige bouwers/loodgieters etc zijn nog niet geheel met de tijd mee, dus zoek je verder naar een ander.

Al met al, bezoek veel van de alternatieve organisaties op, daar leer je een hoop. 

Succes met de bouw

Miranda, bij een andere school aansluiten, daar had ik ook aan gedacht, maar helaas zijn de andere danseressen hier zo xenofobisch dat ze proberen iedereen die uit het buitenland komt de kop in te drukken. Is helaas met anderen voor mij gebeurd. Dus dat ga ik lekker niet proberen. Het zal wel goed komen, ik ben al een paar stapjes verder, het is alleen frustreren en zeker als je geen geld verdient!

Sidonia, we hebben denk ik een goede bouwer, het is een van de 4 beste van Queensland, dus dat zal wel goed gaan. Ik was alleen superverbaasd toen ik al die dingen te weten kwam. Hun huizen zien er namelijk helemaal niet uit alsof ze anders gebouwd zijn. Maar dit bedrijf is gelukkig op de hoogte van de nieuwste dingen  :)

Back